مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

در این مقاله قصد داریم تا به صورت اختصاصی به نتایج آزمایش صورت گرفته بر روی میلگرد گیلان و آتیه بپردازیم. یعنی قرار است به مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه بپردازیم. فولاد آناهیتا گیلان یکی از قطب‌های تولید میلگرد در شمال کشور است که بخش زیادی از نیاز کشور را به محصول میلگرد تامین می‌کند. از طرفی، فولاد آتیه خاورمیانه نیز از جمله شرکت‌های مطرح در استان خوزستان است که به صورت اختصاصی به تولید میلگرد می‌پردازد. مقایسه این میلگرد تولید شده در این دو شرکت بر اساس استاندارد ملی ایران یا همان ۳۱۳۲ ISIRI برای میلگردهای آج ۴۰۰ صورت گرفته است.

نتایج به دست آمده از نشان می‌دهد که هر دو میلگرد تولید شده در فولاد آناهیتا و فولاد آتیه، در محدوده استاندارد قرار دارند. با این وجود گزارش مقایسه هر دو میلگرد بیانگر این است که میلگرد آتیه کیفیت بهتری نسبت به میلگرد گیلان دارد. اگرچه میلگرد آتیه، کربن بیشتری نسبت به میلگرد گیلان دارد اما میلگرد آناهیتا گیلان، دارای استحکام بیشتر و انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به میلگرد آتیه اهواز است. برای خواندن ادامه مطلب، با ما در مجله کارآهن را دنبال کنید.

فولاد آناهیتا گیلان

فولاد آناهیتا گیلان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازان کشور است که به منظور تولید انواع میلگرد ساختمانی در سال ۱۳۹۱ راه‌اندازی شد. محصول میلگرد این شرکت از سایز ۸ تا ۳۲ میلی‌متر تحت استاندارد ۳۱۳۲ ISIRI تولید و در بازار آهن عرضه می‌شود. از جمله مزیت‌های فولاد آناهیتا گیلان می‌توان به ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته اروپایی و دستگاه‌های منحصربه‎‌فرد در زمینه تولید میلگرد اشاره کرد. در ادامه به مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه می‎‌پردازیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد ۳۱۳۲، مقاله «همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲» را در وب سایت کار آهن مطالعه کنید. ظرفیت تولید فولاد آناهیتا گیلان به صورت سالانه نزدیک به ۳۲۰ هزار تن است که با این رقم توانسته بخش عمده‌ای از نیاز داخلی را فراهم کند. در ضمن تولید فولاد آناهیتا گیلان زمینه را برای اشتغال بیش از ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فراهم کرده است.

معرفی میلگرد فولاد گیلان

میلگرد فولاد آناهیتا گیلان به روش نورد گرم تولید می‌شود. این محصول مهم و استراتژیک در شمال کشور، به دو شکل ساده و آجدار به مرحله تولید می‌رسد. از جمله ویژگی‌های میلگرد فولاد گیلان می‌توان به استحکام کششی بالا برای استفاده در بتن‌ریزی ساختمان اشاره کرد.

انواع میلگرد فولاد گیلان شامل میلگرد ساده س ۲۴۰، میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) آج ۳۴۰، میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت یا دوکی) آج ۳۵۰، میلگرد آجدار جناقی (یکنواخت یا دوکی) آج ۴۰۰، میلگرد آجدار جناقی (یکنواخت یا دوکی)  آج ۴۲۰، میلگرد آجدار مرکب (دوکی) آج ۵۰۰ و  میلگرد آجدار مرکب (دوکی) آج ۵۲ می‌شود.

میلگرد آناهیتا گیلان از سایز ۸ تا ۳۲ تولید می‌شود که سایزهای ۸  و ۱۰ به صورت ۴ شاخه، سایزهای ۱۲، ۱۴ و ۱۶ به صورت ۲ شاخه و سایزهای ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸ و ۳۲ به صورت تک شاخه در طول ۱۲ متر به مرحله تولید می‌رسند.

