معرفی ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان

ورق رنگی بیشتر در صنایع لوازم خانگی، ساختمانی و فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به بدنه اجاق گاز، کابینت، یخچال و نمای خارجی ساختمان نگاه کنید، متوجه کاربرد ورق رنگی خواهید شد. البته این تنها بخشی از کاربردهای ورق رنگی است. یکی از شرکت‌های مهم تولیدکننده ورق رنگی در ایران، فولاد مبارکه اصفهان است که برای تولید این محصول، از کلاف گالوانیزه و کلاف نورد اسکین شده استفاده می‌کند. در این مقاله به معرفی ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان، مزایا، کاربردها و نحوه تولید آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

فولاد مبارکه اصفهان

ورق گالوانیزه فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۷۲ به منظور تولید انواع محصولات تخت از ضخامت ۰.۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر راه‌اندازی شد. انواع محصولات فولاد مبارکه اصفهان به دو صورت کلاف و تخت نورد گرم و سرد تولید می‌شود. از جمله محصولات فولاد مبارکه می‌توان به ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق روغنی، ورق قلع اندود، ورق اسیدشویی، ورق برشی و ورق سیاه اشاره کرد.

ظرفیت تولید فولاد مبارکه اصفهان به صورت سالانه، رقمی در حدود ۱۲ میلیون تن است که در حال حاضر بیش از ۱۱ میلیون تن در چرخه تولید جریان دارد. با این حال، طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه به سرعت در فاز اجرا راه‌اندازی می‌شود. این موضوع می‌تواند آینده تولید فولاد در شرکت فولاد مبارکه را تغییر دهد. بنابراین باید دید که طی سال‌های آینده به ویژه در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴، ظرفیت جدید تولید فولاد مبارکه در چه رقم‌هایی جابجا خواهد شد.

ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان

یکی از محصولات مهم فولاد مبارکه، ورق رنگی است که به زعم کارشناسان این شرکت، می‌تواند عمر ورق‌های گالوانیزه را نزدیک به ۲ برابر افزایش دهد. همانطور که می‌دانید، ورق‌های رنگی از ورق‌های گالوانیزه‌ای درست می‌شود که روکش رنگی به تن دارند. در واقع، ماده اولیه ورق رنگی، ورق‌هایی از جنس فولاد گالوانیزه است که فولاد مبارکه نیز در همین چرخه برای تولید ورق‌های رنگی حرکت می‌کند.

خط تولید ورق رنگی فولاد مبارکه

فرآیند تولید ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان

با توجه به اینکه برای تولید ورق رنگی به ورق گالوانیزه نیاز است، بنابراین خط تولید ورق‌های رنگی مبارکه در کنار تولید ورق‌های گالوانیزه قرار دارد. این کار باعث می‌شود که میزان هزینه تمام شده ورق‌های رنگی به حداقل ممکن برسد. زیرا از نظر اقتصادی بودن انرژی و سیستم حمل و نقل، لازم است که تولید ورق رنگی در کنار خط تولید ورق‌های گالوانیزه قرار داشته باشد.

خط تولید ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان به صورت خطوط پوشش‌دهی غلتکی طراحی شده است. خطوط پوشش‌دهی غلتکی یک نوع سیستم جدید تولید در صنعت فولاد است که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. از دیگر مزایای پوشش‌دهی غلتکی ورق رنگی می‌توان به سرعت بالای تولید، کاهش میزان مصرف رنگ و افزایش بهره‌وری تولید اشاره کرد.

در روش خطوط پوشش‌دهی غلتکی، کلاف گالوانیزه نورد سرد اسکین شده به صورت کاملا پیوسته وارد بخش آماده‌سازی تولید ورق رنگی می‌شود. سپس پاشش محلول چربی‌زدا با دمای مناسب به سطح رویی و زیرین ورق گالوانیزه صورت می‌گیرد.

وقتی پاشش محلول به انتها رسید، غلتک‌های ویژه، دو سطح ورق گالوانیزه را برس می‌زنند. چنین فرآیندی در دو مرحله تکرار می‌شود. در ادامه ورق‌های برس داده شده، شسته شده و سپس به وسیله دمش هوای گرم، خشک می‌شوند.

با انجام مراحل فوق، باید انتظار داشت که ورق گالوانیزه مقاومت خوبی در برابر خوردگی پیدا کند. همچنین باعث می‌شود که چسبندگی ورق برای اعمال رنگ به بالاترین حد ممکن برسد. در نتیجه وقتی رنگ بر روی ورق گالوانیزه اعمال شد، می‌توان مشاهده کرد که فرآیند پوسته پوسته شدن رخ ندهد. کامل شدن تمام فرآیندهای ذکر شده، ورق را آماده اعمال رنگ می‌کند.

فرآیند اعمال رنگ بر روی ورق گالوانیزه

وقتی ورق گالوانیزه آماده رنگ‌آمیزی شد، ابتدا رنگ آستری یا رنگ اولیه تحت عنوان پرایمر اعمال می‌شود. پرایمر یک ماده شیمیایی از جنس پلی استر و رنگ است که اجازه مصرف بیش از اندازه رنگ را نمی‌دهد. در نتیجه پرایمر باعث می‎شود که رنگ به مقدار کافی برای ورق استفاده شود. بنابراین چنین فرآیندی به کاهش هزینه نهایی تولید ورق رنگی کمک می‎کند.

