راهنمای استانداردهای جهانی تولید میلگرد

میلگرد محصول فولادی است که به صورت مش، میله یا کابل تولید می‌شود. میلگردها در انواع ساده و آجدار به قطرهای مختلف (۶ میلی متر تا ۵۰ میلی متر) به مرحله تولید می‌رسند. انواع استاندارد تولید میلگرد شامل استانداردهای ISO (سازمان جهانی استاندارد کیفیت)، GOST (روسی)، BSI (بریتانیا)، ASTM (ایالات متحده آمریکا و کانادا)، JIS (ژاپن)، ANSI (موسسه غیرانتفاعی ایالات متحده آمریکا)، DIN (اروپاییِ-آلمان) و استاندارد میلگرد ۳۱۳۲ (ایران) می‌شود.

از طرفی انواع میلگرد از نظر استاندارد تولید شامل استاندارد میلگرد A۱، استاندارد میلگرد A۲، استاندارد میلگرد A۳ و استاندارد میلگرد A۴ است. طول استاندارد میلگرد به طور معمول برای قطر ۶ تا ۶۰ میلی‌متر حدود ۱۲ متر تعیین می‌‌گردد. همچنین قیمت میلگرد تابعی از مواد اولیه، ظرفیت تولید کارخانجات، تورم، نرخ دلار و … است.

در این مقاله قصد داریم تا در راستای بررسی موضوع راهنمای استانداردهای جهانی تولید میلگرد، به موضوعاتی مانند میلگرد چیست؟ انواع استاندارد میلگرد، استاندارد ISO میلگرد، استاندارد GOST میلگرد، استاندارد BSI میلگرد، استاندارد ASTM میلگرد، استاندارد JIS میلگرد، استاندارد ANSI میلگرد، استاندارد DIN میلگرد، استاندارد میلگرد ۳۱۳۲، انواع میلگرد از نظر استاندارد تولید، طول استاندارد میلگرد و قیمت میلگرد بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد چیست؟

میلگرد یک نوع محصول فولادی است که به صورت مش، میله یا کابل تولید می‌شود. میلگردها در قطرهای مختلف (۶ میلی متر تا ۵۰ میلی متر) به مرحله تولید می‌رسند. میلگردهای فولادی دارای دنده، خرطوم و فرورفتگی در سطح میلگرد است. این محصول پیش از عملیات بتن‌ریزی در سازه‌های ساختمانی، پل‌سازی، جاده‌سازی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین میلگردها به عنوان محصولی که مخصوص بتن‌ریزی است، مشخصه‌های مکانیکی متعددی دارند که شامل میزان مقاومت در برابر ساییدگی، استحکام و مقاومت تسلیم بالا، انبساط حرارتی مطلوب، ایزوتوپی، طول مهاری و خواص الاستیکی می‌شود.

انواع میلگرد شامل میلگرد ساده و میلگرد آجدار می‌شود که مهم‌ترین و پرکاربردترین آن میلگرد، میلگرد آجدار است. این نوع میلگرد ویژگی‌های منحصربه‌فردی برای مقاومت بتن مورد استفاده در سازه‌ها دارد که شامل مقاومت بالا در برابر ضربه، خمیدگی و شکستگی می‌شود. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای میلگرد آجدار کارخانه‌های داخلی کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

انواع استاندارد میلگرد

تصویر میلگرد

برای تولید میلگرد، استانداردهای مختلفی در دنیا تهیه و تبیین شده است که شامل استاندارد ISO (سازمان جهانی استاندارد کیفیت)، استاندارد GOST (روسی)، استاندارد BSI (بریتانیا)، استاندارد ASTM (ایالات متحده آمریکا)، استاندارد JIS (ژاپن)، استاندارد ANSI (ایالات متحده ی آمریکا)، استاندارد DIN (اروپا؛ آلمان)، استاندارد IS (هند)، استاندارد کانادا، استاندارد استرالیا و استاندارد ۳۱۳۲ (ایران) می‌شود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین استانداردهای جهانی تولید میلگرد می‌پردازیم. ما با همراه باشید.

