میلگرد بستر چیست؟ مزایا، معایب و کاربردها

میلگرد بستر شامل میلگردهای خرپایی یا نردبانی است که دو میلگرد طولی را به یکدیگر متصل می‌کنند. این محصول برای دیوارکشی ساختمان استفاده می‌شود که به صورت طولی و عرضی است. همچنین مواد اولیه میلگرد بستر شامل فولاد استیل و گالونیزه است که فاصله هر ردیف آن در دیوار ۴۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله به معرفی میلگرد بستر و کاربردهای آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد بستر

میلگرد بستر به محصولی اطلاق می‌شود که اغلب شامل دو میلگرد ساده یا آجدار موازی و شبکه‌ای از مفتول به طول ۳ متر در قسمت میانی آن است. این محصول در فرآیند دیوارکشی به صورت طولی و عرضی بین مواد مختلف قرار گرفته و با ملات پوشش داده می‌شود.

میلگرد موسوم به میلگرد بستر به دلیل داشتن بدنه مستحکم، می‌تواند ارتباط بین دو ردیف مصالح را افزایش داده و در نتیجه مقاومت ساختمان شما را در برابر زلزله و حوادث غیر مترقبه افزایش دهد. این امر باعث شده تا محبوبیت این محصول طی چند دهه گذشته افزایش یابد.

جدول مشخصات میلگرد بستر
نام محصولمواد اولیهنام انگلیسیانواعفاصله نصب هر ردیف در دیوارمیزان ملات برای هر ردیف میلگرد بسترکاربرد
میلگرد بسترفولاد استیل و گالوانیزهladder rebarمیلگرد بستر خرپایی و نردبانی۴۰ سانتی‌متر۱.۵ سانتی‌مترساختمان فلزی و بتنی

میلگرد بستر به انگلیسی

در زبان انگلیسی به میلگرد بستر، ladder rebar گفته می‌شود.

تاریخچه میلگرد بستر

تاریخچه میلگرد بستر محدود به دهه‌های گذشته نیست، بلکه حدود دو قرن از ساخت این محصول می‌گذرد. برای اولین بار در سال ۱۸۱۳ تعدادی از مهندسان آمریکایی موفق به ساخت میلگرد بستر شدند.

کارایی منحصر به فرد این نوع محصولات و البته مقاومت کلی آن‌ها در برابر ضربه‌های مختلف باعث شد تا مهندسان استفاده از میلگرد بستر را برای مقاوم سازی دیوارها در برابر زلزله ضروری بدانند.

این به نوبه خود رشد و مسیر پیشرفته میلگرد بستر را هموار کرد. به طوری که طی چند دهه گذشته جایگاه خود را در استاندارد ساخت و ساز بسیاری از کشورها مانند کانادا، استرالیا و غیره باز کرده است.

در ایران نیز طی چند دهه گذشته معماران و مهندسان زیادی به استفاده از این محصولات روی آورده‌اند. با این حال، بخش بسیار بزرگتری هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و ماهیت آن را درک نمی‌کنند.

انواع میلگرد بستر

میلگرد بستر از نظر جنس به دو دسته استیل (استنلس استیل) و فولاد گالوانیزه تقسیم‌بندی می‌شود. همچنین از نظر ظاهر یا شیوه نصب شامل میلگرد بستر نردبانی و خرپایی است.

۱- انواع میلگرد بستر بر اساس جنس

میلگرد بستر براساس جنس می‌تواند به دو دسته استنلس استیل و گالوانیزه تقسیم شود:

میلگرد بستر استیل 

در راستای پاسخ به پرسش میلگرد بستر چیست باید اشاره کرد که یکی از متریال‌های مهم تولید میلگرد بستر، استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ است. استفاده از این نوع فولاد برای تولید میلگرد بستر، کیفیت محصول نهایی را چندین برابر افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، مهم‎‌ترین خاصیت استنلس استیل، ضد آب بودن آن است که می‌تواند در برابر آب، رطوبت و اکسیداسیون، مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهد. در ضمن فولاد استیل می‌تواند مقاومت میلگرد بستر را در محیط قلیایی و اسیدی بالا ببرد.

