قیمت جهانی میلگرد در نوسان شدید است

به نظر می‌رسد با توجه به عدم تعادل بین تقاضا و عرضه میلگرد در بازار جهان، قیمت جهانی میلگرد با نوسان شدید مواجه است. اروپا و آمریکا با مشکلات زیادی در زمینه تولید و تقاضای میلگرد دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، کشورهای ترکیه و چین همچنان بر سیاست ثبات و افزایش میزان تولید میلگرد پافشاری دارند. به طوری که چین برای رسیدن به رشد ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی طی سال ۲۰۲۴، حساب ویژه‌ای بر روی میلگرد باز کرده است. در این گزارش به قیمت جهانی میلگرد و وضعیت بازیگران اصلی بازار میلگرد در اروپا، آمریکا و آسیا (با محوریت چین) می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۵ دقیقه

فقط ترکیه و چین با رشد قیمت میلگرد مواجه هستند!

در شهریور ماه، قیمت جهانی میلگرد روند مشخصی را نشان نداد. در ایالات متحده و اتحادیه اروپا روندها منفی بود اما در ترکیه و چین رشد مشاهده شد که البته خیلی ثبات نداشت.

قیمت میلگرد در ترکیه طی دوره ۳۰ آگوست تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴ با ۱.۷ درصد افزایش بین ۵۷۵ تا ۵۹۰ دلار در هر تن فوب رسید. روند صعودی در بازار میلگرد ترکیه برای اولین بار از ماه مارس مشاهده شده است؛ زیرا قیمت‌ها در ماه آوریل تا می کاهش یافته بود.

افزایش جزئی قیمت میلگرد در بازار ترکیه نتیجه افزایش قیمت ضایعات است. علاوه بر این، منابع بازار به بهبود تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان اروپایی، عمدتا از رومانی و بلغارستان، در بحبوحه تقویت یورو در برابر دلار اشاره می‌کنند. در عین حال، تقاضای اصلی صادرات از منطقه بالکان است. 

در عین حال، احساسات ضعیف در بازار جهانی فولاد، عمدتا انتظارات بدبینانه در مورد اقتصاد چین، همچنان فشار منفی بر بازار وارد می‌کند. تولیدکنندگان میلگرد ترکیه خاطرنشان می‌کنند که پایین‌ترین سطح قیمت عملیاتی در حال حاضر ۵۸۰ تا ۵۸۵ دلار در هر تن فوب برآورد شده است. در عین حال، سفارشات فوری در سطح بالاتر نیز انجام می‌شود و پیشنهادات برای حمل و نقل در نوامبر تا دسامبر به صورت جداگانه مورد بحث قرار می‌گیرد.

تصویری از نمودار قیمت جهانی میلگرد

رویکرد محتاطانه‌ اروپا برای خرید میلگرد

قیمت جهانی میلگرد در بازار اروپا تا حد زیادی در ماه‌های آگوست تا سپتامبر ثابت ماند. در شمال اروپا، قیمت‌ها از اواسط ژوئیه بین ۶۱۰ تا ۶۳۰ یورو به ازای هر تن Ex-Works بوده است. به طوری که در ایتالیا، پیشنهادات با ۳.۴ درصد کاهش به ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو / تن Ex-Works از ابتدای سپتامبر بود.

انتظار می‌رود قیمت‌ها در بازار ایتالیا طی این هفته به ۵۶۰ تا ۵۸۰ یورو در هر تن افزایش یابد. بنابراین، کارخانه‌های محلی در تلاش برای جلوگیری از کاهش طولانی مدت و احیای حاشیه سود هستند که به طور قابل توجهی تحت تاثیر هزینه‌های بالای تولید قرار دارد.

مشتریان در بازار اروپا رویکرد محتاطانه‌ای برای خرید میلگرد دارند و تا حد امکان با بازار سهام موجود کار می کنند. در عین حال، انتظار می‌رود رشد ساختمان‌سازی و زیرساخت‌ها در برخی مناطق افزایش یابد که به فولادسازان کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را برای افزایش قیمت‌های پیشنهادی خود در نیمه دوم سپتامبر برای میلگرد اجرا کنند.

