بهترین لوله برای استخر کدام است؟

بهترین لوله برای استخر کدام است؟ لوله‌های موجود در سیستم لوله‌کشی یک استخر، نقش مهمی در ساخت یک استخر استاندارد ایفا می‌کنند؛ چرا که این لوله‌ها مسئول انتقال آب سالم و تمیز هستند. به همین دلیل است که نوع لوله‌ای که برای نصب استخر انتخاب می‌کنید بر کیفیت کلی ساخت و همچنین طول عمر آن تاثیر می‌گذارد. انواع لوله‌های مناسب استخر شامل لوله پی وی سی سخت، لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر، لوله پلی اتیلن، لوله مسی، لوله CPVC، لوله PPR و لوله ABS می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا درباره بهترین لوله برای استخر صحبت کنیم و به شما بگوییم که کدام لوله استخر برای شما بهتر کار می‌کند. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

انواع لوله استخری

انواع لوله‌های استخری عبارتند از:

۱- لوله پی وی سی سخت

۲- لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر

۳- لوله پلی اتیلن

۴- لوله مسی

۵- لوله CPVC

۶- لوله PPR

۷- لوله ABS

بهترین لوله برای استخر

بهترین لوله برای استخر کدام است و چه نقشی در انتقال آب سالم و تمیز دارد؟

۱- لوله استخر پی وی سی سخت

بهترین لوله برای استخر

این نوع لوله از پلی وینیل کلراید ساخته شده است. دوام بالای لوله پی وی سی سخت، آن را به بهترین گزینه برای نصب استخرهای مسکونی تبدیل می‌کند. ضخامت آن بر اساس جدول ۴۰ و ۸۰ تعیین می‌شود. جدول ۴۰ برای جریان آب با فشار کمتر و زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر، جدول استاندارد ۸۰ ضخیم‌ت و گران‌تر است و می‌تواند فشار بیشتری را در مقایسه با جدول استاندارد ۴۰ تحمل کند.

۲- لوله استخر پی وی سی انعطاف‌پذیر

بهترین لوله برای استخر

لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر یکی از متداول‌ترین لوله‌های مورد استفاده برای لوله‌کشی استخر و جکوزی است که پلی وینیل کلراید به عنوان ماده اولیه آن شناخته می‌شود. قطر خارجی آن به اندازه لوله پی وی سی سخت است. این نوع لوله به دلیل نصب آسان، وزن سبک و دوام بالا شُهرت دارد. علاوه بر این، این نوع لوله‌ها همه‌کاره هستند و می‌توانند تحت استانداردهای مختلف تولید شوند. از طرفی این نوع لوله پی وی سی را می‌توان به طور یکپارچه خم کرد و حرکت داد.

بهترین لوله برای استخر کدام است؟ در حال حاضر این نوع لوله بیشتر در نصب استخرهای جدید مسکونی استفاده می‌شود. از جمله مزایای آن می‌توان به توانایی در تحمل دماهای بالا و مقاومت در برابر حرکت صفحه‌های زمین (زلزله) اشاره کرد. همچنین با ساختار سبک وزن آن می‌توانید در زمان برش و اندازه‌گیری این لوله پی وی سی صرفه جویی کنید.

با این حال، لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر معایبی نیز دارد. در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیست و در مقایسه با لوله پی وی سی سخت گران‌تر است. بدون نگهداری مناسب در درازمدت نشت و ترک می‌خورد که همین چالش آنجا را به مکانی امن برای موریانه‌ها تبدیل می‌کند. از طرفی در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش آسیب جدی دیده و باعث ضعیف شدن این لوله به مرور زمان می‌شود.

۳- لوله استخر پلی اتیلن

بهترین لوله برای استخر

لوله استخر پلی اتیلن یک لوله منعطف به رنگ مشکی است که معمولا برای لوله‌کشی استخر استفاده می‌شود. این نوع لوله انواع مختلفی دارد که شامل لوله پلی اتیلن HDPE (پلی اتیلن با چگالی بالا)، LDPE (پلی اتیلن با چگالی کم) و پلی پروپیلن است. از ویژگی‌های این نوع لوله‌ها می‌توان به مقاومت در برابر باکتری، قارچ، عوامل شیمیایی و زلزله اشاره کرد. با این حال، لوله پلی اتیلن می‌تواند انعطاف‌پذیری خود را در هوای سرد از دست بدهد.

بهترین لوله برای استخر کدام است؟ لوله پلی اتیلن مشکی به راحتی با نوار رنگی قابل شناسایی است که از اتصالات خاردار مناسب داخلی و گیره‌های فولادی ضد زنگ استفاده می‌کند. از طرفی، لوله پلی اتیلن تمام مشکی بدون نوار، لوله زهکشی بدون فشار است و نباید در استخرهای شنا مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، لوله پلی اتیلن پلیمری راه راه سفید، برای کاربردهای با فشار کم استفاده می‌شود که البته این نوع محصولات برای نصب در استخر مناسب نیستند. لوله پلی اتیلن راه راه قرمز، سبز و آبی برای کاربردهای با فشار بالاتر مانند استخرهای شنا و جکوزی‌ها مناسب هستند.

۴- لوله استخر مسی

نمای نزدیک از بسته‌بندی لوله استخر مسی

قبل از رواج لوله PVC برای استفاده در استخرها، لوله مسی محبوب‌ترین نوع لوله‌کشی برای استخرها بود که امروزه به دلیل امکان خوردگی و زنگ‌زدگی در طول زمان، معمولا استفاده نمی‌شود. لوله‌های مسی نسبت به سایر انواع لوله‌های ذکر شده در بالا، به مهارت بیشتری برای نصب نیاز دارد. با این حال لوله‌های مسی در برابر زلزله و آتش سوزی بسیار مقاوم هستند.

