پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴

بر اساس بررسی موسسه Fitch Ratings، تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ افزایش پیدا خواهد کرد. کاهش تقاضا برای چین و رشد تقاضای جهانی فولاد برای کشورهایی مانند هند، ایالات متحده، برزیل و اتحادیه اروپا است. از طرفی، پیش‌بینی‌ها حکایت از کاهش ۱.۷ درصدی تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۴ می‌دهد. در این گزارش به موضوع افزایش تقاضای جهانی فولاد، واردات آهن خام ترکیه و کاهش تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه گزارش، مجله کارآهن را دنبال کنید.

کاهش ۱.۷ درصدی تقاضای فولاد چین در سال ۲۰۲۴

تقاضا برای فولاد در چین در سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۲، ۳.۳ درصد کاهش خواهد یافت و در سال ۲۰۲۴ ۱.۷ درصد سالانه کاهش خواهد یافت.

به گزارش رویترز، این پیش‌بینی توسط موسسه برنامه ریزی و تحقیقات صنعت متالورژی چین (MPI) انجام شده است. برنامه ریز دولتی گفت که کاهش تقاضا برای فولاد با کاهش قابل توجه فعالیت‌های ساختمانی کاهش می‎‌یابد.

بر اساس گزارش  MPI ، مصرف فولاد در چین در سال ۲۰۳۰ به ۸۹۰ میلیون تن خواهد رسید که منجر به مازاد قابل توجهی در بازار خواهد شد.

در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳، تولید فولاد در این کشور به ۹۵۲.۱۴ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۵ درصد افزایش داشت.

همچنین در سال ۲۰۲۳، چین تاکنون ۸۲.۶۶ میلیون تن محصولات فولادی صادر کرده است که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ بود. در عین حال، صنعت فولاد این کشور تحت فشار قابل توجهی از ناحیه بدهی بخش املاک و مستغلات قرار دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های  MPI، تقاضا برای فولاد ساختمانی در سال ۲۰۲۳ با ۴.۸ درصد کاهش در سال به ۵۰۶ میلیون تن و در سال ۲۰۲۴ به میزان ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته محققان، تقاضا از بخش زیرساخت به جبران نسبی کاهش در بازار املاک و مستغلات کمک خواهد کرد.

شیائو بنگگو، معاون MPI گفت: «انتشار ۱ تریلیون یوان بدهی دولتی و همچنین بدهی دولت محلی که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ صادر می‌شود، از بخش زیرساخت در سال ۲۰۲۴ حمایت می‌کند.

همانطور که پیشتر مرکز GMK گزارش داده بود، چین از کار انداختن ظرفیت فولاد منسوخ را تسریع خواهد کرد و به تشویق توسعه تولید فولاد کوره قوس الکتریکی (EAF) برای کاهش انتشار کربن ادامه خواهد داد. طبق برنامه تا سال ۲۰۲۵ سهم مولفه دوم باید ۱۵ درصد از کل حجم باشد.

پیش‌بینی افزایش تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴

بر اساس بررسی موسسه بین‌المللی رتبه بندی Fitch Ratings، بازارهای فولاد تا حد زیادی متعادل و در وضعیت کمی بهتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود. فیچ انتظار رشد تک رقمی تقاضا در بیشتر مناطق را دارد. به استثنای چین که در آن تولید و مصرف محصولات فولادی روند کاهش به خود خواهد گرفت.

به گفته تحلیلگران، محرک‌های کلیدی تقاضای فولاد، تولید، خودرو و زیرساخت‌ها، به ویژه مربوط به انتقال انرژی خواهد بود. در عین حال، صنعت ساختمان همچنان تحت تاثیر نرخ سود بالا در سال آینده قرار می‌گیرد.

فیچ پیش بینی می‌کند که فولاد اروپا پس از روند کاهشی طی چند سال گذشته، در سال ۲۰۲۴ به رشد مثبت برمی‌گردد. این موضوع بر پایه هزینه‌های خودرو، تولید صنعتی و زیرساخت‌ها در بحبوحه کاهش تورم و قیمت انرژی گفته می‌شود. با این حال، ضعف ساختاری در صنعت همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران، هند که بازار اصلی فروش فولاد است، باید در سال آینده رشد قابل توجهی در تولید و حاشیه سود ثابت داشته باشد. همچنین با کاهش فشار واردات و مثبت ماندن رشد تقاضا، بازار برزیل احتمالا بهبود خواهد یافت.

فیچ پیش بینی می‌کند که سود فولادسازان به دلیل بهبود تقاضا، افزایش جزئی قیمت در چین، هند و اروپا به همراه کاهش قیمت مواد خام، اندکی افزایش می‌یابد یا در حد متوسط باقی می‌ماند.

خطرات اصلی برای صنعت جهانی فولاد ادامه نرخ بهره بالا در صورت تداوم تورم در بازارهای توسعه یافته، قیمت بالای انرژی و پیشرفت سیاست اقتصادی در چین است.