پوچی بزرگ در بازار میلگرد اروپا

از یک سو تولیدکنندگان با افزایش تدریجی قیمت‌ها سعی در بازگرداندن حاشیه سود دارند اما از سوی دیگر با توجه به کاهش قیمت قراضه و عملکرد ضعیف اقتصادی که همچنان صنعت ساختمان را تحت فشار قرار می‌دهد، مصرف کنندگان قرار است قیمت‌ها را کاهش دهند.

در غرب میانه ایالات متحده، قیمت جهانی میلگرد ۱.۳ درصد از ابتدای سپتامبر کاهش یافته است و به ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار در هر تن Ex-Works رسید. از ابتدای سال تاکنون، قیمت‌ها هیچگاه افزایش ماهانه نداشته است.

قیمت های پیشنهادی در بحبوحه تضعیف بازار قراضه، تقاضای کم برای میلگرد و رشد بالقوه واردات کاهش یافته است. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که بازار میلگرد تنها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ آرامش محسوسی را احساس خواهد کرد و تا آن زمان قیمت‎ها در نوسان خواهند بود.

افزایش قیمت قراضه = رشد قیمت جهانی میلگرد 

در حال حاضر انتظار می رود طی ماه اکتبر مقداری افزایش قیمت وجود داشته باشد؛ زیرا با شروع معاملات در ماه مهر، چشم‌انداز افزایش قیمت قراضه وجود دارد. تعطیلی، تعمیر و نگهداری کارخانجات تولید میلگرد در ماه آینده ادامه خواهد داشت اما تعداد کارخانه‌هایی که تولید را متوقف می‌کنند، کاهش می‌یابد و این امر، تقاضا برای مواد اولیه را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، کمبود ضایعات و افزایش قیمت ورق گرم باید بازار میلگرد را نیز حمایت کند.

چین در مسیر افزایش تولید میلگرد است

عرضه میلگرد در بازار چین از ابتدای سپتامبر با ۰.۱ درصد افزایش به ۴۵۲.۸۸ دلار در هر تن، اندکی بهبود یافته است. در عین حال، طی ماه جولای، رشد آن ۴.۸ درصد بود. قیمت جهانی میلگرد در چین با وجود ضعف صنعت ساختمان در حال افزایش است. البته میزان تقاضای واقعی همچنان پایین است اما بازار به استقبال افزایش فصلی مصرف فولاد می‌رود.

مقامات چینی اقداماتی را برای حمایت از بخش املاک و مستغلات ارائه می‌کنند که تأثیر کوتاه مدت اما تجمیعی کمی دارد. یک عامل حمایتی دیگر این انتظار است که مقامات کشور امکان دارد به زودی نرخ بهره را کاهش دهند. اقدامات محرک اقتصادی مورد انتظار با هدف حفظ چین در مسیر رسیدن به رشد تولید ناخالص داخلی به  ۵ درصد در سال ۲۰۲۴ است.

در ماه جولای ۲۰۲۴، تولید میلگرد چین به سطح سال ۲۰۱۲ کاهش یافت که نشان دهنده ضعف بازار بود اما به کاهش عرضه محصول و افزایش قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

کلام آخر

در این گزارش به بررسی قیمت جهانی میلگرد  و وضعیت کشورهای بزرگ تولیدکننده میلگرد پرداختیم. به نظر می‌رسد به جز ترکیه و چین، قیمت میلگرد در بازار اروپا و آمریکا با نوسان شدید مواجه است. این موضوع باعث شده است که چشم‌انداز رشد ساختمان‌سازی و زیرساخت‌ها نیز در کشورهای توسعه یافته با هاله‌ای ابهام مواجه شود.

منبع: gmk.center

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.