بهترین تیرآهن برای ستون ساختمان کدام است؟

بهترین تیرآهن برای ستون بستگی به نوع سازه ساختمانی دارد. همچنین استفاده از تیرآهن ستون در کشورهای مختلف نیز متفاوت است. با این حال، بهترین نوع تیرآهن برای ستون ساختمانی شامل تیرآهن بال پهن است. در ایران نیز به عنوان یکی از کشورهای مهم مصرف‌کننده تیرآهن، تمایل بیشتری به استفاده از تیرآهن سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ وجود دارد. در نظر داشته باشید که تیرآهن ستون برای سازه‌های زیرساختی مانند پل و … نسبت به ساختمان متفاوت است. به طور مثال برای ستون‌ پل‌های شهری، بیشتر از تیرآهن سبک و در اولویت بعدی از تیرآهن بال پهن و دوبل استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین تیرآهن برای ستون ساختمانی می‌پردازیم.

بهترین تیرآهن برای ستون

اگر به دنبال یک انتخاب درست برای تیرآهن ستون ساختمان هستید، باید بگوییم که همه چیز بستگی به نوع ساختمان و سازه مورد استفاده دارد. یعنی شما برای اینکه بتوانید انتخاب درستی داشته باشید، ابتدا باید اطلاعات کافی درباره نوع سازه ساختمان جمع‌آوری کنید. به طور کلی تیرآهن بال بهترین گزینه برای ستون ساختمان‌های فولادی است. زیرا تیرآهن‌های بال پهن مقاومت بالایی دارند و استحکام ساختمان را تضمین‎ می‌کنند.

در مرحله دوم باید بررسی کنید که کدام نوع تیرآهن بال پهن برای ستون ساختمان مناسب است. جواب این سوال هم به نوع ساختمان و سازه مورد استفاده دارد. به طور مثال اگر سازه ساختمان شما دارای عرض بالایی است، استفاده از تیرآهن خرپایی توصیه می‌شود. یعنی ستون ساختمان شما باید دارای تیرآهن بال پهن باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که بهترین تیرآهن برای ستون ساختمان‎های دارای عرض بالا یا عریض، خرپا است. به طور مثال می‌توان به سقف کارخانه‌ها یا سوله‌های بزرگ اشاره کرد که از خرپا به عنوان تیرآهن ستون استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت تیرآهن IPE و INP را بشناسیم

بهترین تیرآهن برای ستون

بهترین تیرآهن برای ستون پل

انتخاب بهترین تیرآهن برای پل، بستگی به استحکام و دوام پل دارد. شما باید محاسبه کنید که ستون مورد استفاده چقدر نیاز به استحکام در برابر عوامل محیطی بیرون دارد. به طور مثال، بهترین تیرآهن برای ستون پل‌های شهری، باید از نوع سبک، بال پهن و دوبل باشند. اولویت انتخاب برای تیرآهن پل، شامل تیرآهن سبک است. در صورتی که دسترسی شما به تیرآهن سبک سخت باشد، آنگاه مجاز هستید به سراغ تیرآهن بال پهن و در آخر دوبل بروید.

در آخر بدانید که اگر تیرآهن مورد استفاده در سازه باید سوراخ داشته باشد، به هیچ عنوان از گزینه‌های اشاره شده استفاده نکنید. زیرا مقاومت کافی برای این موضوع را ندارند. در عوض بهترین انتخاب، تیرآهن‌های لانه زنبوری است که هم مقاومت کافی مد نظر شما را تامین می‌کنند و هم وزن سبکی دارند.

بهترین تیرآهن برای ستون از نظر سایز

اگر همه چیز بر اساس سایز در نظر گرفته شود، به نظر می‌رسد تیرآهن سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ بهترین گزینه برای ستون ساختمان هستند. زیرا هر کدام از سایزهای اشاره شده، کاربرد زیادی در ستون ساختمان به ویژه برای بازار ایران دارند.

اتصالات بهترین تیرآهن برای ستون و سقف

موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید. اینکه اتصالات تیرآهن ستون و سقف چگونه محاسبه شود. زیرا اتصالات تیرآهن مورد استفاده در ستون باید با کف ساختمان و سقف سازه صورت گیرد. نکته مهم در اتصال تیرآهن به شاه تیر، این است که هر هر دو باید زاویه قائم نسبت به یکدیگر داشته باشند. همچنین برای اتصال تیرآهن به شاه تیر می‌توانید از نبشی جهت اتصال آن‌ها استفاده نمایید.

بهترین تیرآهن در بازار ایران

ایران یکی از کشورهای مهم خاورمیانه در زمینه تولید تیرآهن است که سالانه بخش مهمی از نیاز صنایع ساختمانی داخلی را تامین می‎کند. بزرگترین کارخانه تولید تیرآهن در ایران شامل ذوب آهن اصفهان است که تنوع زیادی در تولید این محصول دارد. از طرفی بهترین تیرآهن برای ستون ساختمان به ویژه در بازار ایران، شامل تیرآهن IPE است. البته این نوع تیرآهن نسبت به سایر انواع تیرآهن گرانتر فروخته می‌شود که علت آن به وزن آن ارتباط دارد. زیرا وزن تیرآهن IPE بر اساس جدول اشتال تعیین می‌شود.

از دیگر کارخانه‌های تولید تیرآهن در ایران می‌توان فولاد یزد، فولاد ایرانیان و فولاد ناب تبریز اشاره کرد. هر کدام از سه کارخانه نام برده، تیرآهن‌های سبک تولید می‌کنند که البته قیمت آن‌ها نیز ارزان است. با این حال، تیرآهن‌های ذوب آهن اصفهان، گرانترین انواع تیرآهن در ایران هستند که علت آن به وزن سنگین آن‌ها برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید: جدول کامل تفاوت تیرآهن هاش و معمولی

کلام آخر

در این مقاله به بررسی بهترین تیرآهن برای ستون ساختمان پرداختیم. انتخاب تیرآهن ستون بستگی به نوع سازه مورد استفاده دارد. یعنی شما باید بررسی کنید که سازه شما از چه نوعی است و بر اساس آن، بهترین تیرآهن را خریداری نمایید. همچنین بازار تا بازار نیز متفاوت است. به طور مثال، بهترین تیرآهن در بازار ایران بستگی به کارخانه تولیدی دارد. اگر تیرآهن ذوب آهن اصفهان گرانتر از سایر کارخانه‌های تولیدی فروخته می‌شود، علت آن به وزن سنگینی است که محصولات این واحد فولادی دارد.

سوالات متداول

بهترین تیرآهن برای ستون کدام است؟

بهترین تیرآهن برای ستون بستگی به نوع سازه ساختمانی دارد. با این حال، بهترین انتخاب در این زمینه، تیرآهن بال پهن است.

بهترین تیرآهن در بازار ایران کدام است؟

همه چیز بستگی به کارخانه تولیدی دارد. به طور مثال، تیرآهن ذوب آهن اصفهان به عنوان بزرگترین واحد فولادی تولید تیرآهن در ایران، محصولاتی با وزن سنگین می‎سازد. در حالی که کارخانه‌های مستقر در استان یزد و تبریز، بیشتر در زمینه تولید تیرآهن سبک فعالیت می‌کنند.

پر مصرف‌ترین سایز تیرآهن در ایران کدام است؟

ایران در زمینه مصرف تیرآهن، بیشتر از تیرآهن سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ استفاده می‌کند.

بهترین تیرآهن برای ستون پل فولادی چیست؟

به ترتیب اولویت، برای تیرآهن ستون پل باید از نوع سبک، بال پهن و دوبل استفاده کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.