ورق ST37 چیست؟ کاربرد، مزایا و ویژگی‌های آن

ورق کربنی شیت ST۳۷

ورق ST37 یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع خودروسازی و لوازم خانگی است. این محصول یک نوع ورق سیاه کم کربن است که در انواع مختلف (نورد سرد، نورد گرم، فولاد گالوانیزه و فولاد از پیش رنگ آمیزی شده) تحت استانداردهای DIN ۱۷۱۰۰ و EN۱۰۰۲۵-۲ (با نامگذاری‌های مختلف مانند S۲۳۵JR ،S۲۳۵J۰ و S۲۳۵J۲) و در دو شکل شیت و رول تولید می‌شود. از جمله مشخصات ورق ST37 می‌توان به استحکام کششی ۳۶۰ تا ۵۱۰ مگاپاسکال، حداقل قدرت تسلیم ۲۳۵ مگاپاسکال، ازدیاد طول حداقل ۲۵ تا ۴۰ درصد و سختی ۱۱۵ تا ۱۴۰ HB اشاره کرد. مهم‎ترین مزایای این محصول شامل جوش‌پذیری و شکل‌‎پذیری مناسب، استحکام  کششی و دوام بالا می‌شود.

فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان، فولاد کاویان اهواز و فولاد گیلان، جزو مهم‌ترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور به شمار می‌آیند. در این مقاله قصد داریم موضوع ورق ST37 را از دریچه روش نورد گرم بررسی کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

ورق ST37 چیست؟

ST37 یک نوع ورق فولادی کم کربن است که به عنوان ورق سیاه شیت و رولی نیز شناخته می‌شود. این محصول بخشی از استاندارد EN۱۰۰۲۵-۲ است که شرایط فنی تحویل محصولات فولادی از جمله ورق‌های نورد گرم را مشخص می‌کند.

ورق ورق ST۳۷ با ضخامت بالا

ST37 به چه معناست؟

عبارت ST37 نامی است که در استاندارد آلمانی DIN ۱۷۱۰۰ برای فولاد کربنی استفاده می‌شود. در استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ گریدهای فولادی مختلف مانند ST37 و ST۵۲ وجود دارد. این گریدها نشان‌دهنده حداقل استحکام تسلیم فولاد بر حسب N/mm۲ (مگا پاسکال) است. با این حال، استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ منسوخ شده است و به جای آن اغلب از استاندارد EN۱۰۰۲۵-۲ استفاده می‌شود.

ST37 یک نوع فولاد کم کربن با حداقل استحکام تسلیم ۲۳۵ N/mm۲ است. عدد ۳۷، حداقل استحکام کششی (۳۷۰ نیوتن بر میلی‌متر مربع) را نشان می‌دهد که فولاد باید پس از انجام فرایند نورد گرم داشته باشد.

اشاره به این نکته ضروری است که ST37 مختص استاندارد DIN آلمان است. گریدهای معادل با ترکیبات شیمیایی و خواص مکانیکی مشابه می‌توانند در سایر استانداردهای بین المللی مانند ASTM (انجمن متالورژی آمریکا) یا JIS (استاندارد صنعتی ژاپن) نیز وجود داشته باشند.

علاوه بر این، در استانداردهای مختلف الزامات لازم همچون خواص مکانیکی و آنالیز و .. ذکر شده‌اند که می‌توان با مراجعه به این استاندارد و انجام آزمون‌های مختلف به نوع و کیفیت ورق ST37 پی برد جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و همچنین خرید فولاد ST37 به همراه گواهینامه، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع ورق ST37

وقتی صحبت از ورق‌ ST37 چیست به میان می‌آید، انواع و اشکال مختلفی با توجه به فرآیندهای تولید و الزامات خاص موجود است. در ادامه به چند نوع متداول ورق ST37 اشاره می‌کنیم:

۱. ورق‌های فولادی نورد گرم

ورق‌های نورد گرم ST37 با حرارت دادن فولاد تا دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد و عبور آن از خط نورد تولید می‌شوند. این فرایند زمینه را برای تولید ورق‌هایی با سطح خشن به همراه یک لایه اکسید به وجود می‌آورد. ورق‌های تولید شده در طول عملیات نورد گرم اغلب در کاربردهای سازه‌ای (صنعت ساختمان و …) و صنایعی که تحمل ابعادی در آن مهم است، استفاده می‌شود.