تولید میلگرد بستر با استفاده از فولاد ضد زنگ، قابلیت جوشکاری، فشار و ضربه را در این محصول افزایش می‌دهد. بنابراین سعی کنید است که میلگرد بستر را در مناطق مرطوب و شرجی استفاده کنید.

میلگرد بستر گالوانیزه

فولاد گالوانیزه، دومین محصولی است که زمینه را برای تولید میلگرد بستر فراهم می‌کند. اگرچه فولاد گالوانیزه نسبت به فولاد ضد زنگ خواص متفاوت‌تری دارد اما شواهد علمی و تجربی نشان می‌دهد که این محصول می‌تواند میلگرد بستر را در برابر اکسید شدن، کشش و خمش مقاوم کند.

از نظر اقتصادی، هزینه تولید میلگرد بستر با استفاده فولاد گالوانیزه کمتر از فولاد ضد زنگ است. با این حال، توصیه می‌کنیم که از این محصول در مناطق غیر مرطوب استفاده کنید.

میلگرد بستر

۲- انواع میلگرد بستر از نظر ظاهر یا شیوه نصب

میلگرد بستر خرپایی

میلگرد بستر خرپایی نیز به مانند همتای خود (میلگرد بستر نردبانی) به دو صورت طولی و عرضی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول از فولاد ضد زنگ یا همان استنلس استیل و فولاد گالوانیزه به قطر ۴ تا ۵ سانتی‌متر تولید می‌شود.

برای افزایش مقاومت کششی و استحکام دیوار، استفاده از میلگرد بستر خرپایی مناسب است. این محصول پرکاربرد، ساختمان را در برابر هرگونه عوامل طبیعی مانند زلزله مقاوم می‌سازد.

این نوع میلگرد در ساختمان‌های ساخته شده با آجر و بلوک، کاربرد زیادی دارد که هنگام اتصال به سازه، به اندازه ۵ سانتی‌متر ملات بر روی آن قرار می‌گیرد.

میلگرد بستر نردبانی

اگر به دنبال استفاده طولی از میلگرد بستر هستید، بهتر است که نوع میلگرد نردبانی را انتخاب کنید. با این حال از میلگرد نردبانی در مواردی نیز به صورت عرضی استفاده می‌شود.

اگرچه جنس میلگرد بر اساس نیاز مشتری تغییر پیدا می‌کند اما با این وجود، برای تولید میلگرد بستر نردبانی، از فولاد استنلس استیل و فولاد گالوانیزه بهره می‌گیرند.میلگرد بستر نردبانی در سایز ۴ تا ۵ سانتی‌متر تولید می‌شود.

در ضمن فراموش نکنید که در صورت اجرای طولی این نوع میلگرد، باید به اندازه ۵ سانتی‌متر ملات بر روی آن قرار بگیرد.

ویژگی‌های میلگرد بستر

یکی از دلایل محبوبیت روزافزون میلگرد بستر، ویژگی‌های ایده آل آن‌ها است. این محصولات دارای ویژگی‌ها و نقاط قوت منحصر به فردی هستند که آن‌ها را از همتایان خود متمایز می‌کند.

یکی از بارزترین و البته مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد بستر، مقاومت بالای آن‌ها است. این محصول از موادی مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد با پوشش کربن ساخته شده‌ است که در شرایط بحرانی، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

نحوه ساخت آن‌ها باعث شده تا محصول اشاره شده بتواند ردیف‌های ملات و آجر یا بلوک را به نحو بهتری به هم بچسباند و از ایجاد ترک در ساختار آن‌ها جلوگیری کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در این محصولات به چشم می‌خورد، مقاومت در برابر زنگ زدگی است. همانطور که اشاره کردیم، جنس این محصولات ضد زنگ است و همین امر باعث می‌شود که ماده اصلی آن‌ها از خوردگی دور بماند. این چیزی است که موجب بالا رفتن طول عمر آن‌ها می‌شود.

لازم به ذکر است که اگر در ساخت سازه خود از بلوک‌های سبک مانند بلوک هبلکس یا سیپورکس استفاده می‌کنید، نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.

طبق استانداردهای جهانی پیرامون صنعت ساختمان‌سازی، توصیه شده است که به جای استفاده از وال پست یا میلگرد بستر، از بست‌های مکانیکی یا بست‌های اتصال سیپورکس استفاده شود.

