تامین قراضه آهن هند و چالش‌های پیش رو

مهم‌ترین چالش‌های تامین قراضه آهن هند چیست؟ کشور هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا است که سالانه نزدیک به ۱۵۴ میلیون تن فولاد خام تولید و عرضه می‌کند. این کشور برای حفظ ظرفیت تولید فولاد خام و افزایش آن، نیاز مبرم به مواد اولیه دارد. این کشور به طور سالانه با چالش مواد اولیه از طریق سنگ آهن برای تامین نیاز کارخانجات فولادی مواجه است. به همین دلیل استراتژی صنعت فولاد هند به سمت بازیافت قراضه آهن رفته است که در صورت تامین، نه تنها نیاز صنایع فولادی این کشور تامین خواهد شد بلکه می‌تواند به ظرفیت مورد نظر برای تولید سالانه فولاد خام به میزان ۳۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ دست پیدا کند. در این مقاله به چالش‌های تامین قراضه آهن هند می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

تولید فولاد خام هند و چالش مواد اولیه

به گفته بسیاری از تحلیلگران صنعت فولاد، تقاضا برای قراضه آهن هند به عنوان یکی از قطب‌های مهم صنعت فولاد تا سال ۲۰۳۰ به ۶۵ میلیون تن در روز افزایش خواهد یافت. به طوری که پیش‌بینی می‌شود عرضه قراضه آهن در این کشور طی سال ۲۰۳۰ به ۵۹ میلیون تن به صورت روزانه برسد. بنابراین کشور هند برای تامین بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد خود ناچار به واردات قراضه آهن از کشورهای دیگر خواهد بود تا از این طریق بتواند شکاف به وجود آمده را در این صنعت مرتفع سازد.

در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام هند به ۱۵۴ میلیون تن  در سال می‌رسد. این در حالی است که دولت این کشور در نظر دارد تا ظرفیت تولید فولاد خام را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیون تن در سال افزایش دهد. برای افزایش ظرفیت تولید فولاد خام در کشور هند، استفاده از قراضه آهن به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می‌شود.

سازمان‌های بین‌المللی اذعان می‌کنند که صنعت فولاد هند برای دستیابی به قراضه آهن مورد نیاز جهت دستیابی به ظرفیت تولید فولاد خام مورد نظر در سال ۲۰۳۰، باید در کنار اصلاحات اساسی پیرامون سیستم‌ جمع‌آوری قراضه آهن، عرضه قراضه فولادی را به شکل سیستماتیک مدیریت کند.

به نظر می‌رسد که بخش قراضه آهن هند در طول سال‌های اخیر، نه تنها رشد نداشته بلکه بی‌توجهی به مدیریت و ترسیم چشم‌انداز واقعی، زمینه را برای کاهش تولید فولاد خام این کشور به وجود آورده است. با این حال اگر صنعت فولاد هند بتواند قراضه‌های فولادی داخل کشور را به طور کامل مدیریت کند، احتمالا بتواند بخش عمده‌ای از چالش‌های این کشور را برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد جبران نماید.

بیشتر بخوانید: استعلام قیمت و نحوه خرید اینترنتی آهن آلات

قراضه آهن هند

خودرو فرسوده و نقش آن در صنعت فولاد هند

یکی از روش‌های مهم برای تامین مواد اولیه صنعت فولاد، سیاست بازیافت خودروهای فرسوده و مصرف مجدد آن در خط تولید فولاد است. این سیاست در سال ۲۰۲۱ توسط نارندرا مودی نخست‌ وزیر هند ابلاغ شد. به طوری که وزارت فولاد هند موظف شد تا آیین‌نامه‌های اجرایی آن را تدوین کند و اقدامات لازم را برای عملیاتی کردن آن انجام دهد.

این سیاست کاربردی بازیافت قراضه آهن هند موجب شد تا تمامی خودروهای سواری بالای ۲۰ سال و وسایل نقلیه عمومی و تجاری بالای ۱۵ سال، تحت آزمون سلامت بدنه و آلایندگی هوا قرار بگیرند. از این طریق بود که خودروها می‌توانستند مجوز تردد در جاده را به دست آوردند. 

پیشنهاد دولت هند به خودروهایی که نتوانند از این آزمون موفق بیرون بیایند، این بود که هر چه سریع‌‌تر و به صورت کاملا داوطلبانه، خودروی خود را تحت برچسب خودروی فرسوده به وزارت فولاد هند تحویل دهند تا دولت نیز بتواند در اسرع وقت وسایل نقلیه فرسوده و مغایر با استانداردهای زیست محیطی را در صنعت فولاد استفاده نماید.

اگر دولت هند بتواند چنین طرحی را هر چه زودتر به مرحله اجرا برساند، بدون شک بخش مهمی از مواد اولیه تولید فولاد خام از طریق قراضه آهن خودروهای فرسوده تامین خواهد شد. 

