لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد چیست؟

لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد (BBS)، یک نوع جدول برای محاسبه تعداد، وزن، طول، خم (قلاب) و قیمت میلگرد و آرماتور ساختمان است که هم به صورت دستی و هم به شکل نرم‌افزار انجام می‌شود. اگر برای اولین بار به اصطلاح لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد برخورد می‌کنید، باید به شما بگوییم که لیستوفر مجموعه‌ای برای شناسایی مشخصات میلگرد و آرماتور است که کمک می‌کند تا بتوانید از خرید خود پیش از مناقصه مطمئن شوید. همچنین برای تهیه لیستوفر می‌توان از نرم‌افزارهای اتوکد، اکسل و مترور پلاس استفاده کرد. در این مقاله به موضوع لیستوفر آرماتور و لیستوفر میلگرد می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب مجله کارآهن را دنبال کنید.

لیستوفر چیست؟

لیستوفر (BBS) یک اصطلاح یا یک جدول کامل برای پروژه‌های ساختمانی است که بر اساس آن می‌توان جزئیات لازم برای خرید میلگرد و آرماتور را پیدا کرد. اطلاعاتی که در لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد ارائه می‌شود شامل برش، خم، سایز، طول، وزن، پیش‌بینی قیمت و نقشه‌های لازم برای تهیه میلگرد و آرماتور است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، نرم‌افزارهای تخصصی جایگزین جداول دستی برای ارائه لیست مشخصات میلگرد شده است که شما می‌توانید با دانلود آن، اطلاعات مورد نیاز برای خرید میلگرد را بدست آوردید.

بیشتر بخوانید: خرید میلگرد از وب سایت کارآهن

چرا تهیه لیستوفر میلگرد مهم است؟

یکی از موضوعاتی که حین مناقصه برای خرید میلگرد مهم است، شامل ارائه مدارک لازم می‌شود. شما باید قبل از ورود به مناقصه خرید میلگرد، اطلاعات و مدارک لازم را به مراجع ذی صلاح ارائه دهید. جدول لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور، به شما کمک می‎کند که برای پروژه خود به چه مقدار آرماتور یا میلگرد نیاز دارید. همین موضوع باعث می‌شود که بتوانید به راحتی معامله خود را پیش ببرید.

علاوه بر این، جدول لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد کمک می‌کند تا شما بتوانید محاسبات مربوط به متریال مورد نیاز پروژه خود را به خوبی پیش ببرید. یعنی محاسبات انجام شده باعث سرعت اجرای کار نیز می‌‎گردد. بنابراین تهیه لیستوفر آرماتور زمینه را برای جلوگیری از هدر رفتن میلگردها فراهم می‌کند. زیرا شما باید قبل از خرید میلگرد بدانید که خمش، وزن و میزان برش میلگرد مورد نیاز پروژه شما چقدر است. در نتیجه لیستوفر میلگرد شما را در این زمینه کمک می‌کند.

همچنین لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور باعث می‌شود که آرماتور بند بداند از میلگردها یا آرماتورهای باقی مانده چه استفاده‌ای بکند. بنابراین لیستوفر باعث پیشرفت دقیق پروژه ساختمانی و جلوگیری از خطای احتمالی شما در حین کار خواهد شد.

لیستوفر آرماتور

زمان لازم برای تهیه لیستوفر میلگرد

تهیه لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور، پیش از شروع پروژه انجام می‌شود. زمانی که شما برای استارت کار ساختمانی خود، در دفتر فنی قرار دارید تا الزامات مناسب جهت پیشبرد برنامه‌ها را تدوین کنید. همچنین مواردی مانند اینکه کدام بخش ساختمان باید در اولویت ساخت قرار گیرد نیز جزو ملزومات اشاره شده در لیستوفر است.

در نتیجه با تهیه لیستوفر آرماتور به همراه تعیین الزامات پیش از شروع پروژه ساختمان و تحویل آن به تیم آرماتور بند، هم در زمان پیشرفت پروژه صرفه‌جویی می‌شود و هم امکان ساخت دقیق ساختمان بر اساس الزامات کیفی پیش خواهد رفت.

نرم‌افزار تهیه لیستوفر میلگرد

یکی از اهداف مهم پدید آمدن نرم‌‌افزار در دنیای دیجیتال، تسهیل در پیشبرد کارها است. یعنی شما با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید سرعت کار خود را پیش از پیش جلو ببرید. صنایع ساختمانی نیز جزو پیشرو ترین صنایع در زمینه استفاده از نرم‌‌افزارهای تخصصی است.