ورق سیاه نورد گرم

۲. ورق‌های فولادی نورد سرد

ورق‌های نورد سرد ST37 با قرار دادن ورق‌های نورد گرم در طول فرایند نورد سرد تولید می‌شوند که شامل عبور آن‌ها از غلتک‌ها در دمای محیط است. ورق‌های تولید شده در طول خط نورد سرد، سطح صاف‌تر، دقیق‌تر با دقت ابعادی بهبود یافته و تحمل ضخامت بیشتر نسبت به فرایند نورد گرم را به ارمغان می‌آورد. از جمله کاربردهای این نوع ورق‌ها می‌توان به پانل‌های خودرو، لوازم خانگی و قطعات الکترونیکی اشاره کرد.

۳. ورق‌های فولادی گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه ST37 با یک لایه روی از طریق فرایند گالوانیزه گرم پوشش داده می‌شوند. پوشش روی باعث محافظت در برابر خوردگی و افزایش دوام ورق‌ها می‌گردد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای ورق گالوانیزه ST37 می‌توان به سازه‌های تولید شده در فضای باز، سقف و… اشاره داشت.

۴. ورق‌های فولادی از پیش رنگ شده

ورق‌های از پیش رنگ شده ST37 دارای یک لایه رنگ به عنوان پوشش است. این فرایند نه تنها جذابیت بصری ورق را افزایش می‌دهد بلکه فولاد را از خوردگی بیشتر محافظت می‌کند. ورق‌های ST37 در مناطقی کاربرد دارند که هم جذابیت بصری و هم محافظت در برابر عناصر جوی مهم هستند: مانند نمای ساختمان، لوازم خانگی و… .

برای تعیین مناسب‌‎ترین نوع ورق ST37 برای پروژه‌های خود، توصیه می‌کنیم با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن مشورت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرد.

روش تولید ورق ST37

  1. فولاد سازی: تولید ورق ST37 با فرایند فولادسازی آغاز می‌شود. ابتدا مواد خام شامل سنگ آهن، زغال سنگ و… در یک کوره بلند یا کوره قوس الکتریکی ذوب می‌شوند. سپس فولاد مذاب برای رسیدن به ترکیب شیمیایی مورد نظر به همراه حذف ناخالصی‌ها، تصفیه می‌گردد.
  2. ریخته گری پیوسته: هنگامی که فولاد تصفیه شد، آن را به اسلب و بیلت تبدیل می‌کنند. ریخته‌گری پیوسته یک روش رایج شامل ریختن فولاد مایع در قالب‌های خنک‌شده با آب است که در نتیجه اسلب‌ها و بیلت‌ها به دست می‌آیند.
  3. نورد گرم: اسلب و بیلت ریخته گری شده وارد خط نورد گرم می‌شوند. از طریق فرایند نورد گرم (شامل کاهش ضخامت و اعمال فشار به فولاد گرم شده) ورق‌های ST37 به دست می‌آیند. در نتیجه این فرایند، علاوه بر ازدیاد طول، قطر ورق نیز کاهش پیدا می‌کند.
  4. عملیات سطحی: پس از نورد گرم، ورق‌های ST37 ممکن است تحت عملیات سطحی قرار گیرند. عملیات سطحی شامل رسوب‌زدایی برای از بین بردن فلس‌های اکسیدی تشکیل شده در هنگام نورد گرم است که از اسید برای حذف هرگونه اکسید باقی مانده روی سطح استفاده می‌کنند.
  5. نورد سرد: بسته به نیازهای خاص و ویژگی‌های مورد نظر ورق ST37، می‌توان این نوع ورق‌ها برای پردازش بیشتر، تحت عملیات نورد سرد قرار داد؛ جایی که ورق‌ها از طریق غلتک‌ها در دمای محیط عبور داده می‌شوند تا ضمن کاهش ضخامت، سطح آن نیز بهبود یابد.
  6. برش و شکل‌دهی: هنگامی که ورق‌ها به ابعاد نهایی خود رسیدند، می‌توان آن‌ها را بر اساس نیاز مشتری به اندازه‌ها یا اشکال خاصی برش داد. این کار را می‌توان از طریق تکنیک‌هایی مانند برش اره‌ای یا برش لیزری انجام داد. ورق‌های ST37 همچنین می‌توانند با استفاده از فرایندهایی مانند خمش، جوشکاری یا مهر زنی (پرس کاری) به قطعات یا اجزای دلخواه تبدیل یا ساخته شوند.
ورق ST۳۷ شیت

