راهنمای خرید لوله صنعتی و عوامل موثر بر آن

در نگاه اول، خرید لوله صنعتی ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد اما هنگامی که اصول اولیه را درک کنید، بسیار آسان‌تر می‌شود. اگر به دنبال خرید لوله‌های صنعتی هستید، حتما به ضخامت لوله صنعتی، سایز، قطر داخلی و خارجی، تست‌های پاس شده، تعداد شاخه یا تناژ، فاصله محل انبار تا تخلیه و مهم‌تر از همه وزن لوله صنعتی توجه کنید. همچنین برای استعلام قیمت لوله صنعتی می‎‌توانید به سایت کارآهن مراجعه کنید. در این مقاله به نحوه خرید لوله صنعتی و عوامل موثر بر آن به همراه قیمت لوله صنعتی می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

راهنمای خرید لوله صنعتی

برای خرید لوله صنعتی ابتدا باید بدانید که انواع لوله فولادی به چند دسته تقسیم‌بندی می‎شوند. لوله‌های فولادی به دو دسته درزدار و بدون درز تقسیم می‌شوند که نوع درزدار یعنی دارای خط جوش و نوع بدون درز فاقد خط جوش است. معمولا لوله‌های بدون درز را مانیسمان یا مانسمان می‌گویند، در حالی که به لوله‌‎های فولادی درزدار، لوله درز جوش گفته می‌شود.

لوله درز جوش به دو دسته درز مستقیم و درز مارپیچ تقسیم‌بندی می‌شود که درز مارپیچ را لوله اسپیرال می‌گویند. علاوه بر دانستن انواع لوله فولادی در حین خرید لوله صنعتی، باید بدانید که لوله‌های مورد نیاز شما برای چه مصارفی خریداری می‌شوند. به طور کلی، لوله‌‎های فولادی برای انتقال آب، گاز و نفت به همراه سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنابراین در ابتدای راهنمای خرید لوله صنعتی به شما گفتیم که لوله‌های فولادی به چند دسته و نوع تقسیم‌بندی می‎شوند تا شما به راحتی بتوانید، قیمت آن‌‌ها در حین محاسبه، تفکیک کنید.

همچنین آگاهی از سایز لوله، آلیاژ مورد استفاده در ساخت آن، سرتیفیکیت یا تست‌های پاس شده، تعداد یا تناژ مورد نیاز، ضخامت یا رده و محل تخلیه نیز بر قیمت نهایی لوله صنعتی اثرگذار است. بنابراین در حین خرید لوله صنعتی به موارد زیر توجه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید لوله داربست و عوامل موثر بر آن

جدول راهنمای خرید لوله صنعتی
نام محصولمواد اولیهانواععوامل موثر بر خرید لوله صنعتیکاربرد
لوله صنعتیورق سیاهدرزدار و بدون درز (سبک و سنگین)ضخامت، قطر، سرتیفیکیت، تعداد شاخه، وزن و …انتقال سیالات، گاز، آب، نفت و …

نحوه خرید لوله صنعتی

لوله صنعتی جزو محصولات پر کاربرد در صنایع مختلف است که برای خرید آن باید دقت لازم را به خرج داد. در ادامه راهنمای خرید لوله صنعتی، به شما خواهیم گفت که چه عواملی را باید در حین خرید لوله صنعتی در نظر بگیرید.

۱- وزن لوله صنعتی

یکی از عوامل مهم در حین خرید لوله صنعتی، وزن آن است. وزن لوله صنعتی تاثیر بسزایی در قیمت نهایی این محصول دارد. به طوری که هر چقدر وزن لوله صنعتی بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در واقع با افزایش وزن لوله صنعتی، کاربردهای آن نیز به سمت مصارف استراتژیک و حساس مانند نفت و گاز حرکت خواهد کرد. بنابراین در راهنمای خرید لوله صنعتی باید به وزن آن توجه کنید.

نکته دوم درباره وزن لوله صنعتی، توجه به کارخانه تولید کننده است. باید بررسی کنید که کدام کارخانه وزن مورد نیاز لوله صنعتی شما را تولید می‌کند. در گام دوم بررسی کیفیت کارخانه مورد نظر نیز مهم می‌شود. هر چقدر کیفیت تولید لوله صنعتی یک کارخانه خاص بیشتر باشد، بنابراین قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در ضمن مقایسه وزن و قیمت لوله صنعتی نیز می‌تواند در پروسه خرید محصول به شما کمک کند.

۲- مواد اولیه لوله صنعتی

عمده مواد اولیه تولید لوله صنعتی از ورق سیاه است. این موضوع در راهنمای خرید لوله صنعتی بسیار مهم است؛ زیرا باید بدانید که کدام کارخانه‌های به تولید ورق فولادی با گرید ST37 یا ST52 مشغول هستند. به طور مثال کیفیت ورق سیاه کارخانه مذکور می‌تواند بر قیمت نهایی لوله صنعتی اثر بگذارد.