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

بررسی کیفیت میلگرد آناهیتا

با نگاهی به فرایند تولید و مواد اولیه مورد استفاده در کارخانه فولاد آناهیتا گیلان می‌توان پی برد که محصول میلگرد این شرکت، یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات عرضه شده در بازار آهن کشور است. برای فهم این موضوع باید به وزن و سایز میلگردهای تولید شده در فولاد آناهیتا گیلان اشاره کرد. وزن و سایز میلگرد فولاد آناهیتا به طور کامل بر اساس استاندارد ملی ایران در نظر گرفته می‌شود.

در ادامه موضوع مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه، باید گفت: اگرچه رقبای قدرتمندی در زمینه تولید میلگرد وجود دارد، اما نمی‌توان از این واقعیت عبور کرد که میلگرد شرکت فولاد آناهیتا گیلان به عنوان بهترین میلگرد در منطقه شمال کشور به حساب می‌آید. ماشین‌آلات پیشرفته، مواد اولیه باکیفیت، تامین قطعات مورد نیاز برای اورهال سالیانه و پرسنل متخصص، از جمله دلایل این موفقیت برای فولاد آناهیتا گیلان است.

قیمت میلگرد آناهیتا گیلان امروز

برای تعیین قیمت میلگرد، ابتدا باید به فاکتورهایی مانند وزن، اندازه، قطر اسمی، ترکیب شیمیایی و مشخصات هندسی آج توجه کرد. هر چقدر موارد ذکر شده بر اساس استانداردهای جهانی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین کیفیت و قیمت محصول مورد نظر نیز افزایش پیدا می‌کند. بخش دیگری از قیمت‌گذاری میلگرد به ویژه میلگرد آناهیتا گیلان به موضوع عرضه و تقاضا به همراه نرخ دلار در کشور وابسته است. با این حال، برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای میلگرد آجدار آناهیتا گیلان، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

قیمت میلگرد ۱۴ آناهیتا

یکی از بهترین و پرفروش‌ترین محصولات آناهیتا گیلان، میلگرد ۱۴ است. از جمله دلایل فروش بالای این محصول می‌توان کاربردهای فراوان آن در صنایع مختلف اشاره کرد. با توجه به اینکه میلگرد ۱۴ آناهیتا گیلان بر اساس گرید A۳ تولید و روانه بازار می‌شود، بنابراین کاربرد فراوان آن در صنایع به ویژه صنایع ساختمان‌سازی، حاصل این نوع استاندارد است. برای استعلام قیمت میلگرد ۱۴ آناهیتا گیلان، شما می‌توانید اطلاعات مورد نیاز را به صورت روزانه از وب سایت کار آهن کسب نمایید. با ما همراه باشید.

قیمت میلگرد ۱۶ گیلان

میلگرد ۱۶ گیلان یکی از پروفروش‌ترین مقاطع فولادی در کشور است که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. قیمت میلگرد ۱۶ آناهیتا گیلان بر اساس قیمت شمش فولادی به عنوان مواد اولیه تولید، نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا و بسیاری موارد دیگر تعیین می‌گردد. برای اطلاع از قیمت میلگرد ۱۶ آناهیتا گیلان، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

معرفی فولاد آتیه خاورمیانه

در سال  1395 بود که نام کارخانه فولاد آتیه خاورمیانه بر سر زبان‌ها افتاد. این مجموعه صنعتی به منظور تولید میلگرد در شهر اهواز راه‌اندازی شد که امروزه توانسته است بخشی از نیاز صنایع داخلی همچون صنعت ساختمان‌سازی را تامین کند.

یکی از ویژگی‌های مهم فولاد آتیه، تولید با کیفیت محصول میلگرد بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی است. از جمله استانداردهای به کار رفته در تولید میلگرد این شرکت، می‌توان به استاندارد ملی ایران (۳۱۳۲)، استاندارد ASTM A615 و استاندارد BS 4449 اشاره کرد.

نزدیک بودن شرکت آتیه به بنادر خلیج فارس در کنار همجواری با فولاد خوزستان و خط راه آهن تهران-جنوب، موجب شده است که این شرکت بتواند در تولید میلگرد از ماده اولیه (شمش فولادی) با کیفیت و نیز در زمینه فروش و صادرات، بهینه و اقتصادی عمل کند.

