سازه‌های فولادی پیش ساخته چیست؟

مزایای سازه‌های فولادی پیش ساخته چیست؟ صنعت ساخت‌وساز به ‌دلیل نوآوری‌ها در مصالح و تکنیک‌های ساختمانی به ‌طور مداوم در حال تحول است. یکی از این پیشرفت‌ها که در سال‌های اخیر توجه قابل توجهی را به خود جلب کرده است، ظهور ساختمان‌های فولادی پیش ساخته به شمار می‌آید. پیش ساخته مستلزم مونتاژ اجزای ساختمان در خارج از محل و سپس انتقال آن‌ها به محل ساخت و ساز برای نصب کارآمد است. مزایای بی‌شمار فولاد، ساختمان‌های فولادی پیش‌ساخته را به یک انتخاب محبوب برای متخصصان ساخت‌وساز در سراسر دنیا به ویژه ایران تبدیل کرده است. در این مقاله به معرفی سازه‌های فولادی پیش ساخته و مزایای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

سازه پیش ساخته چیست؟

سازه پیش ساخته به ساختمان یا سازه با قابلیت جابجایی آسان (پرتابل) گفته می‌شود که در کارخانه تولید می‌گردد. این سازه به صورت پرتابل در محل نصب و راه‌اندازی می‎شود. مهم‌‎ترین ویژگی سازه پیش ساخته، نصب و مونتاژ آن در محل است. با این حال شما به راحتی می‌توانید در هر نوع شرایط آب و هوایی از سازه پیش ساخته برای زندگی، استراحت کارگران در پروژه‌های خارج از شهر و کلبه‌های تفریحی استفاده کنید.

سازه‌های فولادی پیش ساخته

انواع سازه پیش ساخته

در ادامه بررسی مزایای سازه‌های فولادی پیش ساخته، به سراغ انواع سازه پیش ساخته می‎‌رویم. انواع سازه پیش ساخته عبارتند از:

۱- سازه پیش ساخته فولادی

۲- سازه پیش ساخته بتنی

۳- سازه پیش ساخته چوبی

۴- سازه پیش ساخته ساندویچ پانلی

محبوب‌ترین سازه پیش ساخته موجود که طرفداران زیادی دارد، سازه فولادی از جنس ورق گالوانیزه است. این سازه قیمت ارزان و مقرون به صرفه‌‎ای نسبت به سایر سازه‌های پیش ساخته دارد.

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، کاربرد و مزایا

سازه‌های فولادی پیش ساخته چیست؟

سازه‌های فولادی پیش ساخته نه تنها برای پروژه‌های ساختمانی تجاری و صنعتی مناسب هستند، بلکه می‌توانند در سازه‌های مسکونی، سازمانی و حتی کشاورزی نیز کاربرد داشته باشند. با افزایش تقاضا برای راه حل‌های ساختمانی کارآمد، مقرون به صرفه و پایدار، تأثیر و پتانسیل ساختمان‌های فولادی پیش ساخته آشکارتر می‌شود.

علاوه بر این، سازه‌های فولادی پیش ساخته از جنس فولاد گالوانیزه هستند که مقاومت بالایی در برابر نیروهای مختلف از خود نشان می‎‌دهد. همچنین ورق‌های فولاد گالوانیزه به دلیل سبک بودن و قابلیت تحمل بار بالا، شناخته می‎‌شود. در ضمن، این نوع سازه‎‌ها با نام ال اس اف شُهرت دارند.

