همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲

استاندارد ۳۱۳۲ یا استاندارد میلگرد ایران با نام اختصاری ISIRI ۳۱۳۲ برای تولید میلگردهای فولادی گرم نوردیده جهت تسلیح بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع استاندارد، میلگردها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که در صنعت فولاد به نام‌های A۳A۳ ،A۲ ،A۱ و A۴ شناخته می‌شوند. انواع میلگرد بر اساس استاندارد ملی ایران به میلگرد ساده و آجدار (مارپیچی، جناقی و مرکب) تقسیم‌بندی می‌گردد. در این مقاله قصد داریم تا درباره موضوع همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲ صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

استاندارد ۳۱۳۲ چیست؟

اگر به دنبال تولید میلگرد فولاد نورد گرم هستید، باید بدانید که این محصول تحت استاندارد ملی ایران یا استاندارد ISIRI 3132 تولید می‌شود. بنابراین استاندارد ۳۱۳۲ یک دستورالعمل فنی برای نحوه تولید و درصد عناصر شیمیایی به کار رفته در میلگرد است.

امروزه برای تولید محصولات مختلف صنعتی، استانداردهایی را درنظر می‌گیرند که محصول میلگرد نیز از این قاعده مستثنی نیست. میلگرد یکی از محصولات فولادی است که در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید میلگرد در سراسر دنیا، استانداردهای کیفی مختلفی درنظر می‌گیرند که با بررسی این موضوع در داخل کشور، می‌توان به استاندارد تولید میلگرد ایران نیز رسید.

استاندارد میلگرد ایران با نام اختصاری ISIRI ۳۱۳۲ برای تولید میلگردهای فولادی گرم نوردیده جهت تسلیح بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از برندهای تولید کننده میلگرد در ایران، انواع میلگرد تولیدی خود را با پیروی از استاندارد ۳۱۳۲ در بازار آهن کشور عرضه می‌کنند. این نوع استاندارد برای نخستین بار در سال ۱۳۶۹ و همزمان با دوران سازندگی در کشور، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

پس از تدوین استاندارد ملی ایران برای تولید میلگرد موسوم استاندارد ۳۱۳۲، اغلب شرکت‌ها از سال ۱۳۷۱ به بعد برای تولید میلگرد خود ملزم به پیروی از این نوع استاندارد کیفی شدند. با این حال زمان گذشت و نوبت به تدوین دوباره این نوع استاندارد رسید.

همه چیز درباره استاندارد 3132

علاوه بر این و در راستای موضوع همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲ باید اشاره کنیم که این نوع استاندارد برای دومین بار در تیر ماه سال ۱۳۹۲ مورد بازنگری قرار گرفت.

در متن بازنگری این نوع استاندارد منتشر شده توسط استاندارد ملی ایران این گونه آمده است: «محصول فولادی گرم نوردیده به‌ شکل ساده یا آجدار با سطح مقطع گرد که به ‌صورت کلاف یا شاخه‌ای بسته‌بندی می‌شود. در این استاندارد، میلگردها به چهار دسته کلی تقسیم می‌شوند که در بازار به نام‌های A۳ ،A۲ ،A۱ و A۴ شناخته می‌شوند. اعداد موجود در علامت مشخصه بیانگر مقاومت تسلیم این نوع محصول هستند.».

استاندارد ۳۱۳۲ از دریچه بین‌المللی

استاندارد ملی ایران جهت تولید میلگرد با نام اختصاری استاندارد ISIRI ۳۱۳۲ از منابع جهانی استاندارد تولید میلگرد الهام گرفته است. از جمله منابع الهام این نوع استاندارد می‌توان به استانداردهایی مانند ISO، DIN، EN، ASTM و GIS اشاره کرد. به معنایی بهتر، استاندارد ۳۱۳۲ برگرفته از استانداردهای بین‌المللی است؛ به طوری که پس از تدوین این نوع استاندارد تولید میلگرد در ایران، خصوصیات و روش‌های آزمون میلگردهای گرم نوردیده ساده و آجدار در تسلیح بتن تعیین شد.

در این نوع استاندارد، منابعی مانند روش آزمون‌ها، روش بسته‌بندی انواع سایز میلگرد، شرح کامل نمونه‌برداری، اطلاعات لازم برای درج در شناسه، گواهینامه فنی و شرایط جوشکاری به همراه نشانه‌گذاری به ثبت رسیده است.

