چالش‌های صنعت فولاد که باید بدانید!

پرسش اساسی این است که چه نوع چالش‌هایی پیش روی صنایع آهن و فولاد وجود دارد؟ برای اینکه بدانید چالش‌های صنعت فولاد چیست، باید از دریچه‌های مختلفی به موضوع نگاه کرد. هزینه‌های بالا، محدودیت منابع زغال سنگ و کک، تامین نامنظم انرژی، محیط ناایمن برای کارگران، ماشین‌آلات فرسوده، بهره‌وری پایین نیروی کار، زیرساخت‌های معیوب، تعمیر و نگهداری غیر استاندارد، مدیریت مدیریت غیراصولی باطله‌های صنعتی، عدم برنامه مشخص در رابطه با انتشار آلاینده‌ها و تخریب محیط زیست و نظارت غیراستاندارد بر فرایندهای تولیدی، تنها بخش کوچکی از چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنعت فولاد است.

بر اساس استانداردهای جهانی، به ازای هر تن فولاد تولید شده، حدود ۱.۸۳ تن co۲ منتشر می‌شود که همین امر یکی از عوامل اصلی گرمایش زمین به حساب می‌آید‌. در این مقاله قصد داریم تا به ۴ مشکل اساسی در صنعت فولاد بپردازیم که اگر استراتژی درستی برای حل آن‌ها اتخاذ نشود، مطمئنا منجر به ایجاد چالش‌های جدیدتر و غیرقابل حل در این زمینه خواهد شد.

همچنین در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «چالش‌های صنعت فولاد»، به موضوعاتی نظیر صنعت فولاد، چالش‌های صنعت فولاد، محیط سخت و حوادث غیرقابل پیش‌بینی، نظارت بر فرایندهای تولیدی صنعت فولاد، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات فرسوده و مدیریت باطله و انتشار آلاینده‌ها بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

صنعت فولاد

صنعت فولاد یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع موجود در بازار جهانی است. با این حال، به دلیل سختی بسیاری از فرایندها و محیط نابرابر در این صنعت، چالش‌های بسیاری این صنعت مهم و استراتژیک را در بلند مدت تهدید می‌کند. به همین خاطر، نوآوری در صنعت فولاد به ویژه در زمینه ماشین‌آلات فرسوده، محیط زیست و … از اهمیت بالایی برخوردار است و بدون آن امکان ادامه مسیر تولید اگرچه غیرممکن نیست اما چالش‌های جبران‌ناپذیری را به همراه دارد.

در این مقاله سعی داریم به منظور حمایت از پرداختن به نوآوری و بهینه‌سازی فرآیند تولید، چالش‌های صنعت فولاد را بازگو کنیم. با مجله کارآهن همراه ما باشید.

چالش‌های صنعت فولاد

چالش‌های صنعت فولاد

صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در میان صنایع دنیا، همواره با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه بوده است که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل محیط سخت در کنار حوادث غیرقابل پیش‌بینی، نظارت‌ بر فرایندهای تولیدی صنعت فولاد، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات فرسوده و مدیریت زباله‌های جامد و انتشار آلاینده‌ها می‌شود. در ادامه به توضیح هر کدام از مشکلات و چالش‌های اشاره شده در صنعت فولاد می‌پردازیم. با ما در مجله کار آهن همراه باشید.

۱- حوادث غیرقابل پیش‌بینی در صنعت فولاد

فرایندهای صنعت فولاد معمولا برای ایجاد یک نتیجه مطلوب و مورد انتظار، بر پایه عملیات حرارتی یا شیمیایی با دمای بالا متکی هستند. این نوع فرایندها به طور طبیعی باعث می‌شود که محیط کاری به یک محیط کاملا خطرناک برای نیروی انسانی فعال در این زمینه تبدیل گردد.

بازرسی‌های غیراستاندارد در کنار استفاده و نگهداری از ماشین‌آلات فرسوده ذیل برخی کارخانجات در دنیا، از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت فولاد است که هرساله هم از نظر هزینه و تلفات انسانی، مشکلات بسیاری را برای این صنعت استراتژیک پدید می‌آورد. این در حالی است که کارگران در برخی موارد بدون وسایل و لوازم ایمنی به کار در صنعت فولاد مشغول هستند که همین چالش‌های صنعت فولاد نیز می‌تواند فجایع بزرگی را با خود به همراه بیاورد.

به عبارت دیگر، علاوه بر تجهیزات و ماشین‌آلات فرسوده و قدیمی، کارگران نیز اغلب در محیط ناامن و پر استرس کار می‌کنند. حتی مواردی وجود دارد که به دلیل دمای بالای فرایندهای تولید، اپراتورها اجازه حضور بیش از ۲۰ دقیقه در محل را ندارند که این امر باعث محدود شدن عملکرد و کارایی آن‌ها می‌شود.

