پروفیل سی پرلین یا پروفیل C purlin چیست؟

پروفیل سی پرلین یا پروفیل C purlin از ورق سیاه، گالوانیزه، استیل و روی اندود تولید می‌شود که وظیفه پشتیبانی از ساختمان، دیوار، سقف، در و پنجره را برعهده دارد. انواع پروفیل سی پرلین شامل C16، C18، C20، C22 و C24 می‌شود. همچنین پروفیل هم ضد رطوبت و آب است و هم استحکام بسیار بالایی دارد. در این مقاله به معرفی پروفیل سی پرلین، انواع پروفیل سی پرلین، مشخصات، مزایا، کاربردها و عوامل موثر بر قیمت آن اشاره می‌کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پروفیل سی پرلین چیست؟

یک نوع پروفیل باز از دسته پرلین‌ها به شکل حرف C انگلیسی است که برای تولید یا شکل‌دهی آن از ورق‌های فولادی سیاه، گالوانیزه، استیل و روی اندود به عنوان متریال استفاده می‌شود.

مهم‌ترین مزیت انواع پروفیل سی پرلین، مقاومت بالایی است که در برابر آب و رطوبت از خود نشان می‌دهند. همچنین وزن سبکی دارند که باید مراقب بود تا در برابر تغییرات دما، آسیبی به آن‌ها وارد نشود. زیرا ممکن است در اثر تغییر دما، منقبض یا منبسط شوند.

جدول معرفی پروفیل سی پرلین
نام محصولمواد اولیهروش تولیدانواعطول شاخه
(متر)
ضخامت
(میلی‎متر)
ارتفاع
(میلی‎متر)
وزن
(کیلوگرم)
مزایاکاربرد
پروفیل سی پرلینورق سیاه، گالوانیزه، استیل، روی اندود و البته ورق چوبینورد گرم و سردC16، C18، C20، C22 و C24۶۲، ۲.۵ و ۳۱۶۰ تا ۲۴۰۲۳ تا ۵۵استحکام بالا، ضد رطوبت و آبسازه‌های فلزی (تیر، سقف، ستون)، خودرو و …

پروفیل c شکل

به پروفیل‌هایی که شبیه تیر یا میله افقی C شکل هستند، پروفیل سی پرلین گفته می‌شود. این نوع پروفیل اغلب در سازه‌های فلزی و در مواردی سازه‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد اصلی پروفیل سی پرلین، پشتیبانی از تیر، ستون و قسمت‌های زیر سقف است.

پروفیل سی پرلین

 پروفیل سی پرلین به انگلیسی

در زبان انگلیسی، سی پرلین به صورت C purlin نوشته می‌شود. بنابراین به دنبال اطلاعات بیشتر درباره این نوع پروفیل هستید، بهتر است عبارت C purlin را در موتور جستجوگر گوگل، سرچ کنید.

ترکیب شیمیایی پروفیل سی پرلین

در جدول زیر به ترکیب شیمیایی ورق فولادی مورد نیاز برای تولید انواع پروفیل سی پرلین اشاره می‌کنیم.

جدول ترکیب شیمیایی پروفیل سی پرلین
نام محصولورق مورد نیازکربنسیلیسیمفسفرمنگنزگوگرد
پروفیل سی پرلینفولادی۰.۱ تا ۰.۳۰.۳۵۰.۰۴۰.۵۰.۰۴

استانداردهای ساخت پروفیل سی پرلین

از جمله مهم‌ترین استانداردهای پروفیل سی پرلین در دنیا که کارخانجات فولادی ملزم به استفاده از آن برای تولید هستند، عبارتند از:

  • ST37.2
  • A53
  • Q235
  • Q345
  • Q195
  • Q215
  • St37
  • JIS G 3131
  • G 3132
  • ST42
  • ST35.4
  • ST52.4
  • ST35
جدول استاندارد ساخت پروفیل سی پرلین
ضخامت
(میلی‌متر)
وزن
(کیلوگرم)
طول
(متر)
ارتفاع
(میلی‌متر)
۳۲۳۶۱۶۰
۳۴۵۶۱۸۰
۳۴۸۶۲۰۰
۳۵۱۶۲۲۰
۳۵۵۶۲۴۰

انواع پروفیل سی پرلین

مهم‌ترین کاربرد پروفیل سی پرلین، انتقال بار از سقف به سایر عناصر سازه فلزی است. به همین خاطر، پروفیل سی پرلین دارای انواع مختلف با ضخامت ۲، ۲.۵ و ۳ میلی‌متر است که عبارتند از:

  • پروفیل C 16
  • پروفیل C 18
  • پروفیل C 20
  • پروفیل C 22
  • پروفیل C 24

مشخصات پروفیل سی پرلین

انواع پروفیل سی پرلین دارای دو لبه و دو فلنج است که به صورت شاخه‌ای تولید می‌شود. به طور معمول، شاخه‌ای پروفیل سی پرلین به طول ۶ متر با قطر ۲، ۲.۵ و ۴ میلی‌متر است.

