قیمت سنگ آهن به بیش از ۱۰۰ دلار در هر تن می‌رسد

قیمت سنگ آهن بستگی به صنایع پایین دست فولاد دارد. هر چقدر پویایی و رونق در صنایع پایین دست فولاد مانند ساختمان‌سازی بیشتر باشد، میزان عرضه و تقاضای سنگ آهن به ثبات واقعی خود نزدیک خواهد شد. در صورتی که این اتفاق برعکس رخ دهد، قیمت سنگ آهن افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. با این وجود، قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴، افزایش خواهد یافت و به رقمی بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر تن می‌رسد. در این گزارش به قیمت سنگ آهن، چشم‌انداز تقاضای فولاد و چالش‌های مرتبط خواهیم پرداخت. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

قیمت سنگ آهن پس از افزایش شدید در آوریل اصلاح شد

در ماه آوریل، به دلیل احیای فعالیت بازار در چین، قیمت سنگ آهن حدود ۱۰ درصد افزایش یافت. به گزارش هلنیک شیپینگ نیوز، معاملات آتی سنگ آهن در سپتامبر، که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را دارد، از ابتدای ماه می با ۱.۷ درصد افزایش به ۸۸۸ یوان در تن (۱۲۲.۷۵ دلار در هر تن) رسیده است.

در بورس سنگاپور، قیمت‌های معاملات آتی معیار ژوئن تا ۱۴ می ۲۰۲۴ نسبت به قیمت اول ماه می ۰.۶ درصد افزایش یافت و به به ۱۱۷.۲۵ دلار در هر تن رسید.

در ماه آوریل، قیمت سنگ آهن در بورس دالیان به شدت افزایش یافت. به طوری که در ابتدای ماه، قیمت این محصول ۱۱۰ دلار در هر تن و در پایان آوریل به ۱۲۰ دلار در هر تن رسید. در همان زمان، قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور ابتدا ۱۰۱ دلار در هر تن و در پایان آوریل ۱۱۸ دلار در هر تن بود.

افزایش قیمت سنگ‌آهن در آوریل نشان‌دهنده امید بازار به اتخاذ تدابیری برای حمایت از صنعت فولاد و انتظارات موجی از پر کردن ذخایر سنگ آهن توسط کارخانه‌های فولادی پس از تعطیلات است. در همان زمان، بازار محتاط بود، زیرا موجودی کالاهای نهایی تولیدکنندگان هنوز بالا بود. پس از اعلام سیاست کنترل تولید فولاد چین، انتظارات کلان اقتصاد کلان نیز اندکی بهبود یافت.

در نتیجه، قیمت سنگ معدن به تدریج در طول ماه در میان بهبود جو بازار و افزایش فعالیت های ساختمانی بهبود یافت. علاوه بر این، برخی از شرکت های معدنی کشور از آغاز تعمیر و نگهداری خبر دادند که باعث افزایش علاقه به واردات سنگ آهن شد.

یک تحلیلگر در Sinosteel Futures گفت: «افزایش قیمت سنگ آهن دیگر به عوامل اقتصاد کلان مربوط نمی‌شود، بلکه به بازگشت ناشی از بهبود جو بازار ارتباط دارد.

در همان زمان طی اواسط ماه، انتظارات فعالان بازار از مشوق های دولتی به دلیل رشد تولید ناخالص داخلی بالاتر از حد انتظار در چین طی سه ماهه اول به میزان ۵.۳  درصد، اندکی بدتر شد. همچنین در همان زمان، بخش املاک و مستغلات (مصرف‌کننده اصلی فولاد)، همچنان با مشکلاتی مواجه بود.

بهبود مستمر تقاضای سنگ معدن بر تأثیر اخبار ناامیدکننده در مورد محرک های دولتی غلبه کرد و قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه دادند. در عین حال، افزایش شدید قیمت‌ها در ماه آوریل این نگرانی را ایجاد کرد که دولت چین ممکن است برای مهار آن مداخله کند.

قیمت سنگ آهن

قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴

قیمت سنگ آهن در سال جاری به طور متوسط از ۱۰۰ دلار در هر تن فراتر خواهد رفت. به گزارش بلومبرگ، این پیش بینی بانک تجاری بین المللی بریتانیا HSBC Holdings است.

