نحوه نگهداری میلگرد + جدول نحوه انبار کردن میلگرد

نحوه نگهداری میلگرد چگونه است؟ امروزه روش‌‎های مختلفی برای نگهداری و انبار کردن انواع میلگردهای ضد زنگ، فولاد کربنی، گالوانیزه و میلگردهای فولادی با پوشش اپوکسی وجود دارد که از جمله می‌توان به قفسه‌های فولادی، سکوهای چوبی یا فلزی و … اشاره کرد. با این حال نحوه نگهداری میلگرد به صورت درست نه تنها یک ضرورت است بلکه هر پروژه‌ای باید آن را در اولویت خود قرار دهد. بنابراین نادیده گرفتن روش صحیح نگهداری میلگرد ممکن است بعدها برای شما مشکلات زیادی ایجاد کند. در این مقاله به نحوه نگهداری از میلگرد می‌پردازیم تا شما بتوانید نحوه انبار کردن میلگرد را به درستی انجام دهید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

نحوه نگهداری میلگرد

برای نگهداری میلگرد یا نحوه انبار کردن میلگرد به شکل درست، راه‌ها و قواعد زیادی وجود دارد که شما باید به آن توجه کنید. در ادامه به برخی از قوانین یا قواعد درست و نحوه نگهداری میلگرد می‎پردازیم.

بیشتر بخوانید: خرید میلگرد از سایت کارآهن

۱- میلگردها را روی یک سکوی برجسته قرار دهید

میلگردها باید روی یک سکوی برجسته نگهداری شوند. این کار باعث می‌شود که آن‌ها با آب یا رطوبت تماس نداشته باشند. به این ترتیب می‌توانید از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری کنید. هر نیرویی که زمینه خم شدن میلگردها را فراهم کند، باعث زنگ زدن سریع آن‌ها می‌شود؛ در نتیجه هر نوع زنگ‌زدگی باعث شکستن میلگردها در هنگام استفاده می‌گردد. همچنین اگر نگهداری میلگرد در شرایط خوبی نباشد، ممکن است ترک بخورد.

۲- از برزنت محافظ استفاده کنید

میلگردها باید با برزنت پوشانده شوند تا سریعتر خشک گردد. شما می‌توانید از یک برزنت بزرگ استفاده کنید. اگر می‌خواهید آن‌‎ها را از باران دور نگه دارید، می‌توانید میلگردها را با برزنت بپوشانید و چند بلوک سیمانی را روی آن قرار دهید تا برزنت در جای خود بماند و حرکت نکند.

۳- دور نگهداشتن میلگرد گالوانیزه از میلگرد معمولی و مواد چوبی

میلگردهای گالوانیزه و بدون روکش هرگز نباید با هم نگهداری شوند. اگر میلگردهای بدون روکش در تماس با میلگردهای گالوانیزه باشند، ممکن است زنگ بزنند. چنین اتفاقی به این دلیل است که گالوانیزه از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند. آن‌ها همچنین تحت تأثیر رطوبت قرار خواهند گرفت. بنابراین باعث می‌شود که میلگردها استحکام خود را از دست بدهند. بنابراین نحوه نگهداری میلگرد گالوانیزه با میلگرد معمولی یا بدون روکش متفاوت است.

۴- دور نگهداشتن میلگرد ضد زنگ از میلگرد فولاد کربنی

میلگردهای فولادی ضد زنگ را هرگز نباید در محل نگهداری میلگردهای فولاد کربنی یا مواد آهنی نگهداری کرد. دلیل اصلی این است که میلگرد فولادی ضد زنگ آندی هستند. این بدان معنی است که آن‌ها مقدار کمی زنگ طبیعی را از کربن و مواد آهنی جذب می‌کنند. بنابراین سعی کنید در نحوه نگهداری میلگرد ضد زنگ و میلگردهای فولاد کربنی، دو محل مجزا در نظر بگیرید.

۵- میلگردها را در سوله ها یا فضاهای بسته قرار دهید

میلگردها باید در مکانی امن و محافظت شده نگهداری شوند. هر گونه مواد روان کننده یا رطوبت باعث می‌شود میلگردها استحکام خود را از دست داده و شکننده شوند. بنابراین آن‌ها باید در محلی دور از مسیر خودروها، کامیون‌ها و سایر وسایل نقلیه قرار گیرند.

۶- الزام در وزن کم لایه بالایی هنگام چیدن میلگردها

لایه بالایی میلگردها باید همیشه کمترین وزن را داشته باشد. به طوری که وزن لایه رویی به طور مساوی بین لایه‌های زیر آن توزیع شود.

