راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ و قیمت آن

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ باید به عوامل موثر بر قیمت آن مانند هزینه مواد اولیه، کارخانه تولید کننده، استانداردهای تولید، اندازه، وزن و شکل ظاهری تیرآهن، هزینه نیروی انسانی، انرژی و حمل و نقل، تورم  و رونق تولید، بورس کالا و میزان عرضه و تقاضا توجه کرد. تیرآهن ۱۶ یکی از مقاطع مهم و پرکاربرد صنعت فولاد است که کاربرد زیادی در صنایع ساختمان‌سازی، پل‌سازی و … دارد. برای اینکه بتوانید تیرآهن ۱۶ را خریداری کنید، شما می‌توانید از چهار روش شامل خرید به صورت حضوری از مراکز فروش، خرید بدون واسطه از تولیدکننده، خرید به صورت اینترنتی و خرید از بورس کالا استفاده نمایید. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

راهنمای خرید تیرآهن ۱۶

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ به روش‌های متداول خرید و تهیه این محصول توجه کنید که عبارتند از:

۱- خرید به صورت حضوری از مراکز فروش: در این روش شما می‌توانید به صورت حضوری در یکی از مراکز فروش تیرآهن ۱۶ بروید و محصول مورد نظر خود را بر اساس ابعاد، وزن و کاربرد خریداری کنید.

۲- خرید بدون واسطه از تولیدکننده: شما می‌توانید بدون واسطه تیرآهن ۱۶ را از کارخانه تولید سفارش داده و محصول مورد نظر را دریافت کنید. این روش به صورتی است که باید کل مبلغ بار تیرآهن ۱۶ را پیش از دریافت، پرداخت نمایید.

۳- خرید به صورت اینترنتی: در این روش شما می‌توانید محصول تیرآهن ۱۶ را به صورت آنلاین سفارش بدهید و منتظر ارسال آن باشید. خرید اینترنتی می‌تواند شامل خرید از مراکز خرده فروشی و عمده فروشی باشد که با توجه به حجم مورد نظر محصول مورد نظر، یکی از این دو راه را انتخاب کنید. به طور کلی، خرید اینترنتی تیرآهن ۱۶ شامل استعلام قیمت، ثبت سفارش، دریافت فاکتور، پرداخت هزینه و دریافت محصول می‌‎‌شود.

۴- خرید از بورس کالا: یکی از مسیرهای خرید تیرآهن ۱۶، مراجعه به بازار بورس کالا است. شما می‌توانید با ثبت نام در بورس کالا و انتخاب کارگزاری مناسب، تیرآهن ۱۶ خود را سفارش و دریافت کنید.

راهنمای خرید تیرآهن 16

تیرآهن ۱۶ چیست؟

تیرآهن ۱۶ یکی از مقاطع فولادی است که نقش مهمی در سازه‌های فلزی ایفا می‌کند. این محصول در برابر نیروهای برشی و لنگر خمشی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. تیرآهن ۱۶ در انواع  تیرآهن IPE، تیرآهن INP و تیرآهن IPB به تولید می‌رسد که کاربردهای متعدد و متنوعی در صنایع مختلف دارد.

با این حال در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶، باید به انواع آن توجه داشته باشید. تیرآهن ۱۶ در دو نوع تیرآهن معمولی و هاش مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از این طریق، نیاز صنایع مختلف را تامین کند.تیرآهن ۱۶ به دو شکل عمودی و افقی در سازه‌های فلزی نصب می‌شود. در ضمن این نوع تیرآهن برای نصب تیرهای فرعی سازه‌های با حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تیرآهن ۱۶

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ توجه به کاربردهای این محصول مهم است. کاربردهای تیرآهن ۱۶ عبارتند از:

  • ساخت ستون‌‌ها در انواع ساختمان‌های فلزی
  • ساخت خرپاها در ساختمان و پل‌های فلزی
  • ساخت نعل پوشش‌های سقفی
  • ساخت تیرها
  • پل‌های لانه زنبوری
  • تیرهای فرعی در سازه‌های فلزی

محاسبه قیمت تیرآهن ۱۶

یکی از موضوعات مهم در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶، قیمت این محصول است. قیمت‌گذاری تیرآهن ۱۶ تحت عوامل مختلفی تعیین می‌شود که در لحظه می‌تواند قیمت این نوع محصول را دستخوش تغییر نماید. عوامل موثر بر تعیین قیمت تیرآهن ۱۶ به دو صورت طبقه‌بندی می‌شود که شامل عوامل مستقیم و غیرمستقیم است.

از عوامل مستقیم که نقش موثری بر قیمت تیرآهن ۱۶ دارد، می‌توان به تامین مواد اولیه اشاره کرد. هرچقدر میزان مواد اولیه به عنوان مرحله اول زنجیره فولاد، بیشتر باشد، علاوه بر ثبات قیمت، زمینه برای جلوگیری از نوسانات قیمت تیرآهن ۱۶ به وجود می‌آید.