میلگرد آتیه

در ادامه مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه، به میلگرد فولاد آتیه می‌پردازیم. میلگرد فولاد آتیه شامل میلگرد آج دوکی و جناقی از سایز ۸ تا ۴۰ میلی‌متر است. این شرکت برای تولید میلگرد، از شمش فولادی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند. بهره‌گیری از استانداردهای معتبر داخلی و بین‌المللی توسط فولاد آتیه، زمینه را برای تولید محصول با کیفیت در صنایع فولادی جنوب ایران فراهم آورده است.

یکی از اقدامات مهم این شرکت برای تولید محصول با کیفیت، استفاده از شمش فولادی SP5 و GR60 است که باعث شده محصول میلگرد با استحکام، انسجام و وزن مناسب همراه شود. به طوری که این نوع میلگرد، قابلیت مصرف در صنایع ساختمان‌سازی را دارد.

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

قیمت میلگرد آتیه خاورمیانه

اگر نگوییم یکی از بهترین محصولات فولادی تولید شده در جنوب کشور متعلق به فولاد آتیه خاورمیانه است اما شاید بتوان این شرکت را جزو ۱۰ شرکت برتر استان خوزستان از نظر کیفیت تولید میلگرد دسته‌بندی کرد.

بهره‌گیری از توان داخلی برای راه‌اندازی کارخانه میلگرد به همراه مزیت رقابتی فولاد آتیه خاورمیانه از نظر تامین انرژی و آب مورد نیاز خط تولید میلگرد، موجب شده است که میلگرد آتیه طی چند سال اخیر، بیشترین میزان ثبت سفارش را به چشم ببیند.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش ثبت سفارش میلگرد آتیه برای مصرف در بازار داخلی، قیمت میلگرد تولید شده در شرکت آتیه خاورمیانه، تحت تاثیر قیمت شمش فولادی به عنوان مواد اولیه و میزان عرضه و تقاضا قرار بگیرد. برای اطلاع از قیمت میلگرد آتیه خاورمیانه، بر روی لینک نارنجی کلیک کنید.

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

در ادامه این مقاله، ابتدا به معرفی انواع میلگرد ساده و آجدار به همراه میلگرد آج دوکی شکل می‌پرداریم، سپس در راستای مقایسه میلگرد ساده و آجدار دو شرکت آناهیتا گیلان و فولاد آتیه خاورمیانه، ضمن معرفی اجمالی این دو شرکت، اقدام به بررسی خواص میلگردهای گرم نوردیده ساختمانی (تسلیح بتن) فولاد آتیه خاورمیانه و فولاد آناهیتا بر اساس استاندارد ISIRI 3132 خواهیم کرد.

روند مقایسه دو شرکت آناهیتا گیلان و فولاد آتیه بر اساس استاندارد ISIRI 3132 یا همان استاندارد ملی ایران برای تولید میلگرد بدین صورت است که نمونه میلگرد از لحاظ نام‌گذاری، ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی، ابعادی و ظاهری مورد بررسی قرار می‌گیرند که نتایج حاصل از آزمون‌های فوق، با استاندارد میلگردهای آج ۴۰۰ مقایسه می‌شود.

جدول مقایسه میلگرد آناهیتا گیلان و فولاد آتیه خاورمیانه بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ ISIRI برای میلگردهای آج ۴۰۰
عناصرمیلگرد آناهیتا گیلان
میلگرد فولاد آتیه خاورمیانه
کربن۰.۳۰۰.۳۵
سیلیسیم۰.۲۰۰.۲۳
منگنز۰.۶۲۰.۷۵
فسفر۰.۶۲۰.۰۱۴
گوگرد۰.۰۲۴۰.۰۱۵
تنش تسلیم۰.۰۶۵۵۰۰
تنش نهایی۶۰۵۶۹۱
% ازدیاد طول۷۷۳۲۴
کاهش سطح مقطع %۱۵۴۵
Kg/m وزن واحد طول۴۹۱.۱۹
زاویه بین آج عرضی و محور طولی میلگرد۱.۱۵۵۳.۵
ارتفاع آج عرضی۴۵.۳۱.۱۴
ارتفاع آج طولی۰.۹۸۰.۶۸
پهنای آج عرضی۰.۷۵۱.۵۰
گام آج، فاصله بین مراکز دو آج متوالی۲.۴۰۸.۹
عیب ظاهری در سطحندارددارد
ترک‌خوردگی در سطحنداردندارد
تحمل بار عمودیمناسبمناسب
استحکام بالاتربیشترکمتر
انعطاف‌پذیری بیشترکمتربیشتر
کدام میلگرد بهتر است؟ فولاد آتیه خاورمیانه

انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگردهای ساختمانی یا میلگردهای گرم نوردیده تسلیح بتن بر اساس استاندارد ISIRI 3132، به ۴ دسته شکل ظاهری، ابعاد، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به بیانی ساده درباره انواع میلگرد صحبت خواهیم کرد.

انواع میلگرد بر اساس استاندارد ISIRI 3132 به ۴ دسته  میلگرد ساده با علامت مشخصه س ۲۴۰،  میلگرد آجدار مارپیچ (یکنواخت دوکی) با علامت مشخصه آج ۳۴۰ و آج ۳۵۰، میلگرد آجدار جناقی (یکنواخت دوکی) با علامت مشخصه آج ۴۰۰ و آج ۴۲۰ و میلگرد آجدار مرکب (دوکی) با علامت مشخصه آج ۵۰۰ و آج ۵۲۰ طبقه‌بندی می‌شود که نمونه آن را در جدول شماره ۱ مشاهده می‌کنید.

همچنین بر اساس اطلاعات اشاره شده در جدول شماره ۱، هر کدام از انواع میلگردها دارای خواص ظاهری، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مختص به خود هستند که میلگرد مورد نظر ما جهت بررسی در این مقاله، از نوع آج ۴۰۰ دوکی شکل است. برای خواندن ادامه مطلب، با ما در مجله کار آهن همراه باشید.

جدول شماره ۱: طبقه‌بندی انواع میلگرد ساده و آجدار بر اساس استاندارد ISIRI 3132
نوع میلگردعلامت مشخصه
میلگرد سادهس ۲۴۰
میلگرد آجدار مارپیج (یکنواخت دوکی)آج ۳۴۰
آج ۳۵۰
میلگرد آجدار جناغی (یکنواخت دوکی)آج ۴۰۰
آج ۴۲۰
میلگرد آج دار مرکب (دوکی)آج ۵۰۰
آج ۵۲۰

میلگرد با آج دوکی

میلگرد آج  ۴۰۰ دوکی شکل دارای آج‌های عرضی به صورت یکنواخت با زاویه بین ۴۰ تا ۷۰ درجه نسبت به محور طولی (دوکی شکل) است که در شکل زیر نمونه آن را مشاهده می‌کنید. علاوه بر این، انواع میلگرد تولید شده بر اساس استاندارد ISIRI 3132، دارای خواص جداگانه‌ای هستند که اگر از محدوده خواص تعریف شده کمتر یا بیشتر باشند، کیفیت نهایی میلگرد دستخوش تغییر خواهد شد. بنابراین در ادامه به مقایسه کیفیت و خواص دو شرکت آناهیتا گیلان فولاد آتیه خاورمیانه می‌پردازیم.

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه از نظر آنالیز شیمیایی

با بررسی آنالیز شیمیایی میلگرد آتیه و میلگرد آناهیتا گیلان و دستیابی به نتایج آن، می‌توان بر اساس جدول استاندارد آنالیز شیمیایی تولید میلگرد (جدول شماره ۲)، به این پرسش پاسخ داد که آیا نمونه‌های آنالیز شیمیایی دو شرکت فوق در محدوده آج ۴۰۰ قرار دارد یا خیر.