دیگر ویژگی‌های میلگرد بستر عبارتند از:

۱- مقاومت بالا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد بستر، افزایش میزان مقاومت سازه در برابر عوامل بیرونی است. با توجه به کاربرد فراوان این محصول در زمینه تقویت دیوارهای آجری و سفالی، به راحتی می‌توان آن را برای افزایش مقاومت سازه مورد استفاده قرار داد.

مقاومت میلگرد بستر، جزو ویژگی‌هایی است که کاربرد آن را در انواع ساختمان‌های مدرن و سنتی گسترش می‌دهد.

۲- انعطاف‌پذیری

با توجه به اینکه میلگرد بستر یا میلگرد تخت شامل شبکه‌های گسترده از مفتول‌ است، بنابراین می‌توان اذعان کرد که انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به طوری که نیروی خارجی به سادگی نمی‌تواند زمینه را برای تخریب ساختمان به وجود آورد.

این محصول دارای انعطاف‌پذیری بالایی است که از طریق تقسیم نیرو به شبکه درهم پیچیده مفتول، می‌تواند مقاومت سازه را در برابر هرگونه نیروی تخریبگر تضمین کند.

۳- دوام بالا

وقتی از دوام میلگرد بستر صحبت می‌کنیم، منظور طول عمر بالای آن است که می‌توان تضمین‌کننده استفاده از این محصول در بلندمدت باشد. در واقع دوام بالای میلگرد بستر باعث شده است که طول عمر ساختمان نیز افزایش پیدا کند.

۴- مقاومت در برابر زلزله و آتش

یکی از ویژگی‌های میلگرد بستر، مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش است. این محصول برخلاف نمونه میلگرد معمولی، قابلیت بالایی برای حفاظت از سازه در برابر زلزله و حرارت‌های ناشی از آتش‌سوزی دارد.

با استفاده از این محصول می‌توانید مطمئن شوید که ساختمان شما در برابر عوامل طبیعی مصون خواهد ماند.

۵- قابلیت جوشکاری

اگرچه میلگرد بستر قابلیت جوشکاری بالایی دارد اما ویژگی منحصر به فرد این محصول در به کارگیری سایر شیوه‌های اتصال است. به طور نمونه می‌توان به استفاده از پیچ یا رول پلاک کردن برای اتصال میلگرد بستر به سازه اشاره کرد.

روش‌های فوق نمی‌توانند به پای اتصال از طریق جوشکاری برسند. در نتیجه قابلیت جوشکاری میلگرد بستر به صورت جوش نقطه‌ای اتوماتیک بر اساس استاندارد ASTM A۹۵۱، این محصول را به یک محصول خاص تبدیل کرده است.

۶- پایداری حرارتی

هیچ محصولی را نمی‌توان به اندازه میلگرد بستر یافت که بتواند در برابر حرارت، این چنین مقاومت بالایی از خود نشان دهد. درک این موضوع به گونه‌ای است که بسیاری از معماران و مهندسان، اولویت اول خود را بر استفاده از این محصول می‌گذارند تا خیال آن‌ها از بابت حوادث غیر مترقبه مانند آتش‌سوزی و نفوذ حرارت به آن راحت باشد.

علاوه بر این، فولاد به عنوان تنها ماده مورد استفاده در تولید میلگرد بستر است؛ زیرا ازدیاد طول فولاد در اثر دماهای بالا (ضریب انبساط حرارتی) تقریبا برابر با بتن است. به همین خاطر می‌توان اطمینان یافت که میلگرد حرارتی پایداری حرارتی سازه را تضمین خواهد کرد.

کاربرد میلگرد بستر

۱- ساختمان‌های بتنی

مهم‎ترین کاربرد میلگرد بستر، استفاده در ساختمان‌های بتنی است. برای اجرای این محصول در بتن، از دو روش افقی و عمودی استفاده می‌شود.

از جمله مزیت‌های استفاده از میلگرد بستر در بتن آرمه، درگیری بیشتر میلگرد و مفتول در سیمان و بتن است. اختلاط بیشتر این محصول با بتن موجب می‌شود که مقاومت دیوار ساختمان در برابر هرگونه نیروی خارجی مخرب، افزایش پیدا کند.

