هرآنچه باید درباره میلگرد A3 بدانید!

کاربرد میلگرد a3 در فونداسیون

میلگرد A3 یک محصول تولید شده از فولاد با کربن متوسط است که به روش نورد گرم و ترمکس تولید می‌شود. این محصول دارای آج ۴۰۰و ۴۲۰ است که استحکام تسلیم میلگرد را نشان می‌دهد. از نظر شکل ظاهری، میلگرد A3 دارای آج جناقی است که زمینه را برای اتصال بهتر به بتن مسلح فراهم می‌کند. مطرح‌ ترین استاندارد تولید این میلگرد شامل استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ است. از جمله کاربردهای این نوع میلگردها می‌توان به فونداسیون ساختمان، پل‌ها، تونل‌ها و آسمان‌خراش‌ها اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم درباره میلگرد A3، کاربردها، مشخصات مکانیکی و شیمیایی آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد A3 چیست؟

میلگرد گرید A3 یک نوع میلگرد فولادی با آج جناقی مورد استفاده در سازه‌های بتنی است که با آج ۴۰۰ و ۴۲۰ شناخته می‌شود. این نوع میلگرد دارای استحکام تسلیم بالایی است و به همین دلیل، عملکرد خوبی در زمینه حذف لغزش پس از اتصال با بتن دارد.

از طرفی، علامت آج ۴۰۰ و ۴۲۰، نشان دهنده حداقل مقاومت تسلیم این میلگرد است. همچنین میلگرد A3 استحکام بالاتری نسبت به میلگرد a1 و میلگرد A2 دارد؛ بنابراین از این محصول در صنایع ساختمانی به ویژه در ساخت ساختمان‌های بلند (آسمان‌خراش‌ها)، پل‌ها و سایر پروژه‌های زیربنایی بزرگ استفاده می‌شود. 

میلگرد a3 برای سازه بتنی

نحوه تولید میلگرد A3

نحوه تولید میلگرد A3 از طریق شمش فولادی با کربن متوسط، بر اساس استاندارد GOST 10884 روسیه و استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ انجام می‌شود. با این حال، برای تولید این محصول از چه روشی استفاده می‌شود؟

مهم‌ترین روش برای تولید میلگرد A3، استفاده از شمش فولادی با کربن متوسط به وسیله روش ترمکس  است. روش ترمکس، یک روش فناورانه و باکیفیت است که تحت فرایند ترمومکانیکی، می‌تواند این گرید از میلگرد را تولید کند.

یکی از مزیت‌ها مهم روش ترمکس، نظارت دقیق بر درجه حرارت و سرعت کاهش دما است. به طوری که پس از قرار گرفتن میلگرد گرید a3 تحت حرارت با دمای بالا در طول نورد گرم، این محصول به سرعت از درون محفظه‌ای حاوی آب پرفشار عبور می‌کند.

وقتی میلگرد در دمای محیط فرایند سرد شدن را طی کرد، لایه‌ای بر روی سطح آن ایجاد می‌شود که به آن مارتنزیت می‌گویند. در اصل، تشکیل لایه اضافه بر روی سطح میلگرد، زمینه را برای استحکام کششی بالاتر فراهم می‌کند.

اگرچه در طول فرایند سرد شدن، لایه‌های سطحی میلگرد روبه خنکی می‌رود اما لایه‌های داخلی همچنان گرم و پر حرارت باقی می‌مانند. این واکنش شیمیایی را تمپر یا بازپخت می‌گویند. در واقع گرمای لایه‌های داخلی باعث پخته شدن لایه اضافی سطح (مارتنزیت) می‌شود که در نتیجه، میلگرد تولید شده انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

لازم به توضیح است که هر چقدر گرید میلگرد بالاتر برود، ضخامت لایه نیز بیشتر می‌شود. به طوری که ضخامت لایه مارتنزیت بر روی سطح میلگرد A3 کمتر از میلگرد a4 است.