پس از مراحل فوق، ورق برای رنگ‌آمیزی وارد کوره می‎شود. وقتی پخت پرایمر به صورت کامل انجام شد، رنگ مناسب (رنگ پلی استر، پلی وینیل ایدین فلوئراید، پلی وینیل کلراید، پلی یورتان و اپوکسی) اجرا می‌گردد. به طور معمول، رنگ به وسیله غلتک بر روی ورق اعمال و در نهایت عملیات پخت تکمیل می‌شود.

اگر به دنبال ایجاد یک بافت شبیه به کتانی، گرانیتی یا چرمی بر روی ورق رنگی هستید، اینجاست که باید از رنگ‌های پلاستیزول با ضخامت بالای ۲۰۰ میکرون بر روی سطح ورق گالوانیزه استفاده کرد. این مرحله معمولا پس از پخت نهایی رنگ مخصوص ورق صورت می‌گیرد. فولاد مبارکه نیز بسته به نیاز بازار و سفارش مشتریان، این نوع ورق‌های رنگی بافت دار را تولید می‌کند.

نکته: برای جلوگیری از آسیب دیدن رنگ ورق رنگی فولاد مبارکه، یک لایه مقاوم از جنس پلی اتیلن بر روی سطح ورق چسبانده می‌شود.

مشخصات فنی ورق رنگی فولاد مبارکه

اینفورگرافی خط تولید ورق رنگی فولاد مبارکه

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه اصفهان را مشاهده کنید:

مشخصات فنی ورق رنگی فولاد مبارکه
ظرفیت تولید۱۰۰ هزار تن در سال
نوع ورق ورودی (مواد اولیه)کلاف گالوانیزه و کلاف نورد اسکین شده
عرض۷۵۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌متر
ضخامت۰.۲۵ تا ۱.۵ میلی‌متر
قطر داخلی کلاف۵۰۸ تا ۶۱۰ میلی‌متر
قطر خارجی کلاف۹۱۵ تا ۱۹۰۰ میلی‌متر
وزن کلاف۳ تا ۱۲ تن
ضخامت آستر ورق رنگی۵ میکرون
ضخامت رنگ نهایی ورق رنگی۲۰ میکرون
جنس آستر ورق رنگیپلی استر
جنس رنگ نهایی ورق رنگیپلی استر، پلی وینیل ایدین فلوئوراید، اپوکسی، پلی وینیل کلراید و پلی یورتان
ضخامت رنگ نهایی ورق رنگی بافت دار۱۰۰ تا ۲۰۰ میکرون
جنس رنگ نهایی ورق رنگی بافت دارپلاستیسول
استاندارد تولید ورق رنگیJIS G3312

مزایای ورق رنگی فولاد مبارکه

خط تولید ورق رنگی مبارکه
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی
  • مقاوم در برابر آب و رطوبت
  • ضد نور و اشعه خورشید
  •  ضد سایش و ضربه
  • انعطاف‌پذیری مطلوب

کاربرد ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان

  • صنایع لوازم خانگی
  • یخچال
  • ماشین لباسشویی
  • ماشین ظرفشویی
  • اجاق گاز
  • آبگرمکن
  • صنایع ساختمانی
  • سقف و بدنه انبارها و کارگاه‌ها
  • سقف کاذب
  • نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • صنایع فلزی
  • کابینت
  • پارتیشن
  • بدنه کامپیوتر
  • تابلوهای برق
  • سیستم تهویه
  • تجهیزات اداری
  • صنایع فلزی
  • صنعت حمل و نقل
  • سردخانه‌ها
  • کانتینر

قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان

قیمت ورق رنگی بستگی به شرایط بازار، تورم، هزینه مواد اولیه، نیروی انسانی، حمل و نقل، انرژی، قیمت جهانی فولاد و میزان عرضه و تقاضا دارد. بنابراین قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان نیز تابع چنین شرایطی است. برای اطلاع از قیمت آنلاین ورق رنگی فولاد مبارکه، به سایت کارآهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی ورق رنگی فولاد مبارکه اصفهان پرداختیم. ورق رنگی یکی از محصولات پر کاربرد در صنایع ساختمانی، خانگی و فلزی است که امروزه تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. این محصول معمولا از ورق‌های گالوانیزه تولید می‎شود که در طول فرآیند، رنگ مناسب بر روی آن اعمال می‎گردد. برای اطلاع از کیفیت و مشخصات فنی ورق‌های رنگی فولاد مبارکه، با کارشناسان متخصص کارآهن مشورت کنید. برای ارتباط، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

ورق رنگی فولاد مبارکه از جنس چیست؟

کلاف گالوانیزه و کلاف نورد اسکین شده.

ضخامت آستر ورق رنگی مبارکه چقدر است؟

۵ میکرون.

جنس رنگ نهایی ورق رنگی مبارکه چیست؟

پلی استر، پلی وینیل ایدین فلوئوراید، اپوکسی، پلی وینیل کلراید و پلی یورتان

منبع تصاویر: www.msc.ir

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.