کاهش واردات سالانه آهن خام ترکیه از اوکراین

بر اساس گزارش SteelOrbis، در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی ترکیه واردات آهن خام از اوکراین را ۱۷.۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش دادند و به ۱۰۹.۳ هزار تن رساندند.

طی ۱۰ ماه گذشته، ترکیه واردات آهن خام را ۵.۵ درصد در مقایسه با ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ کاهش داد و به ۱.۱۲ میلیون تن رساند. هزینه‌های واردات با ۲۹.۴ درصد کاهش در سال به ۵۱۴.۰۵ میلیون دلار رسید.

همانطور که پیشتر مرکز GMK گزارش داده بود، در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های فولادی ترکیه واردات آهن خام از اوکراین را ۴۶.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش دادند و به ۱۵۷.۵۵ هزار تن رساندند.

همچنین فولادسازان ترکیه در اکتبر ۲۰۲۳ تولید فولاد را با ۲.۶ درصد افزایش نسبت به سپتامبر، به ۲.۹۶۵ میلیون تن رساندند که در نسبت ماه ژوئن ۲۰۲۲، آمارها افزایشی بود. با این حال ۸.۸ درصد کمتر از مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ است.

بیشتر بخوانید: فولاد ترکیه حریف فولادسازان خلیج فارس نمی‌شود

تقاضای جهانی فولاد

تامین کنندگان آهن خام ترکیه در سال ۲۰۲۳

تامین کننده اصلی مواد خام به ترکیه در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، فدراسیون روسیه است. به طوری که سالانه نزدیک به ۷۷۸.۹۱ هزار تن (+۰.۳ درصد) از نیاز ترکیه توسط روسیه تامین می‌شود.

دومین تامین کننده آهن خام ترکیه، کشور اوکراین با ۷۴.۴۲ هزار تن به صورت سالانه است. کشور هند  در رتبه سوم تامین آهن خام ترکیه قرار دارد.

در ماه اکتبر، فولادسازان ترکیه واردات آهن خام را ۲.۵ برابر (به صورت سالانه) و ۹.۷ درصد در مترمربع افزایش دادند (نزدیک به ۱۳۲۱۰۰ تن). هزینه واردات با ۹۸ درصد افزایش در سال و ۷.۶ درصد در مترمربع به ۵۵.۴۹ میلیون دلار رسید.

میانگین نرخ بهره‌برداری از ظرفیت کوره بلند که حدود ۹۰ درصد از کل تولید فولاد ترکیه را تشکیل می‌دهد، با ۳.۱ درصد کاهش در ماه به ۸۸.۶۱ درصد رسیده است.

با این حال، سودآوری کارخانه‌های کوره قوس الکتریکی در ماه گذشته بهبود یافت و باعث جهش بهره‌برداری (از ۶۷ درصد در پایان اکتبر به ۸۶.۵ درصد در پایان نوامبر) شد.

کاهش ۳.۸ درصدی تولید ماهانه چین در ماه نوامبر

به گزارش نزدک بر اساس داده‌های دفتر ملی آمار چی (NBS)، شرکت‌های فولادی چین در نوامبر ۲۰۲۳، تولید فولاد را ۳.۸ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دادند و به ۷۶.۱ میلیون تن رساندند.

در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲، چین تولید فولاد را ۰.۴ درصد در نوامبر ۲۰۲۳ افزایش داد. همچنین تولید فولاد چین برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافته است. نبود حاشیه سود و تقاضای کم، زمینه را برای کاهش اشتیاق تولید در بسیاری از کارخانه‌های فولادی چین به وجود آورد.

میانگین تولید روزانه فولاد چین در ماه نوامبر، ۲.۵۴ میلیون تن بود که کمترین میزان از ماه دسامبر ۲۰۲۲ است. این میزان در مقایسه با ماه اکتبر، ۰.۴ درصد کاهش یافت.

در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، چین تولید فولاد را ۱.۵ درصد در سال افزایش داد و به ۹۵۲.۱۴ میلیون تن رساند. در همان زمان، تولید سالانه فولاد در جمهوری خلق چین طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ به دلیل محدودیت‌های تولید توسط مقامات کاهش یافت.

همانطور که پیشتر مرکز GMK گزارش داده بود، در سال ۲۰۲۲، چین تولید فولاد را ۲.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داد و به ۱.۰۱ میلیارد تن رساند. تولید فولاد در این کشور به دلیل رکود اقتصاد و رکود در بازار املاک و مستغلات نیز روند کاهشی داشت.

بیشتر بخوانید: افزایش قیمت فولاد چین در اواخر سال ۲۰۲۳ | افزایش ۳۴.۸ درصدی صادرات فولاد چین

کلام آخر

در این گزارش به موضوع پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی فولاد در سال ۲۰۲۴ پرداختیم. گزارش‌های مختلف از بازار تقاضای جهانی فولاد نشان می‌‎دهد که به احتمال زیاد، تولید و تقاضا برای فولاد در کشورهای اتحادیه اروپا، هند، برزیل و آمریکا، روند افزایشی خواهد داشت. این در حالی است که احتمال کاهش تقاضای فولاد برای فولاد چین وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.