نحوه دپوی میلگرد

نحوه نگهداری میلگردها مختلف چگونه است. در جدول زیر نکات مهم برای نحوه انبار کردن میلگرد مختلف ارائه می‌شود.

جدول نحوه نگهداری میلگرد (نحوه انبار کردن میلگرد)
نوع میلگردالزامات نگهداری میلگردالزامات انبارداری میلگرد
میلگردهای کربنی فولادی۱- از برخورد خشن میلگردها خودداری کنید.
۲- از ابزار و ماشین‌آلات حمل معمول استفاده کنید
۱- میلگردها را با ورق پلی اتیلن، برزنت یا هر ماده دیگری بپوشانید.
۲- میلگردها را از زمین جدا کنید.
میلگردهای با روکش اپوکسی۱- از تسمه‌های مصنوعی برای حمل میلگردهای اپوکسی استفاده کنید.
۲- از کشیدن و برخورد میلگردها خودداری کنید.
۳- استفاده از فوم بین میلگردها می‎تواند از پوشش آن محافظت کند.
۴- از زنجیر و کابل بدون روکش استفاده نکنید.
۱- میلگردها را از گل و لای، زباله و سایر مواد مضر دور نگه دارید.
۲- میلگردها را با استفاده از چوب یا مواد چوبی از روی زمین جمع کنید.
میلگردهای گالوانیزه۱- با میلگرد به صورت خشن رفتار نکنید. از ابزار و ماشین آلات جابجایی معمولی برای حمل استفاده کنید.۱- از سایر میلگردهای بدون روکش دور نگهداری شود.
۲- برای جلوگیری از ایجاد لکه، میلگردها را روی مواد چوبی یا سکوها قرار ندهید. مواد را از روی زمین بلند کنید. 
میلگردهای فولادی ضد زنگ۱- از تسمه‌های پلاستیکی، مصنوعی یا فولادی ضد زنگ برای دسته استفاده کنید.
۲- برای بلند کردن میلگردها از تسمه‌های مصنوعی استفاده کنید.
۳- استفاده از ماشین‌های بالابر فولاد کربنی خودداری کنید.
۴- میلگردها را از نوار بالابر جدا کنید؛ تا در صورت استفاده از زنجیر بدون روکش و نوارهای فولادی، از تماس مستقیم جلوگیری شود.
۱- با استفاده از یک سکوی مناسب، مواد را روی زمین قرار دهید.
۲- از تماس با فولاد کربنی یا سایر مواد میلگرد خودداری کنید.
۳- اگر تماس با میلگردهای آهنی اجتناب‌ناپذیر است، آن را در قسمت بالایی قرار دهید.
۴- میلگردهای فولادی ضد زنگ را با استفاده از ورق پلی اتیلن در محیط باز  بپوشانید. 

شرایط نگهداری میلگرد در کارگاه

نحوه نگهداری میلگرد یا نحوه انبار کردن میلگرد در کارگاه، سوله یا فضای بسته چگونه است؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که برای نگهداری از میلگرد در فضای بسته چه تمهیداتی به کار بگیرید.

۱- میلگردها را روی یک سکوی برجسته قرار دهید. سکوی برجسته را می‌توان از هر ماده غیر فلزی ساخت. به عنوان مثال، استفاده از پالت‌های چوبی به عنوان سکو یک گزینه مناسب است.

۲- میلگردها را می‌توان با استفاده از یک برزنت محافظ ضخیم پوشاند و با استفاده از بلوک‌های بتنی یا سیمانی در گوشه‌ها و لبه‎ها ایمن نگه داشت. پوشش محافظ از قرار گرفتن میلگردها از عناصر خارجی جلوگیری می‌کند.

۳- میلگردهای گالوانیزه باید از میلگردهای بدون پوشش و مواد چوبی دور نگهداری شوند. این کار به جلوگیری از ایجاد لکه روی سطح میلگردها کمک می‌کند. بنابراین برای میلگردهای گالوانیزه می‌توان از هر سکوی غیر فلزی به جز چوب استفاده کرد.

۴- میلگردهای فولادی ضد زنگ باید از میلگردهای فولاد کربنی و سایر مواد آهنی دور نگهداری شوند. اگر محیط کارگاه شما کوچک است، میلگردهای فولادی ضد زنگ را بالاتر از همه سایر انواع میلگردها قرار دهید.

۵- با قرار دادن میلگردها در سوله یا فضای بسته مانند کارگاه می‌توان از خوردگی میلگردها جلوگیری کرد. باید اطمینان حاصل شود که محل شما مستعد رطوبت، رطوبت، برف و باران نباشد.