مزیت ثبت اطلاعات فوق در این است که برندهای تولید کننده میلگرد ملزم به کسب گواهینامه کیفیت محصول به همراه ارائه و انتشار مشخصات مکانیکی و آنالیز شیمیایی هستند. با انتشار مشخصات فنی میلگرد تولید شده در شرکت‌های داخلی، امکان انتخاب و خرید این نوع محصول بر اساس کیفیت مورد نظر مصرف‌کنندگان به ویژه در صنعت راهبردی ساختمان‌سازی فراهم شده است.

همه چیز درباره استاندارد 3132

استاندارد میلگرد ۳۱۳۲

انواع میلگرد بر اساس استاندارد ملی ایران شامل میلگرد ساده، میلگرد آجدار مارپیچی، میلگرد آجدار جناقی و میلگرد آجدار مرکب است. برندهای تولید کننده میلگرد در ایران ملزم هستند تا میلگرد تولید شده خود را با این نوع استاندارد تطبیق داده و تنوع تولید محصولات را به سمت همین ۴ نوع میلگرد اشاره شده سوق دهند که در ادامه به تفصیل درباره هر کدام از انواع میلگرد صحبت خواهیم کرد.

سایت کارآهن منبع لحظه‌ای و به روز قیمت‌ انواع میلگرد در ایران است. با ما همراه باشید.

میلگرد ساده

وقتی از تولید میلگرد ساده مطابق با استاندارد ۳۱۳۲ صحبت می‌کنیم، منظور میلگردی است که سطحی صاف و هموار دارد. این نوع میلگرد در سایزهای مختلف شامل سایز ۶ تا ۵۰ میلی‌متر به مرحله تولید می‌رسد.

بیشترین کاربرد این نوع میلگرد شامل صنعت ساختمان‌سازی به ویژه سازه‌های بتن آرمه می‌شود. در ضمن هر کجا که علامت استاندارد ملی «س ۲۴۰» و علامت استاندارد روسی «A۱» را مشاهده کردید، منظور همان میلگرد ساده است.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای میلگرد ساده تولید شده توسط شرکت‌های داخلی، با شماره تلفن ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرد. کارشناسان ما در وب سایت کارآهن آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

همه چیز درباره استاندارد 3132

میلگرد آجدار

مشخصات میلگرد آجدار بر اساس استاندارد ملی ایران (ISIRI ۳۱۳۲) شامل میلگرد آجداری است که در سطح خود برجستگی‌ یا آج‌هایی به صورت طولی و عرضی دارد. از جمله ویژگی‌های مهم تولید میلگرد آجدار مطابق با استاندارد ۳۱۳۲ می‌توان به اتصال مناسب با بتن و افزایش مقاومت کششی بتن ساختمانی اشاره کرد. این نوع میلگرد به سه دسته تقسیم‌بندی میلگرد آجدار مارپیچ، میلگرد آجدار جناقی و میلگرد آجدار مرکب تقسیم‌بندی می‌شود.

میلگرد آجدار مارپیچ یک نوع میلگرد آجدار است که در دو نوع یکنواخت و دوکی به مرحله تولید می‌رسد. این نوع میلگرد با نام میلگرد A۲ شُهرت دارد. از طرفی میلگرد آجدار جناقی که با نام میلگرد A۳ در بازار آهن کشور شناخته می‌شود، همچون میلگرد آجدار مارپیچ (بر اساس استاندارد ۳۱۳۲) شامل دو نوع میلگرد یکنواخت و دوکی است. همچنین میلگرد آجدار مرکب به عنوان نوع سوم میلگرد آجدار، شامل ترکیب میلگرد آجدار مارپیچ و میلگرد آجدار جناقی می‌شود.

