بندیل میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر قصد خرید بندیل میلگرد را دارید، حتما این مقاله را تا پایان بخوانید. بندیل میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟ برای اینکه بتوان انواع میلگرد و لوله را بسته‌بندی کرد از بندیل میلگرد استفاده می‌شود. بندیل میلگرد باعث می‌شود که هزینه بسته‌بندی و ارسال محصول کاهش پیدا کند. در این مقاله به معرفی بندیل میلگرد و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله کارآهن را دنبال کنید.

بندیل میلگرد چیست؟

برای اینکه بتوان میلگرد یا لوله را بسته‌بندی و به مقصد نهایی خود تحویل داد، باید از بندیل میلگرد استفاده کرد. بندیل میلگرد یک محصول فولادی است که گاهی از جنس پلاستیکی نیز ساخته می‌شود. مهم‌ترین وظیفه بندیل میلگرد، بسته‎‌بندی محصولاتی مانند میلگرد و لوله است. این کار برای بهبود فرآیند ارسال محصول به دست مشتری صورت می‌گیرد.

بندیل میلگرد به دو شکل شاخه‌ای و کلاف می‌تواند میلگرد یا لوله را بسته‌بندی کند. البته همه چیز بستگی به ضخامت محصول دارد که به چه مقدار بندیل نیاز است. هر چقدر ضخامت میلگردهای برای بسته‌بندی زیاد باشد، به مقدار بندیل بیشتری نیاز است که به تبع آن، در صورت کم بودن ضخامت میلگرد، طول بندیل افزایش پیدا می‌کند.

از طرفی وزن میلگرد نیز در بندیل مورد استفاده اثرگذار است. به طوری که در هر بندیل میلگرد بایستی شاخه‌های میلگرد از نظر وزنی و طولی، یکسان در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه نگهداری میلگرد + جدول نحوه انبار کردن میلگرد

بندیل میلگرد

اطلاعات مندرج بر روی بندیل میلگرد

بر اساس استاندارد جهانی، بر روی هر بندیل میلگرد باید دو پلاک فلزی وجود داشته باشد. وظیفه پلاک فلزی، درج اطلاعات مربوط به بندیل میلگرد است. یعنی مشخصات بندیل‌ میلگرد از طریق دو پلاک فلزی درج می‎شود. مهم‌ترین اطلاعاتی که باید بر روی پلاک‌های فلزی ذکر شده باشد شامل نوع میلگرد، نمره میلگرد، وزن بسته بر اساس کیلوگرم، شماره بسته، علامت استاندارد، مُهر تایید یا نشان کارخانه با درج نام برند تجاری و مشخصات فنی بندیل است.

وزن بندیل میلگرد

وزن هر کدام از بندیل‌های میلگرد چقدر محاسبه می‌شود؟ عوامل زیادی بر وزن بندیل میلگرد تاثیرگذار است که می‌توان به ضخامت، جنس، گرید، قطر و … اشاره کرد. همچنین تعداد شاخه‌های میلگرد نیز بر وزن بندیل میلگرد تاثیر می‌گذارد. به طور مثال هر چقدر قطر میلگردها پایین باشد، وزن بندیل میلگرد نیز کم در نظر گرفته می‎شود. یعنی اگر میلگرد نمره ۸ را در نظر بگیرید، نیاز به بندیل به وزن ۵ کیلوگرم دارد.

با این حال وزن بندیل میلگرد بسته به کارخانه تولیدکننده نیز متفاوت است. یعنی هر کدام از کارخانه‌های تولیدکننده بندیل، وزن مخصوص به خود را دارند. اگر میلگرد تولیدی بر اساس استانداردهای جهانی تولید شده باشند، وزن بندیل برای هر نوع گرید میلگرد یکسان خواهد بود. در صورتی که اینگونه نباشد، وزن بندیل نیز متفاوت در نظر گرفته می‌شود.

