میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی چیست؟

اگر به دنبال خرید میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. قرار است در این مقاله به معرفی میلگرد پیچشی و کاربردهای آن بپردازیم. میلگرد پیچشی یک محصول فولادی است که برای افزایش مقاومت تیرها و ستون‌های سازه بتنی مورد استفاده قرار می‎گیرد. مهم‌ترین ویژگی میلگرد پیچشی می‌توان به کربن پایین، استحکام بالا، جوش‌پذیری مطلوب و شکل‌پذیری خوب اشاره کرد. این نوع میلگرد که به صورت آجدار تولید می‌شود، بهترین گزینه برای تقویت سازه بتنی است. بنابراین پیشنهاد ما این است که مقاله معرفی میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی را تا پایان بخوانید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد پیچشی چیست؟

میلگرد پیچشی یک محصول فولادی است که وظیفه تامین لنگر پیچشی قطعات سازه را برعهده دارد. این نوع میلگرد که به عنوان آرماتور پیچشی نیز شناخته می‌شود، معمولات به صورت دورپیچ یا قائم بسته و آرماتور طولی است. مهم‌ترین نکته‌ اجرایی میلگرد پیچشی، تقسیم یکنواخت نیرو به سازه مورد نظر است که باید مد نظر قرار داده شود.

مهم‌ترین ویژگی میلگرد پیچشی، آجدار بودن آن است که باعث می‌شود که چسبندگی خوبی با بتن پیدا کند. در ادامه به شما خواهیم گفت که انواع میلگرد پیچشی چیست و چه کاربردهایی دارد.

بیشتر بخوانید: میلگرد آجدار چیست؟ معرفی انواع میلگرد آجدار

جدول مشخصات میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی
نام محصولنام دوم محصولماده اولیهنوع میلگردانواعوظیفهکاربرد
میلگرد پیچشیآرماتور پیچشیبیلت و بلومآجدارطولی و عرضیتقویت سازه بتنی به ویژه لنگر پیچشیتیر و ستون بتنی

وظیفه میلگرد پیچشی

هنگامی که یک تیر از یک دال بتنی پشتیبانی می‌کند (یا هنگامی که تیر دیگری را فقط در یک طرف خود حمل می‌کند)، در معرض پیچش مستقیم قرار می‌گیرد. برای ساختمان‌های معمولی در مناطقی با فعالیت لرزه‌ای بالا، پیچش یک شرایط تنش کاملا خطرناک است، زیرا:

۱- تنش استاتیکی تعیین شده است. این بدان معنی است که اگر یک شکست رخ دهد، امکان انتقال به حالت استاتیک دیگر وجود ندارد.

۲- چرخش‌های ناشی از خزش به تیر نسبتا زیاد است و در نتیجه منجر به تغییر شکل دال می‎شود.

۳- شکست ناشی از تنش‌های برشی است. بنابراین ماهیتی شکننده است و در نتیجه هیچ نشانه‌‎ای از شکست قریب الوقوع وجود ندارد.

۴- درک این نکته برای تکنسین‌ها آسان نیست که قالب عناصر تحت پیچش نباید در زمان معمول حذف شوند. برعکس، قالب باید تا زمانی که بتن فاز ریخته‌گری شده بعدی که بر این عناصر تأثیر می گذارد به اندازه کافی سخت شود، در جای خود باقی بماند.

۵- تیرهای تقویت‌کننده در معرض پیچش از قوانین خاصی پیروی می‌کنند. برای بکارگیری این قوانین، نه تنها نیاز به دانش کامل است، بلکه در حین اجرا به دقت بسیار زیادی نیز نیاز است.

اینجاست که میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی به سازه اضافه می‌شود تا بتواند از بروز دلایل بالا جلوگیری بعمل آورد.

میلگرد پیچشی

انواع میلگرد پیچشی

میلگردهای پیچشی یا آرماتور پیچشی شامل انواع مختلفی است که عبارتند از:

۱- میلگرد پیچشی طولی

به میلگردهای آجدار که وظیفه اتصال تیرهای فرعی به تیرهای بتنی را برعهده دارد، آرماتور یا میلگرد پیچشی طولی می‌گویند.

