قیمت قراضه آهن در هاله‌ای از ابهام

تولید قراضه در اتحادیه اروپا به موازات کاهش حجم تولید فولاد در حال کاهش است. قیمت‌های جهانی قراضه از ابتدای سپتامبر روند مشخصی را نشان نمی‌دهد. در برخی از بازارها، قیمت مواد خام بدون حمایت مصرف‌کنندگان عمده به کاهش ادامه داد اما ترکیه و ایالات متحده با افزایش جزئی مواجه شدند. به نظر می‌رسد که وضعیت قیمت قراضه آهن با هاله‌ای از ابهام مواجه شده است. در این گزارش به وضعیت قیمت قراضه آهن در بازار اروپا، آمریکا و آسیا می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۴ دقیقه

افزایش قیمت قراضه آهن در ترکیه

قیمت قراضه در ترکیه (HMS 1&2 80:20) 1.6 درصد افزایش یافته است و به ۳۵۹ تا ۳۷۰ دلار در هر تن CFR از ابتدای سپتامبر رسید. در عین حال، قیمت قراضه در بازار ترکیه در ماه آگوست ۵.۹ درصد و در ماه جولای ۰.۸ درصد کاهش یافت. آخرین افزایش قیمت در ماه ژوئن حدود ۲.۶ درصد پس از کاهش طولانی مدت از ابتدای سال مشاهده شد.

بهبود جزئی قیمت قراضه در ترکیه در اوایل سپتامبر نتیجه بهبود تقاضا برای محصولات فولادی تولید داخلی از سوی مصرف‌کنندگان اروپایی و همچنین بهبود کوتاه مدت در بازار فولاد در چین است. به ویژه، قیمت بیلت‌های چینی ۳۰ تا ۳۵ دلار در هر تن افزایش یافت اما دوام چندانی نداشت و دوباره کاهش یافت. علاوه بر این، انتظار می‌رود ترکیه به زودی طرح وام مسکن با بهره کم را که مدت‌ها در انتظار آن بود، راه‌اندازی کند که به بازیابی تقاضا برای فولاد ساختمانی و بهبود چشم‌انداز صنعت فولاد کمک می‌کند.

بازار قراضه ترکیه در هفته اول سپتامبر شاهد افزایش قیمت عمده بود اما از آن زمان وضعیت به ثبات رسیده است. عرضه‌کنندگان مواد خام نشان می‌دهند که تقاضا دوباره کاهش یافته است اما بعید به نظر می‌رسد قیمت پیشنهادی کاهش یابد؛ زیرا این امر به دلیل جمع‌آوری ضعیف و افزایش هزینه‌های حمل و نقل بارانداز غیرممکن است.

اگرچه نیاز ترکیه به قراضه آشکار است اما با توجه به کاهش بیشتر بیلت‌های وارداتی و همچنین تضعیف معاملات آتی میلگرد و فولاد نورد گرم در چین، اکثر فعالان بازار انتظار افزایش قابل توجه دیگری را در قیمت قراضه آهن ندارند. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا ممکن است کمی خوش‌بینی به بازار بیاورد اما عدم اطمینان در چین همچنان بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.

تصویری از قیمت قراضه آهن

احتمال تثبیت قیمت قراضه در اروپا

در بازار اروپا، قیمت ضایعات بین ۳۰ آگوست تا ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۴ کاهش یافت. به ویژه در آلمان، قیمت‌های ضایعات (E3 Demolition Scrap) 5.6 درصد کاهش یافت و به ۳۲۰ تا ۳۴۰ یورو در هر تن Ex-Works رسید. همچنین ایتالیا (E8 Light New Scrap) با رشد ۲.۷ درصد به ۳۲۰ تا ۳۶۰ یورو در هر تن Ex-Works دست پیدا کرد.

بازار کلی نسبتا منفی است. تولیدکنندگان داخلی فولاد پس از تعطیلات طولانی تابستان به تدریج فعالیت خود را از سر می‌گیرند. کاهش قیمت‌ها عمدتا به دلیل تقاضای ضعیف برای فولاد است.

برخی از فعالان بازار خاطرنشان می‌کنند که وضعیت حاکم بر قیمت‌ قراضه آهن نزدیک به پایان است، زیرا شرکت‌های قراضه با کمبود مواد اولیه و کاهش سطح موجودی‌ها مواجه هستند. با این حال، از سوی دیگر، کاهش تولید فولاد در واکنش به هزینه‌های بالای انرژی و حجم پایین سفارش، بازار قراضه را متعادل می‌کند.

عرضه‌کنندگان بر این باورند که قیمت قراضه اروپا در آینده نزدیک تثبیت خواهد شد و روند کاهشی خود را متوقف و سطح فعلی را تا ماه اکتبر حفظ خواهد کرد. این پیش‌بینی در نتیجه کاهش قابل توجه جمع‌آوری قراضه در ماه‌های آگوست و سپتامبر بوده است.

افزایش قیمت ضایعات در آمریکای شمالی

در بازار آمریکای شمالی، قیمت ضایعات ۱.۹ درصد افزایش یافته است و به ۳۴۴ دلار در هر تن از ابتدای سپتامبر رسید. با وجود افزایش جزئی عرضه، روحیه کلی در این زمینه منفی است. از آنجایی که دفتر سفارش فولادسازان ایالات متحده نسبتا ضعیف است، انتظار می‌رود برخی کارخانه‌ها در ماه سپتامبر و اکتبر مقداری از ظرفیت خود را بیکار کنند. از ابتدای ماه تاکنون رشد قیمت ورق گرم نسبتا متزلزل بوده و نمی‌تواند بازار ضایعات را حمایت کند.

کاهش قیمت قراضه در چین

در چین (ضایعات سنگین)، قیمت قراضه آهن ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۳۳۶.۹۸ دلار در هر تن طی این دوره رسید. در اوایل سپتامبر افت شدید تری داشت اما از آن زمان به بعد قیمت‌ها به تدریج بهبود یافتند. برخی از رشد قیمت‌ها نشان‌دهنده بهبود وضعیت بازارهای فولاد و عرضه محدود قراضه است. در حال حاضر، قیمت پیشنهادی با در دسترس بودن مواد اولیه در بازار تنظیم می‌شود. تامین‌کنندگان باید عرضه‌ها را متعادل کنند تا در شرایط نوسان بازار فولاد، سطح قیمت‌ها را در سطوح قابل قبول نگه دارند.

کلام آخر

در این گزارش به بررسی قیمت قراضه آهن در سطح جهان پرداختیم. به نظر می‌رسد هر کدام از کشورهای تولیدکننده فولاد در جهان، برای تامین منابع تولیدی نیاز مبرم به قراضه آهن دارند. در این میان می‌توان به کشورهای ترکیه، آمریکا، چین و اغلب کشورهای اروپایی اشاره کرد. برای مشاوره خرید ضایعات در ایران، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید. شماره تماس: ۶۷۱۴۵-۰۲۱

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.