فولاد ST37 چیست + جدول مشخصات + ویدیو

فولاد ST37 یکی از پرکاربردترین فولادهای ساختمانی تولید شده به روش نورد گرم است که نقش مهمی در  صنایع نفت، گاز، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، ساختمان‌سازی، خودروسازی و … دارد. عناصر اصلی در فولاد ST37، آهن، کربن، منگنز و سیلیسیم است. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی فولاد گرید ST37، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

فولاد ST37 چیست

فولاد ST37 یا S235JR یک نوع فولاد ساده کربنی است که بر اساس روش نورد گرم تولید می‌شود. عناصر تشکیل‌دهنده این نوع فولاد شامل کربن، آهن، سیلیسیم و منگنز است. کربن موجود در فولاد گرید ST37 کمتر از ۰.۱۹ درصد در نظر گرفته می‌شود.

این نوع فولاد بر اساس استاندارد DIN۱۷۰۰۶ نام‌گذاری می‌شود که مشخصات کیفی آن باید مطابق با استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ باشد. گرید S۲۳۵JR پایه، گریدهای S۲۳۵J۰ و S۲۳۵J۲، به عنوان گریدهای کیفی این نوع فولاد محسوب می‌شوند.

از جمله کاربردهای فولاد  گرید ST37 می‌توان به استفاده در تولید ورق سیاه، میلگرد، تیرآهن، نبشی، لوله  و … اشاره کرد. کاربرد فولاد ST37 در تولید مقاطع فولاد موجب شده است که انعطاف‌پذیری آن‌ها در صنایع مختلف تضمین شود.

یکی دیگر از کارکردهای مهم فولاد گرید st۳۷، می‌توان نقش آن به عنوان ماده اولیه در توسعه ماشین‌آلات صنعتی اشاره کرد.

این محصول استراتژیک نقش مهمی در فناوری پیشرفته دستگاه‌های صنعتی دارد؛ به طوری که بدون فولاد ST37، خلل جدی در رشد و توسعه صنایع مادر به وجود می‌آید.

استاندارد فولاد ST37

با توجه به گستره وسیع استفاده از فولاد ST37 در صنایع  کشورهای مختلف،  این نوع متریال در استانداردهای گوناگونی وجود دارد که هر یک با روش جداگانه‌ای، کدگذاری می‌شود.

به همین خاطر اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که به منظور یکپارچه‌سازی استانداردهای بین‌المللی، نامگذاری این دسته فولادها را در استاندارد EN ۱۰۰۲۰ (که به صورت بین المللی انتشار یافته) ارائه نماید.

در همین راستا، الزامات کیفی فولادهای ساختمانی، عملیات نورد گرم باید مطابق با استاندارد EN ۱۰۰۲۵ درنظر گرفته شود که طبق این نوع استاندارد، فولاد ST37 به S۲۳۵ تغییر نام داده شد.

اتحادیه اروپاآلمانروسیهفرانسهانگلیساسپانیاایتالیابلژیکسوئداسترالیانروژژاپنهندچین
EN ۱۰۰۲۵DIN ۱۷۱۰۰GostNF A۳۵-۵۰۱BS ۴۳۶۰UNEUNI ۷۰۷۰NBN A۲۱-۱۰۱SS۱۴M۳۱۱۶JISGB IS
S۲۳۵ST37St۲(sp,ps)St۳(sp,ps)E ۲۴۴۰B,C,DAE ۲۳۵ (B,C,D)Fe ۳۶۰(B,C,D)A۲۳۵ (B,C,D)۱۳۱۱-۰۰۱۳ ۱۲-۰۰St ۳۶۰NS ۱۲ ۱۲۰,۱۲۲,۱۲۳,۱۲۴ Q۲۳۵IS۲۲۶

آنالیز فولاد ST37

بر اساس استانداردهای بین المللی، پارامترهای کیفی فولاد گرید ST37 که باید مورد بازرسی قرار گیرند شامل کنترل ابعادی، ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی (استحکام کششی)، استحکام تسلیم، درصد ازدیاد نسبی طول و کنترل ابعادی می‌شود.

