جایگاه میلگرد کره جنوبی در جهان

بازار میلگرد کره جنوبی بزرگترین بازار در آسیا و سومین بازار بزرگ در جهان است. چندین تولیدکننده فولاد کره جنوبی مانند POSCO ،Dongbu Steel و Hyundai Steel، میلگرد باکیفیت تولید می‌کنند که هم در پروژه‌های ساختمانی داخل این کشور استفاده و هم به کشورهای دیگر صادر می‌شوند. در این مقاله به جایگاه میلگرد کره جنوبی در جهان می‌‎پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

تولید میلگرد کره جنوبی

در سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل، تولید میلگرد در کشور کره جنوبی به میزان ۱۵.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۸.۷ میلیون تن رسید. این رشد تولید به دلیل افزایش تولید کارخانه‌های موجود و نیز شرکت‌های تازه وارد به بازار بود.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۹، تولید میلگرد کره جنوبی به ۲۶ میلیون تن رسید که از این مقدار، ۶.۵ میلیون تن به بازارهای خارجی صادر شد. در نتیجه تولید و صادرات میلگرد کره جنوبی، این کشور را به یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان میلگرد در جهان تبدیل کرد.

لازم به توضیح است که در سال ۲۰۲۱، تقریبا ۷۰.۴ میلیون تن فولاد خام در کره جنوبی تولید شد.

با توجه به روندهای فعلی و چشم‌انداز صنعت، این احتمال وجود دارد که تولید میلگرد کره جنوبی طی چند سال آینده همچنان با قدرت به کار خود ادامه دهد.

علاوه بر این، کره جنوبی دارای چندین مزیت رقابتی مانند دسترسی به فناوری پیشرفته و زیرساخت‌های توسعه یافته است که به این کشور، برتری رقابتی بالاتری نسبت به سایر کشورهای تولید کننده فولاد در آسیا و حتی جهان می‌دهد.

جدول مشخصات میلگرد کره جنوبی
نام محصولمواد اولیهسایزتامین‌کنندگان اصلی مواد اولیهواردکنندگان اصلی میلگردجایگاه در جهان
میلگرد کره جنوبیسنگ آهن و ضایعات آهن۴ تا ۵۰ میلی‌مترژاپن، چین و تایوانتایلند، برزیل و تایوانششم

مواد اولیه تولید میلگرد کره جنوبی

مواد اولیه تولید میلگرد کره جنوبی عمدتا از سنگ آهن و ضایعات آهنی تامین می‌شود. کره جنوبی همچنین مقداری بیلت فولادی را از ژاپن و سایر کشورهای برای استفاده در تولید میلگرد خود وارد می‌کند.

علاوه بر این، مواد خام مورد استفاده برای تولید میلگرد کره جنوبی معمولا شامل ضایعات فولادی، کلاف‌های نورد گرم و عناصر آلیاژی است.

کلاف‌های نورد گرم از نورد کردن صفحات فولادی گرم شده به ورق‌های نازک ایجاد می‌شوند که می‌توانند به صورت میلگردهای سیمی یا میلگردهای کلاف نورد شوند.

عناصر آلیاژی مانند کروم، نیکل، مولیبدن، وانادیم و منگنز نیز برای بهبود خواص میلگرد مانند استحکام، شکل‌پذیری و مقاومت در برابر خوردگی محصول نهایی اضافه می‌شوند.

فناوری تولید میلگرد در کره جنوبی

کره جنوبی یکی از پیشروترین تولیدکنندگان میلگرد فولادی در جهان است. این کشور میلگرد را با استفاده از تکنولوژی مدرن تولید، از جمله فرایندهای ریخته‌گری و نورد مداوم تولید می‌کند.

فولادسازان در کره جنوبی طیف وسیعی از اندازه‌های میلگرد را تولید می‌کنند که از قطر ۴ تا ۵۰ میلی‌متر متغیر است.

علاوه بر این، کیفیت محصول نهایی میلگرد کره جنوبی به شدت تحت نظارت قرار می‌گیرد و باید مطابق با استانداردهای بین‌المللی تولید شود.

در سال‌های اخیر، پیشرفت‌هایی در اتوماسیون برای بهبود کارایی خطوط تولید میلگرد کره جنوبی و کاهش هزینه‌ها صورت گرفته است.

علاوه بر ارائه محصولات با کیفیت بالا، شرکت‌های کره جنوبی با سرمایه‌گذاری در فناوری‌های خودکار یا همان بهره‌گیری از هوش مصنوعی که هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهند و در عین حال اقدامات اساسی پیرامون کنترل کیفیت را حفظ می‌کنند، به طور فزاینده‌ای به سمت رقابتی شدن گام برمی‌دارند.