۲- ساختمان‌‌های فلزی

برای افزایش مقاومت ساختمان‌های فلزی در برابر عواملی مانند زلزله و آتش‌سوزی، بهترین گزینه استفاده از میلگرد بستر است. این محصول می‌تواند پیوند محکمی با ساختمان فلزی ایجاد کند؛ در نتیجه امکان مقاوم‌سازی ساختمان در برابر هر نوع نیروی فشاری و کششی را تضمین می‌شود.

مشخصات میلگرد بستر

میلگرد بستر به عنوان یک محصول فولادی ضد زنگ یا فولاد گالوانیزه، دارای تنش تسلیم حداقل ۴۸۵ Mpa و مقاومت نهایی ۵۵۰ Mpa است که بر اساس استاندارد ASTM A۸۲  و ASTM A۹۵۱ تولید می‌شود.

باید توجه داشته باشید که بر اساس استانداردهای اجرایی، فاصله عرضی دو میلگرد آجدار بستر را بین ۵.۵ تا ۱۵ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: معرفی میلگرد عرضی و کاربردهای آن

وزن میلگرد بستر

در جدول زیر به وزن میلگرد بستر اشاره می‌کنیم:

جدول وزن میلگرد بستر
وزن میلگرد بستر نردبانی (گرم)وزن میلگرد بستر خرپایی (گرم)سایز میلگرد بسترطول میلگرد بستر
۶۷۰۹۰۰۵.۵۳
۷۳۰۹۳۰۱۱۳
۷۷۰۹۵۰ تا ۹۶۰۱۵۳

مزایای میلگرد بستر

  • لایه پوششی محکم و پایدار
  • استحکام بالا به عنوان یک عایق مناسب برای صفحات دیوار
  • لایه پوششی میلگرد بستر در برابر خوردگی مقاوم است
  • استحکام مکانیکی بالا
  • چسبندگی بالا
  • ضخامت یکنواخت پوشش
  • به عنوان یک عایق برای سلول‌های الکتروشیمیایی عمل می‌کند
  • از ورود یون‌های کلرید جلوگیری می‌کند
  • کنترل عرض و فاصله ترک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حاصل از جمع‌ شدگی و تغییر شکل‌‌های حرارتی
  • بیشتر شدن استقامت و شکل‌پذیری خمش خارج از صفحه دیوار
  • بالا بردن استقامت برشی دیوار
  • افزایش انسجام و شکل‌پذیری دیوار از طریق ایجاد اتصال بین دیوارهای دو لایه 
  • کاهش هزینه‌ها
  • کاهش وزن سازه
  • افزایش مقاومت و استحکام سازه
  • افزایش سرعت ساخت و نصب
  • کاهش مصرف انرژی

معایب میلگرد بستر

از نظر فنی، برای تولید میلگرد بستر باید محاسبات دقیق و حساب شده‎ای را در نظر گرفت. با توجه به نقش مهم این محصول در افزایش مقاومت سازه، بنابراین باید در تولید آن نیز مقررات و استانداردهای خاصی را پیرامون سایز، قطر، شیوه نصب و غیره مد نظر قرار داد تا در نتیجه بتوان از کارکرد بهینه آن اطمینان حاصل کرد.

فرآیند تولید میلگرد بستر

برای تولید میلگرد بستر، ابتدا قطر کلاف را کاهش می‌دهند تا بتوان به محصول نهایی دست پیدا کند. قطر کلاف به طور معمول ۵.۵ میلی‌متر است که کاهش آن از طریق عملیات کشسانی صورت می‌گیرد.

قرار گرفتن محصول در فرآیند عملیات کشسانی، قطر آن را از ۵.۵ میلی‌متر به ۴ میلی‌متر کاهش می‎دهد. وقتی کاهش قطر صورت گرفت، کلاف‌ها برای قرار گرفتن در دمای ذوب بالای ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد، وارد کوره می‌شود. عملیات پخته شدن کلاف را آنیلینگ می‌نامند.

وقتی کلاف در دمای ذوب قرار گرفت، برای تبدیل شدن به میلگرد وارد فرآیند نورد گرم می‌شود. در مرحله آخر، میلگرد به واسطه دستگاه به قطعات مورد نیاز تغییر شکل داده و سپس جوشکاری می‌گردد.

