پروفیل طرح دار چیست؟ روش ساخت، انواع و کاربردها

اگر به دنبال خرید پروفیل طرح دار هستید، با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که این محصول فولادی چگونه تولید و انواع آن کدام است. پروفیل طرح دار به قوطی‌ها و لوله‌های فولادی گفته می‌شود که دارای طرح‌ها و نقوش مختلفی هستند. این نوع پروفیل‌های فولادی در طرح‌های و نقش‌های متنوعی در بازار عرضه می‌شوند که هر کدام دارای سایز، ابعاد و قیمت مختلفی است. به طور مثال می‌توان به طرح اسلیمی، گل، چوب، مارپیچ، کنگره دار و … اشاره کرد که برای هر کدام از انواع پروفیل طرح دار متفاوت در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی پروفیل طرح دار، روش ساخت، انواع و کاربردهای آن بپردازیم. برای خواندن ادامه مقاله، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پروفیل طرح دار چیست؟

وقتی از لوله و قوطی‌های فولادی طرح دار صحبت می‌کنیم، منظور پروفیل‌هایی است که در نقش و طرح مختلفی تولید  در بازار عرضه می‌شوند. پروفیل‌های طرح دار که بیشتر در کاربردهای تزیینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اغلب از جنس ورق سیاه فولادی هستند. یعنی برای تولید این محصولات طرح دار، از ورق سیاه فولادی استفاده می‌شود. اینکه انواع پروفیل طرح دار چه هستند و چگونه می‌توان طرح و نقش مختلف بر روی آن‌ها اجرا کرد، در ادامه به شما خواهیم گفت.

بیشتر بخوانید: خرید انواع پروفیل

جدول مشخصات پروفیل طرح دار
نام محصولمتریالانواع طرحضخامتسایزکاربرد 
پروفیل طرح دارورق سیاه، گالوانیزه و استیلاسلیمی، گل، ورساچه، چوب، مارپیچ، کنگره دار و …۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر۲۰×۳۰، ۶۰×۴۰ میلی‌متر برای قوطی مستطیل و ۲۰×۲۰، ۱۲۰×۱۲۰ میلی‌متر برای قوطی مربعراه پله، درب و پنجره، مناظر شهری، مبلمان، دکوراسیون و … 

مواد اولیه پروفیل طرح دار

همانطور که اشاره کردیم، پروفیل‌های طرح دار با استفاده از ورق سیاه فولادی تولید می‌شوند. با این حال، همیشه ورق فولادی برای تولید پروفیل فولادی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. گاهی بر اساس نیاز مشتری و درخواست وی، متریال یا مواد اولیه ساخت پروفیل طرح دار تغییر می‌کند. به عنوان مثال می‌توان به فولاد ضد زنگ یا زنگ نزن اشاره کرد. همچنین فولاد گالوانیزه نیز طرفداران زیادی برای استفاده در تولید این نوع پروفیل‌ها دارد. بنابراین برای تولید پروفیل طرح دار، از ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق استنلس استیل یا فولاد زنگ نزن استفاده می‌شود.

انواع پروفیل طرح دار

پروفیل طرح دار چیست و انواع آن کدام است؟ پروفیل‌های طرح دار در انواع طرح و نقش مختلف تولید می‌شوند که به طور کلی از نظر نوع پروفیل و طرح آن قابل تقسیم است. یعنی انواع پروفیل طرح دار عبارتند از:

۱- انواع پروفیل طرح دار از نظر نوع پروفیل

وقتی درباره پروفیل طرح دار از نظر نوع صحبت می‌کنیم، منظور شکل و ظاهر آن‌ها است. یعنی باید دید که نوع پروفیل چیست. در واقع پروفیل‌های طرح دار یا به صورت قوطی مستطیل هستند و یا مربع. با این حال موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و تمام پروفیل‌های فولادی مانن لوله و … قابلیت طرح دار شدن نیز دارند. به طور مثال می‌توان به پروفیل‌های درب و پنجره ساختمان اشاره کرد.