استاندارد ISO میلگرد

  • استاندارد ISO نام اختصاری سازمان جهانی استاندارد کیفیت است.
  • استاندارد ISO در سال ۱۹۴۶ با ادغام انجمن‌های استاندارد ملی و کمیته هماهنگی استاندارد سازمان ملل متحد تشکیل شد.
  • این نوع استاندارد ۱۵۰ کشور عضو دارد.
  • سازمان جهانی استاندارد کیفیت برای تولید میلگرد، استاندارد ISO۶۹۳۵-۱ (میلگرد ساده) و ISO۶۹۳۵-۲ (میلگرد آجدار) را در نظر گرفته است.

استاندارد GOST میلگرد

  • استاندارد GOST نام اختصاری استاندارد روسی برای تولید میلگرد است.
  • این نوع استاندارد برای تولید میلگرد A۴ ،A۳ ،A۲ ،A۱ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مقاومت کششی و تسلیم تولید میلگرد بر اساس استاندارد GOST، شامل مقاومت کششی ۳۸۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ هزار کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و مقاومت تسلیم ۲۳۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می‌شود.
  • مشخصات ظاهری تولید میلگرد بر اساس استاندارد GOST، شامل میلگرد با سختی نرم، نیمه سخت و سخت تا قطر ۴۰ میلی‌متر می‌رسد.

استاندارد BSI میلگرد

  • استاندارد BSI نام اختصاری استاندارد بریتانیا برای تولید انواع محصولات به ویژه میلگرد است.
  • استاندارد ۲۰۰۵-BSI۴۴۴۹ برای سازندگان و خریداران میلگرد آجدار (میله‌ها، کلاف‌ها و محصولات بدون کلاف) و تقویت سازه‌های بتنی در نظر گرفته شده است. این نامگذاری را بر اساس درجه فولاد، شکل محصول و ابعاد ارائه می دهد.
  • استاندارد ۲-BSI۸۵۰۰ برای تولید میلگرد است که روش‌های آزمایش مواد تشکیل‌دهنده و الزامات اساسی برای بتن و مواد تشکیل‌دهنده آن را مشخص می کند.

استاندارد ASTM میلگرد

  • استاندارد ASTM نام اختصاری استاندارد ایالات متحده آمریکا و کانادا برای تولید انواع محصولات به ویژه میلگرد است.
  • این نوع استاندارد در سال ۱۹۰۲ موجودیت خود را اعلام کرد.
  • مشخصات استاندارد ASTM A۹۵۵/A۹۵۵M برای میلگردهای فولادی ضد زنگ تغییر شکل یافته (استنلس استیل) و ساده جهت تقویت بتن است.
  • استاندارد ASTM در سال ۲۰۱۵، استانداردهای لازم برای تولید میلگرد را به‌روزرسانی کرد که شامل ASTM A۶۱۵/۱۶۱۵M (مخصوص میلگردهای ساده و آجدار)، ASTM A۱۰۳۵/A۱۰۳۵M ،ASTM A۱۰۹۴/A۱۰۹۴M (میلگردهای فولاد گالوانیزه غوطه‌وری گرم پیوسته) و AASHTO MP ۱۸M/MP ۱۸ می‌شود.
  • در استاندارد ASTM، قطر اسمی ۶ میلی‌متر دارای مساحت اسمی (سطح مقطع) ۲۸.۳ و جرم ۰.۲۲۲ است. همچنین برای قطر اسمی ۸ میلی‌متر، مساحت اسمی ۵۰.۳ و جرم (مقادیر اسمی) ۰.۳۹۵ در نظر گرفته می‌شود.