کاربردهای ورق ST37

برای پاسخ به این پرسش که ورق ST37 چیست، به سراغ کاربردهای این محصول می‌رویم. در ادامه به برخی از کاربردهای رایج این نوع ورق اشاره می‌کنیم:

  • صنعت خودروسازی: این نوع ورق‌ها در بخش خودروسازی برای ساخت قطعاتی مانند اجزای شاسی، براکت‌ها، پانل‌های بدنه و تزئینات داخلی استفاده می‎‌شود. شکل‌پذیری و جوش‌پذیری ورق ST37، آن را برای کاربردهای مختلف صنعت خودروسازی مناسب می‌کند.
  • صنعت ساختمان‌سازی و زیرساخت: ورق ST37 در نمای ساختمان، سقف و روکش دیوار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تجهیزات صنعتی: ورق ST۳۷ در طیف گسترده‌ای از کاربردهای مهندسی عمومی مانند قطعات ماشین‌آلات، قاب‌ها، تکیه گاه‌ها و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شوند.
  • صنعت لوازم خانگی و مبلمان: برای ساخت انواع لوازم خانگی شامل اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی و سیستم‌های تهویه مطبوع، از ورق ST۳۷ استفاده می‌شود. شکل‌دهی و دوام بالای این نوع ورق، آن را به انتخابی محبوب برای این کاربردها تبدیل کرده است. علاوه بر این، ورق ST۳۷ در ساخت مبلمان نیز کاربرد دارد.
  • لوله‌ها: ورق ST۳۷ به عنوان بهترین ورق برای تولید لوله‌های تحت فشار با استحکام و جوش‌پذیری مناسب شناخته می‌شود.

مزایا و معایب ورق ST۳۷

ورق ST۳۷، استحکام کششی خوب و جوش‌پذیری مناسبی دارد. هنگام بحث در مورد مزایا و معایب ورق ST۳۷، مهم است که ویژگی‌های آن را در نظر بگیرید و آن‌ها را با الزامات پروژه خود مقایسه کنید. برای اطلاع از مزایا و معایب این نوع ورق، به جدول زیر مراجعه کنید.

مزایا و معایب ورق ST۳۷
مزایامعایب
جوش پذیری و شکل‎ پذیری مناسب (امکان ساخت و اتصال به سازه‌های مختلف + امکان جوشکاری قوس الکتریکی، گازی و…)مقاومت کم در برابر خوردگی (نیاز به اقدامات ضد خوردگی مناسب مانند پوشش‎ها یا عملیات سطحی دارد)
استحکام  کششی و دوام بالا (بارها و تنش‌های سنگین را تحمل‌ می‎کند)چقرمگی کمتر (در حالی که ST۳۷ استحکام کششی خوبی دارد، ممکن است چقرمگی کمتری در مقایسه با برخی از فولادهای آلیاژی داشته باشد. این یعنی مقاومت کمتر در برابر ضربه)
کاربردهای متنوع (ساخت و ساز، قطعات خودرو، ماشین آلات، و …)مقاومت کم در برابر سایش
مقرون به صرفه (ST۳۷ یک محصول فولادی مقرون به صرفه در مقایسه با برخی دیگر از آلیاژها یا فولادهای با استحکام بالا است)سختی کم