فرآیند جوشکاری برای تبدیل شدن به میلگرد بستر، یک مرحله مهم و ضروری است تا میلگرد بستر به یکدیگر متصل گردد. در نهایت محصول برای استفاده در صنعت ساختمان، به مشتری فروخته می‌شود. 

میلگرد بستر در دیوار چینی

هدف اصلی میلگرد بستر یا میلگرد تخت، افزایش مقاومت کششی بتن و کمک به مقاومت و استحکام سازه به ویژه دیوار در برابر ترک خوردگی و شکستگی است. با استحکام کششی بیشتر، بتن بهتر می‌تواند در برابر شکستن تحت کشش مقاومت کند.

ضوابط میلگرد بستر

  • استفاده از فولاد استیل یا گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی میلگرد بستر، الزامی است.
  • برای اتصال بهتر سیمان یا بتن با میلگرد، ظاهر آن بهتر است از نوع آجدار باشد.
  • قطر میلگرد بستر باید ۴ میلی‌متر باشد.
  • عرض این میلگرد ۵ تا ۱۱ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.
  • میزان ملات سیمان یا بتن برای هر ردیف میلگرد بستر، ۱.۵ سانتی‌متر است.

فاصله میلگرد بستر

در صورتی که باربری دیوار کم باشد، فاصله نصب هر یک ردیف میلگرد بستر باید ۴۰ سانتی‎‌متر باشد. چنانچه بار بیشتری به دیوار وارد شود، بایستی فاصله هر ردیف از میلگرد بستر را کمتر کرد.

تولیدکنندگان میلگرد بستر

در حال حاضر، شرکت‌های انگشت شماری در داخل ایران به تولید میلگرد بستر مشغول هستند. از جمله شرکت‌های تولیدکننده میلگرد بستر عبارتند از:

توجه: کارخانه فایف یکی از بهترین تولیدکنندگان میلگرد بستر است که فعالیت خود را از ۱۳۷۰ آغاز کرد. این شرکت در حال حاضر تولید میلگرد بستر را در دو نوع میلگرد بستر نردبانی و خرپایی مطابق با مقررات ملی ساختمان پیش می‌برد.

نحوه اجرای میلگرد بستر

میلگرد بستر محصولی به عرض ۲ تا ۳ سانتی‌متر است که در بین ملات مورد استفاده در ساختمان‌ قرار می‌گیرد. به معنای بهتر، برای اتصال این محصول به ستون یا کلاف‌های قائم به وسیله گیره و قلاب به ویژه در ساختمان‌های با سازه فولادی، باید آن را در هنگام دیوار چینی بر روی ملات قرار داد.

اگر قصد جایگذاری میلگرد بستر در ساختمان‌های بتنی را داشته باشید، باید بدانید که گیره‌ها به وسیله رول پلاک یا پیج به ستون متصل می‌گردد.

در صورتی که نصب میلگرد بستر به صورت افقی تنظیم شود، باستی کلاف میلگرد به صورت خرپا مورد استفاده قرار گیرد. به طوری که عرض میلگرد بستر با عرض دیوار به صورت مساوی در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، لازم است که عرض میلگرد بستر کمتر از ضخامت دیوار باشد تا در نتیجه بتوان آن را در داخل ملات پنهان کرد.

برای نصب میلگرد بستر به صورت عمودی، لازم است که ابتدا میلگرد در فضای خالی بین ردیف‌های دیوار چینی قرار داده شود. لذا برای اینکه بتوان میلگرد را در بلوک‌های ثابت نگه داشت، از میلگرد بستر استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، برای اتصال میلگرد بستر به تیرآهن یا میلگرد، از طریق روش جوشکاری عمل می‌کنند. برای نصب و اتصال این محصول به تیرآهن و غیره، در صورت نیاز می‌‌توان روش‌هایی مانند گیره و قلاب را جایگزین روش جوشکاری کرد.

وال پست یا میلگرد بستر

برای اینکه بتوان صفحه‌های دیوار ساختمان را در برابر عوامل بیرونی مقاوم‌سازی کرد، دو روش وجود دارد که به راحتی می‌توان از طریق آن، زمینه را برای افزایش مقاومت ساختمان به وجود آورد.

