معرفی لوله گاز به همراه انواع و کاربردها

در حال حاضر حدود ۴ میلیون کیلومتر مربع خط لوله در ۱۲۰ کشور جهان وجود دارد که نیمی از آن را خطوط لوله نفت و گاز تشکیل می‌دهد. کیفیت لوله یا خط لوله گاز شامل کیفیت مواد اولیه و مراحل تولید لوله می‌شود. مراحلی مانند خمشکاری، جوشکاری، برشکاری، تراشکاری، پوشش سطح و همچنین مراحل نصب لوله‌، از جمله مهم‌ترین بخش‌های تولید لوله گاز به شمار می‌آیند.

لوله‌های گاز در دو نوع لوله درزدار و لوله بدون درز با استاندارد API5L تولید می‌شود. فولاد ضد زنگ یا API، آهن سیاه، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و مس، به عنوان انواع مواد مورد استفاده در تولید لوله به حساب می‌آیند.

امروزه شرکت‌های مختلفی برای تولید لوله مورد استفاده در خطوط گاز مشغول به فعالیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل شرکت لوله‌سازی اهواز، شرکت سپاهان اصفهان، شرکت لوله درپاد تبریز، شرکت لوله‌سازی کاوه ایرانیان و … می‌شود.

قیمت لوله گاز به عوامل مختلفی از جمله اندازه لوله، ضخامت، وزن و نوع محصول بستگی دارد. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «معرفی لوله گاز، انواع و کاربردها»، به موضوعاتی نظیر معرفی لوله گاز، خطوط لوله گاز طبیعی چگونه کار می‌کنند؟ مشخصات فنی لوله گاز، انواع لوله‌کشی گاز، لوله‌کشی گاز خانگی چیست؟، مشکلات لوله کشی گاز، تولیدکنندگان لوله گاز و قیمت لوله گاز بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

معرفی لوله گاز

لوله خطوط انتقال گاز

لوله‌ها نقش حیاتی در سلامت انسان داشته و برای همه کشورها اهمیت استراتژیک دارند. خطوط لوله برای حمل و نقل نفت خام، نفت تصفیه شده، گاز طبیعی، سوخت‌های زیستی و سایر سوخت‌ها، آب آشامیدنی، انتقال بخار و آبیاری ساخته می‌شوند. این مواد مایع و گاز برای ادامه حیات انسان، رشد اقتصادی، تولیدات صنعتی، ساخت‌وساز، زیرساخت، کشاورزی و همچنین امنیت انرژی ضروری هستند.

امروزه حدود ۴ میلیون کیلومتر مربع خط لوله در ۱۲۰ کشور جهان وجود دارد و نیمی از آن را خطوط لوله نفت و گاز تشکیل می‌دهد. به دلیل افزایش مصرف انرژی و سیاست کشورها برای تامین منابع انرژی خود، در ساخت خطوط لوله نفت و گاز رشد بالایی وجود دارد. این خطوط لوله بزرگ با استفاده از لوله‌های فولادی جوش داده شده به صورت طولی یا مارپیچی ساخته می‌شوند.

تولید لوله با کیفیت بالا و بدون عیب بسیار مهم است، به ویژه در پروژه‌های خطوط لوله گاز که دارای الزامات کیفی سخت و زمان‌بندی محدود در پروژه هستند. کیفیت لوله یا خط لوله گاز شامل کیفیت مواد اولیه و مراحل تولید لوله می‎شود. مراحل خمشکاری، جوشکاری، برشکاری، تراشکاری، پوشش سطح و همچنین مراحل نصب لوله، بخش‌های مهم از فرایند تولید لوله گاز به حساب می‎آیند. خواص مکانیکی، مقاومت در برابر ضربه، انواع ترک، خوردگی و نفوذناپذیری گاز، از جمله الزامات اصلی لوله و اتصال جوش هستند.

خطوط لوله گاز طبیعی چگونه کار می‌کنند؟

خطوط لوله جمع‌آوری گاز دارای قطرهای کوچک هستند که بسته به کیفیت محصول اولیه، گاز طبیعی را از سر چاه به شبکه انتقال خط اصلی یا کارخانه فرآوری منتقل می‌کنند. کارخانه‌های فراوری مایعات گاز هیدروکربنی، گازهای غیر هیدروکربنی و آب را از گاز طبیعی جدا می‌کنند.

