گل میخ چیست؟ تفاوت گل میخ و برشگیر ناودانی

در این مقاله به معرفی گل میخ چیست، انواع گل میخ، روش تولید گل میخ فولادی و تفاوت گل میخ با برشگیر ناودانی می‌پردازیم. گل میخ فولادی یک نوع برشگیر برای اتصال سقف عرشه فولادی به بتن است. این محصول در برابر نیروهای کششی و برشی، مقاومت بالایی دارد. برشگیر گل میخ به روش فورج سرد و گرم تولید می‌شود که با استفاده از روش جوشکاری قوس الکتریکی، ورق عرشه فولادی متصل می‌شود. این محصول تفاوت زیادی با برشگیر ناودانی دارد و برخلاف برخی از سایت‌ها که هر دو را به عنوان یک محصول معرفی کرده‌اند، این دو محصول متفاوت هستند. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

گل میخ چیست؟

اگر به دنبال تقسیم نیروی برشی سازه به ویژه در بین بتن و فولاد هستید، گل میخ بهترین گزینه است. گل میخ یک نوع برشگیر است که معمولا از ترکیب آهن و فولاد درست می‌شود. وظیفه اصلی گل میخ این است که سقف عرضه فولادی را به بتن مسلح اتصال دهد.

مشخصات گل میخ فولادی
نام محصولمواد اولیهروش تولیدانواعویژگیکاربرد
گل میخآهن و فولادفورج سرد و گرمساده، طرح دار، آنتیک و طرح چوباستحکام کششی و برشی بالااتصال فولاد و بتن در سقف عرشه فولادی

روش تولید گل میخ فولادی

برای تولید گل میخ فولادی دو روش رایج وجود دارد که در صورت آگاهی، به راحتی می‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. روش‌های تولید انواع گل میخ شامل روش فورج گرم و فورج سرد می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که تفاوت بین فورج سرد و گرم چیست و چرا گل میخ به این دو روش تولید می‌گردد. در صورت ابهام یا سوال پیرامون انواع گل میخ، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید.

۱- تولید گل میخ به روش فورج گرم

وقتی درباره فورج گرم صحبت می‎کنیم، منظور ذوب مواد اولیه و سپس تبدیل آن‌ها به محصول نهایی است. برای تولید گل میخ به روش فورج گرم، ابتدا میلگردها را به روش ریخته گری ذوب می‌کنند. میلگردهای مورد استفاده در این روش، دارای کیفیت پایین هستند. به همین دلیل است که روش فورج سرد برای تولید گل میخ توصیه نمی‎شود. زیرا محصول نهایی نه مقاومت مکانیکی پایدار دارد و نه می‌توان یک محصول استاندارد را در اختیار داشت.  

۲- تولید گل میخ به روش فورج سرد

اگرچه روش فورج گرم باعث می‌شود که گل میخ فولادی با کیفیتی تولید نشود اما در عوض تولید گل میخ به روش فورج سرد، بسیار با کیفیت است. دلیل اصلی این موضوع به استفاده از تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا برای تولید گل میخ به روش فورج سرد برمی‌گردد. در این روش، متریال مورد استفاده بسیار با کیفیت است. به طوری که پس از تولید، شما شاهد یک محصول یک دست و یکنواخت از نظر آلیاژهای به کار رفته در آن به همراه استحکام کششی بالا هستید.

در ضمن گل میخ فولاد تولید شده به روش سرد، مقاومت بالایی در برابر فشار از خود نشان می‌دهد. دلیل این موضوع به وجود کربن مناسب در ترکیب شیمیایی گل میخ است.

سایز گل میخ فولادی

گل میخ چیست؟ گل میخ یک محصول فولادی پر کاربرد است که برای تقویت اتصال بین فولاد و بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول معمولا دارای ارتفاع ۴۰ میلی‌متر است. منظور از ارتفاع ۴۰ میلی‌‍متر گل میخ این است که پس از نصب باید به این عدد برسد. از طرفی در بازار آهن به راحتی می‌توان گل میخ را تا قطر ۲۰ میلی‌متر یافت. بنابراین اگر به دنبال خرید گل میخ برای سازه خود هستید، همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

انواع گل میخ

برشگیر گل میخ در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر کدام ظاهر و کاربردهای مختص به خود را دارند. اینکه شما بدانید انواع گل میخ برای چه کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بخش مهمی از راه را رفته‌اید. بنابراین با ما در مجله کارآهن همراه باشید تا به شما درباره انواع گل میخ بگوییم.

