آهن گالوانیزه یا آهن سفید چیست؟

در سال‌های اخیر، آهن گالوانیزه یا آهن سفید به یک جایگزین محبوب برای آهن سنتی و همچنین سایر فلزات و آلیاژها تبدیل شده است. از میخ‌ها و پیچ‌ها گرفته تا پل‌ها و اجزای قاب، موارد بی شماری هستند که از آهن گالوانیزه ساخته می‌شوند. آهن گالوانیزه یا آهن سفید قرن‌هاست که وجود داشته است و برخی از اولین استفاده‌های ثبت شده به قرن هفدهم میلادی برمی‌گردد.

اگر با آهن سفید یا گالوانیزه آشنا نیستید، ممکن است تعجب کنید که آهن گالوانیزه چیست و چه تفاوتی با آهن معمولی دارد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با آهن گالوانیزه یا آهن سفید آشنا کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

آهن گالوانیزه چیست؟

آهن گالوانیزه در اصل آهنی است که در قسمت بیرونی آن با یک لایه محافظ روی پوشانده شده است. این محصول به خودی خود مستعد تخریب ناشی از آب و هوا است. به عنوان مثال، وقتی آهن در معرض رطوبت و اکسیژن قرار می‌گیرد، زنگ زده و خورده می‌ شود. با گذشت زمان، وجود زنگ‌زدگی و خوردگی می‌تواند آهن را از بین ببرد و اساسا یکپارچگی ساختاری آن را به خطر بیندازد. خوشبختانه، روش گالوانیزاسیون یک راه ساده و موثر برای محافظت از آهن در برابر تخریب ناشی از آب و هوا است.

از طرفی، برخلاف آهن استاندارد که تنها از عنصر فلز و سایر عناصر شیمیایی تشکیل شده، آهن گالوانیزه یا آهن سفید شامل یک لایه روی اضافی در سطوح داخلی و خارجی است. اضافه کردن لایه روی به آهن سفید، با استفاده از روش گالوانیزاسیون در حمام روی مایع صورت می‌گیرد.

جدول مشخصات آهن گالوانیزه یا آهن سفید
نام محصولنام دومویژگیمزایامعایبکاربرد
آهن گالوانیزهآهن سفیددارای پوشش روی در سطح داخلی و خارجیضد خوردگی، مقاوم و عمر طولانیقیمت بالا، شکستگی احتمالی و لزوم تعمیر و نگهداری مداومصنایع نفت، گاز، هوافضا، ساختمانی، خودروسازی و …

تفاوت آهن گالوانیزه و آهن استاندارد

آهن استاندارد به طور کامل از عنصر فلزی آهن تشکیل می‌شود؛ در حالی که آهن گالوانیزه دارای یک لایه روی اضافه به آن است. هنگامی که آهن، گالوانیزه می‌شود، یعنی در حمامی از روی مایع قرار می‌گیرد. به طوری که عنصر روی حرارت داده می‌شود تا از حالت جامد به حالت مایع در بیاید. سپس آهن را در حمام روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند و پس از آن اجازه می‌دهند سرد شود. پس از سرد شدن، عنصر روی سفت می شود تا یک پوسته محافظ روی سطح آهن به وجود آورد.

با این حال، آهن سفید همان آهن استاندارد یا معمولی است که یک لایه روی در سطح داخلی و خارجی آن قرار می‌گیرد. لایه روی اضافه شده به محافظت از آهن در برابر زنگ‌ زدگی و خوردگی کمک می‌کند. بدون لایه روی، آهن در معرض رطوبت و اکسیژن محیط اطراف خود قرار می‌گیرد که اگر کنترل نشود، یک واکنش شیمیایی با آهن به نام اکسیداسیون آغاز می‌شود. اکسیداسیون زمینه زنگ زدگی و خوردگی آهن را به وجود می‌آورد.

روش گالوانیزاسیون آهن

برای ساخت آهن گالوانیزه یا آهن سفید از روش‌های مختلفی استفاده می‌‍شود که یکی از آن‌ها روش هاپ دیپ یا غوطه‌وری گرم است. روش غوطه‌وری گرم شامل رسوب روی در سطح آهن با فرو بردن آهن مذاب بر روی داغ می‌شود. این کار رایج‌ترین روشی است که برای گالوانیزاسیون آهن استفاده می‌شود. علاوه بر روش غوطه‌وری گرم، روش گالوانیزه سرد نیز وجود دارد. گالوانیزه سرد شامل برس زدن یک لایه روی سرد بر سطح آهن است.