استاندارد JIS میلگرد

  • استاندارد JIS نام اختصاری استاندارد ژاپن برای تولید میلگرد بتن است.
  • این نوع استاندارد برای تولید میلگرد (ساده و آجدار) مورد استفاده در بتن، استاندارد ۲۰۲۰-۳۱۳۲ G JIS را تعیین کرده است. همچنین برای تولید میلگرد نورد مجدد، استاندارد ۳۱۳۷ G JIS در نظر گرفته می‌شود.
  • استاندارد JIS به تولید میلگردهای ضد زلزله معروف است. یکی از دلایل این موضوع به زلزله‌خیر بودن کشور ژاپن برمی‌گردد که برای جلوگیری از خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند زلزله، مقاومت بالایی برای تولید میلگرد در نظر می‌گیرد.
  • میلگردهای تولید شده بر اساس استاندارد JIS بر اساس فرایند آلیاژی به مرحله تولید می‌رسند. یکی از ویژگی‌های فرایند آلیاژی تولید فولاد مورد استفاده در ساخت میلگرد، ایجاد خواص شیمیایی و مکانیکی یکسان است.

استاندارد ANSI میلگرد

  • استاندارد ANSI نام اختصاری سازمان غیرانتفاعی استاندارد ایالات متحده آمریکا برای تولید میلگرد است. این نوع استاندارد در سال ۱۹۱۸ توسط موسسه‌ای غیرانتفاعی در کشور آمریکا به ثبت رسید.
  • وظیفه اصلی استاندارد ANSI، نظارت بر استانداردهای لازم برای تولید میلگرد مورد استفاده در سازه‌های بتنی است. به طور مثال می‌توان به استاندارد AWE D۱.۴-D۱.۴M مورد استفاده برای انواع میلگرد مورد استفاده در بتن اشاره کرد که در سال ۲۰۱۸ به تایید سازمان استاندارد ANSI رسید. بنابراین استاندارد ANSI در تلاش است تا استانداردها مورد تایید برای تولید میلگرد را به شرکت‌های مختلف صنعتی در سراسر دنیا اعلام کند.

استاندارد DIN میلگرد

  • استاندارد DIN نام اختصاری استاندارد اروپا (آلمان) برای تولید میلگرد است.
  • این نوع استاندارد هر ۵ سال یکبار به‌روزرسانی می‌گردد که اصلاحات مورد استفاده در هر به‌روزرسانی، توسط سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی پیشنهاد داده می‌شود.
  • استاندارد تولید میلگرد مورد استفاده در بتن شامل استاندارد DIN۴۸۸ می‌شود.
  • استاندارد DIN برای مناطقی که زلزله‌خیز هستند مناسب نیست؛ از جمله دلایل آن می‌توان به روش مورد تایید این نوع استاندارد اشاره کرد. روش تولید میلگرد برای استاندارد DIN شامل روش ترمکس می‌شود که بر اساس آن، پس از نورد شمش فولادی، محصول به دست آمده برای رسیدن به دمای محیط، در آب خنک قرار می‌گیرد. شوک به وجود آمده ناشی از سرد شدن شمش فولادی موجب می‌شود مقاومت کلی این محصول کاهش پیدا کند که برای مناطق زلزله‌خیز مناسب نیست.

استاندارد میلگرد ۳۱۳۲

  • استاندارد ۳۱۳۲ نام اختصاری استاندارد ملی ایران برای تولید میلگرد است که بر اساس استانداردهای ISO ،ASTM ، GOST ،JIS و DIN نوشته شده است.
  • استاندارد تولید میلگرد در ایران به روش فرایند آلیاژی و ترمکس صورت می‌گیرد.
  • این نوع استاندارد در سال ۱۳۶۹به ثبت رسید که شامل میلگرد A۴ ،A۳ ،A۲ ،A۱ می‌شود.
  • استاندارد ملی ایران برای میلگردهای فولادی نورد گرم (ساده و آجدار) مورد استفاده در بتن تولید می‌شود.