خواص مکانیکی ورق ST۳۷

  1. استحکام کششی: استحکام کششی ورق ST۳۷ معمولا بین ۳۶۰ تا ۵۱۰ مگاپاسکال است. استحکام کششی معیاری است شامل میزان تنش کششی که یک ماده می‌تواند تا مرحله شکست تحمل کند. ورق ST۳۷ عموما استحکام کششی خوبی در شرایط مختلف از خود نشان می‌دهد.
  2. قدرت تسلیم: قدرت تسلیم ورق ST۳۷ معمولا حدود ۲۳۵ مگاپاسکال است. استحکام تسلیم تنشی است که در آن یک ماده پس از قرار گرفتن در معرض نیروهای خارجی، شروع به نشان دادن تغییر شکل دائمی (تغییر شکل پلاستیکی) می‌کند. ورق ST۳۷ دارای استحکام تسلیم نسبتا کمی در مقایسه با برخی از فولادهای با مقاومت بالا است.
  3. ازدیاد طول: ازدیاد طول ورق ST۳۷ به طور معمول حدود ۲۶ درصد است. ازدیاد طول معیاری از توانایی مواد برای کشش یا تغییر شکل بدون شکستگی است. مقادیر بیشتر ازدیاد طول، انعطاف‌پذیری یا شکل‌پذیری بیشتر مواد را نشان می‌دهد.
  4. استحکام ضربه: استحکام ضربه ورق ST۳۷ بسته به گرید و عملیات حرارتی متفاوت است. بر اساس مشخصات ورق ST۳۷، این نوع ورق استحکام متوسطی در برابر ضربه از خود نشان می‌دهد. در واقع توانایی یک ماده برای مقاومت در برابر ضربه یا ضربه ناگهانی بدون شکستگی را استحکام ضربه می‌گویند. بصورت کلی میزان انرژی ضربه حداقل ۲۷ ژول است.
  5. سختی: سختی ورق ST۳۷ می‌تواند از ۱۱۵ تا ۱۴۰ HB (مقیاس سختی برینل) متغیر باشد. سختی، معیاری برای سنجش مقاومت یک ماده در برابر فرورفتگی یا خراش به حساب می‌آید. این نوع ورق معمولا دارای سطح سختی متوسطی است.
ورق ST۳۷ رولی

خواص شیمیایی ورق ST37

  • کربن (C): کربن عنصر آلیاژی اولیه در فولاد است که استحکام و سختی را فراهم می‌کند. محتوای کربن در ورق ST۳۷ به طور تقریبی حداقل ۰.۲۰ درصد است.
  • منگنز (Mn): منگنز برای بهبود سختی و استحکام به فولاد اضافه می‌شود. محتوای منگنز در ورق ST۳۷ به طور معمول حدود ۰.۳۵ درصد است که بایستی از ۱.۷۰ درصد کمتر باشد.
  • فسفر (P): محتوای فسفر در ورق ST37 به حداکثر ۰.۰۴۵ درصد محدود می‌شود. میزان بالاتر فسفر می‌تواند بر جوش‌پذیری و شکل‌پذیری ورق تاثیر منفی بگذارد.
  • گوگرد (S): گوگرد برای بهبود ماشینکاری به فولاد اضافه می‌شود. حداکثر محتوای گوگرد در ورق ST۳۷ معمولا ۰.۰۴۵ درصد است. در ضمن سطوح بالاتر گوگرد می‌تواند بر خواص مکانیکی و جوش‌پذیری ورق تاثیر منفی داشته باشد.
  • سیلیکون (Si): سیلیکون به استحکام و اکسید زدایی فولاد کمک می‌کند. محتوای سیلیکون در ورق ST۳۷ در حدود ۰.۰۵  تا ۰.۲۵ درصد است.
  • مس: محتوای مس در ورق ST۳۷ به طور معمول کمتر از ۰.۲۰ درصد است. مس ممکن است به عنوان یک ناخالصی در ورق فولادی وجود داشته باشد یا به طور خاص برای کاربردهای مختلف، اضافه شود.
  • سایر عناصر: سایر عناصر کمیاب مانند کروم، نیکل و مولیبدن (Mo) بسته به گرید خاص فولاد و فرایند تولید، به مقدار کمی در ورق ST۳۷ وجود دارد.

ابعاد ورق ST37

ورق ST۳۷ که با نام‌های ST۳۷-۲ یا S۲۳۵JR نیز شناخته می‌شود، در ابعاد و ضخامت‌های مختلف وجود دارد. ابعاد خاص ورق ST۳۷ بسته به سازنده، تامین‌کننده و نیازهای خاص پروژه شما می‌تواند متفاوت باشد.

ورق‌های سیاه معمولا در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که شامل شیت ۱×۲ متر، شیت ۱.۲۵×۱.۵ متر، شیت ۱.۵×۳ متر، شیت ۶×۱ متر، شیت ۱.۲۵×۶ متر، رول در عرض ۱۰۰ سانتیمتر، رول در عرض ۱۲۵سانتیمتر و رول در عرض ۱۵۰ سانتیمتر است.

