نقش فولاد زنگ نزن در آینده حمل و نقل

کمتر کسی پیدا می‌شود که از نقش فولاد زنگ نزن در حمل و نقل به ویژه صنایع خودروسازی، کشتی سازی، هواپیمایی، قطار و غیره خبر نداشته باشد. در حال حاضر سالانه حدود ۴۴ تریلیون کیلومتر صرف حرکت خودروها و جابجایی مسافران در دنیا می‌شود که این آمار تا سال ۲۰۵۰، به ۱۲۲ تریلیون مسافر-کیلومتر در سال افزایش پیدا خواهد کرد. 

همانطور که جهان در حال گذار به سمت محصولات سازگار با محیط زیست است، فولاد زنگ نزن بیش از هر زمان دیگر، بر نقش مهم خود در ارائه حمل و نقل سبز و کارآمد تاکید می‌کند؛ به طوری که بدون این محصول، امکان توسعه صنایع پیشران به ویژه در صنعت خودروسازی، واگن‌سازی و … وجود نخواهد داشت. 

در این مقاله قصد داریم علاوه بر اشاره به کاربردهای فولاد زنگ نزن، به نقش آن در آینده حمل و نقل، درباره موضوعاتی مانند توسعه نسل جدید اتوبوس‌ها؛ سیستم جدید حمل و نقل ریلی در هند، ساخت کامیون جدید مرسدس بنز با پیشرانه هیدروژنی-الکترونیکی و ساخت اسکوتر الکترونیکی نانویی کشور ویتنام صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

فولاد زنگ نزن چیست

فولاد زنگ نزن یا استنلس استیل (Stainless Steel) یک نوع فولاد با مقاومت بالا است که نسبت به زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد. این نوع فولاد، از ترکیب آهن با عناصر دیگر مانند کروم و نیکل تشکیل شده است. این عناصر، ویژگی‌های خاصی را به فولاد اضافه می‌کنند که مانع از اکسید شدن و خوردگی آن می‌شوند. همچنین، عناصری مانند مولیبدن، تیتانیوم و مس نیز می‌توانند به ترکیب فولاد زنگ نزن اضافه شوند تا خواص آن بهبود یابد.

از دیگر ویژگی‌های برجسته فولاد زنگ نزن می‌توان مقاومت بالا نسبت به آب، رطوبت، اسیدها، بازها و شرایط جوی سخت، ظاهر زیبا، قابلیت تحمل حرارت در دماهای بالا و خاصیت ضد باکتریایی اشاره کرد.

فولاد زنگ نزن

فولاد زنگ نزن از چه موادی ساخته شده

مواد تشکیل دهنده فولاد زنگ نزن به طور کلی شامل عناصری مانند آهن، کربن، کروم، نیکل، نیتروژن، مولیبدن، سولفور و فسفر می‌شود.

انواع فولاد زنگ نزن

فولاد زنگ نزن به چندین نوع تقسیم می‌شود که هر کدام خواص خاص خود را دارند. برخی از انواع فولاد زنگ نزن عبارتند از:

۱- فولاد زنگ نزن آستنیتی (Austenitic Stainless Steel)

این نوع فولاد زنگ نزن دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و دمای بالا است. همچنین از آن به عنوان مواد پایه برای ساخت لوله‌ها، تجهیزات صنعتی و خودروسازی استفاده می‌شود.

۲- فولاد زنگ نزن فریتی (Ferritic Stainless Steel)

دارای سختی و مقاومت مکانیکی خوبی است و معمولا برای بخش‌های سازه‌ای که به تنش‌ها و فشارهای زیادی معرض هستند، استفاده می‌شود.

۳- فولاد زنگ نزن مارتنزیتی (Martensitic Stainless Steel)

این نوع فولاد زنگ نزن دارای سختی بالا و قابلیت تثبیت شکل یا سخت شدن (hardenable) است. برای تولید ابزارهای برشی، پیچ و مهره و قطعاتی با دقت بالا کاربرد دارد.

کاربرد فولاد زنگ نزن

مهم‌ترین کاربردهای فولاد زنگ در ساخت انواع مقاطع فولادی مانند لوله، ورق و … است. با این حال، فولاد استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ، مهم‌ترین کاربردهای آن در صنایع پایین دست زنجیره فولاد عبارتند از:

  • صنعت خودروسازی
  • صنعت هوافضا
  • صنعت ساختمان
  • صنایع دریایی
  • صنایع شیمیایی
  • صنعت طلا و جواهرسازی
  • صنایع غذایی
  • صنایع پزشکی
  • صنعت الکترونیک
فولاد زنگ نزن

ورق فولاد زنگ نزن

ورق زنگ نزن (Stainless Steel Sheet) یک نوع محصول فلزی تولید شده از فولاد ضد زنگ است که از اغلب در صنایع ساختمانی، خودروسازی، صنایع غذایی و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. با این وجود، یکی از مهم‌ترین کاربردهای فولاد زنگ نزن در صنایع خودروسازی است که شامل ساخت قطعات داخلی و بیرونی خودرو از جمله بدنه، دیسک‌ها، لوازم جانبی، گریل و … می‌شود.