انواع میلگرد از نظر استاندارد تولید

تصویر میلگرد در انبار

استاندارد میلگرد A۱: این نوع میلگرد به عنوان میلگرد نرم بدون آج، ساده یا داکتیل شناخته می‌شود. تنش جاری و تنش گسیختگی این محصول به ترتیب، ۲۳۰۰ و ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای میلگرد A۱ کارخانه‌های داخل کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

استاندارد میلگرد A۲: این نوع میلگرد به عنوان میلگرد نیمه سخت با آج ساده شناخته می‌شود. تنش جاری و تنش گسیختگی این محصول به ترتیب، ۳۰۰۰ و ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای میلگرد A۲ کارخانه‌های داخل کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

استاندارد میلگرد A۳: این نوع میلگرد به عنوان میلگرد سخت با آج پیچیده (جناقی) شناخته می‌شود. تنش جاری و تنش گسیختگی این محصول به ترتیب، ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. از کاربردهای میلگرد A۳ می‌توان به میلگردهای طولی مورد استفاده در ستون‌ها و تیرها اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای میلگرد A۳ کارخانه‌های داخل کشور، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

استاندارد میلگرد A۴: این نوع میلگرد به عنوان میلگرد سخت با آج مرکب (دوکی) شناخته می‌شود. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به استحکام و دوام بالا، قابلیت ضربه‌پذیری مناسب و … اشاره کرد. لازم به توضیح است که در ایران، میلگرد آجدار ۵۰۰ و ۵۲۰ (بر اساس استاندارد ۳۱۳۲) به عنوان میلگرد A۴ در نظر گرفته می‎شود.

طول استاندارد میلگرد

تصویر میلگرد تولید شده در انبار

برای تولید میلگرد بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی، طول مختلفی را در نظر می‌گیرند. روند انتخاب طول میلگرد به گونه‌ای است که بستگی به کشور و شرکت تولیدکننده این نوع محصول دارد. با این حال، برای میلگرد با قطر ۶ تا ۶۰ میلی‌متر، طول ۱۲ متر تعیین می‌شود که در میلگردهای پایین‌تر از قطر اشاره شده، تولید این نوع محصول به شکل کلاف صورت می‌پذیرد. جهت اطلاع از قیمت دقیق و لحظه‌ای میلگرد کلاف کارخانه‌های داخل کشور، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

قیمت میلگرد

قیمت میلگرد ساده و آجدار به صورت روزانه در حال تغییر است. قیمت این نوع محصول که تابعی از میزان مواد اولیه، نرخ بهای تمام شده میلگرد کارخانجات، تورم، ارزش پول ملی، نرخ دلار و بسیاری موارد دیگر تعیین می‌شود. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌ای میلگرد، قیمت میلگرد انواع میلگرد، قیمت جدید میلگرد، قیمت امروز میلگرد در بازار، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

کلام آخر

تصویر میلگرد به صورت دسته‌ای

در این مقاله تلاش کردیم تا به موضوع راهنمای استانداردهای جهانی تولید میلگرد بپردازیم. میلگرد محصول فولادی است که به صورت مش، میله یا کابل تولید می‌شود. میلگردها در انواع ساده و آجدار به قطرهای مختلف (۶ میلی متر تا ۵۰ میلی متر) به مرحله تولید می‌رسند.

انواع استاندارد تولید میلگرد شامل استانداردهای ISO (سازمان جهانی استاندارد کیفیت)، GOST (روسی)، BSI (بریتانیا)، ASTM (ایالات متحده آمریکا و کانادا)، JIS (ژاپن)، ANSI (موسسه غیرانتفاعی ایالات متحده آمریکا)، DIN (اروپاییِ-آلمان) و استاندارد میلگرد ۳۱۳۲ (ایران) می‌شود. اگر قصد خرید میلگرد را دارید، با کارشناسان متخصص ما در وب‌سایت کار آهن تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.