ظهور شیوه‌های جدید ESG در صنعت معدن

معنی ESG در صنعت معدن، منظور راهبردی است که تمام چالش‌های مرتبط با کار معدن شامل اکتشاف، استخراج، مسائل زیست محیطی و … را مرتفع و بهینه‌سازی می‌کند. از طرفی صنعت معدن در مورد پایداری یا دستور کار راهبردی محیط زیست سبز با مسائل مختلفی روبرو است. اینجاست که پای ESG به میان می‌آید. این اصطلاح احتمالا برای مردم عادی کمی ناآشنا باشد اما برای معدنچیان و متخصصان صنعت معدن شناخته شده است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با شیوه‌های جدید ESG در صنعت معدن و اینکه چگونه آن‌ها بر آینده این صنعت تأثیر می‌گذارند، آشنا کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ESG چیست و چه ارتباطی با صنعت معدن دارد؟

شکل کامل ESG، یک فرایند راهبری زیست محیطی، اجتماعی و شرکتی است. شرکت‌های مسئول این اصول را برای هدایت رفتار شرکتی از طریق مسائل اخلاقی، پایدار و حاکمیت شرکتی اجرا می‌کنند. از طرفی، ESG چه ارتباطی با صنعت معدن دارد؟ فعالیت‌های اکتشافی و معدنی تأثیر بالقوه‌ای بر محیط زیست دارند. به همین دلیل است که ESG با سازمان‌های غیر دولتی، دولت‌ها و سازمان‌های صنعتی همراه با سایر سهامداران کلیدی که عمیقا درگیر و نگران تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی بخش معدن هستند، بوده است.

شرکت‌های معدنی باید به کدها، مقررات و اصول ESG مختلف پایبند باشند تا به نگرانی‌های مختلف این صنعت رسیدگی کنند. مدیران ارشد معادن اهداف ESG را در بالای لیست اولویت‌های خود قرار می‌دهند. ESG برای اکتشاف و استخراج معادن، اهداف عملیاتی و استراتژیک ESG را به همراه مزایای کمی و کیفی دستیابی موفقیت آمیز به این اهداف پوشش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: چدن یا آهن خام چیست؟ روش تولید انواع آهن خام

ESG در صنعت معدن

مسائل تحت پوشش ESG در صنعت معدن

تمام مسائل صنعت معدن تحت ESG پوشش داده نمی‌شود. شرکت‌های معدنی باید بدانند چه چیزی مهم است و چه مسائلی باید گزارش گردد. در ادامه بررسی ESG در صنعت معدن، به مواردی که توسط روش ESG در صنعت معدن پوشش داده می‌شود، می‌پردازیم:

۱- محیط زیست

مسائلی که تحت موضوع محیط زیست طبقه‌بندی می‌شوند شامل خدمات اکوسیستم، تنوع زیستی، مواد شیمیایی خطرناک، تغییرات آب و هوایی از جمله گازهای گلخانه‌ای و ردپای کربن، سر و صدا، انرژی، هوا، مدیریت آب، بسته شدن معدن، و میزان باطله/پسماند معدن است.

۲- فرایندهای اجتماعی

موارد تحت موضوعات اجتماعی شامل افراد آسیب‌پذیر، سلامت و ایمنی جامعه کارگران، اسکان، استفاده از زمین، حقوق بشر، امنیت، معدن پس از استفاده/بسته شدن، جنسیت، کارگران معدن و شیوه‌های کار است.

۳- حاکمیت شرکتی

مبارزه با رشوه و فساد (ABC)، انطباق قانونی، شفافیت و اخلاق، موضوعاتی هستند که در زیر مجموعه حاکمیت شرکتی طبقه‌بندی می‌شوند.

