آیا فولاد زنگ می‌زند؟ علت زنگ زدن فولاد چیست؟

علت زنگ زدن فولاد چیست؟ فولاد یک ماده فوق‌العاده بادوام است که در طیف گسترده‌ای از کاربردها از صنعت ساختمان‌سازی گرفته تا خودروسازی استفاده می‌شود. علی‌رغم استحکام فولاد، این محصول می‌تواند در برابر برخی عناصر آسیب‌پذیر باشد. یکی از رایج‌ترین مسائلی که فولاد می‌تواند با آن مواجه شود، خوردگی است که بیشتر به عنوان زنگ‌ زدگی شناخته می‌شود. پرسش اینجاست که چه چیزی باعث زنگ‌ زدن فولاد می‌شود و چگونه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ در این مقاله به علت زنگ زدن فولاد چیست و عوامل موثر بر آن به همراه راهکار جلوگیری از زنگ زدن فولاد می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

علت زنگ زدن فولاد چیست؟

علت زنگ زدن فولاد چیست؟ ساده‌ترین پاسخ برای علت زنگ زدن فولاد، اکسیژن است. وقتی فولاد یا فلز برای مدت طولانی در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد، در نهایت شروع به خوردگی یا زنگ زدگی می‌کند. این فرایند به این دلیل اتفاق می‌افتد که اکسید آهن (ترکیبی از آهن و اکسیژن) بر روی سطح فولاد تشکیل می‌شود. پس از آن اکسیژن با مولکول‌های آهن در ترکیب فولاد واکنش می‌دهد. پدید آمدن اکسید آهن به آب یا رطوبت نیاز دارد. این بدان معنی است که اگر آب وجود نداشته باشد، فولاد زنگ نمی‌زند.

بیشتر بخوانید: خوردگی فلزات چیست؟ جدول عوامل خوردگی فلزات

علت زنگ زدن فولاد چیست

چگونه می‌توان از زنگ زدن فولاد جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای جلوگیری از زنگ‌ زدگی فولاد، خشک نگه داشتن آن از هرگونه رطوبت (مانند آب باران و …) است. اگر اقلامی دارید که از فولاد یا فلز ساخته شده‌اند، مطمئن شوید که آن‌ها را در مکانی خشک مانند سوله یا گاراژ با تهویه مناسب نگهداری می‌کنید تا رطوبت در داخل آن جمع نشود.

همچنین باید سعی کنید اقلام فولادی خود را از محیط‌های شور (مانند آب‌های نزدیک) دور نگه دارید؛ زیرا نمک، زمینه را برای زنگ‌زدگی تسریع می‌کند. علاوه بر این، استفاده از یک لایه رنگ یا درزگیر بر روی سطوح فلزی شما می‌تواند به ایجاد یک لایه حفاظتی اضافی در برابر رطوبت و خوردگی کمک نماید.

در ادامه پرسش علت زنگ زدن فولاد چیست به راه‌های جلوگیری از خوردگی فولاد می‌پردازیم. برای جلوگیری از زنگ زدن فولاد، استفاده از گالوانیزه کردن توصیه می‌شود. گالوانیزه کردن عبارت است از اعمال یک پوشش فلز روی بر روی فولاد یا آهن برای محافظت از آن در برابر زنگ‌ زدگی یا خوردگی است.

فولاد چقدر دوام می‌آورد؟

ساختمان‌های فولادی نسبت به ساختمان‌های بتنی یا چوب با مشکلات کمتری در برابر خرابی و خوردگی مواجه می‌شوند. بیشتر ساختمان‌های فولادی بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

آیا زنگ‌‌زدگی باعث شکسته شدن فولاد می‌شود؟

علت زنگ زدن فولاد چیست و آیا خوردگی فولاد باعث شکسته شدن آن می‌شود؟ خوردگی یک نوع فرایند شیمیایی است که باعث زنگ‌ زدگی فلزات می‌شود. هنگامی که آهن یا فولاد خورده می‌شود، این فرایند را زنگ‌ زدگی می‌نامند. در ابتدا خوردگی به صورت لکه‌های ناخوشایند روی سطح فلز ظاهر می‌شود که اگر اگر کنترل نشود، می‌تواند یکپارچگی ساختاری فلز را تضعیف کند.