میلگرد A3 چه شکل ظاهری دارد؟

میلگرد A3 که به عنوان میلگرد فولادی تقویت‌کننده، دارای سطح آجدار است که اتصال محکم و باثباتی با بتن به وجود می‌آورد. الگوی آجدار برای بهبود چسبندگی بین فولاد و بتن طراحی شده است و سازه را در برابر خمش، برش و سایر تنش‌ها مقاوم می‌کند.

اندازه و شکل میلگرد گرید a3 بسته به کاربرد خاص و نیازهای پروژه بستگی دارد. قطر آن معمولا از ۶ تا ۴۰ میلی‌متر و طول آن تا ۱۲ متر است. همچنین آج‌های این میلگرد به صورت عرضی، یکنواخت و دوکی با زاویه حداقل ۴۵ درجه طراحی می‌شود. به طوری که آج‌ها به صورت جناقی هستند.

از طرفی، مواد اولیه این میلگرد از فولاد کربنی است که روکش تیره و مات دارد و با هیچ نوع ماده‌ای پوشش داده نمی‌شود. به دلیل طرح آجدار، دارای سطحی ناهموار و بافت دار است. آج‌ها به طور معمول با فواصل منظم در طول میله قرار می‌گیرند.

آج جناقی میلگرد a3

مشخصات میلگرد A3

جدول خواص مکانیکی میلگرد A3 به شرح زیر است:

جدول خواص مکانیکی میلگرد A3
گریدعلامت مشخصهاستحکام تسلیم (N/MM2)استحکام کششی (N/MM2)
حداقلحداکثرحداقل
A3آج ۴۰۰۴۰۰۶۰۰
آج ۴۲۰۴۲۰۵۴۵۶۰۰

fy میلگرد A3

برای مشخص کردن استحکام تسلیم یا مقدار تنش موجود در میلگرد، از fy استفاده می‎‌کنند. همانطور که پیشتر در جدول بالا اشاره کردیم، حداقل استحکام تسلیم در میلگرد A3 با آج ۴۰۰، حدود ۴۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع و برای آج ۴۲۰، حدود ۴۲۰ نیوتن بر میلیمتر مربع در نظر گرفته می‌شود.

مشخصات میلگرد A3 در ایتبس

مشخصات میلگرد A3 در ITBS (استاندارد ملی ایران) به شرح زیر است:

مشخصات مکانیکی میلگرد آجدار A3 در ایتبس (استاندارد ملی ایران)
حداقل استحکام تسلیم۳۰۰ مگاپاسکال
حداقل استحکام کششی۳۹۰ مگاپاسکال
حداقل ازدیاد طول۱۴ درصد
ارتفاع آجبین ۰.۶ تا ۱.۲ برابر قطر اسمی میلگرد
فاصله آجبین ۳.۵ تا ۵.۵ برابر قطر اسمی میلگرد
آزمایش خممیلگرد آجدار گرید a3 باید بتواند بدون هیچگونه ترک یا نشانه‌ای از شکست، آزمایش خمش را انجام دهد.
ترکیب شیمیاییترکیب شیمیایی میلگرد آجدار گرید a3 باید مطابق با استانداردهای ITBS باشد.

این مشخصات تضمین می‌کند که میلگرد A3 در ITBS، دارای خواص مکانیکی و استانداردهای کیفی لازم برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی ایران است.

سایز میلگرد A3

سایز میلگرد A3 به قطر میلگرد اشاره دارد. در ایران قطرهای استاندارد میلگرد آجدار گرید A3 عبارتند از:

  • میلگرد سایز ۶ میلیمتر
  • میلگرد سایز ۸ میلیمتر
  • میلگرد سایز ۱۰ میلیمتر
  • میلگرد سایز ۱۲ میلیمتر
  • میلگرد سایز ۱۴ میلیمتر
  • میلگرد سایز ۱۶ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۱۸ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۲۰ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۲۲ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۲۵ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۲۸ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۳۲ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۳۶ میلیمتری
  • میلگرد سایز ۴۰ میلیمتری 