شرکت‌های معدنی باید در نظر داشته باشند که آیا خطرات در هر یک از زمینه های ذکر شده در بالا ممکن است بر دریافت مجوزها، افزایش سرمایه، محافظت از دارایی‎ها در برابر کاهش ارزش و همکاری با جوامع، سازمان‎‌های غیردولتی و تنظیم کننده‌های مختلف تأثیر بگذارد.

با پیاده سازی روش ESG، شرکت‌های معدنی می‌توانند عملکرد عملیاتی خود را بهبود بخشند. به طوری که معادن می‌توانند انتشار کربن را کاهش دهند، میزان مصرف انرژی و آب را به حداقل برسانند، قابلیت تعطیلی معادن را مدیریت کنند و روابط نظارتی و مسائل زیست محیطی را بهبود بخشند.

دلایل افزایش فعالیت‌های ESG در صنعت معدن

اکنون که ما یک ایده عادلانه از ESG و مسائل مختلف ESG در صنعت معدن داریم، اجازه دهید اکنون بفهمیم که چرا صنعت معدن به شدت بر شیوه‌های ESG تاکید دارد.

۱- نظارت دقیقی از سوی تنظیم کننده‌ها، ارگان‌های دولتی، جوامع و سازمان‌های غیردولتی وجود دارد

ذینفعان خارجی و داخلی خواستار عملکرد و شفافیت در مورد مسائل مختلف ESG هستند. ذینفعان در کسب و کار معدن با چالش‌هایی در زمینه های مختلف از جمله خدمات اکوسیستم، استفاده از زمین، تغییرات آب و هوا، بهداشت، زیرساخت‌های محلی، غذا، آب، انرژی، فساد و غیره مواجه هستند. اولویت‌ها بسته به سایت‌های معدنی و شرکت‌های معدنی متفاوت است. با این حال، زمانی که ذینفعان با برنامه و منافع یکسان ESG همسو می‌شوند، کل صنعت معدن از همین منافع بهره می‌برد.

۲- وام‌دهندگان، سرمایه گذاران و مشتریان به ESG اهمیت می‌دهند

معاملات بسیار کمی در صنعت معدن بدون بررسی مسائل ESG انجام می‌شود. سرمایه‌گذاران، خریداران یا وام‌دهندگان درگیر در صنعت معدن ترجیح می‌دهند تا مطلع شوند که به موضوعات مختلف ESG رسیدگی شده است و هیچ مشکلی برای انطباق با آن وجود ندارد. نشان دادن عملکرد خوب ESG در صنعت معدن و سابقه مثبت، نه تنها قدردانی می‌شود بلکه این امر دسترسی به بودجه و مشتریان بیشتر را افزایش می‌دهد. عدم نشان دادن نتایج خوب ESG باعث افزایش هزینه تامین مالی خواهد شد و بالعکس.

بیشتر بخوانید: افزایش تجارت جهانی سنگ آهن | کاهش قیمت سنگ آهن در ماه مارس

مزایای ESG در صنعت معدن

ESG نه تنها به مدیریت جنبه‌های منفی کمک کرده، بلکه فرصت‌های قابل توجهی را نیز باز می‌کند. برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

۱- استفاده بهتر از آب، کاهش هزینه‌های انرژی و مدیریت کارآمد و موثر سایر منابع مختلف، از جمله مزیت‌های ESG است. همچنین روابط قوی با ذینفعان و سوابق عملکرد خوب، دسترسی به مشتریان جدید، منابع مالی و دیگر برنامه‌های توسعه سریعتر را باز می‌کند.

۲- توانایی حفظ بهترین افراد در صنعت معدن، از دیگر مزایای ESG در صنعت معدن است.

۳- ESG در صنعت معدن به جلوگیری از خطرات مرتبط با عملکرد ضعیف معادن کمک می‌کند.

۴- ریسک‌های غیرضروری در صنعت معدن ممکن است یک پروژه حیاتی را متوقف کند یا باعث ایجاد اختلال در آن شود. شرکت‌های معدنی می‌توانند با مدیریت صحیح ESG، از خطرات پیش رو جلوگیری کنند.