جدول شماره ۲: ترکیب شیمیایی مذاب ریخته‌گری میلگرد ساده و آجدارد (حداکثر مقادیر بر حسب درصد جرمی)
نوع میلگردعلامت مشخصهکربنسیلیسیممنگنزفسفرگوگردنیتروژنحداکثر کربن
سادهس ۲۴۰ ۰.۲۲۰.۵۵۰.۷۵۰.۰۵۰۰.۰۵۰
آجدار مارپیچآج ۳۴۰۰.۳۲۰.۶۰۱.۳۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵۰.۵۰
آج ۳۵۰۰.۲۷۰.۵۵۱.۶۰۰.۰۴۰۰.۰۴۰۰.۰۱۲۰.۵۱
آجدار جناغیآج ۴۰۰۰.۳۷۰.۶۰۱.۶۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵
آج ۴۲۰۰.۳۰۰.۵۵۱.۵۰۰.۰۴۰۰.۰۴۰۰.۰۱۲۰.۵۶
آجدار مرکبآج ۵۰۰۰.۴۰۰.۶۰۱.۸۰۰.۰۴۵۰.۰۴۵
آج ۵۲۰۰.۳۲۰.۵۵۱.۸۰۰.۰۴۰۰.۰۴۰۰.۰۱۲۰.۶۱

لازم به توضیح است که عناصر آلیاژی نظیر cu، Ni، Cr، Mo، v، Nb، Ti و Zr موجود در انواع میلگرد می‌تواند بر اساس توافق میان تولیدکننده و خریدار به ترکیب جدول ترکیب شیمیایی میلگرد تولید شده اضافه شود. همچنین در میلگردهایی که به روش ترمکس تولید می‌شوند، حرف T به انتهای مشخصه میلگرد مندرج در گواهینامه فنی اضافه می‌گردد.

علاوه بر این حرف U در میلگردهایی که به غیر از روش ترمکس تولید می‎شوند و در میلگردهایی که با استفاده از عناصر آلیاژی شامل cu، Ni، Cr، Mo، v، Nb، Ti و Zr به استحکام کافی دست پیدا می‌کنند، حرف A در انتهای علامت مشخصه میلگرد می‌آید.

در ضمن باید توجه داشته باشید که اگر در نتایج آنالیز شیمیایی میلگرد تولید شده، حداقل مقدار کل آلومینیوم ۰.۰۱۵ درصد باشد، حداکثر مقدار نیتروژن در نظر گرفته نمی‌شود. علاوه بر این، اگر حداقل مقدار آلومینیوم مندرج در آنالیز شیمیایی، ۰.۰۱۳ درصد قابل حل در اسید باشد (یا مقدار کافی از عناصر نیترید زایی حاصل شود)، بایستی مقدار عناصر نیترید زا مانند v، Nb، Ti و … در گواهی کیفیت محصول ذکر گردد.

بر اساس جدول استاندارد آنالیز شیمیایی میلگرد (جدول شماره ۲)، آنالیز شیمیایی میلگرد آتیه و میلگرد گیلان نشان می‌دهد که میزان عناصر شیمیایی مانند کربن و منگنز میلگرد آتیه بیشتر از میلگرد گیلان است. با این وجود، تمامی عناصر شیمیایی تشکیل‌دهنده میلگرد گیلان و میلگرد آتیه در محدوده استاندارد قرار دارد.

برای اطلاع از نتایج آنالیز شیمیایی میلگرد آتیه و میلگرد گیلان که به صورت اختصاصی توسط کارشناسان وب سایت کار آهن مورد آزمایش قرار گرفته است، به جدول شماره ۳ مراجعه کنید.

جدول شماره ۳: مقایسه آنالیز شیمیایی میلگرد آتیه و میلگرد گیلان
نام عنصر شیمیایی میلگرد آناهیتا گیلانفولاد آتیه خاورمیانه
C۰.۳۰۰.۳۵
Si۰.۲۰۰.۲۳
Mn۰.۶۲۰.۷۵
P۰.۰۲۴۰.۰۱۴
S۰.۰۶۵۰.۰۱۵

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه از نظر خواص مکانیکی

خواص مکانیکی میلگرد شامل آزمون کشش و آزمون خمش است که در ادامه به توضیح هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

۱- آزمون کشش میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

آزمون کشش شامل مراحل تنش تسلیم، استحکام کششی و ازدیاد طول نسبی است. بنابر تعریف رایج بین‌المللی، میزان باری که یک میلگرد می تواند تحمل کند را تنش تسلیم یا استحکام کششی می‌گویند. از طرفی، ازدیاد طول نسبی نشان دهنده افزایش طول میلگرد قبل از شکست است. در واقع هرچقدر ازدیاد طول نسبی بیشتر باشد، انعطاف‌پذیری میلگرد نیز بیشتر می‌شود.