بیشتر بخوانید: خرید ورق گالوانیزه

جدول مشخصات سازه‌های فولادی پیش ساخته
نام محصولماده اولیهمزایاکاربرد
سازه فولادی پیش ساختهورق گالوانیزهقیمت مناسب، مقاومت بالا، وزن سبک و ضد خوردگیساختمان‌های پرتابل اداری، تفریحی، تجاری، مسکونی، سقف سوله و …، نمای ساختمان و پل، کانتینر و کانکس

مزایای سازه‌های فولادی پیش ساخته

۱- مقرون به صرفه بودن ساختمان های پیش ساخته فولادی

یکی از مزایای سازه‌های فولادی پیش ساخته مقرون به صرفه بودن آن‌ها است. استفاده از قطعات استاندارد و مهندسی شده، تامین‌کنندگان ایرانی این محصولات فولادی را قادر می‌سازد تا عناصر ساختمانی را به صورت عمده تولید کنند و هزینه‌های تولید را کاهش دهند. علاوه بر این، فرآیند نصب ساده ساختمان‌های فولادی پیش ساخته، هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد؛ زیرا ساختمان‌های فولادی پیش ساخته اغلب به کارگران کمتر و زمان‌بندی ساخت و ساز کوتاه‌تر در مقایسه با روش‌های ساخت و ساز سنتی نیاز دارند.

در مجموع، این عوامل سازه‌های فولادی پیش ساخته را به یک انتخاب اقتصادی جذاب برای معماران، سازندگان، توسعه‌دهندگان و صاحبان املاک تبدیل می‌کند.

۲- صرفه جویی در زمان با سازه‌های فولادی پیش ساخته

در دنیای پر سرعت ساخت و ساز، زمان یک منبع ارزشمند است. سازه‌های فولادی پیش ساخته می‌توانند به طور قابل توجهی زمان‌بندی پروژه‌ها را کاهش دهند و راه حلی کارآمد برای متخصصان صنعت ساختمانی ارائه دهند. از آنجایی که قطعات در خارج از محل نصب تولید می‌شوند، شرایط آب و هوایی و مسائل لجستیکی کمترین تأثیر را بر پیشرفت پروژه دارد.

پس از تحویل  سازه‌های فولادی پیش ساخته به محل ساخت و ساز، عناصر ساختمانی فولادی پیش ساخته را می‌توان به سرعت مونتاژ کرد و در کسری از زمانی که تکنیک‌های ساختمانی سنتی نیاز دارند، ساختاری کاملا کاربردی ایجاد کرد. با همکاری با یک تامین‌کننده قابل اعتماد فولادی، متخصصان ساخت و ساز می‌توانند تحویل و نصب به موقع قطعات فولادی با کیفیت بالا را برای ساختمان‌های فولادی پیش ساخته تضمین کنند.

۳- پایداری زیست محیطی سازه‌های فولادی پیش ساخته

تامین پایداری زیست محیطی، جزو مزایای ساختمان‌های فولادی پیش ساخته است. با افزایش آگاهی از اهمیت روش‌های ساخت و ساز پایدار، سازه‌های فولادی پیش ساخته راه حلی سازگار با محیط زیست برای صنعت ساختمان ارائه می‌دهند. فولاد یک ماده بسیار قابل بازیافت است و اکثر فرآیندهای تولید آن سازگار با محیط زیست هستند.

علاوه بر این، تکنیک‌های ساخت دقیقی که توسط تامین‌کنندگانی داخلی ساختمان‌های فولادی پیش ساخته استفاده می‌شود، منجر به حداقل ضایعات می‌شود و پایداری این ساختمان‌های فولادی پیش ساخته را بیشتر می‌کند. با انتخاب روش‌های ساخت و ساز پایدار، متخصصان صنعت ساختمان می‌توانند مسئولیت‌های زیست محیطی خود را انجام دهند و به آینده ای سبزتر برای شهر تهران و کل ایران کمک کنند.