۲- نظارت بر فرایندهای تولیدی صنعت فولاد

فرایند بازرسی و نظارت بر کارخانه‌های صنعت فولاد معمولا از رویه‌های خاصی پیروی می‌کند که مستلزم آن است که کارگران به روش معمولی و قدیمی کار کنند. از آنجایی که فرایند تولید صنایع فولادی در یک محیط کاملا حساس و خطرناک صورت می‌گیرد، بنابراین توقف تولید برای اجرای اقدامات اصلاحی نیز غیرممکن است و روش فعلی برای نظارت بر این مشکلات قادر به پیش‌بینی خرابی‌ها به همان روشی که مدل‌های پیش‌بینی هوشمند انجام می‌دهند، نیست.

۳- تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات فرسوده

علاوه بر مشکلات بازرسی به دلیل محیط حساس و غیرقابل توقف در صنعت فولاد، رسیدگی به مشکلات پیش آمده نیز خود به عنوان یک چالش عمده محسوب می‌شود. ماشین‌آلات فرسوده و ابزارآلات قدیمی نیز یکی دیگر از چالش‌های صنعت فولاد است. همانطور که پیشتر اشاره شد، به دلیل وجود محیط ناایمن، نگهداری از این قطعات بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، تنوع فرایندهای سخت تولیدی در این صنعت نیز درک ما را نسبت به داده‌های استخراج شده در حین عملیات فراوری دشوار می‌کند. همچنین مدیریت نادرست این اطلاعات در سیستم‌های پراکنده، فرایند نگهداری از سازه‌های مورد استفاده در فرایند تولید را با خطرات جدی مواجه می‌سازد. در نتیجه عدم وجود ابزارهای مدیریتی دقیق، پیش‌بینی خرابی در حین عملیات را دشوار می‌کند.

۴- مدیریت باطله و انتشار آلاینده‌ها

یکی دیگر از چالش‌های صنعت فولاد، تولید باطله یا همان زباله‌های جامد برای محیط زیست است که در اغلب موارد تحت فرایند بازیافت قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل کارخانجات فولادی ناچار به دفن باطله‌های صنعتی زیادی در دل خاک می‌شوند که برخی از آن‌ها به طور نامناسب در محیط رهاسازی می‌گردند.

علاوه بر این، منبع اصلی انرژی مورد استفاده در فرایندهای تولیدی صنایع فولادی، سوخت‌های فسیلی هستند که به طور مستقیم منجر به انتشار گازهای آلاینده در جو کره زمین می‌شوند. در واقع این نوع چالش‌ها زمینه را برای ایجاد مشکلات جدی در محیط زیست به وجود می‌آورد. به همین خاطر است که صنعت فولاد به عنوان یکی از آلاینده‌ترین صنایع موجود در دنیا شناخته می‌شود.

چالش‌های صنعت فولاد

صنعت فولاد ملزم به تغییر مسیر است

سختی فرایندهای صنعت فولاد باعث می‌شود که در نتیجه آن را با مشکلات متعددی مواجه کند. از چالش‌های صنعت فولاد می‌توان به بازرسی و نگهداری عملیات تولیدی گرفته تا انتشار زیاد آلاینده‌ها در محیط زیست اشاره کرد. صنعت فولاد برای ادامه مسیر، باید راهبردی جدید جهت بهینه‌سازی فرایندهای تولیدی بیابد تا از این طریق بتواند به روشی کارآمدتر و پایدارتر بدون آسیب رساندن به محیط زیست، خواسته‌های مصرف‌کنندگان را برآورده نماید. 

استفاده مجدد از باطله‌ها و زباله‌های جامد در کنار بهینه‌سازی انرژی و رفتن به سوی فناوری‌ها نوین، ۳ گام مهم و حیاتی پیش روی صنعت فولاد برای غلبه بر مشکلات و چالش‌ها به شمار می‌آید.

کلام آخر

در این مقاله به چالش‌های صنعت فولاد پرداختیم. صنعت فولاد یکی از صنایع مهم در جهان است که اغلب با مشکلات عدیده‌ای در زمینه ماشین‌آلات فرسوده، محیط زیست و فرایندهای تولیدی ناکارآمد دست و پنجه نرم می‌کند. برای اینکه بتوان صنعت فولاد را به یک صنعت پویا و همسو با محیط زیست سبز تبدیل کرد، باید دست به راهکارهای استراتژیک در زمینه نوآوری فرایندهای تولید، بهینه‌سازی انرژی و بازیافت باطله‌های صنعتی بزند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.