۱- گل میخ ساده

گل میخ ساده یکی از انواع برشگیر گل میخ است که نسبتا ظاهر ساده‌ای دارد. این محصول برخلاف سایر انواع گل میخ، به دلیل طرح ساده و بدون نقش و نگار، بیشتر برای موارد استفاده می‌شود که نیاز به حفظ زیبایی سازه نباشد. با این حال تولید صنعتی گل میخ ساده باعث شده است که مقاومت بالایی برای سازه به ویژه از نظر خنثی کردن نیروهای برشی ایجاد کند.

۲- گل میخ آنتیک

این نوع گل میخ، نام زیبا و جذابی دارد که در مواجهه اول، حال و هوای نوستالژیک را برای شما به ارمغان می‌آورد. گل میخ آنتیک یک نوع محصول فولادی است که از طرح‌های سنتی برای دیزاین آن استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربردهای گل میخ آنتیک برای تولید صندوق‌های سنتی و تزئینی است.

۳- گل میخ طرح چوب

اگر به دنبال گل میخ فولادی با طرح چوب هستید، این محصول بهترین انتخاب است. برخلاف گل میخ ساده، گل میخ طرح چوب برای مواردی استفاده می‌شود که زیبایی در اولویت اصلی قرار دارد.

۴- گل میخ طرح دار

یکی از مهم‌ترین گل‌ میخ‎‌های فولادی مورد استفاده در سقف عرشه فولادی، گل میخ طرح دار است. شُهرت این محصول به اشکال هندسی مختلف است که شما می‌توانید آن را مشاهده کنید. اشکال هندسی که برای گل میخ طرح دار مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل طرح‌های دایره‌ای، مثلثی، ستاره‌ای و گل است. گل میخ طرح دار هم مقاومت بالایی دارد و هم از نظر زیبایی، جزو بهترین‌ها به شمار می‌آید.

ویژگی‌های گل میخ چیست؟

گل میخ فولادی یا برشگیر فولادی، نه تنها قابلیت ایمنی سازه را افزایش می‌دهد، بلکه در برابر نیروهای برشی نیز مقاومت خوبی به وجود می‌آورد. بنابراین مهم‌ترین ویژگی‌های گل میخ شامل مقابله در برابر نیروهای برشی و افزایش مقاومت سقف سازه بتنی است. از طرفی، انواع گل میخ مزایا و ویژگی‌های دیگری نیز دارند که می‎تواند سرعت بالای نصب آن‌ها اشاره کرد. این محصول در مقایسه با برشگیر ناودانی، سرعت اجرای بالاتری دارد.

از دیگر مزایای گل میخ می‌توان به جوشکاری مطلوب آن حین نصب اشاره کرد. برخی محصولات فولادی در حین نصب، ممکن است حین جوشکاری دچار شکست یا تغییر شکل شوند؛ در حالی که انواع گل میخ چنین عیبی ندارد و به هیچ عنوان هنگام جوشکاری، تغییر شکل نمی‌دهد. بنابراین کیفیت جوش گل میخ فولادی بسیار بالا است و این اطمینان را می‌دهد که دچار شکست نشود.

مهم‌ترین مزیت یا ویژگی انواع گل میخ فولادی، عدم نیاز به آماده‌سازی اولیه پیش از جوشکاری و نصب است. یعنی نیاز نیست که گل میخ را برشکاری یا آماده‌سازی کرد. بنابراین بدون توجه به آماده‌سازی اولیه پس از تولید، گل میخ در سازه ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع جوشکاری گل میخ

برای جوش دادن گل میخ به سقف عرشه فولادی، یک روش اصلی وجود دارد که شامل جوشکاری قوس الکتریکی است. دستگاه جوش قوس الکتریکی بهترین گزینه برای جوشکاری گل میخ است که خود نیز دو روش جوشکاری دارد. روش‌های دستگاه جوش قوس الکتریکی شامل جوش DA و جوش CD می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که هر کدام از انواع جوش قوس الکتریکی، چه نقشی در جوشکاری گل میخ فولادی ایفا می‌کنند.

