علت رکود جهانی قیمت میلگرد چیست؟

وقتی از علت رکود جهانی قیمت میلگرد حرف می‌زنیم، منظور وجود بازار آشفته‌ای است که تعادلی بین عرضه و تقاضای این محصول وجود ندارد. این وضعیت باعث می‌شود که قیمت میلگرد به سمتی گام بردارد که مشتریان رغبتی برای خرید آن نداشته باشند. وضعیت رکود جهانی قیمت میلگرد منحصر به کشورهای بزرگ تولیدکننده نیست بلکه تمام شرکت‌های ساخت میلگرد در سراسر دنیا با این چالش مواجه هستند. به طور مثال می‌توان به چین، کشورهای اروپایی و آمریکایی اشاره کرد. به نظر می‎رسد، شرایط نامطلوب در بازار فولاد چین و تقاضای ضعیف، از جمله دلایل این رکود جهانی است. در این مقاله به علت رکود جهانی قیمت میلگرد می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

علت رکود جهانی قیمت میلگرد

علت رکود جهانی قیمت میلگرد چیست؟ به نظر می‎رسد که قیمت جهانی میلگرد در اوایل آوریل در بیشتر مناطق اصلی کاهش یافت. عامل منفی اصلی، شرایط نامطلوب در بازار فولاد چین و تقاضای ضعیف است.

قیمت میلگرد در ترکیه با کاهش ۵ دلاری در هر تن یا ۰.۸ درصد نسبت به هفته گذشته به ۵۸۵  تا ۵۹۵ دلار در هر تن فوب در بازه زمانی ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ رسید. در همان زمان، طی ماه مارس، قیمت‌ها از ۵۹۵ دلار در هر تن به ۶۰۰ دلار افزایش یافت. یعنی در طول ماه، قیمت میلگرد در بازار ترکیه با نوسان اندکی بین ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن ثابت بود. در حال حاضر، قیمت میلگرد ۳.۲ درصد کمتر از اوج خود در سال ۲۰۲۴ (۶۱۵ دلار در تن) است.

قیمت‌های میلگرد در ترکیه از ابتدای سال نوسان چندانی نداشته است، زیرا تقاضا برای محصولات در بحبوحه شرایط نامطلوب در بازار جهانی فولاد، به ‌ویژه در چین و عدم اطمینان اقتصاد کلان، محدود است. بنابراین خواسته مشتریان برای خرید میلگرد را به تعویق می‌اندازند؛ زیرا چشم‌انداز بازار را روشن نمی‌بینند و سعی می کنند محصولات را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنند. در کوتاه مدت، بازار هیچ سیگنال مثبتی از افزایش قیمت به جز تقاضای سرخورده مشاهده نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

رکود جهانی قیمت میلگرد

تاثیر کاهش قیمت قراضه بر خرید میلگرد

علت رکود جهانی قیمت میلگرد چیست و چرا کاهش قیمت قراضه آهن بر این وضعیت موثر است؟ کاهش قیمت قراضه فشار مضاعفی بر بازار میلگرد وارد می‌کند. بر این اساس، خریداران میلگرد سعی می‌کنند از فولادسازان تخفیف بگیرند اما در مقابل این امر شرکت‌ها مقاومت می‌کنند و توضیح می‌دهند که با افزایش هزینه‌های نیروی کار و گرانی انرژی، فروش با قیمت کمتر امکان‌پذیر نیست.

در نیمه دوم ماه مارس، فولادسازان ترکیه به افزایش تقاضا برای میلگرد از اتحادیه اروپا در میان افزایش جزئی قیمت قراضه اشاره کردند اما هیچ سفارشی برای حجم قابل توجهی از محصولات وجود نداشت. در داخل کشور، سفارشات ضعیف باقی ماندند، زیرا نگرانی‌های کلان اقتصادی همچنان بر احساسات مصرف‌کننده تاثیر می‌گذاشت.

افزایش قیمت میلگرد ترکیه

علت رکود جهانی قیمت میلگرد در ترکیه چیست؟ تقاضا و فروش کلی در بازارهای داخلی و صادراتی با توجه به ظرفیت قابل توجه ترکیه که تنها ۵۳ تا ۵۵ درصد از آن استفاده می‌شود، برای کارخانه‌های این کشور کافی نیست. در عین حال، برخی از فعالان بازار افزایش قیمت‌ها را به دلیل انتظارات برای افزایش تعرفه‌های انرژی و کاهش لیر پس از انتخابات اواخر اسفند پیش‌بینی می‌کنند.

با این حال، چشم‌انداز مثبت ممکن است پس از اعلام اینکه ترکیه از ۹ آوریل سال جاری محدودیت‌هایی را برای صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات به سرزمین‌های اشغالی از جمله فولاد اعمال می‌کند، غیر قابل توجیه باشد. سرزمین‌های اشغالی بازار مهمی برای فولادسازان ترکیه است، اگرچه از زمان شروع جنگ در این کشور، عرضه ترکیه به میزان قابل توجهی روند کاهشی به خود دید.

در پایان ماه فوریه، شرکت‌های فولادی ترکیه ۳۰.۳ هزار تن میلگرد (۳۳.۸- درصد سالانه) و در سال ۲۰۲۳، ۷۲۶.۴۱ هزار تن (-۲۹.۹ درصد سالانه) به سرزمین‌های اشغالی ارسال کردند که ۲۱.۴ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد.