دلیل اهمیت دو پارامتر وزن و قیمت، تشابه کیفیت لوله های صنعتی تمامی کارخانه هاست. در واقع کارخانه های تولیدکننده لوله صنعتی به دلیل استفاده از جنس ورق و روش تولید مشابه، همگی لوله های خود را با کیفیت مشابه تولید می کنند. به همین دلیل باید معیار اصلی خریدتان، مقایسه وزن و قیمت لوله صنعتی باشد.

۳- حمل و نقل

هزینه حمل و نقل یک موضوع و معیار مهم در حین خرید لوله صنعتی است. باید به این موضوع توجه کنید که انبار لوله صنعتی در کجا قرار دارد. همچنین فاصله شما با انبار لوله صنعتی باید محاسبه شود تا از این طریق بتوانید هزینه حمل و نقل محصول را به دست آورید. بنابراین به دست آوردن تعرفه قیمت حمل و نقل لوله صنعتی با استفاده از ماشین مورد نظر، می‌تواند چشم‌انداز خوبی از هزینه نهایی خرید لوله صنعتی به شما بدهد. زیرا هر چقدر فاصله انبار تا محل تخلیه لوله صنعتی مورد نیاز شما بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

۴- انرژی

اینکه برای تولید لوله صنعتی چه میزان انرژی مصرف شده است یا برای حمل آن، از چه نوع سوختی استفاده شده، موضوع مهمی در حین خرید لوله صنعتی به حساب می‌آید. اگرچه استفاده از انرژی‌های پاک در تولید محصولات صنعتی، سازگار با محیط زیست است؛ اما هزینه نهایی محصول را افزایش خواهد داد. زیرا استفاده از انرژی پاک نیازمند دسترسی به فناوری و دانش بالایی است.

از طرفی، اغلب محصولات صنعتی با سوخت فسیلی تولید می‌شوند که البته قیمت کمتری نسبت به سوخت سبز دارد. بنابراین موضوع انرژی تاثیر زیادی بر قیمت لوله صنعتی خواهد گذاشت.

۵- نرخ ارز

نمی‌توان کتمان کرد که نرخ ارز چه تاثیر زیادی بر قیمت لوله صنعتی می‌گذارد. نرخ ارز بر همه چیز تاثیر می‎‌گذارد که لوله صنعتی نیز جدای از آن نیست. بنابراین پیش از خرید لوله صنعتی حتما به نرخ ارز توجه کنید.

۶- قیمت جهانی فولاد

تمام محصولات فولادی بر اساس قیمت جهانی فولاد نرخ‎‌گذاری می‌شوند. بنابراین قیمت جهانی فولاد نیز موضوعی است که باید در حین خرید لوله صنعتی از آن باخبر باشید.

۷- کارخانه تولیدکننده

حجم مواد اولیه، میزان تولید سالیانه و قیمت تعیین شده لوله صنعتی هر کدام از کارخانه‌های تولیدکنننده متفاوت است. کسی که قصد خرید لوله صنعتی را دارد، باید به صورت لحظه‌ای از گزارش‌های کارخانجات تولیدی باخبر باشد. بنابراین، نام کارخانه تولیدکننده لوله صنعتی نیز در خرید آن اثرگذار است.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید ورق روغنی و عوامل و موثر بر قیمت آن

خرید لوله صنعتی

مهم‌ترین معیار خرید لوله صنعتی

شاید با خود فکر کنید که مهم‌ترین معیار برای خرید لوله صنعتی، سایز محصول باشد. اگر چه سایز و ضخامت لوله مولفه‌های بسیار مهم در حین خرید لوله صنعتی هستند اما مهم‌تر از آن‌ها، وزن لوله است که در قیمت نهایی محصول اثر چشمگیری دارد. برای اینکه بدانید چگونه می‌توان از وزن لوله صنعتی سر در آورد، باید بررسی کنید که چه نوع لوله‌ای برای پروژه شما مناسب است.

لوله‌‎های صنعتی به دو گروه سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام قیمت مختص به خود را دارند. به طور مثال، هر چقدر سایز لوله کم باشد، وزن آن نیز پایین خواهد بود. یعنی لوله‌های صنعتی سبک، دارای سایز در حدود یک دوم اینچ هستند که البته میانگین ضخامت آن‌ها نیز به ۲ میلی‌متر می‎رسد.

از طرفی، هر چقدر سایز لوله بیشتر از ۶ اینچ باشد، جزو لوله‌های فولادی سنگین در نظر گرفته می‌شود. این نوع لوله‌ها معمولا ضخامت بالای ۴ میلی‌متر دارند. با این حال شما به راحتی می‌توانید قبل از خرید لوله صنعتی، وزن محصول خود را محاسبه کنید. برای این کار کافی است که از فرمول زیر استفاده کنید.