به طور معمول، ورق ST37 در ابعاد استاندارد زیر تولید می‌شود:

  • ضخامت: در طیف وسیعی از ضخامت‌ها شامل ۰.۵ تا ۲۰۰ میلیمتر در دسترس است.
  • عرض: عرض این نوع ورق معمولا از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیمتر متغیر است. پهنای ورق عامل مهمی در تعیین سطح پوشش و سازگاری آن با سایر اجزا است.
  • طول: طول ورق نیز از ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلی متر متغیر است.

توجه به این نکته ضروری است که ابعاد اشاره شده برای ورق ST۳۷، دستورالعمل‌های کلی هستند و ممکن است بر اساس نیاز سازنده و تامین‌کننده متفاوت باشد.

رول ورق ST۳۷

استانداردهای ورق ST37

دو استاندارد پر کاربرد ورق ST۳۷ عبارتند از:

  • DIN۱۷۱۰۰
  • EN۱۰۰۲۵-۲ Grade S۲۳۵JR

این دو استاندارد برای گریدهای فولادی سازه‌ای است که ترکیب شیمیایی، خواص مکانیکی و تحمل ابعادی ورق ST۳۷ را مشخص می‌کند. در ادامه به برخی از مولفه‌های کلیدی تحت پوشش استاندارد فوق اشاره می‌کنیم:

  • ترکیب شیمیایی: در این استانداردها الزامات مورد نیاز برای ترکیب شیمیایی ورق ST۳۷ شامل حداکثر درصد مجاز عناصر مختلف مانند کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، سیلیکون و… را تعریف می‌کند.
  • خواص مکانیکی: استاندارد خواص مکانیکی این نوع ورق از جمله حداقل استحکام تسلیم، مقاومت کششی، ازدیاد طول و مقاومت ضربه را مشخص می‌کند. به طوری که این ویژگی‌ها، استحکام، شکل‌پذیری و توانایی ورق را برای مقاومت در برابر نیروهای خارجی تعیین می‌کنند.
  • تلورانس‌های ابعادی: این استاندارد دستورالعمل‌هایی را برای تلورانس‌های ابعادی مجاز ورق مانند ضخامت، عرض و طول ارائه می‌کند. این تلرانس‌ها، زمینه را برای ثبات و کیفیت ورق‌های تولید شده به وجود می‌آورد.
  • عملیات حرارتی: استاندارد گفته شده فرایندهای عملیات حرارتی یا شرایط خاصی را برای ورق جهت دستیابی به خواص مکانیکی مورد نظر مشخص کند. عملیات حرارتی می تواند بر سختی، چقرمگی و سایر ویژگی‌های ورق تاثیر بگذارد.
  • پایان سطح: این نوع استاندارد شامل الزاماتی برای پرداخت سطح ورق ST۳۷ نیز می‌شود. به طوری که ورق باید از سطح صاف، یکنواخت و تمیز برخوردار باشد.

لازم به توضیح است که DIN ۱۷۱۰۰ یک استاندارد آلمانی است. اگر به دنبال استانداردهای بین‌المللی یا خاص صنعت برای ورق ST۳۷ هستید، چندین استاندارد دیگر معادل نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، S۲۳۵JR نامگذاری مطابق استاندارد اروپایی EN ۱۰۰۲۵ است که به طور گسترده در اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگام تهیه ورق ST۳۷، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که مواد به کار رفته در محصول با استانداردها و مشخصات مربوطه برای پروژه شما مطابقت دارد. برای مشاوره پیرامون خرید این محصول، با کارشناسان ما در وب سایت کارآهن مشورت کنید. برای مشاوره رایگان در این زمینه، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

تولیدکنندگان ورق ST37 در ایران

مهم‌ترین تولیدکنندگان ورق ST۳۷ (ورق سیاه) در ایران شامل شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، فولاد اکسین خوزستان، فولاد کاویان اهواز، فولاد گیلان، فولاد سهند، نورد اصفهان، فولاد خرم آباد، فولاد درخشان و شرکت قطعات فولادی می‎‌شود.