لازم به توضیح است که کمتر پیش می‌آید که پروفیل لوله به صورت طرح دار تولید شود. اما اینگونه نیست که این فرم پروفیل هرگز طرح دار تولید نمی‌گردد. در مواردی که تقاضا برای این محصول وجود داشته باشد، لوله‌های فولادی نیز به صورت طرح دار تولید و عرضه می‌شوند.

۲- انواع پروفیل طرح دار از نظر طرح

پروفیل لوله، قوطی و درب و پنجره، گاهی به سفارش مشتری در قالب طرح‌های مختلف تولید می‌شود. این طرح‌ها که برگرفته از تاریخ ایران است، طرفداران زیادی دارد. انواع پروفیل طرح دار از نظر طرح و نقش عبارتند از:

  • طرح اسلیمی
  • طرح ورساچه
  • طرح کنگره یا پروفیل کنگره
  • طرح گل
  • طرح بته جقه
  • طرح چوب
  • طرح مارپیچ

لازم به توضیح است که طرح قوطی پروفیل معمولا با استفاده از طرح کنگره، اسلیمی، ورساچه، گل و … تزیین می‌شود. از طرفی تزیین لوله  و پروفیل درب و پنجره با استفاده از طرح گل، چوب و … صورت می‎گیرد. با این حال بهترین و محبوب‌‎ترین طرح برای پروفیل فولادی، طرح گل، اسلیمی و پروفیل کنگره دار است.

بیشتر بخوانید: پروفیل سی پرلین چیست؟ انواع پروفیل سی پرلین

پروفیل طرح دار

ابعاد پروفیل طرح دار

شاید برای شما هم جالب باشد که پروفیل طرح دار از نوع لوله، قوطی و درب و پنجره، در چه ابعادی تولید می‎شوند. به طور کلی باید ابعاد پروفیل طرح دار را به دو بخش سایز و ضخامت تقسیم‌بندی کرد. ضخامت پروفیل طرح دار در انواع سایز، تقریبا یکسان است. یعنی معمولا پروفیل طرح دار (شامل قوطی مربع و مستطیل) در ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر تولید می‌شود.

از طرفی، سایز پروفیل طرح دار برای قوطی مربع و مستطیل متفاوت است. به طور مثال، قوطی مستطیل در سایز ۲۰×۳۰، ۶۰×۴۰ میلی‌متر تولید می‌شود. این در حالی است که قوطی مربع شامل سایز در سایز ۲۰×۲۰، ۱۲۰×۱۲۰ میلی‌متر می‌گردد.

روش تولید پروفیل طرح دار

پروفیل طرح دار چیست و چگونه تولید می‌شود. برای تولید یا ساخت پروفیل طرح دار، مراحل مختلفی وجود دارد که باید آن‌ها را طی کرد. در مرحله نخست باید جنس یا مواد اولیه تولید پروفیل طرح دار به همراه طرح و نقش مورد نظر انتخاب شود. وقتی جنس و طرح انتخاب شد، نوبت به تولید پروفیل بر پایه متریال مشخص شده می‌رسد.

زمانی که پروفیل فولادی مثلا از جنس گالوانیزه یا استیل تولید شد، نوبت به ایجاد طرح یا نقش بر روی آن می‎رسد. اجرای طرح و نقش بر روی پروفیل، از طریق روش برشکاری، تراشکاری و خمکاری صورت می‌گیرد. یعنی ابتدا طرح مورد نظر برش داده شده، سپس برای ایجاد جزئیات طرح بر روی آن تراشکاری صورت می‌گیرد و در انتها (در صورت لزوم) به مرحله خمکاری انتقال داده می‌شود.

نکته مهمی که باید درباره ساخت پروفیل طرح دار بدانید، این است که گاهی برای ایجاد طرح بر روی پروفیل، از دستگاه لیزر استفاده می‌شود که البته روش سریع، دقیق و مقرون به صرفه ای به حساب می‌آید. همچنین برای ایجاد طرح کنگره بر روی پروفیل، یک دستگاهی به نام دستگاه کنگره زن پروفیل وجود دارد که امکان طرح زنی را در کمترین زمان ممکن به وجود آورده است.