مقاطع فولاد زنگ نزن در صنعت خودروسازی

  • ورق نازك (SHEET)؛ مختص فولاد زنگ نزن مارتنزیتی تحت فرایند نورد گرم
  • تسمه (STRIP)؛ تحت فرایند نورد گرم و سرد
  • صفحه (PLATE): مختص فولاد زنگ نزن فریتی و مارتنزیتی
  • فويل (FOIL)
  • میلگرد

کاربردهای فولاد زنگ نزن در حمل و نقل

در حال حاضر فولاد زنگ نزن کاربردهای بی‌شماری در بخش حمل‌ و نقل دنیا دارد؛ به طوری که پیش‌بینی‌ها بر این است که در آینده نه چندان دور، تقاضا برای این ماده همه‌کاره به ویژه در زمینه تولید خودروهای نسل جدید افزایش پیدا کند.

علاوه بر واگن‌های باری که به طور کامل از فولاد ساخته شده‌اند، این محصول راهبردی در پل‌ها، تونل‌ها، خطوط ریلی و در ساخت ساختمان‌هایی مانند ایستگاه‌های سوخت‌رسانی، ایستگاه‌های قطار، بنادر و فرودگاه‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین حدود ۶۰ درصد فولاد مورد استفاده در زیرساخت‌ها را میلگرد تشکیل می‌دهد. بنابراین نمی‌توان کتمان کرد که فولاد به ویژه فولاد ضد زنگ یک محصول استراتژیک برای آینده بشر به ویژه در زمینه حمل و نقل سازگار با محیط زیست به شمار می‌آید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت ورق فولادی ضد زنگ، با ما تماس بگیرید. همچنین شما می‌توانید برای  اطلاع از نحوه خرید ورق فولادی ضد زنگ، کلیک کنید.

فولاد زنگ نزن

آینده حمل و نقل؛ تغییر مسیر در ۱۰ سال آینده

سواری‌های الکترونیکی، طرح‌های به اشتراک‌گذاری خودرو، وسایل نقلیه الکتریکی (EVs)، اسکوترهای برقی، پهپادها و حتی اتوبوس‌های خودران، هم اکنون در دسترس بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هستند. 

تحویل کالا به واسطه هواپیمای بدون سرنشین، یکی دیگر از پیشرفت‌های سیستم حمل و نقل در سراسر دنیاست که با هدف کاهش ازدحام، آلودگی و حفظ محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرد و در عین حال به ما امکان می‌دهد تا کالای خود را به راحتی درب منزل تحویل بگیریم.

همه موارد گفته شده بدون وجود فولاد زنگ نزن، هرگز رنگ توسعه را به خود نمی‌دید و نخواهد دید؛ بنابراین توسعه این محصول به ویژه در صنعت حمل و نقل می‌تواند آینده بشر را دست‌خوش تحولات اساسی کند. تحولاتی که زندگی بشر را به قبل و بعد از آن تقسیم‌بندی خواهد کرد که در ادامه بیشتر درباره این موضوع و شاخه‌های مرتبط با آن صحبت می‌کنیم.

توسعه نسل جدید اتوبوس‌ها با تکیه بر فولاد زنگ نزن

صنعت اتوبوس در جهان در دوره تغییرات عمیق است. ما در ادامه قصد داریم تا درباره این موضوع صحبت کنیم که فولاد زنگ نزن چگونه به حل برخی از چالش‌های کلیدی طراحی در قاب اتوبوس کمک می‌کند؛ از جمله تاثیرات فولاد زنگ نزن در سیستم نسل جدید اتوبوس‌ها می‌توان به چگونگی دستیابی به کاهش وزن اتوبوس تا میزان بیش از یک هزار کیلوگرم، سازگاری با محیط زیست و در عین حال رقابتی بودن آن با سایر نسل‌های گذشته این محصول اشاره کرد.

فولادهای ضد زنگ به طراحان کمک می‌کند تا اتوبوس‌هایی با وزن کمتر، تعمیر و نگهداری کم و راحت، طول عمر بیشتر، کاهش چشمگیر ردپای CO۲ و افزایش ایمنی برای مسافران تولید کنند. از سازه‌های قاب و دیواره‌های جانبی گرفته تا محفظه باتری و موتورهای الکتریکی برای اتوبوس‌های برقی پیشرفته، فولادهای ضد زنگ دارای ویژگی‌هایی هستند که همه اینها را ممکن می‌سازد.

علاوه بر این، فولاد زنگ نزن آستنیتی با استحکام فوق‌العاده بالا و با گریدهای پیشرفته، برای تولید اتوبوس‌های نسل جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فولاد زنگ نزن

سیستم جدید حمل و نقل ریلی در هند

فولاد زنگ نزن به دلیل وزن سبک، مقرون به صرفه بودن، مقاومت در برابر ضربه و پایداری مناسب، برای ساخت قطعات متعددی از جمله قاب، سقف، کانتریل، میله کف، دیوارهای انتهایی، براکت‌ها و پوسته‌های دیواره جانبی قطارها استفاده می‌شود.