۲- میلگرد پیچشی عرضی

این نوع میلگردهای پیچشی عرضی شامل خاموت‌ها یا دورپیچ‌هایی می‌شود که در ستون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تولید و اجرای میلگرد پیچشی

برای تولید و اجرای  آرماتور پیچشی یا میلگرد پیچشی، روش‌ها و مراحل مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

ابتدا بررسی کنید که به چه نوع میلگرد پیچشی نیاز دارید. در صورت نیاز به آرماتور پیچشی طولی، این محصول ابتدا باید درون خاموت بسته شود و سپس دور مقطع مورد نظر قرار گیرد. در ضمن برای گوشه‌های خاموت، باید از یک میلگرد پیچشی طولی استفاده کرد.

در مرحله دوم، نیاز است که قطر آرماتور پیچشی در نظر گرفته شود. به طور مثال، قطر میلگرد پیچشی طولی باید حدود ۰.۰۴۲ برای خاموت باشد. در واقع قطر این نوع میلگرد حداقل ۱۰ میلی‌متر است.

در مرحله سوم، روش تولید میلگرد پیچشی در نظر گرفته می‌شود. برای تولید میلگرد پیچشی، ابتدا باید محصول را به روش رولینگ تولید کرد. ماده اولیه تولید میلگرد پیچشی در این روش، بیلت یا بلوم است. پس از اینکه بیلت یا بلوم در دستگاه رولینگ قرار گرفتند، تبدیل به میلگرد پیچشی می‌شوند.

در همین مرحله، میلگرد پیچشی را می‌توان به روش فورج نیز تولید کرد. این روش بیشتر برای تولید میلگردهای پیچشی با قطر زیاد مناسب است. یعنی اگر قصد تولید آرماتور پیچشی با قطر زیاد را دارید، از روش فورج استفاده کنید.

همچنین روش ریخته‌گری نیز به عنوان یکی از راه‌های تولید میلگرد پیچشی است. وقتی ماده مذاب در قالب ریخته شد، می‌توان میلگرد پیچشی را از آن به دست آورد. در این روش باید اجازه داد محصول خنک شده تا امکان پرداخت و تمیزکاری بر روی میلگرد فراهم شود.

علاوه بر این، تولید میلگرد پیچشی به روش کوییلینگ نیز رایج است. این روش بیشتر برای تولید میلگردهای مسطح مناسب است که پس از حرارت‌دهی به محصول، در اولین فرصت خنک می‌شود. فرآیند حرارت و خنک شدن سریع محصول را روش کویلینگ می‌گویند.

بیشتر بخوانید: میلگرد تقویتی چیست؟ + ویژگی‌ها و ۳ کاربرد اصلی

ویژگی‌های میلگرد پیچشی

میلگرد پیچشی آجدار دارای مزایا متعددی است که عبارتند از:

۱- در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. این موضوع به دلیل پوشش محافظی است که بر روی میلگرد پیچشی قرار می‎گیرد.

۲- انعطاف‌پذیری بالایی دارد. یعنی میلگرد پیچشی قابلیت حذف نیروهای عرضی است. بنابراین شما اطمینان حاصل می‌کنید که برای زلزله و نیروهای لرزه‌ای، گزینه مناسبی است. زیرا باعث می‌شود در برابر نیروهای دینامیکی، مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

۳- در برابر فشار مقاوم است. میلگرد  پیچشی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار وارده، شناخته می‌شود. به همین خاطر شما به راحتی می‌توانید در محیط‌های پر فشار از این نوع میلگرد استفاده کنید.

۴- در برابر حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. مقاومت آرماتور پیچشی یکی دیگر از مزیت‌های میلگرد پیچشی است. به طوری که در دمای بالا و پایین، به خوبی کار می‌کند.

۵- استحکام بالایی دارد. به نظر میرسد که میلگرد پیچشی قابلیت تحمل هر نوع نیرویی را دارد. با توجه به اینکه آرماتور پیچشی از فولاد ساخته شده است، بنابراین نباید نگران استحکام آن در بلند مدت بود.