علاوه بر این، حجم تولید تیرآهن ۱۶ داخلی و خارجی، نقش موثری بر قیمت نهایی این محصول می‌گذارد. در صورتی که میزان تولید تیرآهن ۱۶ داخلی به مازاد تولید برسد، ثبات قابل توجهی در قیمت این محصول فراهم می‌شود. همچنین می‌توان در مواردی شاهد کاهش قیمت تیرآهن ۱۶ بود.

قیمت تیرآهن ۱۶ تابعی از میزان تولید داخلی و خارجی است. به معنایی بهتر، تفاوت‌های زیادی در شیوه قیمت‌گذاری تیرآهن وارداتی با تیرآهن داخلی وجود دارد که می‌تواند بازار این نوع محصول را دچار ثبات یا التهاب نماید.

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن ۱۶

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ باید به عوامل موثر بر قیمت این محصول توجه داشت که عبارتند از:

۱- هزینه مواد اولیه

برای خرید تیرآهن ۱۶ باید در نظر داشته باشید که هزینه مواد اولیه تولید این محصول شامل شمش فولادی، نقش بسزایی در تعیین قیمت نهایی دارد. بررسی این موضوع از ابتدای زنجیره درنظر گرفته می‌شود؛ به طور مثال اگر اختلالی در استخراج و فرآوری سنگ آهن در ابتدای زنجیره فولاد صورت بگیرد، تاثیر مستقیم بر قیمت تیرآهن ۱۶ می‌گذارد.

با توجه به وضعیت تحریم ایران توسط کشورهای غربی، امکان قیمت‌گذاری شمش فولادی بر اساس نرخ جهانی وجود ندارد. همین موضوع باعث می‌شود با کمترین نوسان در بازار ارز کشور، تفاوت‌های جدی در نحوه قیمت‌گذاری تیرآهن ۱۶ وارد می‌آید.

۲- کارخانه تولیدکننده

یکی دیگر از عوامل موثر بر تعیین قیمت تیرآهن ۱۶ در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶، کارخانه تولید کننده این نوع محصول است. کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن ۱۶ به میزان حجم تولید و نسبت آن با تامین نیاز بازار، می‌توانند نقش بسزایی در تعیین قیمت تیرآهن ۱۶ ایفا کنند. از طرفی، کیفیت تولید تیرآهن ۱۶ توسط کارخانه‌های تولیدی، تاثیر زیادی بر قیمت این محصول می‌گذارد. به طوری که هر چقدر کیفیت تیرآهن ۱۶ کارخانه‌های تولیدی بالاتر باشد، امکان دریافت برچسب محصول صادراتی برای آن‌ها فراهم می‌شود. از این نظر می‌توان دریافت که محصول صادراتی قیمت بالاتری نسبت به محصول غیر صادراتی پیدا می‌کند.

۳- استانداردهای تولید

یکی از موضوعات مهم در نحوه محاسبه قیمت تیرآهن ۱۶، استانداردهای تولید این نوع محصول است. در واقع، اخذ استانداردهای لازم برای تیرآهن ۱۶ شامل مقاومت کششی، وزن، ابعاد و موارد مصرف بر اساس جدول اشتال، نقش مهمی در شیوه قیمت‌گذاری و محاسبه قیمت آن دارد. از طرفی، هرچقدر کیفیت تیرآهن ۱۶ بالاتر باشد، به معنای تولید این محصول تحت استانداردهای فناورانه روز دنیا است.

همین امر موجب می‌شود که استانداردهای تولید بر قیمت تیرآهن ۱۶ اثرگذار باشد. در ضمن کیفیت بالای تولید تیرآهن ۱۶، امکان دریافت برچسب صادراتی برای این محصول را فراهم می‌کند که درنتیجه، قیمت آن با قیمت انواع تیرآهن مورد مصرف در داخل کشور تمایز پیدا می‌کند.

استانداردهای مورد استفاده برای تیرآهن  IPE 16 در داخل کشور شامل استاندارد ایران و اروپا است که بر اساس آن، ضخامت بال‌های تیرآهن ثابت و یکنواخت در نظر گرفته می‌شود. همچنین استانداردهای مورد استفاده در تیرآهن INP16 شامل استاندارد چین و روسیه است که بر اساس آن، بال‌های دو طرف به سمت جان تیرآهن، شیب‌دار تولید می‌گردد.

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ باید به استاندارد مورد استفاده در تیرآهن IPB16 اشاره کنیم که استانداردهای مورد استفاده در این نوع تیرآهن، شامل تیرآهن هاش می‌شود. در این نوع تیرآهن باید به وزن آن توجه کرد که بر اساس آن، هر چقدر وزن تیرآهن بر اساس استانداردهای لازم در نظر گرفته شود، استحکام بیشتری نصیب محصول فوق خواهد شد.

با این حال استانداردهای مورد استفاده در تولید انواع تیرآهن ۱۶، تاثیر بسزایی در قیمت این محصول می‌گذارد. در ضمن تیرآهن ۱۶ به دو صورت شاخه‌ای و کیلویی خرید و فروش می‌شود.