روش تولید آهن سفید

برای تولید آهن سفید ابتدا برای اینکه بتوان آهن یا فولاد را از چربی تمیز داد، آن را در یک محلول ضد چربی قرار می‌دهند. هنگامی که در سطح آهن هیچگونه چربی وجود نداشت، آن را در محلول اسید سولفوریک گرم قرار می‌دهند تا رقیق شود. سپس برای شار کردن فولاد، آن را در محلول آبی کلرید روی-آمونیوم می‌گذارند. وقتی فولاد شار شد، وارد مرحله گالوانیزاسیون می‌شود که همان حوض روی مذاب است.

آهن گالوانیزه

مزایای آهن گالوانیزه یا آهن سفید

مهم‌‎ترین مزایای آهن گالوانیزه یا آهن سفید عبارتند از:

  • هزینه اولیه کم
  • عدم نیاز به ابزار خاص برای گالوانیزه شدن
  • دوام طولانی
  • ضد خوردگی
  • ضد آب و رطوبت
  • ضد مواد شیمیایی
  • ضد ضربه
  • قابل شستشو

معایب آهن گالوانیزه

مهم‌ترین معایب آهن گالوانیزه عبارتند از:

  • احتمال شکسته شدن به دلیل نرم بودن محصول
  • احتمال خوردگی محصول به ویژه در مناطق دریایی و مرطوب
  • لزوم تعمیر و نگهداری محصول
  • قیمت بالا به دلیل هزینه زیاد

عمر آهن گالوانیزه چقدر است؟

فرایند گالوانیزاسیون آهن باعث افزایش طول عمر محصول فولادی می‌شود. به طوری که اگر آهن سفید در معرض شدید آب و رطوبت قرار داشته باشد، می‌تواند تا ۲۰ سال دوام داشته باشد. با این حال، عمر آهن گالوانیزه به صورت طبیعی بین ۲۰ تا ۵۰ سال است.

کاربرد آهن گالوانیزه

مهم‌ترین کاربردهای ورق آهن سفید یا گالوانیزه عبارتند از:

  • قطعات خودرو
  • صنایع نظامی
  • قطعات صنعتی
  • صنایع فضایی
  • صنایع الکترونیکی
  • تولید لوله‌های صنعتی و خانگی  (نفت، گاز، بخاری و …)
  • سطوح یخچال، فریزر، کولر گازی و کابینت
  • تجهیزات کشاورزی
  • نرده راه پله
  • پنجره
  • درب

قیمت آهن گالوانیزه

قیمت آهن سفید یا گالوانیزه بر اساس نرخ ارز، قیمت مواد اولیه، هزینه انرژی، نیروی انسانی، حمل و نقل، تورم و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید آهن گالوانیزه از کارآهن

هر چقدر کیفیت عنصر روی در فولاد بیشتر باشد، باید انتظار داشت که مدت زمان بیشتری عمر خواهد کرد. با این وجود برخی کارشناسان معتقدند که آهن گالوانیزه می‌تواند تا ۷۰ سال نیز عمر پایدار داشته باشد. اگر به دنبال خرید ورق گالوانیزه سرد هستید، همین حالا با کارشناسان ما مشورت کنید. برای ارتباط با کارشناسان، با شماره تماس ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی آهن گالوانیزه یا آهن سفید و تفاوت آن با آهن استاندارد پرداختیم. آهن سفید همان آهن با پوشش روی است که فولاد را در برابر خوردگی، سایش، شکستگی و … مقاوم می‌کند. برای تولید آهن سفید یا گالوانیزه، از روش غوطه وری گرم و سرد استفاده می‌گردد. به صورتی که سطح بیرونی و داخلی آهن، با آلیاژ روی پوشش داده می‌شود. همچنین آهن گالوانیزه نقش مهمی در تولید لوله‌های صنعتی و خانگی به همراه قطعات صنعتی دارد.

سوالات متداول

آهن سفید چیست؟

آهن سفید همان آهن گالوانیزه است که سطح داخلی و خارجی آن با آلیاژ روی پوشش داده می‌شود.

آهن گالوانیزه بهتر است یا آهن معمولی؟

آهن گالوانیزه شده در برابر خوردگی مقاوم است اما آهن معمولی چنین مزیتی ندارد.

آهن سفید یا گالوانیزه چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای آهن سفید می‌توان به قطعات صنعتی، خودرو، کشاورزی، صنایع هوافضا، ساختمانی، نفت و گاز اشاره کرد.

عیوب آهن گالوانیزه چیست؟

آهن گالوانیزه یا آهن سفید عیوب مختلفی دارد که از جمله شامل خوردگی احتمالی به ویژه در مناطق مرطوب دریایی، نیاز به تعمیر و نگهداری و هزینه تولید بالا می‌شود.

عمر آهن سفید چقدر است؟

آهن سفید یا گالوانیزه بین ۲۰ تا ۵۰ سال عمر می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.