میلگرد کره جنوبی

استانداردهای تولید میلگرد در کره جنوبی

استانداردهای صنعت فلز کره (KMIS)، منبع اصلی استانداردهای تولید میلگرد در کره جنوبی است. KMIS طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تولید و استفاده از میلگردهای تقویت‌کننده فولادی را پوشش می‌دهد که شامل ابعاد و اشکال، خواص مکانیکی، الزامات عملیات حرارتی، میزان فشار، استحکام، انسجام و الزامات بازرسی می‌شود.

علاوه بر این، تولیدکنندگان کره جنوبی باید استانداردهای منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان میلگرد کره (KARP) را رعایت کنند که راهنمایی‌های بیشتری در مورد اقدامات کنترل کیفیت برای تولید محصولات میلگرد ارائه می‌دهد.

ماشین‌آلات تولید میلگرد در کره جنوبی

کره جنوبی یکی از کشورهای پیشرو در تولید فولاد در جهان است و ماشین‌آلات تولید میلگرد زیادی در این کشور در حال فعالیت هستند. برخی از این موارد عبارتند از:

۱- دستگاه شکل‌دهی میلگرد KJI: این دستگاه دارای حداکثر ظرفیت اندازه قطر ۲۴ میلی‌متر و سرعت کار تا ۱۰۰ متر در دقیقه است. در ضمن این دستگاه برای چرخش میلگردهای دایره‌ای و عملیات صاف کردن سیم استفاده می‌شود.

۲- دستگاه برش بزرگ Bae Systems: این دستگاه می‌تواند با سرعت و دقت بالا میلگردهایی به ضخامت ۱۰ میلی متر را با درجه ایمنی بالا به لطف ویژگی‌های ایمنی پیشرفته خود مانند حفاظت اضافه بار، دستگاه محدود کننده سرعت و … برش دهد.

۳- دستگاه برش میلگرد فولادی نیپون: این دستگاه دارای یک منطقه برش بزرگ (حداکثر ۴ متر) با سرعت عملیاتی تا ۴ متر در دقیقه است که آن را برای عملیات برش میلگرد با طول طولانی مناسب می‌کند.

۴- دستگاه‌های میلگرد DKT: این دستگاه‌ها دارای طراحی ساختمانی مستحکم هستند و به دلیل استفاده از سیستم‌های کنترل الکترونیکی پیشرفته برای فرایندهای برش دقیق با هزینه‌های کمتر به ازای هر واحد تولیدی نسبت به سایر ماشین‌آلات موجود در بازار، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند.

میزان تقاضا برای میلگرد در کره جنوبی

تقاضا برای میلگرد کره جنوبی در حال حاضر به دلیل ضعف بخش ساخت و ساز و کاهش فعالیت‌های تولیدی در حال کاهش است. طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، کل تولید میلگرد این کشور بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به میزان ۸.۸ درصد کاهش یافته است. با این حال روند تولید میلگرد کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ رشد قابل قبولی به خود دید.  

علاوه بر این، تقاضا برای میلگرد کره جنوبی طی سال ۲۰۲۳ به دلیل کیفیت عالی و قیمت‌های رقابتی ارائه شده توسط تولیدکنندگان محلی، به ویژه در چین و ویتنام که فولاد با عیار بسیار پایین‌تر تولید می‌شود، به طور پیوسته افزایش یافته است.

همچنین تقاضا برای میلگرد کره جنوبی به دلیل نزدیکی آن به مشتریان ژاپنی که فعالانه به دنبال محصولات با کیفیت بالاتر با قیمت‌های مناسب‌تر هستند، به دلیل مشکلات مالی خود ناشی از رقابت داخلی سنگین فولادسازان چینی، بیشتر شده است.

کره جنوبی علاوه بر افزایش ظرفیت تولید داخلی و فعالیت‌های صادراتی، بر پیشرفت‌های فناوری در صنعت فولاد نیز تمرکز کرده است تا با روندهای جهانی مانند اتوماسیون و دیجیتالی شدن که به طور فزاینده‌ای در تمام بخش‌های تولید در سراسر جهان به کار گرفته می‌شود، همگام گردد.

این نوع تلاش‌ها به تولیدکنندگان محلی کمک کرده است تا هزینه‌های عملیاتی را کاهش داده و در عین حال سطح بهره‌وری را در کارخانه‌های خود افزایش دهند.

میلگرد کره جنوبی

چشم‌انداز میلگرد کره جنوبی

به نظر می‌رسد که چشم‌انداز کره جنوبی برای بازار میلگرد روشن است. انتظار می رود که صادرات فولاد کره جنوبی در بازارهای جهانی با قدرت به کار خود ادامه دهد که این امر ناشی از تقاضای چین و سایر کشورها است.