تعداد شاخه‎‌ها در هر بندیل میلگرد

همان‌طور که گفتیم، بندیلی را می‌توان «استاندارد» معرفی کرد که طول و وزن شاخه‌های میلگرد در آن کاملا یکسان باشد. با این تفاسیر، اگر در مورد وزن هر بندیل و همچنین میلگرد مطلع باشیم، می‌توانیم تعداد شاخه‌ها را با تقسیم کردن وزن بندیل به میلگرد به دست آوریم. توجه داشته باشید که هر چقدر وزن میلگردها افزایش پیدا کند، تعداد شاخه‌های موجود در بندیل نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

تعیین شاخه‌های هر بندیل میلگرد بستگی به نمره میلگرد دارد. یعنی میلگرد ۸ و ۱۲ یا میلگرد ۱۴ و ۱۸، دارای شاخه‌های متفاوتی هستند. به طور کلی فرمول مورد نظر برای تعیین اینکه هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد، عبارت است از:

  • وزن بندیل میلگرد= ۴۷۰۰ کیلوگرم = ۳۱۳ شاخه
جدول تعداد شاخه بر اساس بندیل میلگرد
نمره میلگردوزن میلگردتعداد شاخه
۱۴۱۵۳۱۳
۱۶۱۹۲۴۷
۱۶۲۴۱۹۵

نحوه بارگیری بندیل میلگرد

وقتی میلگرد تولید و آماده ارسال به مشتری می‌شود، باید به وسیله بندیل میلگرد بسته‌بندی گردد. بسته‌بندی میلگرد با استفاده از بندیل، مهم‌ترین بخش از فرآیند عرضه میلگرد در بازار است که هر شرکت تولیدکننده باید به آن توجه کند. به طوری که تعداد بندیل یا تسمه مورد نظر برای بسته‌بندی نزد هر کارخانه‌ای متفاوت است.

امروزه با پیشرفت فناوری، فرآیند بسته‌بندی میلگرد با بندیل، به صورت خودکار و تمام اتوماتیک انجام می‎شود که عملا بدون وجود انسان نیز می‎توان آن را انجام داد. بنابراین توجه به نحوه بارگیری بندیل میلگرد جزو مهم‌ترین فرآیندهای تولید است که نباید از آن غافل ماند.

بیشتر بخوانید: لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد چیست؟

بهترین تولیدکنندگان بندیل در ایران

اگر قصد خرید بندیل میلگرد را دارید، حتما باید از تولیدکنندگان بندیل کشور مطلع باشید. تولیدکنندگان زیادی در کشور مشغول تولید بندیل هستند که با اطلاع از کیفیت بندیل تولید آن‌ها، می‎توانید تصمیم بهتری برای خرید این محصول بگیرید. مهم‌ترین و بهترین تولیدکنندگان بندیل ایران عبارتند از:

  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • شرکت فولاد میانه
  • شرکت فولاد ابهر
  • شرکت فولاد نیشابور

قیمت بندیل میلگرد

قیمت بندیل میلگرد به عوامل مختلفی مانند وزن، نوع میلگرد و تعداد شاخه‎‌ها بستگی دارد. همچنین برند تولیدکننده، میزان عرضه و تقاضا، نرخ جهانی فولاد، میزان تورم، هزینه حمل و نقل، انرژی و مواد اولیه نیز بر قیمت بندیل میلگرد اثرگذار است. اگر قصد خرید بندیل میلگرد را دارید، همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان کارآهن آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید: قیمت و خرید میلگرد

کلام آخر

در این مقاله به معرفی بندیل میلگرد و کاربردهای آن پرداختیم. برای اینکه بتوان در زنجیره عرضه میلگرد به بازار موفق عمل کرد، باید به فرآیند بسته‎‌بندی آن توجه خاصی داشت. بسته‌بندی میلگردها معمولا با بندیل فولادی انجام می‌شود. با این حال، انتخاب نوع بندیل بستگی به گرید، نوع میلگرد، ضخامت و تعداد شاخه‌ها دارد. برای اینکه بتوانید خرید بندیل میلگرد را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، حتما سوالات خود را با کارشناسان متخصص کارآهن مطرح کنید.

سوالات متداول

بندیل میلگرد چیست؟

برای بسته‌بندی میلگردها در شاخه‌های مختلف، باید از بندیل میلگرد استفاده کرد.

جنس بندیل میلگرد چیست؟

بندیل میلگرد معمولا در نوع فولادی و پلاستیکی تولید می‌شود.

مهم‌ترین برندهای تولیدکنندگان بندیل میلگرد کدام‌اند؟

شرکت ذوب آهن اصفهان، فولاد میانه و فولاد ابهر، جزو مطرح‌ترین تولیدکنندگان بندیل میلگرد در کشور به حساب می‌آیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.