تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه چیست؟

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه در چیست؟ هر دو ورق روغنی و ورق گالوانیزه در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. از طرفی شباهت زیادی نسبت به یکدیگر دارند. اما با توجه به روش‌های مختلف تولید آن‌ها، ویژگی‌های متفاوتی نیز دارند که می‌توان برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار داد. مهم‌ترین تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه در ظاهر آن‌ها است. ورق روغنی دارای ظاهری براق و صیقلی است، در حالی که ورق گالوانیزه ظاهری تیره و ناهموار دارد. در این مقاله به تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

تولید و مزایای ورق گالوانیزه

فولاد گالوانیزه معمولا به عنوان فولاد گالوانیزه گرم و سرد نیز شناخته می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، فولاد گالوانیزه از فرو بردن محصول فولادی در مذاب روی تولید می‌شود، سپس لایه روی به سرعت در هوای آزاد اکسید می‌گردد. در مقایسه با آهن، روی در فرآیند کاهش اکسیداسیون کمتر فعال است و به همین دلیل لایه روی می‌تواند از محصول فولادی در برابر رطوبت، آب، مواد شیمیایی و … محافظت کند.

بیشتر بخوانید: خرید ورق گالوانیزه

تعریف ورق روغنی

نورد سرد و نورد گرم ۲ روش شکل‌دهی محصولات فولادی هستند. محصولات نورد سرد مانند ورق روغنی، دقت بالاتری در ابعاد محصول دارند. به همین دلیل برای کاربردهای بیشتری که نیاز به ابعاد بالایی دارند، ایده‎آل به نظر می‎رسند. نورد سرد پایین‌تر از دمای تبلور توسط انواع مختلف غلطک انجام می‌شود. مهم‌ترین محصولات فرآیند نورد سرد، ورق روغنی تخت و رول هستند.

بیشتر بخوانید: ورق روغنی چیست؟ انواع، کاربرد، مشخصات و نحوه تولید

در تصویر زیر، روش تولید ورق روغنی قابل مشاهده است:

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

جدول تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی

در جدول زیر به تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه می‌پردازیم:

جدول تفاوت ورق گالوانیزه و ورق روغنی از نظر ویژگی
معیارورق روغنیورق گالوانیزه
ماده اولیهفولاد نورد گرمفولاد  نورد گرم و سرد
روش تولیدنورد سردنورد گرم و سرد
ظاهرصاف و براقتیره و ناهموار
مقاومت در برابر خوردگیکمتربیشتر
طول عمر۳ تا ۱۰ سال۳۰ تا ۵۰ سال
عیوبکمتربیشتر
کاربردخودرو، ساخت و ساز، لوازم الکتریکی، مبلمان و …ساخت و ساز، انرژی، زیرساخت‌ها، سازه‌های دریایی، سیستم های دیوار و سقف، لوازم خانگی
قیمتکمتربیشتر (به دلیل لایه سطحی روی و فرآیند تولید پیچیده)

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

آیا محصولات فولادی نورد سرد می‌توانند گالوانیزه شوند؟ پاسخ این است که بله، آن‌ها ۲ روش مختلف پردازش برای اهداف مختلف هستند. یکی برای شکل دادن، دیگری برای محافظت در برابر خوردگی است. تنها محدودیت ورق گالوانیزه این است که در دمای بالا نمی‌توان از آن استفاده کرد. همچنین در صورت خراشیدگی سطح، لایه روی در محل خراش محافظت خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: ورق گالوانیزه چیست؟ مشخصات، کاربرد و مزایا

تفاوت در فرآیند تولید

ورق روغنی (CRS) از کویل‌های نورد گرم به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کند. با نورد مداوم در دمای محیط (دمای تبلور مجدد) پس از ترشی برای حذف مقیاس اکسید به دست می‌آید. به دلیل سخت شدن ورق روغنی ناشی از تغییر شکل مداوم به شکل سرد، استحکام و سختی فولاد نورد شده افزایش می‌یابد و چقرمگی و پلاستیسیته کاهش پیدا می‌کند. در حالی که ورق گالوانیزه (GI) اغلب از فولاد نورد سرد یا ورق‌های فولادی نورد گرم به عنوان فلز پایه استفاده می‌کند. سپس یک لایه روی بر سطح گالوانیزه گرم یا الکترو گالوانیزه برای افزایش عملکرد خوردگی فلز پایه اعمال می‌شود.