۵- لوله استخر CPVC

در دیوار استخر CPVC لوله توکار استخر

بهترین لوله برای استخر کدام است؟ این نوع لوله برای مصارف آب گرم مانند استخر آب گرم، بهترین انتخاب است. لوله CPVC یا همان لوله پی وی سی کلردار به رنگ خاکستری روشن است که نسبت به لوله پی وی سی سخت و انعطاف‌پذیر، مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

اگر قصد دارید در استخر خود از آب گرم استفاده کنید، این نوع لوله گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آید. لوله CPVC یکی از گران‌ترین لوله‎‌های مورد استفاده در لوله‌کشی استخر است؛ بنابراین اگر نیازی به استفاده از آب گرم در استخر خود ندارید، استفاده از آن توصیه نمی‌شود. 

۶- لوله استخر PPR

PPR محصولات لوله استخر

لوله پلی پروپیلن یا PPR در کاربردهای مختلفی مانند استخرها، تاسیسات دریایی، تاسیسات آب سرد و گرم ساختمان‌ها و … استفاده می‌شود. این نوع لوله علاوه بر اینکه غیر سمی است، در برابر خوردگی، مواد شیمیایی و دماهای بالا نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. لوله PPR به دلیل دوام و انعطاف‌پذیری بالا، وزن سبک، مقاومت در برابر ترک‌خوردگی و زلزله، به همراه نصب آسان خود شناخته می‌شود.

۷- لوله استخر ABS

ABS انبار لوله استخر

لوله اکریلونیتریل بوتادین استایرن یا ABS، به دلیل در دسترسی آسان، گاهی اوقات برای نصب استخرها استفاده می‌شود. با این حال استفاده از این نوع لوله برای لوله‌کشی استخر، انتخاب مناسبی نیست. یکی از معایب این نوع لوله، طول کوتاه اتصال لغزشی (مفصل چسب) در مقایسه با انواع لوله‌های PVC است.

روش لوله کشی استخر

بهترین لوله برای استخر کدام است؟ در ادامه به نکات طلایی در زمینه نصب لوله استخر می‌پردازیم.

۱- هنگام نصب استخر، اتصالات به اندازه لوله‌کشی مهم هستند. آن‌ها جریان استاندارد سیستم شما را تضمین می‌کنند. توجه داشته باشید که نوع اتصالات مورد نیاز شما با توجه به نوع لوله‌ای که انتخاب می‌کنید، تعیین می‌شود.

۲- یکی از عوامل تاثیرگذار بر طول عمر بالای سیستم لوله‌کشی استخر شما، توانایی مقاومت لوله در برابر آسیب‌های ناشی از کلر آب است. لوله پی وی سی با کلر سازگار است و لوله استخر را در برابر آسیب‌های طولانی‌مدت محافظت می‌کند. این در حالی است که لوله‌های ABS و پلی‌اتیلن همگی در اثر قرار گرفتن طولانی‌مدت در برابر کلر، هیچگونه مقاومتی ندارند.

۳- اندازه خطوط لوله‌ استخر شما می‌تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد مثبت و منفی سیستم لوله‌کشی استخر شما بگذارد. بدیهی است که تغییر اندازه لوله پس از ساخته شدن استخر، یک خطر جدی محسوب می‌شود؛ بنابراین لوله‌های ۱.۵ اینچی کارایی بیشتری نسبت به لوله‌های ۱.۲۵ اینچی دارند. از طرفی لوله‌های ۲ اینچی کارایی بیشتری نسبت به لوله‌های ۱.۵ اینچی از خود نشان می‌دهند.

۴- لوله‌کشی استخر عبارتی است برای توصیف لوله‌ها، اتصالات و شیرآلاتی که آب را از طریق سیستم مرکزی خانه شما منتقل می‌کنند. در سیستم لوله‌‌کشی استخر، شما لوله‌هایی را می‌بینید که برای فیلتر کردن آب، آن را به خارج از استخر هدایت می‌کنند که لوله مکش نام دارد. همچنین به لوله‌هایی که آب تصفیه شده را به استخر برمی‌گردانند، لوله برگشتی یا فشاری گفته می‌شود.

۵- بهترین لوله برای استخر مسکونی، لوله پی وی سی سخت و لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر است. با این حال لوله پی وی سی سخت، گزینه مناسب‌تری برای لوله کشی استخرهای مسکونی به حساب می‌آید. لوله پی وی سی سخت همانطور که از نامش پیداست، به خودی خود خم نمی‌شود. این بدان معناست که هر زمان که نیاز به چرخش در لوله وجود داشته باشد، نصاب باید لوله را برش دهد یا آن را با حرارت خم کند.

۶- نصب لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر بسیار آسان است اما هرگز نباید در استخرهای ساخته شده در زیر زمین استفاده شود.

۷- از لوله‌های فلزی برای لوله‌کشی استخر استفاده نکنید؛ زیرا یون‌های فلزات برای استخر مناسب نیستند. چراکه کلر در برخورد با آب، خاصیت اسیدی پیدا می‌کند. از طرفی پس از برخورد کلر با لوله فلزی، آب استخر سمی و به رنگ قهوه‌ای یا زرد درمی‌آید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره بهترین لوله برای استخر صحبت کنیم. انواع لوله‌های مناسب برای سیستم لوله‌کشی استخر شامل لوله پی وی سی سخت، لوله پی وی سی انعطاف‌پذیر، لوله پلی اتیلن، لوله مسی، لوله CPVC، لوله PPR، لوله ABS است. جهت اطلاع از قیمت انواع لوله استخر، با کارشناسان ما در مجله کارآهن تماس بگیرد.

نظرات بسته شده است.