علاوه بر این، در برخی گریدها، پارامتر ضربه و برای برخی از انواع  کاربردها نیز بازرسی پارامتر خمش نیز ضروری است. لازم به توضیح است که بررسی با اولتراسونیک برای عیب داخلی نیز حتما باید مد نظر قرار گیرد.

چگالی فولاد گرید ST37 در حدود ۷.۸۵ کیلوگرم بر سانتی مترمکعب و نقطه ذوب آن ۱۴۲۰ تا ۱۴۶۰ درجه سانتیگراد است. علاوه بر این، هر چه عدد پس از J بزرگتر باشد فولاد ST37 از کیفیت بالاتر و خواص بهتری برخوردار است. این موضوع برای تمامی گریدهای فولادی که در این خانواده دسته بندی شده‌اند، صدق می‌کند.

با توجه به استحکام تسلیم پایین این نوع فولاد، شکل‌پذیری مناسبی دارد. در واقع به منظور انجام آزمون‌های فوق بر روی محصول، نمونه‌برداری باید بر اساس استاندارد مربوطه انجام شود. 

فولاد st37

همچنین در فولاد S۲۳۵JR، تست ضربه انتخابی است؛ به طوری که در گریدهای کیفی، آزمون ضربه به صورت اجباری در نظر گرفته می‌شود. حداقل مقاومت به ضربه برای هر سه گرید ۲۷J که نمونه در جهت محور اصلی نورد بوده و روش تست ناچ V است. 

این محصول از نظر شکل ظاهری به سه شکل ورق کلاف، ورق تخت (که در ابعاد مشخصی طبق استاندارد برش خورده) و محصولات طویل (میلگرد) عرضه می‌شود.  

جدول مشخصات فولاد ST37

همان گونه که اشاره شد، فولاد ST37 در چند گرید کیفی ارائه می‌شود که ترکیب شیمیایی و حدود مجاز هر یک در جدول زیر ارائه شده است. 

سایرعناصرCu %maxN %maxS %maxP %maxMn %maxSi %maxروش اکسیژن زداییمتریال
۴۰‹۱۶‹۱۶≥نام متریالشماره مواداستاندارد
۴۰≥
۰.۶۰.۰۱۴۰.۰۴۵۰.۰۴۵۱.۵۰.۲۳۰.۱۹۰.۱۹فولاد ناآرام غیرS۲۳۵JR۱.۰۰۳۸EN ۱۰۰۲۵
۰.۶۰.۰۱۴۰.۰۴۰۰.۰۴۰۱.۵۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹S۲۳۵J۰۱.۰۱۱۴
۰.۶۰.۰۳۵۰.۰۳۵۱.۵۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹فولاد کاملا آرامS۲۳۵J۲۱.۰۱۱۷
۰.۰۱۰.۰۶۵۰.۰۶۵۰.۲۵۰.۲۵۰.۲۱اختیاریST37-۲۱.۰۰۳۷DIN ۱۷۱۰۰
۰.۰۶۵۰.۰۶۵ناآرامUSt ۳۷-۲۱.۰۰۳۶
۰.۰۶۰.۰۶۰.۲۲۰.۱۹۰.۱۹آرامRSt ۳۷-۲۱.۰۰۳۸
۰.۰۵۰.۰۵۰.۱۹۰.۱۹۰.۱۹ویژه آرام شدهST37-۳U۱.۰۱۱۶

خواص مکانیکی فولاد ST37

نحوه کدگذاری این ماده به گونه‌ای است که اشاره‌ای به خواص مکانیکی دارد. برای مثال در کد ST37، عدد ۳۷ نشان‌ می‌دهد که استحکام کششی این ماده برابر با ۳۷ کیلوگرم بر میلی‌متر مربع، معادل ۳۶۲ مگاپاسکال است. همچنین در S۲۳۵ عدد ۲۳۵ اشاره به استحکام تسلیم معادل ۲۳۵ مگاپاسکال این نوع فولاد دارد. 