ویژگی‌های میلگرد A3

  • استحکام کششی: به طور معمول بین ۴۳۵ تا ۵۰۵ مگاپاسکال است؛ به این معنی که می‌تواند در برابر کشش بالا بدون شکستگی یا تغییر شکل مقاومت کند.
  • شکل پذیری: دارای شکل‌پذیری خوبی است؛ به این معنی که می‌تواند قبل از شکست، تغییر شکل قابل توجهی داشته باشد. این ویژگی برای تقویت سازه‌هایی که تحت بارهای زلزله قرار می‌گیرند، مهم است.
  • جوش‌پذیری: جوش پذیری خوب این محصول، آن را به راحتی به سایر میلگردهای فولادی یا قطعات سازه جوش می‌دهد؛ بدون اینکه خواص مکانیکی آن به خطر بیفتد.
  • مقاومت در برابر خوردگی: مقاومت خوردگی متوسطی دارد و می‌تواند در برابر شرایط محیطی معمولی مقاومت کند. با این حال، برای جلوگیری از زنگ زدگی و تخریب، باید از قرار گرفتن طولانی مدت در شرایط محیطی سخت مانند آب شور جلوگیری شود.

ویژگی‌های شیمیایی میلگرد A3

میلگرد آجدار A3 نوعی فولاد کم کربن است که در ترکیب خود، کربن، سیلیسیم، منگنز، گوگرد و فسفر در مقادیر مختلف دارد. ترکیب شیمیایی میلگرد A3 توسط سازمان‌های بین المللی و نهادهای نظارتی صورت می‌گیرد. در ایران استاندارد ISIRI 3132 الزامات ترکیب شیمیایی میلگرد آجدار گرید a3 را به جدول زیر مشخص می‌کند:

ترکیب شیمیایی میلگرد A3
گریدعلامت مشخصهشکل آجکربن(C)منگنز (Mn)سیلیسیم (Si)گوگرد (S)فسفر (P)نیتروژن (N)
a3آج ۴۰۰ و ۴۲۰ جناقی۰.۲۵ تا ۰.۲۹ درصد۰.۶۰ تا ۰.۹۰ درصد۰.۱۵ تا ۰.۴۰ درصدحداکثر حد مجاز ۰.۰۵۰ درصد است.حداکثر حد مجاز ۰.۰۵۰ درصد است.۰.۰۱۲ درصد

چگالی میلگرد A3

چگالی میلگردهای A3 به اندازه خاص و ترکیب مواد آن‌ها بستگی دارد. به طور معمول، میلگرد آجدار گرید A3 از فولاد کم کربن ساخته شده و دارای چگالی تقریبا ۷.۸۵ گرم بر سانتی متر مکعب (گرم بر سانتی متر مکعب) هستند.

با این حال، چگالی ممکن است بسته به ترکیب شیمیایی دقیق فولاد و فرآیند ساخت مورد استفاده توسط کارخانه‌های فولادی، متفاوت باشد.

آگاهی از چگالی میلگرد برای کاربردهای مختلف ساختمانی مهم است؛ زیرا بر وزن و ابعاد سازه‌های بتن مسلح تاثیر بسزایی می‌گذارد. همچنین اطلاع از چگالی می‌تواند وزن میلگرد مورد نیاز برای پروژه و همچنین وزن کل سازه بتن آرمه را تخمین زد.

کاربرد میلگرد A3

برخی از رایج‌ترین کاربردهای میلگرد آجدار گرید a3 عبارتند از:

  1. فونداسیون ساختمان: این نوع میلگرد اغلب در فونداسیون ساختمان‌ها (خاموت، سنجاقی، دورگیر و …) برای ایجاد استحکام و پایداری بیشتر به سازه‌های بتنی استفاده می‌شود. همچنین به جلوگیری از نشست یا جابجایی آن‌ها در طول زمان کمک می‌کند.
  2. دیوارهای حائل: دیوارهای حائل نیاز به استفاده از بتن مسلح برای مقاومت در برابر فشار جانبی خاک یا سایر مصالح دارند. میلگرد آجدار گرید A3 به تقویت بتن کمک و از ترک خوردن یا فرو ریختن آن تحت فشار جلوگیری بعمل می‌آورد.
  3. پل‌ها و زیرساخت‌ها: برای ایجاد استحکام و دوام بیشتر به سازه‌های بتنی استفاده می‌شود.
  4. ساختمان‌های بلند: استفاده از میلگرد A3 در ساختمان‌های مرتفع، زمینه را برای تامین استحکام و پایداری لازم جهت تحمل وزن نیروهای وارد شده در ارتفاعات بالاتر فراهم می‌کند.
  5. تونل: تونل‌های زیرزمینی برای ایجاد پایداری و جلوگیری از خرابی‌های سازه‌ای، نیاز به استفاده از بتن مسلح دارند. میلگرد آجدار گرید A3 در تونل‌ها برای تقویت بتن مسلح استفاده می‌شود.

استاندارد میلگرد A3

  • استاندارد ملی ISIRI ۳۱۳۲
  • استاندارد GIS
  •  استاندارد جهانی ISO 
  • استاندارد GOST 10884 
  • استاندارد ASTM A615
  • استاندارد EN 10080

مزایای میلگرد A3

مزایای میلگرد آجدار گرید A3 عبارتند از:

  • استحکام کششی بالا: میلگرد آجدار درجه A3 استحکام کششی بالایی را فراهم می‌کند و آن را به یک ماده تقویت کننده ایده‌آل برای سازه های بتنی تبدیل می‌کند که نیاز به تحمل بارهای سنگین دارند.
  • اتصال مناسب با بتن: میلگرد A3 دارای سطح آجدار است که اتصال خوبی بین میلگرد و بتن را ایجاد می‌کند.
  • مقرون به صرفه: در مقایسه با سایر گریدهای میلگرد آجدار، قیمت مناسبی دارد. به طوری که استحکام کششی و دوام بالا، آن را به یک ماده بادوام تبدیل کرده است. در نتیجه هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری یا تعویض را کاهش می‌یابد.
  • کاربردهای متنوع: این میلگرد در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شود. به همین خاطر در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی و زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضوابط استفاده از میلگردهای A3

مهم‌ترین ضوابط برای استفاده از میلگرد آجدار گرید A3:

  1. طراحی: طراحی سازه های بتنی که از میلگرد آجدار استفاده می‌کنند باید بر اساس کدها و استانداردهای قابل اجرا برای پروژه باشد. طراحی باید الزامات استحکام و دوام سازه را در نظر بگیرد.
  2. جابجایی و ذخیره‌سازی: این میلگرد باید به درستی حمل و نگهداری شود تا از آسیب به ترکیب آن جلوگیری شود. میلگرد A3 باید دور از رطوبت و از هرگونه زباله یا آلودگی محافظت گردد.
  3. برش و خمش: باید بر اساس مشخصات و تلرانس‌های موجود در استانداردهای قابل اجرا برش و خم شود. از هرگونه آسیب به میلگرد در حین برش یا خمش جلوگیری صورت گیرد.
  4. جایگذاری: میلگرد A3 باید طبق مشخصات طراحی در قالب قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که پیش از بتن ریزی در جای خود محکم شده است.
  5. بازرسی: این محصول باید قبل از استفاده مورد بازرسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که استانداردهای لازم را برآورده می کند و عاری از هرگونه آسیب یا نقص است.
  6. آزمایش: برای بررسی خواص مکانیکی آن میلگرد آجدار گرید a3، باید تحت آزمایش قرار گیرد.

تفاوت میلگرد A4 و A3در چیست؟

تفاوت اصلی بین میلگرد آجدار گرید A3 و گرید A4، حداقل استحکام تسلیم آن‌ها است. به طور معمول میلگرد A4 استحکام تسلیم بالاتر دارد. به طوری که ضخامت لایه اضافی بر روی سطح میلگرد A3، کمتر از  میلگردهای A4 است.