خطوط لوله انتقال گاز، خطوط لوله با قطر بزرگ و مسافت طولانی هستند که گاز طبیعی را از مناطق تولید و فرآوری به تاسیسات ذخیره‌سازی و مراکز توزیع منتقل می‌کنند. تعدادی از ایستگاه‌های فشرده‌سازی یا پمپاژ خطوط لوله انتقال در مسیر وجود دارند که حاوی یک یا چند واحد کمپرسور هستند تا جریان انتقال را از ایستگاه قبلی دریافت کنند و سرعت و فشار جریان را افزایش دهند.

خطوط لوله توزیع گاز یا خطوط توزیع شهری و روستایی، گاز را به شهرها و مناطق مسکونی منتقل می‌کنند؛ جایی که شرکت‌های توزیع گاز شهری و روستایی فشار گاز طبیعی را تا حدی کاهش می‌دهند که برای منازل مسکونی و موسسات تجاری مناسب باشد.

مشخصات فنی لوله گاز

لوله‌های گاز در دو نوع لوله درزدار و لوله بدون درز با استاندارد API۵L تولید می‌شود. گریدهای مورد استفاده در تولید لوله بدون درز شامل L۲۴۵NS و L۴۸۵QS و گریدهای به کار برده شده در تولید لوله بدون درز جوش شامل L۲۴۵MS و L۴۸۵MS است. هر دو نوع لوله درزدار و لوله بدون درز، مقدار مشخصی کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، گوگرد، وانادیوم، نیوبیوم و تیتانیوم دارند.

لوله گاز بدون درز برخلاف لوله گاز درزدار که به صورت روکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت توکار استفاده می‌شود. در ضمن سطح ظاهری لوله درزدار باید به صورت صاف و هموار باشد. بر اساس استانداردهای جهانی، درز جوش یا همان گرده جوش، نباید بیش از ۶۰ درصد ضخامت لوله در نظر گرفته شود.

انواع لوله گاز

لوله‌های گاز فولادی

متداول‌ترین مواد مورد استفاده برای ساخت لوله‌کشی گاز شامل فولاد ضد زنگ یا API، آهن سیاه، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و مس می‌شود که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم. با مجله کار آهن همراه باشید.

۱- لوله گاز فولادی ضد زنگ

لوله‌های فولادی ضد زنگ یا همان لوله API، موج‌دار و انعطاف‌پذیر هستند که به آسانی نصب می‌شوند. این نوع لوله‌ها در مناطق فشرده با خطر بلایای طبیعی به خوبی عمل می‌کنند. اگرچه انعطاف‌پذیری این محصول می‌تواند آسیب‌های احتمالی را به حداقل ممکن برسانید، اما با این حال لوله‌های فولادی ضد زنگ می‌توانند در طول زمان ترک بخورند. بنابراین بهتر است از این ماده فقط برای لوله کشی گاز داخلی استفاده کنید.

۲- لوله گاز گالوانیزه

لوله‌های گاز ساخته شده از فولاد گالوانیزه دارای انرژی کارآمد و بادوام هستند. لوله‌های فولادی گالوانیزه که برای خطوط گاز داخلی و خارجی استفاده می‌شوند، برای خطوط آبرسانی نیز ایده‌آل هستند. این ماده اغلب در خانه‌های قدیمی‌ یافت می‌شود که امروزه در ساخت‌وسازهای جدید مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

۳- آهن سیاه

آهن سیاه رایج‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت لوله‌های گاز در محیط داخلی و خارجی از آن استفاده می‌شود. این ماده قوی و مقاوم در برابر حرارت است و می‌تواند در برابر اکسیژن هوا نیز مقاومت کند. این نوع لوله با گذشت زمان ممکن است خورده شود و نیاز به درزگیری داشته باشد.

۴- لوله گاز پی وی سی

لوله‌های گاز PVC برای خطوط گاز خارجی به ویژه خطوط گاز زیرزمینی به خوبی کار می‌کنند؛ زیرا بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. اگرچه لوله‌های پی وی سی قیمت مناسب و نسبت به سایر مواد تولید کننده لوله گاز ارزان‌تر هستند اما نصب آن‌ها در برخی مکان‌ها مجاز نیست؛ زیرا ممکن است در طول فرایند نصب با شکستگی همراه شوند.

۵- لوله گاز HDPE

لوله‌های HDPE مانند لوله‌های PVC، برای خطوط زیرزمینی ایده‌آل هستند. این لوله‌های پلاستیکی، انعطاف‌پذیر و نسبتا ارزان هستند و می‌توانند آسیب ناشی از زباله‌های زیرزمینی، سنگ‌ها و ریشه درختان را تحمل کنند.