آیا فولاد بدون آب زنگ می‌زند؟

دلیل زنگ‌ زدگی لوله‌های آهنی اغلب به این دلیل است که بخار آب روی فلز متراکم می‌شود. وجود رطوبت، فرایند زنگ‌ زدگی را سرعت می‌بخشد؛ زیرا الکترولیت مورد نیاز برای انجام واکنش را فراهم می‌کند.

چه فلزی زنگ نمی‌زند؟

مس، برنج، برنز، استنلس استیل و آلومینیوم زنگ نمی‌زند. با این حال، فلز مس زمانی که در طول زمان در معرض اکسیژن قرار می گیرد، می‌تواند پتینه سبز آبی روی سطح خود ایجاد کند.

چرا چدن و آهن فرفورژه زنگ می‌زند؟

ادامه موضوع علت زنگ زدن فولاد چیست به علت زنگ زدن آهن فرفورژه و چدن می‌پردازیم. هر شکلی از آهن در معرض مولکول های اکسیژن و آب می‌تواند زنگ بزند. چدن ترکیبی از آهن، کربن و سیلیسیم است. اگرچه چدن به دلیل مقاومت در برابر سایش شناخته می‌شود اما می‌تواند زنگ بزند. از سوی دیگر، آهن فرفورژه حاوی مقدار کمی کربن است. بنابراین احتمال تشکیل زنگ وجود دارد.

با استفاده منظم از رنگ و از بین بردن لکه‌های زنگ زدگی با برس سیمی، می‌توانید از اجسام آهنی در برابر زنگ زدگی محافظت کنید. همچنین باید اجسام آهنی را تا حد امکان خشک نگه دارید. قابلمه‌ها و ماهی تابه‌های چدنی را پس از شستن با حوله پاک کنید. علاوه بر این، آهن برای جلوگیری از خوردگی به توجه و نگهداری بسیار بیشتری نسبت به سایر انواع فلز نیاز دارد.

مقاومت فولاد ضد زنگ در برابر خوردگی

مانند آلومینیوم، فولاد ضد زنگ یک انتخاب رایج برای اشیاء ساخته شده از آهن در فضای باز است. فولاد ضد زنگ دارای ثبات دمایی قابل توجهی است. هم ضد حریق است و هم در برابر دمای سرد مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. اگر یک جسم ساخته شده از فلز نیاز به تحمل آب و هوای شدید دارد، فولاد ضد زنگ یکی از مطمئن‌ترین انتخاب‌ها در این زمینه است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان متخصص کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

علت زنگ زدن فولاد چیست

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که علت زنگ زدن فولاد چیست؟ فولاد یا فلز ممکن است قوی و بادوام باشد، اما در برابر خوردگی یا زنگ زدگی ناشی از قرار گرفتن در معرض اکسیژن در طول زمان مصون نیست؛ به خصوص زمانی که با عناصر دیگر مانند آب یا نمک ترکیب شود.

با این حال، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از زنگ‌ زدگی سریع اقلام فلزی خود جلوگیری کنید. از جمله راه‌های جلوگیری از زنگ‌ زدگی فولاد می‌توان به نگه داشتن محصولات فولادی در محیط خشک و دور از منابع رطوبت و نمک و استفاده از یک پوشش محافظ روی آن‌ها مانند رنگ یا درزگیر اشاره کرد.

سوالات متداول

عمر فولاد چقدر است؟

فولاد بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال عمر می‌کند.

علت زنگ زدن فولاد چیست؟

اکسیژن مهم‌ترین عامل در خوردگی و زنگ زدن فولاد است.

چگونه می‌‎توان از زنگ زدن فولاد جلوگیری کرد؟

 بهترین راه برای جلوگیری از زنگ زدن فولاد، روکش روی است. همچنین می‌توانید از رنگ نیز برای جلوگیری از زنگ زدن فولاد جلوگیری کرد.

کدام محصول فولادی ضد زنگ است؟

فولاد گالوانیزه و فولاد استیل، مهم‌ترین محصولات فولادی ضد زنگ هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.