علاوه بر این، قطارهای جدید قادر خواهند بود با سرعت بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند و زمان رفت و آمد بین شهرهای بزرگ را تا ۴۰ درصد کاهش دهند. مهم‌ترین ویژگی‌ قطارهای جدید، سازگاری با محیط زیست است که می‌تواند از تغییرات آب وهوایی طی سال‌های آینده جلوگیری نماید.

جیندال استین اند پاور (یک شرکت هندی فعال در زمینه انرژی و تولید فولاد) قرار است در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ هزار تن فولاد ضد زنگ عرضه کند که غالب آن در تولید بیش از ۲۰۰ واگن ریلی (اولین سیستم حمل و نقل سریع منطقه‌ای هند) استفاده خواهد شد.

کامیون جدید مرسدس بنز با پیشرانه هیدروژنی-الکترونیکی

مرسدس بنز، سازنده مشهور خودرو در جهان، اعلام کرده است که به زودی تولید انبوه کامیون جدیدی با سوخت هیدروژنی-الکترونیکی و سازگار با محیط زیست را آغاز خواهد کرد. نمونه‌های اولیه این وسیله نقلیه خلاقانه، تولید شده است و در حال حاضر در مسیرهای آزمایشی ویژه و همچنین بزرگراه‌های عمومی آزمایش می‌شود. هدف نهایی شرکت بنز، تولید کامیونی است که دارای برد قابل توجه یک هزار کیلومتر و ظرفیت حمل بار ۲۵ تن در مسیرهای حمل و نقل باشد.

این برد و ظرفیت بار توسط یک جفت مخزن هیدروژن و یک سیستم سلول سوختی فعال خواهد شد. هر مخزن به طور کامل از فولاد ضد زنگ ساخته شده است و می‌‍تواند ۴۰ کیلوگرم هیدروژن سبز را برای مجموع ۸۰ کیلوگرم ذخیره کند. این سیستم شامل دو لوله است که یکی از آن‌ها در داخل دیگری قرار دارد. این جفت لوله‌ها به طور کامل عایق هستند و برای حداکثر کارایی به یکدیگر متصل هستند.

فولاد زنگ نزن

رونمایی از اسکوتر الکترونیکی نانویی

یک شرکت موتورسیکلت‌سازی ویتنامی قرار است برای حل چالش‌های شهری به ویژه در زمینه محیط زیست، از محصول جدید خود با نام اسکوتر برقی نانو (بندیت ۹) رونمایی کند. این وسیله نقلیه منحصربه‌فرد و سازگار با محیط ‌زیست، عملکرد بی‌نظیر و ظاهری خیره‌کننده دارد که از فولاد ضد زنگ ASTM ۹۰۴L ساخته شده است. این اسکوتر پیشرفته، دارای حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت است و در حال حاضر برای پیش خرید با هزینه حدود ۴ هزار و ۶۰ پوند در دسترس عموم قرار دارد. 

علاوه بر این، مدل نانو پلاس این نوع اسکوتر می‌تواند به حداکثر سرعت ۷۵ کیلومتر در ساعت برسد و قیمت آن ۴ هزار و ۵۰۰ پوند است. هر دو اسکوتر نام برده، از باتری‌های پرتابل و با قابلیت حمل و نقل سریع برخوردار هستند و برد مسافتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دارند. همه این موارد حکایت از تاثیر فولاد زنگ نزن در این صنعت دارد.

فولاد زنگ نزن

 قیمت فولاد زنگ نزن

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت فولاد زنگ نزن، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید. 

خرید فولاد زنگ نزن

اگر به دنبال خرید مقاطع فولادی تولید شده از فولاد زنگ نزن، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره نقش فولاد زنگ نزن در آینده حمل و نقل صحبت کنیم. فولاد زنگ نزن یکی از محصولات مهم در مسیر توسعه سیستم حمل و نقل جهان است که بدون آن، امکان توسعه بیشتر محصولات سازگار با محیط زیست به ویژه خودرو و قطار وجود ندارد. علاوه بر بررسی کلی نقش فولاد زنگ نزن در سیستم حمل و نقل، به تولیدات جدید برخی برندهای مطرح خودروسازی و ساخت قطار نیز اشاره کردیم تا از دریچه تولید بتوانیم فهم کامل‌تری درباره تاثیر این محصول بر آینده سیستم‌های جابجایی در جهان ارائه دهیم.

سوالات متداول

فولاد زنگ نزن چه مزایایی در صنایع حمل و نقل دارد؟

این نوع فولاد به دلیل خاصیت ضد خوردگی و حرارت، قادر به تولید قطعات مهم انواع وسیله نقلیه است.

کدام عنصر شیمیایی باعث می‌شود که فولاد زنگ نزن، خاصیت ضد خوردگی پیدا کند؟

وجود نیکل و کروم در ترکیب شیمیایی فولاد زنگ نزن، زمینه را برای ویژگی ضد زنگ زدگی این محصول در شرایط مختلف محیطی فراهم کرده است.

فولاد زنگ نزن در صنایع حمل و نقل چه نقشی دارد؟

فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل، در ساخت قطعات صنایع هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای کاربرد دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.