در تصویر زیر، روش تولید ورق گالوانیزه قابل مشاهده است:

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

تفاوت مقاومت در برابر خوردگی

همانطور که در بالا ذکر شد، ورق گالوانیزه با لایه‌ای از پوشش روی محافظت می‌شود. بنابراین مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به ورق روغنی دارد. بر این اساس، ورق گالوانیزه طول عمر بیشتری نسبت به ورق روغنی در شرایط مشابه از خود نشان می‎دهد.

تفاوت در خواص مکانیکی

اعمال لایه روی بر سطح ورق گالوانیزه خواص مکانیکی آلیاژ را تغییر نخواهد داد. از طرفی خواص مکانیکی ورق روغنی و ورق گالوانیزه بسیار مشابه است. بنابراین، می‌توان آنها را برش داد، پانچ و جوشکاری کرد. با این حال، شکل‎پذیری و جوش‎پذیری ورق روغنی بهتر از ورق گالوانیزه است. 

تفاوت در طول عمر ورق روغنی و گالوانیزه 

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه از نظر طول عمر، به گونه‌ای است که ورق گالوانیزه مدت زمان بیشتری عمر می‌کند. در واقع طول عمر ورق روغنی بین ۳ تا ۱۰ سال است. در حالی که مقاومت ورق گالوانیزه بین ۳۰ تا ۵۰ در نظر گرفته می‎شود.و

دیگر تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه، طول عمر این ورق‌ها است. لایه محافظتی ورق روغنی در برابر عوامل محیطی نامناسب تنها لایه‌ای روغنی است. این در حالی است که ورق گالوانیزه به وسیله لایه‌ای از جنس روی محافظت می‌شود. این موضوع سبب شده است که طول عمر ورق‌های روغنی فولادی بین ۳ تا ۱۰ سال باشد؛ اما ورق گالوانیزه می‌تواند عمر مفیدی بین ۳۰ تا ۵۰ سال داشته باشد.

تفاوت ظاهری

وقتی صحبت از ظاهر به میان می‌آید، به نظر می‌رسد ورق روغنی و ورق گالوانیزه تا حدودی شبیه به هم هستند. با این حال هنوز هم تمایزاتی دارند. به عنوان مثال، ورق روغنی دارای سطحی تمیز، صاف و براق، با تلرانس دقیق و نزدیک است. این محصول فولادی شباهت زیادی به فولاد الکترو گالوانیزه دارد. در مورد ورق گالوانیزه باید اشاره کنیم که ظاهر و سطحی ناهموار و تیره دارد و دارای اسپانگل (عیوب سطحی)‌ معمولی، بزرگ و کوچک است. علاوه بر این، هم ورق روغنی و ورق گالوانیزه را می‌توان برای بهبود ظاهر کلی رنگ‌آمیزی کرد.

تفاوت عیوب ورق روغنی و ورق گالوانیزه 

همه محصولات دارای معایب و مزایایی هستند، از جمله ورق روغنی و ورق گالوانیزه. بنابراین تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه از نظر عیوب، متفاوت است. یعنی هر کدام از ورق‌های اشاره شده محدودیت‌های متفاوتی دارند.

ورق روغنی اندازه و ضخامت محصولات فولادی نهایی CR را محدود می‌کند (معمولا ضخامت کمتر از ۴ میلی‌متر است). در حالی که تنها محدودیت ورق گالوانیزه این است که نمی‌توان از آن در شرایط دمای بالا و محیط‎های قلیایی استفاده کرد. همچنین اگر سطح ورق گالوانیزه (GI) خراشیده شود، لایه روی، محافظت خود را در اطراف شکستگی از دست می‌دهد.

تفاوت کاربردها

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه از نظر کاربرد، به چند دسته تقسیم‌بندی می‎شود. ابتدا باید اشاره کنیم که هر کدام ورق‌های فولادی اشاره شده، برای ساخت انواع لوله و برخی مقاطع فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، ورق روغنی و ورق گالوانیزه بر اساس هدف خاصی تولید می‎شوند که در ادامه به آن اشاره‎ می‌کنیم.

محصولات ورق روغنی منجر به سطحی مدرن، صاف و از نظر بصری با اندازه دقیق می‌شوند. بنابراین، آن‌ها برای کاربردهایی مناسب هستند که تلورانس‌ها، شرایط سطح، متمرکز بودن و صاف بودن فاکتورهای مهمی هستند. به طور کلی، ورق روغنی در تولید خودرو، ساخت و ساز (زیرساخت‎ها و ساختمان‌سازی)، لوازم الکتریکی، مبلمان، ماده اولیه فولاد گالوانیزه و … کاربرد دارد.