بر اساس گزارش HSBC، با وجود بحران املاک در چین که چشم‌انداز تقاضای فولاد در این کشور را بدتر می‌کند، بازار جهانی همچنان متشنج است. تحلیلگران این موسسه مالی خاطرنشان می‌کنند که بازار جهانی سنگ آهن دریایی در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ با کمبود مواجه خواهد بود و افزایش تولید فولاد در خارج از چین، به ویژه در هند، مصرف این ماده خام را افزایش می‌دهد.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، قیمت سنگ آهن به دلیل نگرانی در مورد تضعیف تقاضای چین تقریبا یک سوم کاهش یافت و قیمت‌ها قبل از بهبود نسبی در آوریل به زیر ۱۰۰ دلار در هر تن رسید. مقامات چینی در حال تلاش برای احیای بازار ملی املاک و مستغلات هستند که محرک مهم تقاضای فولاد است. با انعکاس این چالش‌ها، انجمن جهانی فولاد از اعضای خود می‌خواهد تولید خود را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: افزایش سنگ آهن چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴

قیمت سنگ آهن

چشم‌انداز فولاد و تقاضای سنگ آهن

هاوارد لاو، تحلیلگر HSBC گفت: انتظار ما این است که رشد تقاضای فولاد در پنج سال آینده کاهش یابد و با کاهش چین در سرزمین اصلی، حدود ۲ درصد رشد کند. با این حال، ما شاهد افزایش سرعت هند و ثبت سریع‌ترین نرخ رشد مصرف فولاد در جهان هستیم.

به گفته وی، کارشناسان HSBC انتظار افزایش چشمگیر تولید سنگ آهن توسط تولیدکنندگان بزرگ را ندارند. در عین حال، تقاضا برای این ماده خام ثابت خواهد ماند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، بازارهای سنگ آهن آسیا برای سه ماهه دوم وضعیت نامشخصی دارند. در ماه مارس، قیمت‌های لحظه‌ای مواد خام دریایی به پایین‌ترین حد خود در ۱۱ ماه گذشته رسید و بهبود آن‌ها به رشد فعالیت‌های ساختمانی در چین و تقاضا برای دوباره پر کردن ذخایر بستگی دارد.

علاوه بر این، فعالان بازار نگران هستند که در صورت عدم افزایش قیمت فولاد در ماه‌های آوریل تا ژوئن، قیمت سنگ معدن در طول سال به کاهش خود ادامه دهد.

از ابتدای اردیبهشت تاکنون قیمت سنگ آهن با افزایش اندکی همراه بوده است. قیمت‌ها و تقاضا پس از افزایش شدید در ماه آوریل در حال تثبیت هستند و پیش‌بینی‌های خنثی برای مصرف داخلی فولاد به بهبود سریع بیشتر قیمت‌ها کمک نمی‌کند.

از طرفی هنوز رشد تقاضا در آینده وجود خواهد داشت اما عرضه مواد خام به اندازه کافی قوی خواهد بود. به گفته تحلیلگران بازار فلزات شانگهای، اعتماد بازار با انتشار اوراق قرضه خاص تقویت می‌شود.

در کوتاه‌مدت، قیمت سنگ‌آهن احتمالا تثبیت یا اندکی کاهش می‌یابد، زیرا ذخیره‌سازی قبل از تعطیلات متوقف شده و در دسترس بودن مواد خام در بنادر همچنان بالاست و به بالاترین حد فصلی می‌رسد. این روند همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان که با کاهش فعالیت در بازار فولاد مشخص می‌شود.

HSBC Holdings، یک بانک تجاری بین المللی بریتانیایی، انتظار دارد قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به ۱۰۰ دلار در هر تن برسد. این بانک معتقد است که بازار جهانی با وجود بحران املاک در چین، که چشم انداز تقاضای فولاد در این کشور را بدتر می‌کند، همچنان در وضعیت متشنج قرار دارد.

کاپیتال اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که قیمت سنگ معدن از ۹۹ تا ۱۰۰ دلار در تن متغیر باشد. در سه ماهه دوم و چهارم قیمت‌ها ۱۰۰ دلار در تن و در سه ماهه سوم ۹۹ دلار در تن خواهد بود. تا پایان سال آینده، قیمت سنگ آهن به ۸۵ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. دلایل کلیدی برای پیش‌بینی منفی شامل انتظارات ضعیف تقاضای جهانی فولاد است.

بیشتر بخوانید: افزایش تجارت جهانی سنگ آهن | کاهش قیمت سنگ آهن در ماه مارس

کلام آخر

در این گزارش به افزایش قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ پرداختیم. بر اساس گزارش‌های رسمی، به نظر می‌رسد قیمت سنگ آهن روند صعودی به خود گرفته است. با گسترش و احیای بازار ملی املاک چین و سایر کشورها، میزان مصرف و تقاضای فولاد افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد که همین امر می‌تواند بر پویایی این صنعت بی‌افزاید. با این وجود، پیش‌بینی‌ها صنایع فولاد بر افزایش قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ حکایت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.