۴- تطبیق پذیری معماری با سازه‌های فولادی پیش ساخته

برخلاف تصور عموم، سازه‌های فولادی پیش ساخته به ساختمان‌های ساده و صنعتی محدود نمی‌شوند. تطبیق‌پذیری فولاد به عنوان یکی از مصالح ساختمانی، امکان ایجاد طیف گسترده‌ای از طرح‌ها و سبک‌های معماری را فراهم می کند. از زیبایی‌ شناسی سنتی تا مدرن، ساختمان‌های فولادی پیش ساخته می‌توانند طیف متنوعی از نیازها و ترجیحات را برآورده سازند. این نوع سازه‎‌ها، سهولت در ساخت قطعات فولادی در خارج از محل، ایجاد طرح‌های پیچیده و ویژگی‌های سفارشی شده را برای مطابقت با نیازهای خاص هر پروژه امکان‌پذیر می‌کنند.

۵- وزن سبک

با توجه به اینکه برای تولید سازه‌های فولادی پیش ساخته از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود، بنابراین می‌توان اطمینان یافت که وزن این محصول سبک است. فولاد گالوانیزه به دلیل وزن سبک در نسبت با مقاومت بالا، کارایی بیشتری برای استفاده در ساختمان‌های فولادی پیش ساخته دارد.

۶- ضد خوردگی

مهم‌ترین مزایای سازه‌های فولادی پیش ساخته، مقاومت در برابر خوردگی است. این نوع سازه‌های به دلیل به کار بردن ورق‌های گالوانیزه در ساخت، قابلیت ضد خوردگی و زنگ‌زدگی دارند. بنابراین با خیال راحت می‌توان ساختمان‌های فولادی پیش ساخته را در شرایط آّب و هوایی مختلف استفاده کرد.

سازه‌های فولادی پیش ساخته

کاربرد سازه‌های فولادی پیش ساخته

مهم‌ترین کاربردهای سازه‌های فولادی پیش ساخته عبارتند از:

  • ساختمان‌های اداری
  • ساختمان‌های تجاری
  • ساختمان‌های مسکونی
  • ساختمان‎های تفریحی
  • کلبه‌های جنگلی و ساحلی
  • کانتینرهای پرتابل
  • کانکس
  • نمای ساختمان
  • نمای پل و …
  • سقف سوله و …
  • راه پله

کلام آخر

در این مقاله به مزایای سازه‌های فولادی پیش ساخته در صنعت ساختمان پرداختیم. ساختمان‌های فولادی پیش ساخته نشان‎دهنده تغییر قابل توجهی در صنعت ساخت و ساز هستند و راه حل‎های مقرون به صرفه، صرفه جویی در زمان، سازگار با محیط زیست و معماری همه کاره را برای طیف گسترده‎ای از کاربردها ارائه می‎دهند. با افزایش تقاضا برای تکنیک‌های ساختمانی کارآمد و پایدار، نقش تامین کنندگان و تولیدکنندگان ساختمان‌های فولادی پیش ساخته بیشتر می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره خرید سازه‌های فولاد پیش ساخته، با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید. برای ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

سوالات متداول

سازه‌های پیش ساخته چیست؟

سازه‌هایی که قابلیت حمل آسان، پرتابل و تولید آن در کارخانه یا کارگاه صورت می‌گیرد، سازه‌های پیش ساخته گفته می‌شود؟

انواع سازه‎‌های پیش ساخته چیست؟

سازه‌های پیش ساخته در انواع بتنی، فولادی، چوبی، ساندویچ پانلی تولید می‎شوند.

محبوب‌ترین سازه پیش ساخته چیست؟

سازه پیش ساخته فولادی به دلیل قیمت کم و مقاومت بالا، محبوبیت زیادی در ایران دارد.

مزایای سازه‌‌‎های فولادی پیش ساخته چیست؟

سازه‌های فولادی پیش ساخته نه تنها قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند، بلکه به مقاومت بالا، سازگاری با محیط زیست و مشارکت در طرح‌ها و معماری نوآورانه مشهور هستند.

ماده اولیه تولید سازه‌های فولادی پیش ساخته چیست؟

فولاد گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا، وزن سبک و ضد خوردگی، بهترین ماده برای تولید ساختمان‌های فولادی پیش ساخته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.