۵- طراحی و برنامه‎ریزی ضعیف منجر به خطرات تغییرات آب و هوایی می‌شود؛ بنابراین ESG در صنعت معدن می‌تواند منجر به طراحی و برنامه‌ریزی دقیق استراتژی‌های معادن گردد.

۶- جوامع ناراضی مانع از عملیات یا توسعه سایت معدن می‌شوند. این در صورتی رخ می‌دهد که به ESG در صنعت معدن اهمیتی نداد. به همین خاطر ESG در صنعت معدن می‌تواند جامعه محلی حوزه استحفاظی معادن را راضی نگه دارد.

۷- استفاده ناکارآمد از انرژی، آب و غیره می‌تواند اختلال جدی در تداوم کار معادن ایجاد کند. بنابراین باید به نقش ESG در صنعت معدن اهمیت ویژه‌ای داد تا از موارد گفته شده جلوگیری بعمل آورد.

۸- آلودگی محیط زیست و خرابی حوضچه‌ باطله‌های معدنی‌ باعث اختلال در عملیات، از دست دادن مجوز و مسئولیت کیفری یا مدنی می‌شود. بنابراین مزیت هشتم ESG در صنعت معدن این است که از آلودگی زیست محیطی جلوگیری کرده و برنامه‌ای استاندارد برای باطله‌های معدنی تدوین ایجاد می‌کند.

۹- شرایط نامناسب ایمنی و بهداشت محیط کار، یکی از چالش‌های مهم در صنعت معدن است. توجه به ESG در صنعت معدن می‌تواند به بهبود وضعیت کار، معیشت، ایمنی و بهداشت کارگران کمک کند.

کارآهن نامی قابل اعتماد در تامین آهن آلات

مجموعه کارآهن جایگاه ویژه‌ای در صنعت فولاد شامل مشاوره و فروش مقاطع فولادی مانند میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و انواع پروفیل دارد. به همین خاطر همواره بر روش‌های اخلاقی استخراج مواد معدنی و تولید محصولات فولادی بر پایه ESG تاکید می‌کند. بنابراین اگر قصد مشاوره درباره خرید محصولات فولادی هستید، به وب سایت ما سر بزنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید با کارشناسان ما مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان کارآهن، با شماره ۶۷۱۴۱-۰۲۱ تماس بگیرید.

ESG در صنعت معدن

کلام آخر

در این مقاله به شیوه‌های جدید ESG در صنعت معدن پرداختیم. با توجه به چالش‌های روزافزون اکتشاف و استخراج معادن که در ایران و سایر کشورهای دنیا وجود دارد، بنابراین لازم است که به شیوه‌های جدید ESG در صنعت معدن اهمیت ویژه‌ای داد. زیرا ESG یک برنامه مدون و استاندارد در زمینه بهینه‌سازی روندها و روش‌ها در صنایع مختلف به ویژه صنعت معدن است.

با افزایش شیوه‌های ESG در صنعت معدن، شرکت های معدنی می‌توانند ریسک های خود را بهتر ارزیابی کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند آمادگی‌های لازم را برای فرار از خطرات و ایجاد محیط کار امن تر برای معدنچیان و سایر متخصصان صنعت معدن انجام دهند.

سوالات متداول

ESG چیست؟

ESG یک روش یا برنامه حاکمیتی است که بر بهینه‌سازی روش‌ها و فرایندهای زیست محیطی، تولید، اجتماعی و … تاکید می‌کند.

نقش ESG در صنعت معدن چیست؟

همه ما می‌دانیم که اکتشاف و استخراج مواد معدنی با چالش‌های زیست محیطی، اجتماعی، بهداشتی، انرژی، حمل و نقل مواجه است. بنابراین ESG یک روش یا برنامه‌ای است که تمام چالش‌های صنعت معدن را مرتفع می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.