۴- اندازه، وزن و شکل ظاهری

به طور کلی، قیمت انواع تیرآهن بر اساس اندازه و سایز متفاوت است. هر کدام از سایزهای مختلف بنا به کاربرد، قیمت متفاوتی دارد. به طور مثال تیرآهن ۱۶ مورد استفاده در صنعت پل‌سازی (با توجه به کاربرد استراتژیک آن) قیمت متفاوت‌تری با تیرآهن ۱۶ مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی دارد. از طرفی تیرآهنی که پوشش سقف استفاده می‌شود با تیرآهن ۱۶ مورد استفاده در ستون، قیمت‌گذاری آن به شکل متفاوتی تعیین می‌گردد. همچنین وزن و شکل ظاهری تیرآهن ۱۶، نقش مهمی در قیمت این محصول دارد.

۵- هزینه نیروی انسانی

یکی دیگر از عوامل مهم و اثرگذار در قیمت تیرآهن ۱۶، هزینه نیروی انسانی برای نصب تیرآهن است. با توجه به اینکه مواد اولیه تولید میلگرد ۱۶ شامل سنگ آهن استخراج شده در معادن می‌شود، لذا کار کردن در معدن برای نیروی انسانی به عنوان یک کار سخت و زیان آور به حساب می‌آید. از این رو، تعداد سال‌های استفاده از نیروهای انسانی (کارگران) محدود می‌شود و همین امر موجب افزایش هزینه تولید مواد اولیه و به تبع آن تاثیر بر قیمت نهایی تیرآهن ۱۶ می‌شود.

همچنین باید درنظر داشت که تولید تیرآهن ۱۶ به عنوان یک صنعت پیشران، پیشرفت‌های زیادی از نظر فناوری داشته است. همین امر موجب شده تا استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد، بهره‌وری تولید این محصول را افزایش دهد. با این حال برای تامین نیروی انسانی متخصص، هزینه‌های زیادی مصرف می‌شود که مطمئنا تاثیر غیرمستقیم بر قیمت تیرآهن ۱۶ می‌گذارد.

۶- انرژی و حمل و نقل

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶، رابطه انرژی و حمل و نقل، یک رابطه متقابل است. هر وقت میزان عرضه انرژی با محدودیت روبرو بوده، تولید محصولات فولادی نیز کاهش پیدا کرده است که درنتیجه قیمت تیرآهن ۱۶ نیز دستخوش تغییر می‌شود. با به وجود آمدن محدودیت در عرضه انرژی، نه تنها خطوط تولید با اختلال مواجه می‌شوند، بلکه خطوط حمل و نقل هم به واسطه نبود محصول، به رکودی تحمیلی تن می‌دهند. چنین موضوعاتی زمینه را برای کاهش عرضه تیرآهن ۱۶ و به تبع آن افزایش قیمت آن منجر می‌شود.

از طرفی با آغاز فصل سرما (زمستان)، هزینه انرژی حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند. همین امر زمینه را برای نوسان قیمت در بازار تیرآهن ۱۶ به وجود می‌آورد.

۷- تورم  و رونق تولید

رونق تولید در صنعت ساختمان‌سازی، میزان تقاضا برای تیرآهن ۱۶ را افزایش می‌دهد. همین امر بر قیمت این محصول تاثیر می‌گذارد. با این حال نباید از تورم و تاثیر آن بر رکود ساختمان‌سازی غافل بود؛ زیرا با نبود عرضه کافی برای خرید تیرآهن ۱۶، قیمت این محصول نیز به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

۸- بورس کالا

بازار بورس کالا نقش مهمی در نرخ‌گذاری تیرآهن ۱۶ دارد. استاندارد غالب این موضوع بر این اساس است که با بالاتر رفتن میزان عرضه از تقاضای تیرآهن ۱۶، قیمت این محصول بر پایه قیمت کارخانه محاسبه خواهد شد. این در حالی است که اگر عرضه و تقاضا به یک نسبت باشند، قیمت پایه تیرآهن ۱۶ بر اساس معاملات صورت گرفته در بازار بورس کالا تعیین می‌شود.

۹- میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا نقش مهمی در قیمت تیرآهن ۱۶ می‌گذارد. هر چقدر عرضه به نسبت تقاضا بیشتر باشد، قیمت تمام شده تیرآهن ۱۶ کاهش می‌یابد. این در حالی است که اگر میزان تقاضا بیشتر از میزان عرضه باشد، قیمت این محصول کاهش پیدا می‌کند.

کلام آخر

در راهنمای خرید تیرآهن ۱۶ باید به عوامل موثر بر قیمت این محصول توجه ویژه داشت. تیرآهن ۱۶ یکی از مقاطع فولادی محبوب است که کاربرد زیادی در صنایع ساختمان‌سازی و … دارد. برای خرید این نوع محصول باید به عوامل مختلف و اثر گذار بر آن توجه کنید. از جمله مهم‌ترین عوامل می‌توان به هزینه مواد اولیه، انرژی و حمل و نقل و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. در ضمن شما می‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی این محصول را تهیه فرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.