دولت کره جنوبی اطمینان دارد که روند صادرات محصول فولادی به ویژه میلگرد ادامه خواهد داشت و به رونق کلی تولید داخلی فولاد کمک خواهد کرد. افزایش اخیر قیمت جهانی مواد خام مانند سنگ آهن نیز برای تولیدکنندگان کره جنوبی مفید بوده است. زیرا آن‌ها را قادر ساخته تا حاشیه سود خود را افزایش دهند و همچنان در رقابت با سایر کشورهای تولیدکننده میلگرد باقی بمانند.

لازم به توضیح است که گروه اس ام اس، تامین‌کننده تجهیزات آلمانی در صنعت متالورژی، یک میلگرد جدید با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن را به شرکت YK Steel کره جنوبی عرضه خواهد کرد. تولید مینی‌میل قرار بود در سال ۲۰۲۵ در سایت Dangjin این شرکت آغاز شود.

YK Steel از یک کوره قوس الکتریکی ۱۱۵ تنی و یک سیستم شارژ استفاده می‌کند که با مواد اولیه ۱۰۰ درصد قراضه کار خواهد کرد. علاوه بر این، این آسیاب دارای کوره‌ای است که ظرفیت تولید شمش فولادی ۱۴۰ تن در ساعت را ارائه می‌دهد. 

میلگرد تولید شده در این آسیاب دارای قطر ۱۰ تا ۳۵ میلی متر خواهد بود. هدف از مینی‌میل جدید، دستیابی به تولید پایدارتر میلگرد با حداقل هزینه‌های عملیاتی در کره جنوبی است.

بزرگترین مصرف‌کنندگان میلگرد جهان

کشورهایی که بیشترین حجم مصرف میلگرد را در سال ۲۰۲۳ داشتند شامل چین، ایالات متحده و ترکیه بودند که با هم ۳۵ درصد مصرف جهانی را تشکیل می‌دادند.

هند، ژاپن، برزیل، روسیه، مکزیک، نیجریه، فیلیپین، آلمان، ویتنام و بنگلادش تا حدودی عقب مانده‌اند و با هم ۲۸ درصد دیگر را تشکیل می‌دهند.

بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد جهان

کشورهایی که بیشترین حجم تولید را در سال ۲۰۲۲ داشتند چین، ترکیه و ایالات متحده بودند که مجموعا ۳۸ درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص دادند.

هند، ژاپن، برزیل، روسیه، مکزیک، ویتنام، نیجریه، فیلیپین، بنگلادش و مصر تا حدودی عقب مانده‌اند و با هم ۳۰ درصد دیگر را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین تامین‌کنندگان میلگرد کره جنوبی

از نظر ارزش، ژاپن، چین و تایوان، بزرگترین تامین کنندگان میلگردهای تقویت کننده بتن به کره جنوبی هستند  که در مجموع ۹۹ درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهند.

واردکنندگان اصلی میلگرد کره جنوبی

از نظر ارزش، تایلند همچنان بازار خارجی کلیدی برای صادرات میلگرد از کره جنوبی است که ۲۳ درصد از کل صادرات را شامل می‌شود. مقام دوم در این رتبه‌بندی در اختیار برزیل با سهم ۹ درصدی از کل صادرات است. پس از آن تایوان با سهم ۵.۸ درصدی قرار دارد. 

میلگرد کره جنوبی

کلام آخر

در این مقاله به موضوع جایگاه میلگرد کره جنوبی در جهان پرداختیم. کره جنوبی یکی از بزرگ‌تری تولیدکنندگان میلگرد در جهان است که به واسطه در اختیار داشتن ماشین‌آلات پیشرفته، محصولات با کیفیتی تولید می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که کشور کره جنوبی پس از کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، آمریکا و روسیه، در جایگاه ششمین فولادساز بزرگ جهان قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه میلگرد کره جنوبی، با شماره تلفن ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

سوالات متداول

میلگرد کره جنوبی شامل چه گریدهایی می‌شود؟

میلگرد کره جنوبی شامل گریدهای HRB۴۰۰E و HRB۵۰۰E (میلگرد تغییر شکل یافته) است که هر دو در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسند.

چه عواملی بر قیمت میلگرد کره جنوبی اثرگذار است؟

قیمت میلگرد کره جنوبی معمولا به تقاضای آن از سوی مشتریان خارج از کشور و همچنین در دسترس بودن مواد اولیه مانند سنگ آهن یا آهن قراضه بستگی دارد

میلگرد کره جنوبی چه جایگاهی در جهان دارد؟

کره جنوبی پس از کشورهای چین، هند، ژاپن، آمریکا و روسیه، در جایگاه ششم بزرگ‌ترین فولادساز جهان به ویژه در زمینه میلگرد قرار دارد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.