۶- این محصول در برابر خمش مقاومت بالایی دارد. زیرا یکی از ویژگی‌های مهم میلگرد پیچشی که جزو وظایف آن محسوب می‌شوند. یعنی پس از نصب، در برابر خمش مقاوم است.

۷- این نوع میلگرد دارای درصد کربن پایین است.

کاربرد میلگرد پیچشی

اگرچه بر اساس مقررات ملی ساختمان، آرماتور پیچشی کاربردهای محدودی دارد اما این محصول اغلب در تیر و ستون بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید اشاره کنیم که میلگرد پیچشی در اطراف پله‌ها و نورگیرها نیز کاربرد دارد. بنابراین باید توجه کرد که این نوع میلگرد در عین استفاده کم، بسیار کاربردی و ضروری است. به طوری که بدون آن، اختلالات جدی در سازه بتنی ایجاد می‌شود.

از دیگر کاربردها میلگرد پیچشی عبارتند از:

  • صنایع دریایی (قایق، کشتی، اسکله و …)
  • صنایع ساختمانی (سازه‌های بتنی ساختمان، پل و زیرساخت‎ها)
  • تاسیسات (لوله‌کشی، برق کشی، تهویه و …)
  • صنعت خودروسازی (جلوبندی و …)

نحوه طراحی آرماتور پیچشی در ایتبس

برای کسانی که نمی‌دانند، ایتبس یک نوع نرم‌افزار است که به وسیله آن می‌تواند آرماتور یا میلگردهای پیچشی را طراحی کرد. یکی از مزیت‌های این نرم‌افزار، ایجاد فضای مدل‌سازی یا شبیه سازی گرافیکی است که امکان نمایش آن قبل از اجرا را فراهم می‌کند. با استفاده از نرم افزار ایتبس می‌توان انواع میلگرد پیچشی را خلق و در محل پروژه اجرایی کرد. پیشنهاد ما این است که اگر دستی بر تولید یا اجرا آرماتور پیچشی دارید، حتما از نرم‌افزار ایتبس استفاده کنید.

قیمت میلگرد پیچشی

عوامل متعددی بر قیمت میلگرد پیچشی اثر می‌گذارند. از جمله آن‌ها می‌توان به قیمت مواد اولیه، نرخ جهانی فولاد، هزینه انرژی و حمل و نقل، نرخ تورم، عرضه و تقاضا اشاره کرد. با این حال میلگردهای پیچشی به دلیل آجدار بودن، گران‌تر از میلگرد ساده تولید و عرضه می‌شوند. اگر قصد خرید میلگرد یا آرماتور پیچشی را دارید، همین حالا با کارشناسان کارآهن تماس بگیرد. برای ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: خرید میلگرد

کلام آخر

در این مقاله به معرفی میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی اشاره کردیم. میلگرد پیچشی یک محصول فولادی است که با نام آرماتور پیچشی نیز شناخته می‌شود. این محصول از بیلت و بلوم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کندتا به مرحله تولید برسد. انواع میلگرد پیچشی شامل آرماتور طولی و عرضی است که وظیفه تقویت سازه بتنی به ویژه لنگر پیچشی قطعات سازه را برعهده دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میلگرد، مجله کارآهن را دنبال کنید.

سوالات متداول

وظیفه میلگرد پیچشی چیست؟

میلگرد پیچشی به عنوان یکی از اعضای سازه، نقش تقویت سازه در برابر نیروهای مختلف را برعهده دارد. این نوع میلگرد در زمینه تامین لنگر پیچشی قطعات سازه، نقش مهمی ایفا می‌کند.

انواع میلگرد پیچشی کدام‌اند؟

میلگرد پیچشی در انواع طولی و عرضی تولید می‌شود.

ماده اولیه میلگرد پیچشی چیست؟

بیلت و بلوم اولیه میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی هستند.

میلگرد پیچشی یا آرماتور پیچشی از نوع ساده است یا آجدار؟

این نوع میلگرد در نوع آجدار به مرحله تولید می‌رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.