شاید برای شما هم سوال باشد که لبه‌های فلنج پروفیل چه مزایای دارد؟ مهم‌ترین مزیت لبه‌های فلنج یا حلقه‌های مدور این است که استحکام مقاطع فولادی به شکل پروفیل را افزایش می‌دهند. بنابراین برای استفاده از پروفیل پرلین سی در ساختمان، حلقه‌های مدور باعث استحکام و دوام بالای این محصول می‌شود.

در جدول زیر به علامت اختصاری و ارتفاع انواع پروفیل سی پرلین اشاره می‌کنیم.

جدول علامت اختصاری و ارتفاع پروفیل سی پرلین
علامت اختصاری پروفیل سی پرلینارتفاع
(میلی‌متر)
H۱۰۰ تا ۴۰۰
A۵۰ تا ۱۰۰
B۵۰ تا ۱۰۰
C1۱۵ تا ۳۰
C2۱۵ تا ۳۰
T۱ تا ۴

مزایای پروفیل سی پرلین

مهم‌ترین مزیت‌های انواع پروفیل سی پرلین عبارتند از:

  • مقاومت بالایی در برابر فشار از خود نشان می‌شود.
  • استحکام بالایی دارد.
  • انتقال بار را به خوبی انجام می‌دهد.
  • حمل و نقل آسانی دارد.
  • سرعت ساخت بالایی دارد.
  • از وزن کم (سبک) برخوردار است.
  • در برابر شکست مقاوم است.
  • مقاومت بالای در برابر نیروهای طبیعی مانند زلزله و طوفان دارد.
  • به راحتی مونتاژ می‌شود.
  • سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. بنابراین می‌توان این پروفیل را بازیافت کرد.
  • قیمت پایین دارد و مقرون به صرفه است.

کاربرد پروفیل سی پرلین

مهم‌ترین کاربردهای انواع پروفیل سی پرلین عبارتند از:

  • صنعت ساختمانی (دیوار سازه، تیرها، دیوارهای غیر باربر، اتصال ستون و …)
  • صنعت خودروسازی
  • انواع کرکره
  • سقف شیبدار
  • سوله
  • کارخانجات
  • قاب درب، پنجره و چهارچوب
  • ریل‌های نرده‌‌ای

مراحل ساخت پروفیل سی پرلین

در بازار آهن به پروفیل‌های دارای مقاطع باز، پروفیل سی پرلین گفته می‌شود. برای تولید این نوع پروفیل ساختمانی، ۳ مرحله اصلی لازم است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

۱- مرحله اول: مواد اولیه

برای ساخت پروفیل سی پرلین از ورق‌های فولادی سیاه، گالوانیزه، روی اندود و استیل به صورت کلاف استفاده می‌شود. این نوع ورق‌های فولادی باید دارای استانداردهای لازم برای تولید پروفیل سی پرلین باشند.

مهم‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه تولید پروفیل سی پرلین در ایران، شامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌شود. همچنین طی چند سال اخیر، مناطقی مانند آمریکای لاتین، بلوک شرق و کشورهای آسیایی مانند چین و …، بخش مهمی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولید پروفیل سی پرلین را تامین می‌کنند.

۲- مرحله دوم: برش کلاف فولادی

یکی از مهم‌ترین مراحل تولید انواع پروفیل سی پرلین، برش کلاف‌های فولادی و گالوانیزه به شکل نوار است. برای این کار، کلاف‌ها وارد دستگاه برش پلاسما، گاز یا مکانیکی و لیزری می‌شوند تا به شکل مورد نظر برای این نوع پروفیل برسند.

برای برش دادن پروفیل سی پرلین می‌توانید از مزایای دستگاه برش به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک استفاده کنید. با این حال، شما باید در مرحله اول، کلاف فولادی را بر روی کلاف‌گیر دستگاه برش قرار دهید.

وقتی کلاف به دور کلاف‌گیر چرخید، نوبت به باز شدن طوق‌ها می‎رسد. باز شدن طوق‌ها یعنی سر ورق‌های فولادی مستقیما به زیر غلتک‎های صاف‌کننده می‌روند. این کار باعث می‌شود که کلاف به طور کامل صاف و تخت شود.

پس از تخت شدن ورق‌های فولادی، نوبت به گیوتین دستگاه برش می‌رسد. گیوتین‌ها تلاش می‌کنند تا برای بهبود عملیات جوشکاری کلاف، سر ورق‌ها را برش دهند.

در مرحله بعد، کلاف‌ها به صورت عرضی توسط تیغه‌های فولادی شفت‌های غلتک‌ تغذیه، برش داده می‌شوند. دقت کنید که در این مرحله، ورق‌های فولادی به نوارهای با عرض کم درمی‌آیند تا در مراحل بعد، اشکل مورد نظر برای پروفیل سی پرلین را به خود بگیرند.

وقتی کلاف‌ها شکل نوار به خود گرفتند، وارد مرحله نوار جمع‌کن می‌شوند. در این مرحله لایه‌های داخلی ورق فولادی از هم جدا شده و خارج می‌گردند. این کار باعث می‌شود تا نوارها اجازه ورود به مرحله اصلی یعنی تولید پروفیل سی پرلین شوند.

