تفاوت میلگرد ساده و آجدار + جدول مقایسه

مهم‌ترین تفاوت میلگرد ساده و آجدار در ظاهر آن‌ها است. ظاهر میلگرد ساده صاف و صیقلی است اما میلگرد آجدار سطحی برآمده و فرورفته دارد. ماده اولیه هر دو میلگرد، شمش فولادی است؛ با این تفاوت که برای تولید میلگرد ساده از نورد گرم و میلگرد آجدار، از نورد گرم، سرد و ترمکس استفاده می‌شود. همچنین میلگرد آجدار، مقاومت برشی و فشاری بالاتری نسبت به میلگرد ساده با مقاومت کششی خوب دارد. در این مقاله به تفاوت میلگرد ساده و آجدار می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد چیست؟

میلگرد برای افزایش مقاومت و دوام بتن مورد نیاز است. با وجود استحکام فشاری بالای بتن اما مقاومت کششی ضعیفی دارد. بنابراین مقاومت فشاری به ظرفیت بتن برای تحمل بارها قبل از شکست اشاره دارد. استحکام کششی به حداکثر تنشی اطلاق می‌شود که یک ماده می‌تواند قبل از شکستن در هنگام کشیده شدن یا جدا شدن متحمل شود.

به همین دلیل است که تقویت بتن با میلگرد ضروری است. میلگرد استحکام کششی بیشتری به بتن می‌دهد و در نتیجه آن را قوی‌تر می‌کند. به طوری که شما می‌توانید برای پروژه‌های خود از دو نوع رایج میلگرد، یعنی میلگرد ساده یا آجدار استفاده کنید.

جدول تفاوت میلگرد ساده و آجدار
نوع میلگردظاهرماده اولیهروش تولیدمقاومت کششیمقامت برشی، فشاری و ضربهکاربرد
سادهصاف، صیقلی و بدون آجشمش فولادینورد گرم بالاپاییننصب در سازه بتن مسلح و ساخت قطعات صنعتی
آجداردارای برآمدگی، فرورفتگی یا آجشمش فولادینورد گرم، نورد سرد، ترمکسبالابالانصب در سازه بتن مسلح در انواع ساختمان، پل و صنایع زیرساختی

انواع میلگرد

میلگردها معمولا از فولاد ساخته می‌شوند زیرا فولاد و بتن به خوبی به یکدیگر متصل می‌شوند و هنگامی که صحبت از انبساط حرارتی به میان می‌آید این دو خواص یکسانی دارند. بسته به نیاز سازه یا پروژه، میلگرد را می‌توان از فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ (استیل)، فولاد گالوانیزه، فولاد با روکش اپوکسی، کامپوزیت یا مواد دیگر ساخت.

دو نوع از رایج‌ترین میلگردها از نظر ظاهر شامل میلگرد گرد، ساده یا A1 و میلگرد آجدار است.

میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده دارای سطحی صاف، صیقلی و بدون آج است که از مقاومت کششی بالا و مقاومت فشاری پایینی دارد. این محصول طی فرایند نورد گرم و از ماده اولیه شمش فولادی تولید می‎شود.

استاندارد میلگرد ساده این نوع میلگرد بر اساس استاندارد قدیمی میلگرد A1 و بر اساس استاندارد جدید میلگرد ساده ۲۴۰ نامیده می‌شود. تولید میلگرد ساده با قطر ۶ تا ۲۰۰ میلی متر است.

همچنین خواص مکانیکی میلگردهای فولادی بدون طرح استحکام کششی میلگرد بدون آج تقریبا ۳۶۰ نیوتن بر میلی متر مربع و مقاومت تسلیم آن ۲۴۰ نیوتن بر میلی متر مربع است. از نظر سختی میلگردهای فولادی ساده جزو دسته نرم هستند که از نظر تفاوت میلگرد ساده و آجدار، می‌توان به آن نگاه کرد.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

کاربردهای میلگرد ساده

  • عضو سازه‌ای بتن مسلح یا به عنوان میلگرد در ساختمان‌های بتن آرمه
  • کاربرد در ساخت میلگرد ترانس و صنعتی
  • بولت و رابیتس
  • شفت پمپ
  • قطعات ماشینکاری شده
  • تجهیزات لبنی
  • ماشین ابزار
  • پیچ، مهره و پین‌ها
  • لولاها
  • قطعات جراحی
  • قطعات فلزی صنایع مختلف (خودرو، کشاورزی، نفت و گاز و غیره)

میلگرد آجدار چیست؟

به میلگردهایی که دارای آج یا فرورفتگی در سطح خود هستند و برای مقاومت در برابر تنش‎های برشی، کششی، فشاری و ضربه در سازه‌های بتن مسلح قرار می‌گیرند، میلگرد آجدار می‌گویند. به صورت استاندارد در طول ۶ و ۱۲ متر تولید می‌شود.

میلگرد آجدار به مانند میلگرد ساده، از شمش فولادی و تحت فرایند نورد گرم، نورد سرد و ترمکس در انواع گرید A2، A3 و A4 تولید می‎‌شود. از نظر قطر اسمی، میلگرد آجدار شامل انواع میلگرد ترمکس و میلگرد آجدار مقاومت بالا یا HSD است.