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه

ورق سیاه فولاد مبارکه در ضخامت ۱.۲ تا ۱۶میلیمتر، عرض ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر، طول ۲۰۰ تا ۶۰۰ سانتیمتر، وزن ۳۲ تا ۱۰۸۰ کیلوگرم و در سایزهای ۱۰۰۰×۲۰۰۰، ۱۲۵۰×۲۵۰۰، ۱۵۰۰، ۲۵۰۰×۱۲۵۰ و ۶۰۰۰×۱۵۰۰ تحت استانداردهای EN ،ASTM و DIN تولید می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان شامل صنایع لوازم خانگی، صنایع خودروسازی، صنایع حمل و نقل، ساخت سازه‌های فولادی و ساختمان‌سازی، تولید لوله و پروفیل، پل‌سازی، کشتی، سازه‌های دریایی و… می‌شود. برای استعلام قیمت به روز ورق سیاه فولاد مبارکه، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

ورق سیاه اکسین

قیمت ورق سیاه اکسین اهواز

ورق ST37 اکسین در سایزهای ۱۲۰۰۰×۲۰۰۰، ۲۰۰۰×۶۰۰۰، ۶۰۰۰×۲۰۰۰، ۶۰۰۰×۲۰۰۰، ۶۰۰۰×۱۲۰۰ و ۱۲۰۰۰×۲۰۰۰ تولید می‌شود. برای استعلام قیمت به روز ورق سیاه اکسین به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

ورق سیاه رولی گیلان

قیمت ورق سیاه گیلان

ورق ST۳۷ فولاد گیلان تحت استانداردهای EN ،ASTM و DIN تولید می‌شود. ضخامت ورق سیاه گیلان بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر است که در سایزهای ۱۰۰۰×۲۰۰۰، ۱۲۵۰×۲۵۰۰، ۶۰۰۰×۱۰۰۰، ۶۰۰۰×۱۲۵۰، ۱۲۵۰ و ۶۰۰۰×۱۲۰۰ تولید می‌گردد.

مهم‌ترین کاربردهای ورق سیاه فولاد گیلان شامل صنایع خودروسازی، ساختمان و لوله‌سازی می‌شود.

برای استعلام قیمت به روز ورق سیاه فولاد گیلان، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

قیمت ورق سیاه فولاد کاویان

ورق سیاه کاویان در عرض ۱۲۵۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر با ضخامت ۸ تا ۲۰ میلیمتر، طول ۶۰۰ سانتیمتر، وزن ۹۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم و در سایزهای ۶۰۰۰×۱۲۵۰، ۶۰۰۰×۱۵۰۰ تحت استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ تولید می‌شود.

برای استعلام قیمت به روز ورق سیاه کاویان، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که ورق ST37 چیست. ورق ST۳۷ نوعی ورق فولادی کم کربن است که به ورق سیاه شُهرت دارد. مشخصات ورق ST۳۷ نشان می‌دهد که این محصول استحکام کششی بالایی دارد و در فرایند تولید نیز، به راحتی تغییر شکل داده و جوش می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت و نحوه خرید این محصول، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کارآهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

ورق ST37 چیست؟

ورق سیاه یا ورق ST۳۷، یکی از محصولات مهم فولادی است که تحت استانداردهای مختلفی تولید می‌شود. مهم‌ترین استاندارد به کار رفته در این محصول، شامل استاندارد DIN ۱۷۱۰۰ است که بر اساس آن، مشخصات مکانیکی و شیمیایی ورق سیاه تعیین می‌گردد.

کاربرد ورق ST۳۷ چیست؟

از جمله مهم‌ترین کاربردهای ورق ST۳۷ می‌توان به صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی، پل‌سازی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

مهم‌ترین کاربرد ورق ST۳۷ در صنایع ساختمانی چیست؟

در نمای ساختمان، سقف و…، از ورق ST۳۷ یا ورق سیاه استفاده می‌کنند.

ضخامت ورق ST۳۷ چقدر است؟

ضخامت این نوع ورق بین  ۰.۵ تا ۲۰۰ میلیمتر است.

انواع ورق ST37 چیست؟

نورد سرد، نورد گرم، فولاد گالوانیزه و فولاد از پیش رنگ آمیزی شده به عنوان انواع ورق ST۳۷ شناخته می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.