۳- ساخت پروفیل سی پرلین

مهم‌ترین مرحله در ساخت پروفیل سی پرلین، انتقال آن‌ها به دستگاه نورد سرد یا گرم است. پس از آن ورق‌ها وارد فرایند رول فرمینگ می‌شوند. وقتی ورق‌ها به ابعاد دلخواه بریده شدند، عملیات جوشکاری بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد. بهترین روش جوشکاری برای ساخت پروفیل سی پرلین، استفاده از جوشکاری میگ (MIG) و تیگ (TIG) است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جوشکاری تیگ و میگ، مقاله «مقایسه جوشکاری MIG و TIG» را در مجله کارآهن مطالعه کنید.

وقتی ورق به فرم مورد نظر رسید، نوبت به بریدن آن‌ها می‌رسد. سپس فرآیند رنگ‌‎آمیزی آن‌ها انجام می‌شود تا محصول بتواند در برابر زنگ زدگی مقاومت کافی داشته باشد.

پروفیل سی پرلین

فرق پروفیل سی پرلین و پروفیل زد پرلین

در جدول زیر به تفاوت‌های اصلی بین پروفیل سی پرلین و زد پرلین اشاره می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروفیل زد، مقاله «پروفیل Z چیست؟ انواع، کاربرد و ویژگی‌های پروفیل زد» را در مجله کارآهن مطالعه کنید.

جدول تفاوت پروفیل سی پرلین و پروفیل زد پرلین
ویژگیپروفیل سی پرلینپروفیل زد پرلین
عرض دو بالیکسان هستند و نمی‌توانند همپوشانی داشته باشندیکسان نیستند و می‌توانند همپوشانی داشته باشند
استحکاماستحکام کمتری نسبت به پروفیل زد داردقوی‌تر از پروفیل سی پرلین است
ممان اینرسیکمتر است و یکپارچگی کمتری داردبیشتر است و یکپارچگی بیشتری دارد
تحمل وزنوزن کمتری را نسبت به پروفیل زد تحمل و انتقال می‌دهندوزن بیشتری را نسبت به پروفیل سی پرلین تحمل و انتقال می‌دهند
زاویه۹۰ درجهکمتر از ۹۰ درجه
نصبنصب آسان‌تری داردنصب پیچیده‎تری دارد
کاربردسازه‌های فلزی ساختمانی، خودروسازی، انواع کرکره، سقف شیبدار، سوله، قاب درب، پنجره و چهارچوب و ریل‌های نرده‌‌ایپروژه‌های ساختمانی، پروفیل Z سوله، خودروسازی، دریایی، هوافضا، نفت و گاز، نظامی و الکترونیک

قیمت پروفیل سی پرلین

اگرچه تولید این محصول مقرون به صرفه است و قیمت بالایی نسبت به سایر مقاطع فولادی ندارد اما باید توجه کرد که قیمت انواع پروفیل سی پرلین تحت تاثیر نوسانات ارزی، هزینه مواد اولیه، انرژی و حمل و نقل به همراه وضعیت ساختمان‌سازی کشور قرار دارد.

برای استعلام قیمت انواع پروفیل فولادی در سال ۱۴۰۲، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت پروفیل c

وب سایت کارآهن به عنوان یکی از تامین‌کنندگان اصلی پروفیل سی پرلین، آماده تامین نیاز شما برای این محصول است. برای مشاوره خرید انواع پروفیل سی پرلین، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی انواع پروفیل سی پرلین و کاربردهای آن‌ها پرداختیم. پروفیل سی پرلین در سازه‌های فلزی به ویژه در سقف، تیر و ستون استفاده می‌شود. اگرچه استحکام کمتری نسبت به پروفیل زد پرلین دارد اما در برابر رطوبت، آب و بسیاری از عوامل شیمیایی مقاوم است. قیمت پروفیل سی پرلین تحت تاثیر عواملی مانند قیمت مواد اولیه،نوسانات ارزی و … قرار دارد.

سوالات متداول

پروفیل سی پرلین C چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید انواع پروفیل سی پرلین، ابتدا ورق فولادی را برش می‌دهند. سپس آن را وارد دستگاه رول فرمینگ می‌کنند تا به شکل‌دهی مورد نظر برسد.

مهم‌ترین وظیفه پروفیل سی پرلین چیست؟

وظیفه اصلی پروفیل سی پرلین، متصل کردن سازه‌های فولادی، سقف و ستون‌هایی است که به فاصله زیاد از هم قرار گرفته‌اند.

هزینه ساخت پروفیل سی پرلین به روش نورد گرم بیشتر است یا نورد سرد؟

امروزه به دلیل گران بودن تولید پروفیل سی پرلین به روش نورد گرم، تولید این محصول به روش نورد سرد مقرون به صرفه‌تر است.

از چه متریالی برای پروفیل سی پرلین مورد استفاده در سقف استفاده می‌شود؟

ورق گالوانیزه بهترین متریال برای پروفیل سی پرلین سقف است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.