۶- برای شناسایی و ساماندهی آسان، انتهای انواع میلگردها باید متفاوت رنگ‎آمیزی شود.

۷- در صورت امکان، میلگردهای فولادی باید با رنگ اپوکسی رنگ‌آمیزی شوند تا از پوسته پوسته شدن و زنگ‌زدگی در حین نگهداری میلگرد جلوگیری شود.

۸- انبار کردن یا نحوه نگهداری میلگرد به صورت طولانی مدت را می‌توان با چیدن میلگردها حداقل ۱۵۰ میلی‌متر بالاتر از سطح زمین انجام داد.

۹- روی هم چیدن میلگردها باید با تکیه‌گاه کافی انجام شود تا دچار کمانش، افتادگی یا خمیدگی نشود. امروزه قفسه‌های فولادی مخصوصی برای نگهداری میلگردها وجود دارد که نحوه نگهداری میلگرد را آسان کرده است.

بیشتر بخوانید: لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد چیست؟

نحوه نگهداری میلگرد

نکات مهم حین نگهداری میلگرد

یکی از بزرگترین خطراتی که شما را حین نگهداری میلگردها یا نحوه انبار کردن میلگرد تهدید می‌کند این است که آن‌ها بسیار تیز هستند. بنابراین مطمئن شوید که بدون دستکش ایمنی به آن‌ها دست نزنید. آن‌ها همچنین دست و پا گیر هستند و در صورت عدم نگهداری صحیح می‌توانند باعث صدمات زیادی شوند.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که میلگردها به گونه‌ای انبار و نگهداری می‌شوند که نتوانند روی کسی بیفتند. استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب مانند عینک ایمنی و کفش ایمنی را فراموش نکنید.

این نکات به شما این امکان را می‎دهد که میلگردهای خود را به درستی و برای مدت طولانی نگهداری کنید. هر گونه آسیب به پوشش یا خوردگی باعث ضعیف شدن میلگردها و از دست دادن استحکام می‌شود. در نتیجه شما ناچار هستید که میلگردها را تعویض کنید. بنابراین در نحوه نگهداری میلگرد دقت کافی را داشته باشید.

در صورت لزوم می‌توانید برای اطمینان بیشتر درباره نحوه نگهداری میلگرد، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان، شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ را بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به نحوه نگهداری میلگرد و الزامات مربوط به نحوه انبار کردن میلگرد پرداختیم. برای نگهداری از میلگرد باید توجه داشته باشید که از چه نوعی است. زیرا نحوه نگهداری انواع میلگرد تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. بنابراین سعی کنید ابتدا انواع میلگردها را جدا کرده و سپس اقدام به نگهداری و انبار کردن آن نمایید. در ضمن فراموش نکنید که بهتر است که میلگردها حین انبار کردن از زمین فاصله داشته باشند. برای این کار می‌توانید از چوب یا حتی قفسه‌های فولادی استفاده کنید.

سوالات متداول

بهترین روش نگهداری میلگرد چیست؟

قفسه‌های فولادی یکی از گزینه‌های کاربردی و مهم نگهداری درست انواع میلگرد است. این روش باعث می‌شود که هر کدام از انواع میلگردها به تفکیک در جای خود قرار گیرد.

در حین انبار کردن میلگردها چه الزامات ایمنی وجود دارد؟

حتما پیش از انبار کردن میلگرد، از لباس، دستکش، عینک و کلاه ایمنی استفاده کنید تا خطری سلامتی شما را تهدید نکند.

نحوه نگهداری میلگردهای گالوانیزه چگونه است؟

میلگردهای گالوانیزه باید از میلگردهای بدون پوشش و مواد چوبی دور نگهداری شوند. این راهکار به جلوگیری از ایجاد لکه روی سطح میلگردها کمک می‌کند. بنابراین برای میلگردهای گالوانیزه می‌توان از هر سکوی غیر فلزی به جز چوب استفاده کرد.

نحوه نگهداری میلگرد روکش اپوکسی چگونه است؟

میلگردهای با روکش اپوکسی را می‌توان با رعایت نکات زیر انبار و نگهداری کرد:
۱- میلگردها را با استفاده از یک سکوی مناسب روی زمین قرار دهید.
۲- از تماس میلگرد روکش اپوکسی با فولاد کربنی یا سایر مواد میلگرد خودداری کنید.
۳- اگر تماس با میلگردهای آهنی اجتناب ناپذیر است، آن را در قسمت بالایی قرار دهید.
۴- میلگردهای فولادی ضد زنگ را با استفاده از ورق‌های پلی اتیلن زمانی که در بیرون ذخیره می‌شوند، بپوشانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.