کاهش ۰.۹ درصدی تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴

به گزارش کارآهن،  انجمن جهانی فولاد (WorldSteel) پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۰.۹ درصدی مواجه خواهد شد. این در حالی است که همین انجمن معتقد است که امسال، پایان یک دوره ۳ ساله رکود تقاضا برای فولاد در جهان خواهد بود. به طوری که پیش‌بینی افزایش تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۵، محتمل است. در این گزارش به کاهش تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ و احتمال افزایش آن در سال ۲۰۲۵ به نقل از انجمن جهانی فولاد می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۳ دقیقه

تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴

به گزارش کارآهن به نقل از سایت gmk، انجمن جهانی فولاد WorldSteel پیش‎بینی کوتاه مدت خود را برای تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ کاهش داده است. انتظار می‌رود حجم با ۰.۹ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۳ به ۱.۷۵ میلیارد تن برسد. در حالی که پیش‌بینی قبلی افزایش ۱.۷ درصدی را در سال به ۱.۷۹ میلیارد تن فرض می‌کرد.

در سال ۲۰۲۵، انتظار می رود تقاضای جهانی فولاد پس از سه سال متوالی کاهش به ۱.۷۷ میلیارد تن به صورت سالانه ۱.۲ درصد  رشد کند. ۲۰۲۴ سال سختی برای تقاضای جهانی فولاد بوده است؛ زیرا بخش تولید جهانی همچنان با روندهای معکوس مداوم مانند کاهش قدرت خرید خانوارها، انقباض پولی و تشدید عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی دست و پنجه نرم می‌کند. ضعف مداوم در ساخت و ساز مسکن، ناشی از همین موضوع است.

دکتر مارتین تورینگر، مدیر عامل انجمن فولاد آلمان و رئیس کمیته جهانی اقتصاد فولاد می‌گوید: «شرایط تامین مالی و هزینه‌های بالا، بیشتر به کاهش تقاضا برای فولاد کمک کرده است».

تجدید نظر قابل توجه پیش‌بینی نتیجه تغییر روند در چین و اکثر کشورهای توسعه یافته بزرگ است. در عین حال، انتظار می‌رود که هند روند بهبود خود را حفظ کند. از طرفی، تقاضای فولاد در چین طی سال ۲۰۲۴ به میزان ۳ درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱ درصد کاهش خواهد یافت.

کشورهای در حال توسعه (به استثنای چین)، رشد ۳.۵ درصدی سالانه طی سال جاری و ۴.۲ درصدی را در سال آینده نشان خواهند داد. هند از سال ۲۰۲۱ به قوی‌ترین محرک رشد تقاضای فولاد تبدیل شده است و این روند همچنان نیز ادامه خواهد داشت؛ به ویژه در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، این شاخص ۸ درصد به صورت سالانه رشد خواهد کرد. این امر با تقاضای ثابت بخش‌های مصرف‌کننده فولاد، به ویژه زیرساخت‌ه، سرعت بیشتری خواهد دید.

تقاضا برای فولاد در سایر کشورهای در حال توسعه، مانند خاورمیانه و شمال آفریقا و آسه آن، پس از کاهش قابل توجه در سال‌های ۲۰۲۲  و ۲۰۲۳، در سال ۲۰۲۴ بهبود خواهد یافت. در کشورهای توسعه یافته، این رقم در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲.۰ درصد کاهش خواهد یافت؛ زیرا اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده فولاد مانند ایالات متحده، ژاپن، کره و آلمان با رکود قابل توجهی روبرو هستند. با این حال، تقاضا ممکن است ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۵ رشد کند.

همانطور که یوری ریژنکوف، مدیرعامل گروه متین وست، اشاره کرده است، «بازار جهانی فولاد طولانی‌ترین رکود خود را در ۲۰ سال گذشته تجربه می‌کند. بازار چرخه‌ای فولاد در اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسید. پس از آن به دلیل وقوع جنگ در اوکراین، بدتر شدن بحران انرژی، اختلالات زنجیره تامین و عدم اطمینان اقتصادی در سراسر جهان، بازار کاهش یافت».

کلام آخر

در این گزارش به آخرین داده‌های انجمن جهانی فولاد در رابطه با کاهش ۰.۹ درصدی تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴  و افزایش احتمالی تقاضا در سال ۲۰۲۵ پرداختیم. در آخر باید گفت فاز منفی بازار با اقدامات دولت آمریکا برای کاهش نرخ تنزیل و بسته محرکی که اخیرا توسط دولت چین معرفی شده است، معکوس خواهد شد. باید دید در سال ۲۰۲۵ چه اتفاقی برای تقاضای جهانی فولاد خواهد افتاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.