قیمت میلگرد در اروپا

علت رکود جهانی قیمت میلگرد در اروپا چیست؟ در بازار اروپا نیز قیمت میلگرد با نوسان اندکی همراه است. به طور خاص، در شمال اروپا، قیمت‌های محصول برای دوره ۲۹ مارس تا ۵ آوریل امسال در ۶۳۰ تا ۶۶۰ یورو در تن Ex-Works ثابت ماند. از طرفی در ایتالیا ۱۰ یورو در تن یا ۱.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. در هفته، به ۵۴۰ تا ۵۶۰ یورو در تن Ex-Works. در همان زمان، از ۱۲ آوریل، قیمت‌های ایتالیا به سطح قبلی ۵۴۰-۵۷۰ یورو در هر تن بازگشتند. در ماه مارس، قیمت‌ها در اروپای شمالی ۱.۵ درصد در مترمربع و در ایتالیا ۵ درصد کاهش یافت.

در ماه مارس، احساسات منفی در بازار اتحادیه اروپا حاکم بود. فعالیت پس از عید پاک به میزان قابل توجهی کاهش یافت. به عنوان مثال، در ایتالیا، باران شدید کار ساخت و ساز را کند کرد: به ویژه در پروژه‌های زیربنایی که توسط صندوق بازیابی ملی تأمین مالی می‌شد. بازار فرانسه تقاضای ضعیفی را تجربه می‌کند: حجم فروش ناچیز است. شرکت‌های ساختمانی فقط تناژهای کوچک خریداری می‌کنند و نشان می‌دهند که هیچ پیش‌بینی بیشتری ندارند.

برخی از شرکت‌های ایتالیایی از تعلیق موقت تولید خبر دادند اما این امر منجر به تاخیر در تحویل یا کاهش عرضه نشد. از آنجایی که انتظار می‌رود قیمت‌های قراضه ثابت بماند، بعید است قیمت میلگرد بهبود یابد. در همان زمان، فولادسازان ایتالیایی به دنبال افزایش قیمت‌ها به میزان ۳۰ تا ۴۰ یورو برای هر تن در بحبوحه رکود بازار هستند، اما این افزایش احتمالا تنها تقاضا را در شرایط فعلی بدتر خواهد کرد.

کاهش قیمت میلگرد در آمریکا

علت رکود جهانی قیمت میلگرد در قاره آمریکا چیست؟ در آمریکای شمالی، طی ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴، قیمت میلگرد ۱۰ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت و به ۸۳۰ تا ۸۴۰ دلار در تن رسید. در حالی که قیمت‌ها تا ۱۲ آوریل بدون تغییر باقی ماندند. در پایان مارس، قیمت عرضه ۲.۳ درصد متر در متر کاهش یافت.

قیمت میلگرد ایالات متحده در بحبوحه واردات ضعیف و همچنین افزایش فعالیت داخلی به همراه تثبیت قیمت قراضه تثبیت شده است. در عین حال، فعالان بازار انتظارات روشنی در مورد پویایی بیشتر قیمت‌های قراضه در ماه آوریل ندارند. از این رو، تا روشن شدن وضعیت همچنان منتظر هستند و از خرید خودداری می‌کنند. اعتقاد بر این است که افزایش قیمت ورق‌های نورد گرم از قیمت ضایعات حمایت می‌کند، اما اکثر خریداران در افزایش قابل توجه قیمت‌ها تردید دارند.

تاکنون هیچ نشانه‌ای از چیزی که بتواند قیمت‌ها را بالا ببرد، هیچ احساس فوریت یا تغییرات ناگهانی وجود ندارد. به طوری قیمت میلگرد در ماه فوریه و مارس بسیار کند شروع شد و سپس به آرامی شروع به افزایش کرد. بنابراین تقاضای نسبتا ضعیف و عرضه زیاد، محیط ایده آلی برای افزایش قیمت نیست.

کاهش قیمت میلگرد در چین

علت رکود جهانی قیمت میلگرد در چین چیست؟ در چین، قیمت میلگرد در هفته ۲۹ مارس تا ۵ آوریل ۲۰۲۴ با ۶ دلار در هر تن یا ۱.۳ درصد کاهش نسبت به هفته قبل، به ۴۵۹ تا ۴۶۳ دلار در هر تن رسید. با این حال در ماه مارس، قیمت‌ها کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: قیمت میلگرد چین افزایش یافت

کلام آخر

در این مقاله به علت رکورد جهانی قیمت میلگرد پرداختیم. چرا بازار میلگرد دچار رکود شده است. به نظر می‎رسد این اتفاق برای اغلب کشورهای مهم فولادی رخ داده است و می‌توان انتظار داشت که همچنان نیز ادامه داشته باشد. یکی از کشورهای مهم تولیدکننده میلگرد، چین است که به علت تقاضا ضعیف و شرایط نامطلوب اقتصادی، بازار میلگرد همچنان در رکود به سر می‌برد. این رکود در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز وجود دارد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که بازار قیمت میلگرد به چه سمت و سویی گام برخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.