  • محاسبه وزن لوله صنعتی= طول × قطر × ضخامت × چگالی آهن × ۳.۱۴ / ۱۰۰۰

بهترین کارخانه‌ تولیدکننده لوله صنعتی

ایران جزو کشورهای مهم در زمینه تولید لوله صنعتی به ویژه در منطقه خاورمیانه است. شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلفی به تولید لوله صنعتی مشغول هستند که هر کدام، کیفیت و سایز مورد نظر خود را دارند. برخی از مهم‌ترین تولیدکنندگان لوله صنعتی در کشور عبارتند از:

۱- نورد لوله و پروفیل صابری

۲- کارخانه فولاد یاران

۳- گروه صنعتی تهران شرق

۴- فولاد  گستر حداد

۵- گروه صنعتی لوله سپاهان

نحوه استعلام قیمت لوله صنعتی

شما باید بدانید از چه منبعی یا واسطه‌ای در حال خرید لوله صنعتی هستید. امروزه دو راه برای خرید لوله صنعتی وجود دارد. شما یا می‌توانید بدون واسطه و به صورت مستقیم لوله صنعتی را از درب کارخانه تحویل بگیرید، یا از طریق شرکت‌های واسطه که قیمت مناسبی برای فروش لوله صنعتی ارائه می‌دهند.

مجموعه کارآهن با سابقه ای طولانی در زمینه تولید و فروش محصولات فولادی به ویژه لوله صنعتی، آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز است. کافی است با کارشناسان فروش کارآهن تماس بگیرید تا آن‌ها به شما درباره راهنمای خرید لوله‌های صنعتی، حرف‌های تازه‌ای به شما بگویند. برای ارتباط با واحد فروش کارآهن، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

بهترین روش‌ استعلام قیمت لوله صنعتی

برای خرید لوله صنعتی باید ۳ پارامتر اصلی شامل سایز، ضخامت و شاخه مورد نیاز لوله فولادی را بدانید. اگر بدانید که سایز یا ضخامت لوله صنعتی مورد نیاز چقدر است، نیمی از مسیر استعلام قیمت لوله فولادی را رفته‎اید. همچنین باید بدانید در برخی لوله‌های صنعتی مانند لوله گوشتدار، همراه داشتن اطلاعات مربوط به قطر داخلی و بیرونی لوله اهمیت بیشتری نسبت به سایز آن دارد.

با این حال، وب سایت کارآهن با در اختیار گذاشتن قیمت لوله صنعتی به صورت لحظه‎ای و آنلاین، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است. کافی است بر روی لینک زیر کلیک کنید تا به صورت اتوماتیک وارد صفحه قیمت و خرید لوله صنعتی شوید. در آنجا شما با مقایسه قیمت کارخانه‌های مختلف، به راحتی می‌توانید خرید امن و مقرون به صرفه‌ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه استعلام قیمت و خرید لوله صنعتی

خرید لوله صنعتی

کلام آخر

در این مقاله به راهنمای خرید لوله صنعتی و عوامل موثر بر آن اشاره کردیم. برای خرید لوله صنعتی باید به عوامل مختلفی مانند مواد اولیه، سایز، ضخامت، کارخانه تولیدکننده، نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، هزینه حمل و نقل و انرژی توجه داشته باشید. آگاهی از عوامل موثر بر قیمت لوله صنعتی می‌تواند منجر به خرید امن و مقرون به صرفه‌ای برای شما شود. همچنین توجه داشته باشید که در برخی لوله‌های صنعتی مانند لوله گوشتدار، باید به قطر داخلی و خارجی لوله توجه داشته باشید.

سوالات متداول

عوامل موثر بر قیمت لوله صنعتی کدام‌اند؟

عوامل مختلفی بر قیمت لوله صنعتی اثر می‌گذارند که از جمله می‌توان به قیمت مواد اولیه، حمل و نقل، انرژی، کارخانه تولیدکننده، سایز، وزن، قطر و تعداد شاخه مورد نیاز اشاره کرد.

در حین خرید لوله صنعتی گوشتدار، چه پارامترهایی ضروری است؟

با توجه به اینکه لوله گوشتدار دارای ضخامت بیشتری از نظر قطر داخلی و خارجی است، بنابراین قیمت آن نیز بر اساس این دو معیار مهم تعیین می‌شود.

بهترین روش استعلام قیمت و خرید لوله صنعتی چیست؟

شما به راحتی می‌توانید با مراجعه به وب سایت کارآهن، قیمت لوله صنعتی را به صورت آنلاین مشاهده و خرید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.