علاوه بر این، اعدادی که برای کدگذاری این خانواده از فولادها به کار می‌روند، شامل ضخامت‌های ۱۶mm≥ می‌شوند. در ضمن پایین بودن استحکام تسلیم فولاد ST37 موجب شکل‌پذیری مناسب آن شده است.

متریالحداقل استحکام تسلیم MPa) ReH)/ بر اساس ضخامت اسمی محصول (mm)حداقل استحکام کششی MPa) Rm)/ بر اساس ضخامت اسمی محصول (mm)
نام فولادشماره فولاد۱۶≥۱۶<۴۰<۶۳<۸۰<۱۰۰<۱۵۰<۲۰۰<۲۵۰<۳<۳≥۱۰۰<۱۵۰<۲۵۰<
۴۰≥۶۳≥۸۰≥۱۰۰≥۱۵۰≥۲۰۰≥۲۵۰≥۴۰۰≥۱۰۰≥۱۵۰≥۲۵۰≥۴۰۰≥
S۲۳۵JR۱.۰۰۳۸۲۳۵۲۲۵۲۱۵۲۱۵۲۱۵۱۹۵۱۸۵۱۷۵۱۶۵۳۶۰۵۱۰۳۶۰۵۱۰۳۵۰۵۰۰۳۴۰۴۹۰۳۳۰۴۸۰
S۲۳۵J0۱.۰۱۱۴
S۲۳۵J2۱.۰۱۱۷
متریالدرصد ازدیاد طولی نسبی (%)L= ۵.۶۵ √S.بر اساس ضخامت اسمی محصول (mm)درصد ازدیاد طولی نسبی (%)L= ۸۰mmبر اساس ضخامت اسمی محصول (mm)
نام فولادجهت نمونه۳≥۴۰<۶۳<۱۰۰<۱۵۰≥۲۵۰<۱≥۱<۱.۵<۲<۲.۵<
۴۰≥۶۳≥۱۰۰≥۱۵۰≥۲۵۰≥۴۰۰≥۱.۵≥۲≥۲.۵≥۳≥
S۲۳۵JRطولی عرضی۲۶۲۴۲۵۲۳۲۴۲۲۲۲۲۲۲۱۲۱۲۱۲۱۱۷۱۵۱۸۱۹۱۹۱۷۲۰۱۸۲۱۱۹
S۲۳۵J۰
S۲۳۵J۲

تنش تسلیم فولاد ST37

تنش تسلیم فولاد ST37 در حدود ۲۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

فولاد ST37 چه کاربردهایی دارد؟

۱- ورق سیاه

برای تولید فولاد ST37 از روش نورد گرم استفاده می‌شود. بالا بودن دما در طول فرایند تولید، زمینه را برای پوشاندن سطح محصول به وسیله ایجاد لایه اکسیدی به وجود می‌آورد و همین روند باعث تیره شدن ورق می‌گردد. به همین خاطر به آن ورق سیاه گفته می‌شود. 

با توجه به نقش مهم ورق سیاه در تولید مقاطعی مانند تیرآهن و نبشی، می‌توان فولاد گرید ST37 را یک نوع فولاد استراتژیک در نظر گرفت.

از طرفی، ورق سیاه کاربردهای متنوعی دارد که شامل صنایع ساختمان‌سازی، کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، لوازم خانگی، دستگاه‌های صنعتی، خودروسازی، صفحات مشک و … اشاره کرد. 

جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای ورق سیاه کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

فولاد st37

۲- میلگرد

با توجه به استحکام و عمر بالای فولاد ST37، این نوع فولاد در ساخت میلگرد نقش اساسی ایفا می‌کند. برای اینکه به نقش مهم فولاد گرید ST37 در تولید میلگرد پی ببرید، باید به نقش میلگرد در صنایع مختلف اشاره کرد تا نقش این نوع فولاد راهبردی، بیش از پیش هویدا شود.