۱- جوشکاری گل میخ به روش جوش DA

یکی از بهترین روش‌های جوشکاری گل میخ، استفاده از روش جوش DA است. در این روش ابتدا گل میخ را روی ورق فولادی قرار می‌دهند. سپس یک قوس اولیه بر روی انتهای گل میخ ایجاد می‎کنند. این کار باعث ذوب شدن انتهای گل میخ شده و همین امر زمینه را برای ایجاد یک حوضچه مذاب به وجود می‎آورد. در نهایت با فشار برگشتی که ایجاد می‌شود، جوشکاری گل میخ صورت می‌گیرد.

۲- جوشکاری گل میخ به روش جوش CD

این روش جوشکاری نیز برای جوش دادن گل میخ به ورق فولادی استفاده می‌شود. در این روش، برای اینکه بتوان انتهای گل میخ را با ورق متصل کرد، ابتدا خازن‌های دستگاه متناسب با قطر جوش شارژ می‎شوند تا بتواند فرآیند اتصال محصول به ورق را تکمیل کرد. سپس انتهای گل میخ فولاد ذوب و به صورت یک قوس الکتریکی درمی‌‎آید. در پایان نیز با فشار برگشتی، گل میخ به ورق جوش داده می‌شود.

تفاوت گل میخ و برشگیر ناودانی

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که برشگیر ناودانی را به گل میخ ترجیح دهد. قاعدتا بر اساس علم امروز، برشگیر ناودانی یک محصول منسوخ شده است که گل میخ فولادی به عنوان جایگزین آن معرفی می‎شود. این موضوع بدین معنا نیست که گل میخ و برشگیر ناودانی یک محصول هستند؛ بلکه هر دو به عنوان دو محصول متفاوت از هم تعریف می‌شوند.

به طور مثال می‌توان به قابلیت انتقال نیرو توسط گل میخ نسبت به برشگیر ناودانی اشاره کر. گل میخ بر خلاف برشگیر ناودانی، توانایی این را دارد که تمام نیروهای وارد شده به سقف عرشه فولاد را در تمام جهت‌ها انتقال دهد. در حال که برشگیر ناودانی فقط قابلیت انتقال نیرو به صورت عمودی را دارد.

همچنین باید اشاره کنیم که برای اتصال گل میخ به ورق گالوانیزه سقف عرشه فولادی، هیچگونه مشکلی وجود ندارد. در واقع شما به راحتی می‌توانید گل میخ را به ورق گالوانیزه جوش دهید. این در حالی است که برشگیر ناودانی چنین امکانی ندارد و نمی‌تواند به صورت مستقیم بر روی ورق گالوانیزه جوش داده شود.

قیمت گل میخ فولادی

قیمت گل میخ فولادی به عوامل مختلفی مانند تورم، ظرفیت مواد اولیه، هزینه انرژی، فناوری، حمل و نقل به همراه میزان عرضه و تقاضا دارد. با این وجود برای اطلاع از قیمت و خرید گل میخ فولادی، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: خرید ناودانی

کلام آخر

در این مقاله به معرفی گل میخ چیست، مزایا و تفاوت گل میخ با برشگیر ناودانی پرداختیم. گل میخ یک محصول پر کاربرد است که برای اتصال فولاد به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول علاوه بر مقاومت در برابر نیروهای کششی، در برابر نیروهای فشاری نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. گل میخ فولادی در سقف عرشه فولادی نصب می‌شود که پیش از اجرا، نیازی به آماده‌سازی اولیه ندارد.

سوالات متداول

گل میخ چیست؟

گل میخ یک محصول فولادی با کیفیت است که وظیفه اتصال فولاد به بتن را برعهده دارد.

انواع گل میخ کدام است؟

گل میخ‌ها در انواع طرح دار، ساده، آنتیک و طرح چوب تولید می‌شوند.

انواع گل میخ به چه روشی جوشکاری می‌شوند؟

معمولا برای اتصال گل میخ به ورق، از جوش قوس الکتریکی استفاده می‌گردد.

گل میخ فولادی به چه روشی تولید می‌شود؟

برای تولید گل میخ فولادی از دو روش فورج گرم و سرد استفاده می‌شود که محصول نهایی فورج سرد، کیفیت بیشتری نسبت به فورج گرم دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.