این بدان معناست که میلگرد آجدار گرید A4 از استحکام بالاتری برخوردار است و می‌تواند بارهای سنگین تری را در مقایسه با میلگرد آجدار درجه A3 تحمل کند. با این حال، میلگردهای a4 در مقایسه با میلگرد A3 گرانتر است.

انتخاب بین میلگرد آجدار گرید A3 و A4 به نیازهای خاص پروژه و ظرفیت بارگذاری و دوام مورد نیاز برای سازه بستگی دارد. به طور کلی، میلگرد آجدار گرید A3 در سازه‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود.

اگر می‌خواهید تا اطلاعات بیشتری در خصوص میلگرد a4 داشته باشید، مقاله “هرآنچه باید درباره میلگرد A4 بدانید!” را بخوانید.

تفاوت میلگرد خاموت A2 با A3

خاموت برای تقویت سازه های بتنی و جلوگیری از ترک خوردگی یا فرو ریختن آنها تحت فشار استفاده می‌شود. تفاوت اصلی خاموت میلگرد a2 و a3 در اندازه و شکل آن‌ها نهفته است.

خاموت a2 کوچکتر و دارای قطر ۶ تا ۱۰ میلیمتر است. این خاموت‌ها معمولا در سازه‌های بتنی کوچکتر مانند دیوارها، دال‌ها و ستون‌ها استفاده می‌شوند.

از طرفی خاموت a3 بزرگتر است و قطر آن بین ۱۲ تا ۱۶ میلیمتر در نظر گرفته می‌شود. این نوع خاموت‌ها در سازه‌های بزرگتر مانند پل‌ها، ساختمان‌های بلند و سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگرد A3 بهتر است یا A2؟

انتخاب گرید میلگرد مانند A2 یا A3 بستگی به پروژه ساختمانی مورد نظر دارد. انتخاب عیار و اندازه مناسب میلگرد برای دستیابی به مقاومت و دوام مطلوب سازه بتنی، مهم است.

به طور کلی میلگرد آجدار گرید A3 به دلیل آج بزرگتر و متراکم تر از میلگرد گرید a2، استحکام و دوام بیشتری دارد. این بدان معنی است که میلگرد A3 می‌تواند سطوح بالاتری از تنش و بارهای قابل توجهی را نسبت به میلگرد a2 تحمل کند.

با این حال، میلگرد گرید a3 به دلیل استحکام و دوام بالاتر می‌تواند گرانتر از میلگرد a2 باشد. بنابراین، انتخاب گرید میلگرد در نهایت به عوامل مختلفی از جمله مشخصات طراحی، استحکام و دوام مورد نیاز و محدودیت‌های بودجه و غیره بستگی دارد. 

تولیدکنندگان میلگرد A3

مهم‌ترین تولیدکنندگان میلگرد A3 در ایران عبارتند از:

  • ذوب آهن اصفهان
  • نیشابور 
  • میلگرد میانه
  • میلگرد آناهیتا
  • میلگرد بافق یزد
  • میلگرد ابرکوه
  • میلگرد کاشان
  • میلگرد کوثر اهواز
  • میلگرد هیربد 
  • میلگرد ابهر

قیمت میلگرد A3

قیمت میلگرد آجدار A3 به عوامل مختلفی از جمله تقاضای بازار، تولیدکننده، حجم خرید و بسیاری عوامل دیگر بستگی دارد. علاوه بر این، قیمت این میلگرد می تواند بر اساس قیمت تامین کننده و حجم عرضه شده در بورس کالا در نظر گرفته شود. برای استعلام قیمت و نحوه خرید میلگرد A3 به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

ذکر این نکته ضروری است که قیمت‌ها به دلیل عرضه و تقاضا، تعرفه ها و سایر عوامل جهانی موثر بر قیمت کالاها نیز می‌توانند نوسان داشته باشند. بنابراین، همیشه توصیه می‌شود قبل از خرید، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان ما، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