به طور معمول، محصول میلگرد در صنایعی مانند ساختمان‌سازی، قطعات خودرو، راه‌سازی، پل‌ها، کشتی‌سازی، لوله‌سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وقتی از نقش فولاد ST37 در تولید میلگرد صحبت می‌کنیم، باید به صنایع پایین‌دست و تاثیر میلگرد بر آن‌ها نیز اشاره داشته باشیم تا از دریچه ورود به تولید محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد، به نقش فولاد گرید ST37 در تولید آن‌ها پی ببریم.

جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای میلگرد کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

۳- نبشی

یکی دیگر از محصولات استراتژیک که نقش مهمی در صنعت ساختمان‌سازی ایفا می‌کند. برای تولید محصول نبشی، از فولاد ST37 استفاده می‌شود. به طور معمول دارای ضخامتی بین ۲ تا ۶ میلی‌متر است.

بنابراین محصول نبشی نیز از فولاد گرید ST37 به مرحله تولید می‌رسد. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای نبشی کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

فولاد st37

۴- لوله

وقتی از محصول لوله صحبت به میان می‌آید، باید به نقش این محصول در تولید لوله‌های نفت و گاز به عنوان محصولات فوق استراتژیک اشاره کنیم. برای تولید لوله از فولاد ST37 استفاده می‌شود.

از دیگر کاربردهای غیر مستقیم فولاد گرید ST37 به ویژه در صنعتی لوله‌سازی، می‌توان به صنایع موتور سازی، دوچرخه‌سازی، خودروسازی، مبلمان و … اشاره کرد.

لازم به توضیح است که فولاد گرید ST37، نقش اساسی در تولید لوله‌های درزدار و مانسمان ایفا می‌کند. به طوری که می‌توان این فولاد همه‌کاره را به عنوان یک فولاد راهبردی در تولید خطوط انتقال نفت و گاز معرفی کرد.

وقتی صحبت از نقش فولاد ST37 در تولید لوله و به تبع آن محصول زیردسته لوله می‌کنیم، باید بدانید که این نوع فولاد به عنوان ماده اولیه تولید لوله نقش خود را نمایان می‌کند. 

جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای لوله درزدار و مانیسمان کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

تفاوت فولاد ST37 و st52

در جدول زیر به مهم‌ترین تفاوت‎‌های فولاد ST37 و ST52 اشاره می‌کنیم:

جدول تفاوت فولاد ST37 و ST52
معیارفولاد ST37فولاد ST52
کربنکمتربیشتر
مقاومتکمتربیشتر
شکل‌پذیریبیشترکمتر
وزنسنگینسبک
جوشکاریخوبمتوسط
کاربردصنایع ساختمانیصنعتی

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به این پرسش پاسخ دهیم که فولاد ST37 چیست. فولاد گرید ST37 یا s235 یکی از فولادهای پرکاربرد در تولید مقاطع فولادی مانند ورق سیاه، میلگرد، تیرآهن، نبشی و لوله است. برای مشاوره درباره نقش فولاد گرید ST37 در صنایع استراتژیک، با تیم کارشناسان ما در وب‌سایت کارآهن تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین ویژگی‌های فولاد ST37 چیست؟

ویژگی‌های فولاد ST37 شامل خواص مکانیکی خوب، قابلیت جوش‌پذیری، شکل‌دهی مناسب، مقاومت به ضربه و غیره است.

فولاد ST37 چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای کاربردهای فولاد ST37 شامل ورق سیاه، لوله، میلگرد و نبشی می‌شود.

مقاومت فولاد ST37 چقدر است؟

فولاد گرید ST37، مقاومت بالایی دارد؛ به طوری که استحکام کششی این محصول، ۳۶۲ مگاپاسکال است

کربن فولاد ST37 بیشتر است یا فولاد ST52؟

فولاد ST37، کربن کمتری نسبت به فولاد ST52 دارد. بنابراین فولاد ST52 دارای سختی بیشتری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.