در مقابل، محصولات ورق گالوانیزه حفاظت بهتری در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. بنابراین، آن‌ها برای محیط های بیرونی و خورنده، مانند ساخت و ساز، انرژی، زیرساخت‌ها، سازه‌های دریایی، سیستم های دیوار و سقف، لوازم خانگی و غیره بهتر هستند.

در تصویر زیر، کاربردهای ورق روغنی قابل مشاهده است:

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه از نظر مقاومت

ورق گالوانیزه را می‌توان به روش نورد سرد و گرم تولید کرد. معمولا فولاد تولید شده در مرحله نورد گرم استحکام و مقاومت بهتری نسبت به فولاد نورد سرد دارد. زیرا فرآیند نورد سرد ساختار دانه فولاد را می‌شکند و نورد گرم ساختار دانه را بهبود می‌بخشد. همچنین فولاد نورد سرد شرایط سطحی بهتری نسبت به فولاد نورد گرم دارد. بنابراین مقاومت ورق گالوانیزه بیشتر از ورق روغنی است.

تفاوت قیمت ورق روغنی و گالوانیزه 

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه از نظر قیمت نیز حائز اهمیت است. در بازار فولاد، ورق گالوانیزه به دلیل افزودن روی اضافی و فرآیند ساخت نسبتا پیچیده، قیمت بیشتری نسبت به ورق روغنی دارد. با این حال، قیمت نهایی هر دو ورق فولادی بر اساس عوامل مختلف، متفاوت خواهد بود. مانند تامین‌کننده، مکان، حمل و نقل، خط مشی، سایز محصول، بسته‌بندی و غیره.

هنگام انتخاب ورق مورد نیاز، به یاد داشته باشید که فقط روی قیمت تمرکز نکنید. شما می‌توانید تامین کننده، کیفیت محصول، خدمات پس از فروش و … را در نظر بگیرید.

ورق روغنی بهتر است یا ورق گالوانیزه؟

هنگام انتخاب بین ورق روغنی و گالوانیزه، داشتن درک کلی از این محصولات ضروری است. بیشتر از آن، برای بهینه‌سازی پروژه‌های خود باید با یک متخصص صحبت کنید. وب سایت کارآهن می‌تواند اولین شریک بالقوه شما باشد. ما یک تامین کننده قابل اعتماد فولاد به ویژه ورق روغنی و ورق گالوانیزه در ایران هستیم و طیف وسیعی از محصولات فلزی را پوشش می‌دهیم که شامل انواع ورق فولادی، میلگرد، نبشی، ناودانی، سیم مفتول، توری مش و تیرآهن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان کارآهن آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

بیشتر بخوانید: خرید ورق روغنی

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه پرداختیم. مهم‌ترین تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه در شیوه تولید است. برای تولید ورق گالوانیزه از ورق نورد گرم و سرد استفاده می‌شود. در حالی تولید ورق روغنی با استفاده از ورق‌های نورد گرم صورت می‌گیرد. تفاوت دیگر بین ورق گالوانیزه و ورق سرد، در ظاهر آن‌ها است. ورق روغنی دارای سطحی تمیز، صاف و براق است، در حالی که ورق گالوانیزه ظاهر و سطحی ناهموار و تیره دارد.

سوالات متداول

مقاومت ورق گالوانیزه بیشتر است یا ورق روغنی؟

مقاومت ساختاری ورق گالوانیزه به دلیل وجود لایه روی در سطح و استفاده از فرآیند نورد گرم و سرد برای تولید، بیشتر از ورق روغنی است.

تفاوت ورق روغنی و ورق گالوانیزه از نظر روش تولید چیست؟

ورق روغنی به روش نورد سرد تولید می‌شود. در حالی تولید ورق گالونیزه به روش نورد گرم و سرد صورت می‌گیرد.

تفاوت ظاهری ورق روغنی و ورق گالوانیزه چیست؟

ورق روغنی ظاهری تمیز، صاف و براق دارد اما ورق گالوانیزه دارای ظاهری ناهموار و تیره است.

قیمت ورق گالوانیزه بیشتر است یا ورق روغنی؟

قیمت ورق گالوانیزه به دلیل وجود لایه روی و فرآیند تولید پیچیده، گران‌تر از ورق روغنی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.