وقتی طرح مورد نظر بر روی پروفیل اجرا شد، نوبت پرداخت طرح می‎رسد. پرداخت طرح برای ایجاد انسجام یک دستی کل طرح بر روی پروفیل صورت می‌گیرد. در نهایت وقتی پرداخت دقیق بر روی طرح صورت گرفت، باید پوشش نهایی را در آن اعمال کرد. منظور از پوشش نهایی، اعمال رنگ، پوشش روی (در صورت استفاده از متریال گالوانیزه) و … است. هدف این است که دوام پروفیل طرح دار از طریق پوشش نهایی، افزایش یابد. دست آخر، محصول بسته بندی و به مقصد مشتری ارسال می‌شود.

کاربرد پروفیل طرح دار

پروفیل طرح دار چیست و چه کاربرد دارد؟ مهم‌ترین کاربردهای پروفیل طرح دار عبارتند از:

  • نمای ساختمان
  • راه پله‌های شهری، خانگی و اداری
  • مناظر پارک
  • ساختمان‌های تجاری
  • میادین شهر
  • درب و پنجره خانگی و شهری
  • مبلمان خانگی
  • دکوراسیون داخلی
  • آثار هنری
پروفیل طرح دار

قیمت پروفیل طرح دار

پروفیل طرح دار چیست و به چه قیمتی معامله می‌شود؟ همه چیز بستگی به قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، قیمت جهانی فولاد، شیوه پرداخت و پوشش نهایی و نوع طرح مورد نظر دارد. هر کدام از مراحل ساخت پروفیل طرح دار، بر قیمت نهایی این محصول تزئینی اثر می‌گذارد. با این وجود، مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل طرح دار، ابتدا جنس آن است و سپس سایز و طرح مورد نظر مهم می‌شود.

اگر قصد خرید پروفیل طرح دار را دارید، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید. گروه کارشناسان کارآهن آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند. برای ارتباط، با شماره ۰۲۱-۶۷۱۴۵ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: لیست جدید از عوامل موثر بر قیمت پروفیل

کلام آخر

در این مقاله به معرفی پروفیل طرح دار چیست، روش ساخت، انواع و کاربردهای آن پرداختیم. پروفیل طرح دار یک محصول فولادی تزیینی است که اغلب به صورت مربع و مستطیل تولید می‎شود. این نوع پروفیل در طرح و نقش مختلفی تولید می‌گردد که شامل طرح گل، چوب، اسلیمی، ورساچه و … است. برای تولید پروفیل طرح دار از سه گانه برش، تراش و خمکاری استفاده می‌شود.

سوالات متداول

پروفیل طرح دار چیست؟

پروفیل طرح دار یک محصول فولادی تزیینی است که از طریق ورق سیاه، گالوانیزه و استیل تولید می‌شود. ویژگی منحصر به فرد این محصول، طرح و نقش‌هایی است که بر روی آن قرار می‌گیرد.

انواع پروفیل طرح دار کدام‌اند؟

پروفیل‌های طرح دار از نظر جنس یا مواد اولیه، به سه دسته ورق سیاه، گالوانیزه و استیل تقسیم می‌شوند. همچنین از نظر نقش، به طرح‌های اسلیمی، ورساچه، کنگره دار، گل، چوب، مارپیچ و … تقسیم‌‎بندی می‌گردد.

پروفیل طرح دار چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت پروفیل طرح دار، باید از روش برش، تراش و خمکاری استفاده کرد. همچنین دستگاه لیزر هم در ساخت پروفیل طرح دار نیز مشارکت دارد. در ضمن برای تولید پروفیل با طرح کنگره، از دستگاه کنگره زن استفاده می‌شود.

پروفیل طرح دار در چه ضخامت‌هایی تولید می‌شود؟

پروفیل طرح دار در ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر تولید می‌گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.