سوریندر کومار گوپتا، رئیس MSTC (یک آژانس دولتی در هند) می‌گوید: «این سیاست در حال پیگیری است». او در ادامه توضیح می‌دهد: «در حال حاضر حدود ۶ مرکز فعال اسقاط خودرو فرسوده (RVSF) در هند وجود دارد که توسط شرکت‌هایی مانند ماهیندرا اداره می‌شود. به طوری که در سال‌های آینده، ۳ مرکز به صورت آنلاین کار خود را آغاز می‌کنند که می‌توانند حدود ۶ میلیون تن قراضه آهن را به صنعت فولاد هند تحویل دهند.»

واردات قراضه آهن؛ راهی برای نجات فولاد هند

یکی دیگر از ضرورت‌های صنعت فولاد هند، افزایش واردات قراضه آهن است. به گفته کارشناسان، کشور هند می‌تواند طی ۵ تا ۶ سال آینده به عنوان بزرگترین واردکننده ضایعات آهن در جهان شناخته شود. به این طریق می‎توان قراضه آهن هند برای دستیابی به مواد اولیه تولید فولاد تامین گردد. بر اساس اعلام اتحادیه فولاد هند، واردات آهن قراضه طی سال ۲۰۲۳ به حدود ۸ تا ۹ میلیون تن و در سال جاری (۲۰۲۴) به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

یک تاجر اهل بریتانیا که در زمینه خرید و فروش قراضه آهن فعالیت می‌کند، گفت: «با حرکت به سمت تولید فولاد بیشتر از طریق کوره قوس الکتریکی، کشورهای تولیدکننده فولاد ممکن است بیش از پیش به سرمایه‌گذاری بر روی ضایعات فولادی روی بیاورند».

از طرفی بازنگری قوانین و مقررات اتحادیه اروپا در زمینه حمل و نقل ضایعات فولادی، امکان خرید این محصولات را تا ۳ سال آینده متوقف کرده است. به طوری که خریداران هندی امکان خرید قراضه آهن تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از دست می‌دهند و همین امر می‌تواند بر آمار تولید فولاد خام هند تاثیر منفی بگذارد.

علاوه بر این، ممنوعیت‌های ایجاد شده برای فروش قراضه‌های فولادی که پیش از این در کشورهای آفریقایی و خاورمیانه به ویژه آفریقای جنوبی و امارات متحده عربی اعمال شده بود، واردکنندگان و کارخانجات صنعت فولاد هند را با چالش‌های جبران‌ناپذیری مواجه کرد.

بیشتر بخوانید: بازیافت آهن یا بازیافت ضایعات آهن چیست؟

قراضه آهن هند

چشم‌انداز قراضه آهن هند

هند در مورد افزایش حجم قراضه فولادی مورد استفاده در صنعت فولاد این کشور، چالش‌های متعددی دارد، اما برای رفع چالش‌ها و رسیدن به اهداف خود باید منابع موجود در زمینه قراضه آهن را که در دسترس کارخانه‌های هندی است، در نظر بگیرد.

جیوتیر ادیتیا سیندیا، وزیر اتحادیه فولاد هند در کنفرانس بین‌المللی بازیافت صنایع فولادی یا قراضه آهن هند که توسط انجمن بازیافت مواد هند (MRAI) در کوچی (جنوب غربی هند) به تاریخ شنبه ۴ فوریه ۲۰۲۳ برگزار شد، گفت: «تعهد ما این است که تا سال ۲۰۳۰، انتشار گاز دی اکسید کربن (CO۲) را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم. برای اینکه بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم، دسترسی به قراضه آهن در اولویت برنامه‌ها قرار دارد».

او افزود: «۱۵ درصد مصرف قراضه آهن طی پنج سال آینده به میزان تقریبی ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت. به این معنی که درصد قراضه مورد استفاده در تولید فولاد باید به ۵۰ درصد برسد؛ این در حالی است که هم اکنون تنها ۵۰ درصد تولید فولاد خام هند از طریق سنگ آهن تامین می‌شود و مابقی به واسطه بازیافت قراضه آهن صورت می‌گیرد. 

وزیر فولاد هند یادآور شد: «دستیابی به این مهم در صنعت فولاد هند باعث صرفه‌جویی در مصرف زغال سنگ کک، سنگ آهن و سنگ آهک می‌شود».

روچیکا چادهاری گویل، دبیر مشترک وزارت فولاد هند در همان رویداد گفت: «تولید قراضه آهن داخلی هند به طور قطع افزایش خواهد یافت و برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه‌گذاری در راستای فراوری قراضه صورت گرفته است». لازم به توضیح است که در حال حاضر صنعت فولاد هند حدود ۳۰ میلیون تن ضایعات آهنی به صورت سالانه مصرف می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع تامین قراضه آهن هند و چالش‌‌های پیش روی آن پرداختیم. هند یکی از بزرگ‌ترین کشورهای فولادی است که سالانه نزدیک به ۱۵۴ میلیون تن فولاد خام تولید می‌کند. کمبود مواد اولیه سنگ آهن برای تولید محصولات فولادی در هند موجب شده تا این کشور گام‌های اساسی برای توسعه بازیافت قراضه آهن بردارد. با این حال، صنعت فولاد هند در زمینه تامین قراضه آهن، همچنان با چالش‌های اساسی مواجه است که برای رفع آن، جز اقدامات عملی برای سیستماتیک کردن این مسیر، راهی دیگر پیش روی فولاد هند وجود ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان متخصص کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.