از جمله روش‌های رایج برای مقاوم‌سازی ساختمان، استفاده از میلگرد بستر و وال پست است. البته نباید فراموش کنید که این دو روش به هیچ عنوان همزمان با یکدیگر اجرا نمی‌شوند؛ بنابراین باید از بین هر کدام از دو روش فوق (بر اساس نیاز) انتخاب کنید.

این روش با استفاده از مفتول و میلگردهای به هم جوش داده شده در صفحات دیوار نصب می‌گردد. در حالی که برای اجرای وال پست، نبشی‌های جوش داده شده را به شکل یک قاب درمی‌آورند تا بتوان آجر دیوار ساختمان را به راحتی بر روی آن نصب کرد. در ضمن وظیفه اصلی وال پست، توزیع استاندارد نیروهای بیرونی به دیوار است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد بستر و وال پست، هزینه کمتر و اجرای راحت‌تر است. به طوری که برای اجرای وال پست، باید نبشی را به سقف و ستون جوشکاری کرد. این در حالی است که نصب میلگرد بستر بسیار ساده‌تر از وال پست انجام می‌شود؛ همین امر زمینه را هزینه اجرای میلگرد بستر را کمتر از همتای خود می‌کند.

تنها مزیت برتر وال پست نسبت به میلگرد بستر، مقاومت بیشتر در برابر هر نوع نیروی بیرونی به ساختمان است. وال پست می‌تواند تحمل ساختمان را در برابر نیروهای مخرب افزایش دهد.

میلگرد بستر در وال پست

استفاده از میلگرد بستر در وال پست، یک تکنیک نوآورانه برای صنعت ساختمان است. این ترکیب به طور گسترده برای تقویت دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا باعث کاهش ترک خوردگی، افزایش استحکام خمشی جانبی و خاصیت ارتجاعی دیوار می‎شود.

قطر میلگرد بستر مورد استفاده در وال پست باید ۲.۵ تا ۶ میلی‌متر در طول ۳ متر و عرض ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰ سانتی‌متر باشد. همچنین فاصله هر ردیف از میلگرد اجرا شده در وال پست ۴۰ سانتی‌متر است.

قیمت میلگرد بستر

یکی از مزایایی که در میلگردهای بستر به چشم می‌خورد، قیمت پایین در مقایسه با مقاومت بالای آن‌ها است. این محصولات می‌توانند مقاومت کلی دیوارهای شما را تا حدود زیادی افزایش دهند. در حالی که هزینه آن‌ها در مقایسه با بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر پایین است.

بیشتر بخوانید: قیمت و نحوه خرید میلگرد

میلگرد بستر

کلام آخر

در این مقاله به موضوع میلگرد بستر و کاربردهای آن پرداختیم. این محصول از دو میلگرد آجدار به همراه شبکه‌ مفتولی تشکیل شده است که در دو نوع نردبانی و خرپایی تولید و اجرا می‌شود.برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در مجله کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر یا میلگرد تخت، یکی از محصولاتی است که از فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل تولید می‌شود. این نوع محصول شامل دو میلگرد آجدار به همراه شبکه‌های مفتول است که در دو شکل عرضی و طولی اجرا می‎گردد.

میلگرد بستر چه مزایای دارد؟

مقاومت بالا در برابر نیروهای بیرونی، ضد زنگ بودن، چسبندگی بیشتر به ملات، ضد خوردگی و ترک، از جمله مهم‌ترین مزایای میلگرد بستر به حساب می‌آید.

میلگرد بستر چه کاربردی دارد؟

مقاومت بالا در برابر زلزله و آتش، انعطاف‌پذیری، دوام بالا، قابلیت جوشکاری بالا و پایداری حرارتی باعث شده است که میلگرد بستر برای استفاده در ساختمان‌های فلزی و بتنی، گزینه ایده‌آلی باشد.

مهم‌ترین تفاوت میلگرد بستر و وال پست چیست؟

اگرچه میلگرد بستر اجرای ساده‌تر و هزینه کمتری نسبت به وال پست دارد اما وال پست می‌تواند تحمل ساختمان را در برابر نیروهای بیرونی بیشتر کند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.