قیمت میلگرد A3 اصفهان

اصفهان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های تولیدکننده انواع میلگرد در ایران است که نقش مهمی در تامین نیاز صنایع ساختمانی دارد. از جمله شرکت‌های مهم مستقر در استان اصفهان پیرامون تولید میلگرد می‌توان به شرکت ذوب آهن اشاره کرد. این شرکت با در اختیار داشتن فناوری به روز، جزو بزرگترین تولیدکنندگان میلگرد A3 در ایران است. برای استعلام قیمت میلگرد اصفهان، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت میلگرد A3 نیشابور

میلگرد نیشابور که به عنوان محصول زیرمجموعه فولاد خراسان، یکی از پر مصرف ترین محصولات فولادی در منطقه شمال شرق ایران است. اگر به دنبال قیمت میلگرد نیشابور هستید، همین حالا به وب سایت کارآهن سر بزنید.

قیمت میلگرد A3 میانه

فولاد میانه، یکی از شرکت‌های بزرگ در منطقه غرب ایران است که سالانه با تولید انواع میلگرد در گریدهای مختلف، نقش مهمی در تامین نیاز صنایع زیرساختی استان‌های غربی ایفا می‌کند. میلگرد A3 میانه جزو با کیفیت ترین محصولات فولادی این شرکت است که قیمت مناسبی نسبت به سایر شرکت‌ها دارد. برای استعلام قیمت و نحوه خرید میلگرد میانه، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید میلگرد A3

برای خرید میلگرد آجدار a3  به نکات زیر توجه کنید:

  1. مقدار مورد نیاز میلگرد آجدار گرید a3 را بر اساس طراحی و مشخصات پروژه ساختمانی خود تعیین کنید.
  2. تامین کنندگان و تولیدکنندگان معتبر میلگرد آجدار a 3 را در منطقه خود انتخاب کنید. برای دریافت فهرست کامل تولیدکنندگان با کیفیت میلگرد A3 به همراه جدول به روز قیمت، به وب سایت کارآهن سر بزنید.
  3. با تامین کنندگان معتبر تماس بگیرید و برای مقدار مورد نیاز میلگرد آجدار گرید a3، شامل زمان تحویل، هزینه ها و شرایط پرداخت، پیشنهاد قیمت دهید.
  4. قیمت های دریافتی را ارزیابی و تامین کننده‌ای را انتخاب کنید که قیمت مقرون به صرفه، کیفیت قابل اعتماد و تعهدات تحویل را ارائه می‌دهد.
  5. سفارش خود را ثبت کنید و تمام اطلاعات لازم مانند آدرس تحویل، جزئیات تماس، مراحل پرداخت و هرگونه الزامات یا دستورالعمل‌های مورد نیاز را ارائه دهید.
  6. میلگرد آجدار گرید a3 را دریافت و بازرسی کنید تا از مطابقت با مشخصات و استانداردهای کیفی اطمینان حاصل نمایید.

توجه: فراموش نکنید که تمام اسناد خرید، رسیدها و سوابق کنترل کیفیت را برای خریدهای بعدی نگهداری کنید.

کلام آخر

در این مقاله درباره میلگرد آجدار گرید a3 صحبت کردیم. این نوع میلگرد دارای آج ۴۰۰ و ۴۲۰ است که نسبت به میلگرد a2، استحکام کششی بالاتری دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگرد A3 به همراه قیمت و نحوه خرید این محصول، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن مشورت کنید. با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

مهم‌ترین استاندارد برای تولید میلگرد A3 کدام است؟

استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲.

ظاهر آج میلگرد گرید a3 چه شکلی است؟

میلگرد A3 دارای آج ۴۰۰ و ۴۲۰ با ظاهر جناقی است.

میلگرد A3 به چه روشی تولید می‌شود؟

برای تولید میلگرد آجدار a3 از روش نورد گرم و ترمکس استفاده می‌کنند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.