نرم‌افزارهای تخصصی برای تهیه لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور عبارتند از:

  • نرم‌افزار اتوکد (نقشه‌کشی و محاسبه)
  • اکسل (قابلیت نصب مترور پلاس در خود و محاسبه میزان پرتی میلگرد و آرماتور)
  • نرم‌افزار مترور پلاس (محاسبه طول، تعداد و …/ در نرم‌افزار اکسل نصب می‎شود)

بیشتر بخوانید: دانلود نرم‌افزار مترور پلاس

مزایای لیستوفر میلگرد

  • تعیین الزامات مورد نیاز برای پیشرفت سریع ساختمان
  • افزایش سریع محاسبات برای تعیین مقدار، سایز، وزن، خم و طول برش آرماتور
  • کاهش هدررفت میلگرد مصرفی
  • افزایش دقت برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروژه
  • مدیریت هزینه‌ها
  • افزایش کیفیت ساخت به دلیل آگاهی از صفر تا ۱۰۰ آنچه باید پیش، حین و پس از پروژه انجام داد.
  • هماهنگی سازمان یافته بین تیم‌های عملیاتی ساختمان
  • ثبت اسناد پس از ساخت پروژه
  • در دست داشتن قیمت و اطلاعات ابعادی میلگرد پیش از مناقصه یا خرید محصول

کاربرد لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور

  • تهیه تعداد میلگرد و آرماتور مورد نیاز پروژه ساختمانی
  • تعیین سایز و اندازه میلگرد و آرماتور
  • محاسبه دقیق میزان پرتی میلگرد و آرماتور
  • تعیین زمان اجرای پروژه
  • اولویت‌بندی بخش‌های مختلف ساختمان برای اجرا
  • محاسبه دقیق قیمت میلگرد و آرماتور مورد نیاز
  • کمک به تیم آرماتوربندی برای تعیین میزان خم و برش میلگرد آرماتور

بیشتر بخوانید: میلگرد ادکا یا میلگرد اوتکا چیست؟

جدول لیستوفر میلگرد

شما برای اینکه بتوانید سطح مقطع، ضخامت و وزن میلگرد یا آرماتور را به دست آورید، باید به جدول اشتال میلگرد مراجعه کنید. در جدول اشتال میلگرد می‌توانید اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را پیش از خرید میلگرد یا آرماتور استخراج نمایید.

علاوه بر این، جدول لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور شامل اولویت‌هایی است که شما باید به آن توجه کنید. در واقع، اولویت‌های مانند نحوه اجرا، محاسبه میزان پرتی میلگرد یا آرماتور و موارد فنی را در نظر بگیرید. با به دست آوردن هر سه اولویت، می‌توانید به راحتی از جدول لیستوفر میلگرد برای داشتن خریدی مطمئن استفاده کنید.

جدول لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد
عنوانتوضیح
Posنشان‌دهنده موقعیت یا شماره میلگرد و آرماتور
Øنشان‌دهنده سایز میلگرد یا آرماتور
Shapeنشان‌دهنده شکل آرماتور
Lengthنشان‎دهنده طول آرماتور یا میلگرد
Numberمیزان آرماتور یا میلگرد مورد نیاز

جدول لیستوفر آرماتورهای فونداسیون

در جدول زیر به جدول لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور فونداسیون ساختمان اشاره می‌کنیم:

لیستوفر آرماتور

نحوه تهیه لیستوفر

  • تعیین تعداد میلگرد مورد نیاز فونداسیون، ستون و سقف
  • تخمین میلگرد عرضی، طولی و تقویتی ساختمان
  • محاسبه وزن میلگرد یا آرماتور فونداسیون، ستون و سقف بر اساس فرمول‌های تعیین شده
  • تعیین قطر، خمش یا طول قلاب و طول برش میلگرد آرماتور
  • محاسبه و آنالیز کلی
  • به دست آوردن نتایج
  • بازبینی نتایج
  • تحویل به پیمانکار و تیم‌ آرماتور بند

بیشتر بخوانید: تفاوت میلگرد و آرماتور چیست؟ ۳ فرق اصلی

کلام آخر

در این مقاله به بررسی لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد پرداختیم. لیستوفر به مجموعه‌ای برنامه‌ها و جداولی گفته می‌شود که برای پیشبرد اهداف ساختمان به آن نیاز است. به طور مثال برای محاسبه دقیق تعداد میلگرد، وزن، خم یا قلاب آرماتور، سایز و آنالیز قیمت، به لیستوفر میلگرد یا لیستوفر آرماتور نیاز دارید.

لیستوفر آرماتور کمک می‌کند تا شما پیش از ورود به مناقصه برای خرید میلگرد مورد نیاز جهت ساخت آرماتور فونداسیون، ستون و سقف، الزامات و اولویت‌های لازم را به دست آورید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با شماره ۰۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان وب سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد چیست؟

لیستوفر یک نوع جدول راهنمای خرید میلگرد و آرماتور است که به شما درباره سایز، وزن، خم، برش، تعداد، قیمت و نوسانات بازار اطلاعات کافی می‌دهد.

مهم‌ترین مزایای استفاده از لیستوفر آرماتور چیست؟

با استفاده از لیستوفر آرماتور می‌توان محاسبه دقیقی از میزان متریال مورد نیاز پروژه ساختمانی به دست آورد. همچنین لیستوفر میلگرد باعث کاهش میزان هدررفت یا پرتی میلگردهای مصرفی بتن می‌شود.

چه نرم‌افزارهایی برای لیستوفر آرماتور استفاده می‌شود؟

برای تهیه لیستوفر آرماتور یا لیستوفر میلگرد، شما به دو نرم افزار اصلی نیاز دارید. نرم افزار اول شامل اتوکد و نرم‌افزار دوم شامل اکسل می‎شود. همچنین شما می‎توانید نرم‌افزار مترورپلاس را در اکسل نصب کنید و به وسیله آن، محاسبه طول، تعداد و … میلگرد آرماتور را محاسبه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.