در خصوص حرف a درج شده در جدول شماره ۴، باید به  این موضوع اشاره کنیم که انتخاب یکی از طول‌های آزمون برای تعیین میزان ازدیاد طول نسبی کافی است. در واقع انتخاب میان یکی از A5، A10 یا Agt، با توافق میان تولیدکننده و خریدار صورت می‌‌گیرد. اگر در این زمینه توافقی صورت نگیرد، A5 به عنوان ملاک عمل در نظر گرفته می‌شود.

همچنین باید به حرف b مندرج در جدول شماره ۴ نیز اشاره کنیم؛ این حرف درخصوص میلگردهای با قطر اسمی ۳۲ میلی‌متر یا بیشتر است. در واقع حداقل مقدار مشخصه تعریف شده برای A5 ممکن است تا ۲ درصد به ازای هر ۳ میلی‌متر افزایش در قطر کاهش یابد. برای اطلاع بیشتر درباره ویژگی‌ کششی انواع میلگرد آجدار و ساده، به جدول شماره ۴ مراجعه کنید.

جدول شماره ۴: ویژگی‌های کششی انواع میلگرد ساده و آجدار
طبقه‌بندیمیلگردعلامت مشخصهاستحکام تسلیم بالایی ReHN/mm2استحکام کششیRmN/mm2نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم بالاییReH/ Rmمیزان ازدیاد طول نسبی (a)
حداقلحداکثرحداقلحداقلحداقل A5حداقل A10حداقل Agt
سادهس ۲۴۰ ۲۴۰۳۶۰۱.۲۵۲۵۱۸
آجدار مارپیچآج ۳۴۰۳۴۰۵۰۰۱۸۱۵
آج ۳۵۰۳۵۰۴۵۵۵۰۰۱۷ (b)۸
آجدار جناغیآج ۴۰۰۴۰۰۶۰۰۱۶۱۲
آج ۴۲۰۴۲۰۵۴۵۶۰۰(b) 16۸
آجدار مرکبآج ۵۰۰۵۰۰۶۵۰۱۰۸
آج ۵۲۰۵۲۰۶۷۵۶۹۰(b) 13۸

همانطور که پیشتر در بخش آنالیز شیمیایی اشاره کردیم، میزان عناصر شیمیایی می‌تواند بر خواص مکانیکی  تاثیر بگذارد. به طوری که هر چقدر میزان کربن میلگرد بالاتر باشد، استحکام این محصول بیشتر و انعطاف‌پذیری آن کاهش خواهد یافت. با توجه به پارامترهای اشاره شده شامل استحکام و میزان ازدیاد طول در جدول بالا، مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه بر اساس استاندارد ISIRI 3132  صورت گرفت که علی‌رغم بیشتر بودن میزان کربن در میلگرد فولاد آتیه خاورمیانه بیشتر بود؛ اما با این وجود، میلگرد گیلان دارای استحکام بیشتری است. این در حالی است که میلگرد آتیه انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به میلگرد گیلان دارد.

یکی از دلایل مهم استحکام کمتر میلگرد آتیه نسبت به میلگرد گیلان، می‌تواند به سرد شدن ناگهانی حین تولید فورج مرتبط باشد.  برای اطلاع از مقایسه خواص مکانیکی میلگرد آتیه و میلگرد گیلان که توسط کارشناسان وب سایت کار آهن صورت گرفته است، به جدول شماره ۵ مراجعه کنید.

جدول شماره ۵: مقایسه خواص مکانیکی میلگرد میلگرد گیلان و میلگرد آتیه
خواص مکانیکی میلگردآناهیتا گیلانفولاد آتیه خاورمیانه
تنش تسلیم (Mpa)۶۰۵۵۰۰
تنش نهایی (Mpa)۷۷۳۶۹۱
ازدیاد طول (%)۱۵۲۴
کاهش سطح مقطع (%)۴۹۴۵

۲- آزمون خمش میلگرد گیلان و میلگرد آتیه

یکی از موضوعات مهم در سازه‌های ساختمانی، میزان باری است که به صورت عمود بر میلگرد اعمال می‌شود. میزان بار عمود بر میلگرد، زمینه را برای خم شدن این محصول به وجود می‌آورد. بنابراین اگر میلگرد بتواند بار عمودی را تحمل کند و ترک برندارد، اصطلاحا به آن میلگرد با کیفیت می‌گویند که قابلیت تحمل نیروهای خمشی را دارد.