در راستای تفاوت میلگرد ساده و آجدار باید اشاره کرد  که انواع میلگرد دارای برآمدگی از نظر ظاهر، به میلگرد مارپیچ (دارای علامت مشخصه آج ۳۴۰ و ۳۵۰)، میلگرد جناغی (دارای علامت مشخصه آج ۴۰۰ و ۴۲۰)، میلگرد مرکب (دارای علامت مشخصه آج ۵۰۰ و ۵۲۰)، تقسیم‌بندی می‌شود.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

کاربردهای میلگرد آجدار

مهم‌ترین کاربرد میلگرد آجدار، نصب در سازه بتن مسلح است. با این حال، کاربردهای میلگرد آجدار به این مورد محدود نمی‌شود. از جمله سایر کاربردهای میلگرد آجدار می‌توان به نصب در تیرها، دال‌ها، ستون‎ها، ساخت خاموت، رکابی و دیوارهای پیش ساخته به همراه استفاده در نیروگاه‌ها، تونل‌ها، ساختمان‌های صنعتی، اداری، خانگی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و میلگرد آجدارعمدتا به دلیل سطح بیرونی آن است. میلگردهای آجداردارای برآمدگی، فرورفتگی یا به اصطلاح آج هستند، در حالی که میلگردهای ساده صاف هستند. میلگردهای فولادی با این فرورفتگی‌ها چسبندگی بهتری روی بتن دارند، بنابراین اتصال آن‌ها قوی‌تر و بادوام‌تر است.

علاوه بر این، میلگرد آجدار با ایجاد گیره، دنده یا تغییر شکل روی سطح میله، لغزش را در بتن به حداقل می‌رساند و پیوند بین دو ماده را افزایش می‌دهد. با این حال، میلگردهای ساده فولادی تنش کششی کمتری نسبت به میلگردهای آجدار دارند.

میلگرد ساده قوی‌تر است یا میلگرد آجدار؟

از آنجایی که میلگردهای آجدار استحکام کششی بیشتری دارند، می‌توانند تنش کششی را بهتر تحمل کنند. بنابراین برای پروژه‌هایی مانند روگذر آزاد راه، گاراژ یا پارکینگ، پل‌ها و یا ساختمان‌های بلند، مناسب هستند.

با این حال، میلگردهای آجدار همیشه بهترین گزینه نیستند. پروژه‌های ساختمانی فردی اغلب تعیین می‌کنند که آیا از میلگرد آجدار یا میلگرد ساده استفاده شود. میلگردهای ساده معمولا مقرون به صرفه تر از میلگرد آجدار هستند؛ همچنین استفاده و خرید آن‌ها آسان تر است.

آیا میلگرد ساده و آجدار در داخل بتن زنگ می‌زند؟

اگرچه میلگرد ساده و آجدار به دلیل نفوذ آب به بتن (که باعث پوسته پوسته شدن و خوردگی آن می‌شود) می‌تواند زنگ بزند)در بیشتر مواقع بتن محافظت کافی در برابر عناصر ایجاد می کند. اگر خود بتن آسیب ببیند، میلگرد را در معرض عوامل جوی قرار می‎دهد و باعث خراب شدن آن می‌شود.

خوردگی میلگرد در بیشتر موارد به سرعت اتفاق نمی‌افتد، اما این چیزی است که بستگی به شرایط محیطی اطراف مانند دما، رطوبت، آلاینده‌های جوی و رطوبت دارد.

با این حال میلگرد آجدار با روکش اپوکسی یا میلگرد گالوانیزه و استیل با روکش روی، هرگز زنگ نمی‌زنند و نسبت به عناصر محیطی و شیمیایی، مقاوم هستند. در راستای تفاوت میلگرد ساده و آجدار باید اشاره کرد که میلگرد آجدار نسبت به ساده، برتری دارد.

مقایسه قیمت میلگرد ساده و آجدار

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از نظر قیمت این گونه است که میلگرد ساده ارزان‌تر از میلگرد آجدار تولید می‌شود. با این حال باید توجه داشت که قیمت هر کدام از میلگردها بر اساس کاربرد آن‎ها تعیین می‌گردد. برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده و آجدار، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به تفاوت میلگرد ساده و آجدار پرداختیم. میلگرد ساده دارای سطحی صاف است اما در سطح میلگرد آجدار، آج‌ها یا برآمدگی‌هایی وجود دارد که این محصول را برای نصب در سازه‌ بتن مسلح مناسب‌تر می‌کند. از نظر مقاومت برشی، فشاری و ضربه، میلگرد آجدار مقاومت بیشتر نسبت به میلگرد ساده دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

میلگرد ساده و آجدار چیست؟

میلگرد آجدار اغلب به دلیل سطح نامنظم دنده‌ها، فرورفتگی‌‎ها و سایر برآمدگی‌های بافت دار، میلگرد تغییر شکل یافته نامیده می‌شود. برعکس، میلگردهای ساده به دلیل سطح بیرونی صاف، به این نام خوانده می‌شوند.

چرا از میلگردهای آجدار به جای میلگردهای ساده (به عنوان تقویت کننده) در سازه بتن مسلح استفاده می‌شود؟

آج موجود در میلگرد آجدار در ایجاد پیوند مناسب بین میلگرد و بتن نسبت به میلگرد ساده، بهتر عمل می‌کند. در واقع هنگامی که بتن همراه با میلگرد استفاده می‌شود، بافت آجدار با ایجاد کشش بین مصالح ساختمانی مورد نظر، از لغزش بتن جلوگیری بعمل می‌آورد.

مزایای استفاده از میلگرد چیست؟

میلگرد از فولاد با مقاومت بالا ساخته شده است. همچنین بادوام، قوی و بسیار تطبیق‌پذیر است و آن را به انتخابی فوق العاده برای بسیاری از پروژه‌های مختلف در مدت زمان طولانی تبدیل می‌کند.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار چیست؟

تفاوت بین میلگردهای آجدار و میلگردهای گرد ساده در این است که میلگردهای آجدار از فولاد با سطح برآمده یا دارای آج ساخته شده‎اند؛ که برای کمک به حداقل رساندن لغزش هنگام نصب در بتن با ایجاد افزایش پیوند برای دو ماده طراحی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.