۶- لوله گاز مسی

لوله‌های گاز مسی کاربرد محدودی دارند؛ زیرا قوانین شهری در برخی کشورها، مجوز استفاده از آن را صادر نمی‌کند. عمر مورد انتظار فلز مس برای لوله‌های گاز نزدیک به ۲۰ سال است.

لوله‌کشی گاز خانگی چیست؟

لوله‌کشی گاز یک سیستم لوله‌کشی در خانه شما است که برای انتقال گاز طبیعی از منبع تغذیه مستقیم به سیستم گرمایش شما استفاده می‌شود. این سیستم از خطوط انشعابی تشکیل شده است که از طریق خطوط لوله به خانه شما می‌رسد.

به معنای بهتر، سیستم‌های لوله‌کشی گاز برای انتقال گاز طبیعی به فشار متکی هستند. گاز از فشار بالاتر به فشار پایین‌تر جریان می‌یابد. پس از استخراج، گاز طبیعی در امتداد یک سیستم لوله مانند یک بزرگراه حرکت می‌کند تا به سیستم‌های توزیعی برسد و وارد خانه شما شود.

همچنین گاز از یک تنظیم کننده فشار عبور می‌کند تا فشار خود را قبل از ورود به خانه کاهش دهد. وقتی اجاق گاز خود را روشن می‌کنید، فشار گاز کمی بیشتر از فشار هوا می‌شود، بنابراین گاز از مشعل خارج شده و به واحد گرمایش تبدیل می‎شود تا آن درنهایت مشتعل شود.

مشکلات لوله کشی گاز

مشکلات لوله‌کشی گاز می‌تواند منجر به کاهش اکسیژن هوا، آتش‌سوزی و حتی انفجار شود. قبل از اینکه سیستم گرمایشی خود را برای فصل زمستان روشن کنید، از یک متخصص کمک بگیرید تا آن را بررسی کند و هرگونه تعمیرات لازم را برای جلوگیری از مشکلات احتمالی انجام دهد.

مشکلات رایج در لوله‌کشی گاز عبارتند از:

  • احتمال نشت
  • اتصالات نامناسب
  • زنگ‌زدگی
  • صدای خش خش
  • احتمال بوی تخم مرغ گندیده
  • هزینه بالای قبض گاز
  • مشکلات مربوط به وسایل گازسوز

تولیدکنندگان لوله گاز

امروزه شرکت‌های مختلفی برای تولید لوله گاز مشغول به فعالیت هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل شرکت لوله‌سازی اهواز، شرکت سپاهان اصفهان، شرکت لوله درپاد تبریز، شرکت لوله‌سازی کاوه ایرانیان، شرکت سپنتا و بسیاری دیگر می‌شود. همچنین برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای انواع لوله داخلی و خارجی، همین حالا با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

قیمت لوله گاز

خطوط لوله گاز یکی از مهم ترین و پرکاربردترین قطعات در ساخت و ساز ساختمان است. با توجه به کاربرد گسترده لوله گاز، قیمت انواع لوله گاز به عوامل مختلفی از جمله اندازه لوله، ضخامت، وزن و نوع محصول بستگی دارد. خرید لوله‌های گاز با کیفیت بسیار مهم است. لوله‌های گاز فولادی در انواع گرید API تولید و در بازار به فروش می‌رسند.

از جمله مصارف این محصول می‌توان به مصارف خانگی، پتروشیمی، پالایشگاه نفت و سوله صنعتی اشاره کرد. از آنجایی که لوله گاز انواع مختلفی دارد، در هنگام خرید و استعلام باید به این نکته توجه کرد که محصول مورد نظر چه ویژگی‌هایی دارد.

لوله‌های گاز مانیسمان بدون درز و فاقد جوش هستند، بنابراین قیمت لوله‌های مانیسمان کمی بالاتر از سایر لوله‌ها در نظر گرفته می‌شود. در هنگام خرید لوله مانیسمان به مشخصات فنی محصول از جمله طول، قطر و ابعاد لوله توجه کنید. یکی از مزایای این نوع محصول مقاومت بالا و اندازه‌های متعدد آن است. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای لوله بدون درز یا لوله مانیسمان تولید شده در داخل و خارج از کشور، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «معرفی لوله گاز، انواع و کاربردها» صحبت کنیم. لوله گاز یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که برای تامین انرژی مورد نیاز بشر در تولیدات صنعتی، مصارف خانگی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع لوله گاز شامل لوله بدون درز و لوله درزدار می‌شود. همچنین برای ساخت لوله گاز از انواع متریال استفاده می‌شود که می‌توان به فولاد ضد زنگ یا API، آهن سیاه، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و مس اشاره کرد.

نظرات بسته شده است.