آزمایش‌های خمشی صورت گرفته بر روی نمونه میلگرد شرکت‌های آتیه فولاد خاورمیانه و آناهیتا گیلان نشان می‌دهد که این دو محصول نه تنها بار عمودی را به خوبی تحمل می‌کنند، بلکه از نظر سطحی نیز دچار ترک نمی‌شوند. بنابراین میلگرد آتیه و میلگرد گیلان از نظر آزمون خمشی، دارای کیفیت مناسبی هستند.

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه از نظر ابعادی

وزن واحد طول به وزن میلگرد با طول ۱ متر گفته می‌شود که  باید در محدوده خاص خودش باشد که هم از لحاظ هزینه‌ها و هم از لحاظ کیفیت پایدار باشد. علاوه بر این، میلگردهای با قطر بالای ۵۰ میلی‌متر، باید با توافق تولیدکننده و خریدار تولید شوند. در چنین حالتی، میزان رواداری وزن در دو حالت آجدار و ساده حدود ۴± درصد اتخاذ می‌گردد. برای اطلاع از ابعاد، وزن واحد طول و رواداری وزن انواع میلگرد ساده و آجدار، به جدول شماره ۶ مراجعه کنید.

بر اساس استاندارد ISIRI 3132، میزان وزن واحد طول میلگرد باید بین ۱.۱۵ تا ۱.۲۷ باشد که این رقم برای میلگرد آتیه و میلگرد گیلان، در محدوده استاندارد قرار دارد. برای اطلاع از مقایسه وزن واحد طول میلگرد گیلان و میلگرد آتیه، به جدول شماره ۷ مراجعه نمایید.

جدول شماره ۶: ابعاد، وزن واحد طول و رواداری وزن انواع میلگرد ساده و آج‌دار
قطر اسمی dmmسطح مقطع اسمی Anmm2وزن واحد طول
مقادیر اسمی dKg/mمیزان رواداری %
میلگرد سادهمیلگرد آج‌دار
۶۲۸.۳۰.۲۲۲۸±۸±
۸۵۰.۳۰.۳۹۵۷±۸±
۱۰۷۸.۵۰.۶۱۶۵±۶±
۱۲۱۱۳۰.۸۸۸۵±۶±
۱۴۱۵۴۱.۲۱۵±۵±
۱۶۲۰۱۱.۵۸۵±۵±
۱۸۲۵۴۲.۰۰۵±۵±
۲۰۳۱۴۲.۴۷۵±۵±
۲۲۳۸۰۲.۹۸۵±۵±
۲۵۴۹۱۳.۸۵۴±۴±
۲۸۶۱۶۴.۸۳۴±۴±
۳۲۸۰۴۶.۳۱۴±۴±
۳۶۱۰۱۸۷.۹۹۴±۴±
۴۰۱۲۵۷۹.۸۷۴±۴±
۵۰۱۹۶۴۱۵.۴۲۴±۴±
جدول شماره ۷: مقایسه وزن واحد طول میلگرد آناهیتا گیلان و میلگرد آتیه خاورمیانه
وزن واحد طول میلگردآناهیتا گیلانفولاد آتیه خاورمیانه
(Kg/m) وزن واحد طول۱.۱۵۱.۱۹

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه از نظر هندسی

پارامترهای هندسی انواع میلگرد به ۴ دسته ارتفاع آج طولی، آج عرضی، زمینه میلگرد، زاویه آج عرضی و گام میلگرد تقسیم‌بندی می‌شود. ارتفاع آج عرضی به معنای این است که آج عرضی با یک زاویه مورب نسبت به محور طولی میلگرد قرار دارد؛ به طوری که ارتفاع عاج عرضی، شامل فاصله بالاترین نقطه آن تا سطح زمینه میلگرد می‌شود.

