واردات سنگ آهن به چین کاهش می‌یابد! 

برنامه کاهش واردات سنگ آهن به چین چه وضعیت پیدا خواهد کرد؟ پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۴ تولید داخلی کنسانتره سنگ آهن بین ۵ تا ۱۰ میلیون تن افزایش یابد. به همین خاطر چین قصد دارد تا این اقدام را یک فرصت مناسب برای کاهش وابستگی به سنگ آهن وارداتی تلقی کند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که شرکت‌های معدنی چین تولید سنگ آهن را به ۵ تا ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ افزایش دهند. با این حال، آیا واردات سنگ آهن به چین کاهش می‌یابد؟ در این گزارش به میزان واردات سنگ آهن به چین و میزان تولید سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

واردات سنگ آهن چین ۷ درصد افزایش یافت

واردات سنگ آهن توسط فولادسازان چینی در ژانویه تا می ۲۰۲۴ با ۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۵۱۳.۷۵ میلیون تن رسید. واردات در ماه مه با ۶.۱ درصد افزایش در سال و ۰.۲ درصد در مترمربع به ۱۰۲ میلیون تن افزایش یافت.

افزایش واردات سنگ آهن چین در سال جاری در تضاد کامل با ضعف تولید فولاد و تقاضا برای محصولات فولادی است. واردات این ماده اولیه برای سومین ماه متوالی از مرز ۱۰۰ میلیون تن گذشت.

در همان زمان، فولادسازان چینی در ماه های ژانویه تا مه، ۴۳۸.۶۱ میلیون تن فولاد تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد کاهش داشت. کارخانه‌های فولاد از سودآوری پایین رنج می‌برند و علیرغم تلاش‌های قابل توجه پکن برای تحریک بخش مسکن، احساسات آنها هنوز بهبود نیافته است. با این حال، تقاضا برای فولاد و انتظارات در صنعت ممکن است در نیمه دوم سال افزایش یابد.

حجم زیادی از واردات سنگ آهن برای تولید فولاد مورد استفاده قرار نگرفت، بلکه برای ذخیره سازی مجدد استفاده شد. حجم آنها در بنادر طی ۷ ماه گذشته به طور متوسط ​​۶.۰۶ میلیون تن بوده است.

چشم‌انداز کاهش واردات سنگ آهن به چین

به گزارش کارآهن به نقل از استیل اوربیس (انجمن آهن و فولاد چین)، چین قصد دارد وابستگی خود را به سنگ آهن وارداتی کاهش دهد. در سال ۲۰۲۴، شرکت‌های معدنی چین قصد دارند تولید کنسانتره سنگ آهن را بین ۵ تا ۱۰ میلیون تن در مقایسه با سال ۲۰۲۳ افزایش دهند.

 انجمن آهن و فولاد چین خاطرنشان می‌کند که پیشرفت در پروژه‌های جدید سنگ آهن این کشور به تولید ۳۷۰ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن به صورت سالانه در سال ۲۰۲۵ کمک خواهد کرد. به طوری که با تحقق این هدف، وابستگی شرکت‌های فولادی چین به واردات کاهش می‌یابد. به ویژه، در سال ۲۰۲۳، این کشور ۱.۱۷۹ میلیارد تن سنگ معدن (+ ۶/۶٪ سالانه) سنگ آهن وارد کرد.

بیشتر بخوانید: افزایش ۱.۶ درصدی تولید فولاد چین در ابتدای سال ۲۰۲۴

واردات سنگ آهن به چین

تولید سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۴

در ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، چین ۷۲/۰۷ میلیون تن (+ ۴ درصد سالانه) کنسانتره سنگ آهن و ۲۸۴/۰۹ میلیون تن (+ ۱۵/۳ درصد سالانه) سنگ آهن تولید کرد. در عین حال، واردات سنگ آهن در ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴ به ۴۱۱/۸۲ میلیون تن (+ ۷/۲درصد سالانه) رسید.

انجمن آهن و فولاد چین (CISA) انتظار دارد قیمت سنگ آهن در بلندمدت پایین بماند؛ زیرا عرضه جهانی مواد خام به لطف پروژه‌های جدید در بازار جهانی از جمله پروژه سیماندو ریوتینتو در گینه، کافی خواهد بود. 

همانطور که مرکز GMK پیشتر به آمار واردات سنگ آهن به چین اشاره کرده داده بود، در سال ۲۰۲۳، چین ۱/۰۱۹ میلیارد تن فولاد تولید کرد که ۰/۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داشت. بنابراین، روند نزولی در صنعت فولاد این کشور پس از دو سال متوالی کاهش تولید متوقف شد.

سال گذشته، مقامات چینی در راستای جاه‌طلبی‌های خود برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن، محدودیت‌هایی بر تولید فولاد اعمال نکردند که به افزایش تولید و درآمد فولادسازان محلی کمک کرد. 

صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۳ با ۳۶/۲ درصد افزایش در سال به ۹۰/۳ میلیون تن رسید. واردات فولاد به ۷/۶۴ میلیون تن رسید که نسبت به سال قبل ۲۷/۶ درصد کاهش داشت. واردات سنگ معدن با ۶/۶ درصد افزایش در سال به ۱/۱۷۹ میلیارد تن در سال رسید.

بیشتر بخوانید: صادرات ۹۰.۳ میلیون تنی فولاد چین | افزایش سهم کوره‌های قوس الکتریکی در تولید فولاد

کلام آخر

در این گزارش به چشم‌انداز کاهش واردات سنگ آهن به چین اشاره کردیم. برنامه بلندمدت چین نشان می‌دهد که مقامات این کشور قصد دارند تا در راستای خودکفایی سنگ آهن داخلی، واردات این محصول را کاهش دهند. به همین خاطر چین قصد دارد تا تولید کنسانتره سنگ آهن را در سال ۲۰۲۴ به ۵ تا ۱۰ میلیون تن نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.