همه چیز درباره استاندارد 3132

میلگرد آجدار جناقی

میلگرد آجدار جناغی یا میلگرد A3، تحت استاندارد ISIRI 3132 تولید می‌شود که به عنوان یک نوع میلگرد فولادی مورد استفاده در سازه بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به جدول مشخصات شیمیایی میلگرد آجدار جناغی می‌پردازیم:

جدول مشخصات شیمیایی میلگرد آجدار جناغی
نوع میلگرداستانداردگریدعلامه مشخصهکربنمنگنزسیلیسیمفسفرگوگردنیتروژن
آجدار جناغیISIRI 3132A3آج ۴۰۰۰.۳۱.۶۰۰.۶۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵
آج ۴۲۰۰.۳۰۱.۵۰۰.۵۵۰.۰۴۰۰.۰۴۰۰.۰۱۲

عناصر شیمیایی میلگرد بر اساس استاندارد ۳۱۳۲

انواع میلگرد ساده و آجدار دارای عناصر شیمیایی مانند کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد و نیتروژن است که مهم‌ترین عنصر موجود در آن شامل کربن می‌شود. در واقع میزان کربن موجود در هر کدام از انواع میلگردها نشان می‌دهد که به چه میزان جوش‌پذیری دارند.

اگر کربن میلگردها پایین باشد، بدون تردید با یک محصول شکل‌پذیرتر و نرم‌تر مواجه خواهیم بود. میزان کربن موجود در میلگرد ساده حدود ۰.۲۲، میلگرد آجدار مارپیچ با علامت آج ۳۴۰ حدود ۰.۳۲، میلگرد آجدار مارپیچ با علامت آج ۳۵۰ حدود ۰.۲۷، میلگرد آجدار جناقی با علامت آج ۴۰۰ حدود ۰.۳۷، میلگرد آجدار مارپیچ با علامت آج ۴۲۰ حدود ۰.۳۰، میلگرد آجدار مرکب با علامت آج ۵۰۰ حدود ۰.۴۰ و میلگرد آجدار مرکب با علامت آج ۵۲۰ حدود ۰.۳۲ است.

ویژگی‌های انواع میلگرد بر اساس استاندارد ۳۱۳۲

در ادامه موضوع همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲ باید اشاره کنیم که میلگرد ساده کمترین و میلگرد آجدار بیشتر مقاومت کششی را به خود اختصاص می‌دهند. تنش تسلیم در میلگرد ساده با علامت س ۲۴۰، حداقل ۲۴۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

همچنین حداقل تنش تسلیم برای میلگرد آجدار مارپیچ با علامت آج ۳۴۰ و آج ۳۵۰، به ترتیب ۳۴۰ و ۳۵۰ در نظر گرفته می‌شود. در ضمن حداکثر تنش تسلیم این نوع میلگرد با علامت مشخصه آج ۳۵۰، ۴۵۵ نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

حداقل تنش تسلیم برای میلگرد آجدار جناقی با علامت آج ۴۰۰ و آج ۴۲۰، به ترتیب ۴۰۰ و ۴۲۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع است. حداکثر تنش تسلیم این نوع میلگرد با علامت مشخصه آج ۴۲۰، عددی برابر با ۵۴۵ نیوتن بر میلی‌متر مربع محاسبه می‌گردد.

تنش تنش تسلیم برای میلگرد آجدار مرکب با علامت آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰، به ترتیب ۵۰۰ و ۵۲۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع در نظر گرفته می‌شود. همچنین حداکثر تنش تسلیم این نوع میلگرد با علامت مشخصه آج ۵۲۰، عددی برابر با ۶۷۵ نیوتن بر میلی‌متر مربع است.

یکی دیگر از ویژگی‌های میلگرد ساده و آجدار، استحکام کششی است. میلگرد ساده نسبت به میلگرد آجدار، از استحکام کششی کمتری برخوردار است؛ به طوری که میلگرد آجدار A۲ (پرکاربرد در ساخت خاموت و مش‌بندی ساختمان)، A۳ و A۴، استحکام کششی بالاتری نسبت به میلگرد ساده دارند. همچنین استحکام کششی میلگرد آجدار A۳ (مورد استفاده در صنعت پل‌سازی) نسبت به میلگرد آجدار A۱ و A۲ بیشتر است.

همه چیز درباره استاندارد 3132

کلام آخر

در این مقاله درباره موضوع همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲ صحبت کنیم. استاندارد ملی ایران برای تولید میلگرد موسوم به استاندارد ISIRI ۳۱۳۲، یکی از استانداردهای برگرفته از استانداردهای جهانی تولید میلگرد است که شرکت‌های داخلی ملزم به پیروی از آن برای تولید میلگرد ساده و آجدار هستند. اگر قصد خرید میلگرد استاندارد ۳۱۳۲ را دارید، همین حالا به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

نظرات بسته شده است.