علاوه بر این، فاصله بین مراکز دو آج عرضی متوالی را گام آج میلگرد می‌گویند. زاویه آج عرضی نیز همان زاویه بین آج عرضی و محور طولی میلگرد است. برای اطلاع از ویژگی هندسی میلگردهای با آج دوکی به جدول شماره ۸ مراجعه کنید.

جدول شماره ۸: ویژگی هندسی میلگردهای با آج دوکی
قطر اسمی میلگرد dmmارتفاع آج عرضی h2mmپهنای آج عرضی b1mmگام Cmmسطح نسبی آج fx
در وسطیک چهارم از وسط
حداقلحداقلحداقل
۶۰.۳۹۰.۲۸۰.۶۵.۰۰.۰۳۹
۸۰.۵۲۰.۳۶۰.۸۵.۷۰.۰۴۵
۱۰۰.۶۵۰.۴۵۱.۰۶.۵۰.۰۵۲
۱۲۰.۷۸۰.۵۴۱.۲۷.۲۰.۰۵۶
۱۴۰.۹۱۰.۶۳۱.۴۸.۴۰.۰۵۶
۱۶۱.۰۴۰.۷۲۱.۶۹.۶۰.۰۵۶
۱۸۱.۱۷۰.۸۱۱.۸۱۰.۸۰.۰۵۶
۲۰۱.۳۰۰.۹۰۲.۰۱۲.۰۰.۰۵۶
۲۲۱.۴۳۰.۹۹۲.۲۱۳.۲۰.۰۵۶
۲۵۱.۶۳۱.۱۳۲.۵۱۵.۰۰.۰۵۶
۲۸۱.۸۲۱.۲۶۲.۸۱۶.۸۰.۰۵۶
۳۲۲.۰۸۱.۴۴۳.۲۱۹.۲۰.۰۵۶
۳۶۲.۳۶۱.۶۲۳.۶۲۱.۶۰.۰۵۶
۴۰۲.۶۰۱.۸۰۴.۰۲۴.۰۰.۰۵۶
۵۰۳.۲۵۲.۲۵۵.۰۳۰.۰۰.۰۵۶

پس از بررسی پارامترهای هندسی میلگرد آتیه و گیلان مطابق با جدول شماره ۸، این دو محصول  از نظر هندسی در محدوده استاندارد قرار دارند. برای اطلاع از مقایسه ویژگی هندسی میلگرد گیلان و میلگرد فولاد آتیه خاورمیانه، به جدول شماره ۹ مراجعه کنید.

  جدول شماره ۹: مقایسه ویژگی هندسی میلگرد آتیه و میلگرد گیلان
ویژگی هندسی میلگردآناهیتا گیلانفولاد آتیه خاورمیانه
β۴۵.۳۵۳.۵
h ۱۰.۹۸۱.۱۴
h ۲۰.۷۵۰.۶۸
b ۱۲.۴۰۱.۵۰
C۸.۳۸.۹

مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه از نظر ظاهری

یکی از پارامترهای موثر بر روی کیفیت انواع میلگرد ساده و میلگرد آجدار، ویژگی ظاهری آن‌ها است. همچنین آج میلگرد باید در محور طولی به صورت ضربدری قرار بگیرد یا اصطلاحا دو محور طولی این نوع محصول در یک راستا باشد. بررسی کارشناسان وب سایت کار آهن در زمینه ویژگی ظاهری میلگرد آتیه و میلگرد گیلان نشان می‌دهد که هر دو میلگرد از لحاظ ظاهری، کیفیت مناسب و یکسانی دارند.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع «مقایسه میلگرد گیلان و میلگرد آتیه» صحبت کنیم. مقایسه این دو محصول بر اساس استانداردهای لازم نشان می‌دهد که میلگرد آتیه کیفیت بهتری نسبت به میلگرد گیلان دارد. میلگرد آناهیتا گیلان، دارای استحکام بیشتر و انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به میلگرد آتیه اهواز است. در ضمن هر دو نمونه میلگرد گیلان و آتیه دارای ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی استاندارد هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره کیفیت، قیمت و نحوه خرید میلگرد گیلان و میلگرد آتیه اهواز، همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرد. گروه کارشناسان وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.