عوامل موثر بر قیمت مفتول چیست؟

قیمت مفتول بر اساس چه معیارهایی تعیین می‌شود؟ آیا ضخامت مفتول یا ماده اولیه در قیمت نهایی سیم مفتول اثرگذار است؟ به نظر می‌رسد همه چیز بستگی به کاربرد شما از سیم مفتول دارد. یعنی عوامل موثر بر قیمت مفتول بر اساس نیاز پروژه‌های می‌تواند متفاوت باشد. اگر شما نیاز به یک مفتول ضد زنگ داشته باشید، قاعدتا این محصول برای محیط‌هایی مناسب است که نیاز به مقاومت در برابر آب و رطوبت دارد. پس پردازش اضافی برای ضد زنگ کردن مفتول، خود عاملی مهم بر قیمت آن می‌شود. در مقابل، مفتول سیاه یا معمولی هم دارای قیمت مجزایی است که باید عوامل موثر بر آن مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله به عوامل موثر بر قیمت مفتول و بررسی علل آن‌ها می‌پردازیم. همچنین به این سوال پاسخ می‌دهیم که مفتول سیاه ارزان‌تر است یا سیم مفتول ضد زنگ؟ برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

زمان خواندن: ۴ دقیقه

عوامل موثر بر قیمت مفتول

تصویری از مفتول ضد زنگ

در ادامه به ۳ عامل اصلی و تعیین‌کننده بر قیمت مفتول می‌پردازیم:

۱- مواد اولیه

مواد اولیه تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده سیم مفتول دارد. اگرچه مواد اولیه مفتول، فولاد است اما برای ساخت انواع آن باید از آلیاژهایی استفاده کرد که بتوان نیاز پروژه را تامین کند. بنابراین تعداد بیشماری از مواد آلیاژی (فلزات اضافی و مواد افزودنی) بر عملکرد محصول و هزینه‌های بالاتر از فولاد خام برای تولید تأثیر می‌گذارد.

فولاد ضد زنگ و آلیاژهای آن، دارای کروم و نیکل هستند و نیکل بزرگترین عامل در افزایش هزینه تولید است. به طوری که برای تولید مفتول ضد زنگ، باید از نیکل در ماده اولیه استفاده کرد. بنابراین استفاده از فولاد ضد زنگ یا فولاد معمولی در قیمت نهایی مفتول تاثیر بسزایی می‌گذارد.

۲- اندازه/قطر

اندازه یا قطر مفتول تاثیر زیادی بر قیمت نهایی آن دارد. برای تولید سیم مفتول با قطر کم، نیاز به زمان طولانی برای پردازش نهایی است. همچنین استفاده از نیروی کار و تکنولوژی ساخت نیز بر قیمت مفتول اثر می‎گذارد. بنابراین سیم مفتول برای رسیدن به اندازه یا قطر نهایی خود به زمان بیشتری در هر قطعه از تجهیزات نیاز دارد.

با افزایش زمان، هزینه فرآیند تولید از هزینه مواد اولیه پیشی می‌گیرد. در نهایت، هرچه سیم مفتول کوچکتر باشد، هزینه تولید و قیمت آن در بازار بیشتر می‌شود.

۳- میزان مقاومت

محدوده قابل تحمل هم از نظر شیمیایی و هم ویژگی‌های فیزیکی (مانند قطر و استحکام کششی) نیز به هزینه نهایی مفتول کمک می‌کند. هرچه تنوع مجاز در یک فرآیند گسترده‌تر باشد، هزینه اجرای آن کمتر است و می‌توان فرآیند را بدون تغییر ابزار ساخت طولانی‌تر اجرا کرد. دامنه وسیع خواص شیمیایی امکان منابع و رقابت بیشتر را فراهم می کند. بنابراین هرچه دامنه تحمل قطر بیشتر باشد، قالب‌ها و سایر مواد مصرفی نیاز کمتری به تعویض دارند. این امر به نوبه خود هزینه ساخت را کاهش می‌دهد و باعث کاهش قیمت نهایی می‌شود.

کلام آخر

در این مقاله به عوامل موثر بر قیمت مفتول پرداختیم. اندازه، مواد اولیه و مقاومت، سه عامل اصلی در هزینه نهایی مفتول هستند. هر چه سیم مفتول قطر کمتری داشته باشد، بنابراین نیاز به فرآیند بیشتر و تکنولوژی پیشرفته‎تری برای تولید است. همین امر زمینه را برای افزایش قیمت مفتول به وجود می‌آورد. همچنین عامل مهم و اثرگذار بر قیمت مفتول، مواد اولیه است. مواد اولیه‌ای که دارای عناصر گران مانند نیکل و آلیاژ‌هایی از این دست است، هزینه تولید مفتول را افزایش می‌دهد. بنابراین مفتول سیاه با مفتول ضد زنگ، تفاوت قیمتی زیادی دارند.

سوالات متداول

مفتول سیاه ارزان‌تر است یا مفتول ضد زنگ؟

اگر متخصص در زمینه محصولات فولادی هم نباشید، متوجه خواهید شد که مفتول ضد زنگ گران‌تر از مفتول سیاه است. زیرا یکی از آلیاژهای به کار رفته در مفتول ضد زنگ، نیکل است که یک عنصر نسبتا گران به حساب می‌آيد. بنابراین مفتول سیاه قیمت ارزان‌تری نسبت به مفتول ضد زنگ دارد.

عوامل موثر بر قیمت مفتول کدام است؟

سه عامل اصلی در قیمت نهایی سیم مفتول اثر می‌گذارد که شامل مواد اولیه، قطر یا اندازه و میزان مقاومت می‌شود.

مفتولی که قطر بیشتری دارد گران است یا ارزان؟

معمولا هر چه که میزان قطر و ضخامت مفتول کمتر باشد، نیاز به فرآیند بیشتری برای پردازش دارد. بنابراین با افزایش زمان و نیاز مبرم به تکنولوژی تولید، می‌توان گفت که مفتول نازک قیمت بیشتری نسبت به مفتول ضخیم دارد.

منبع تصاویر: www.metalexponents.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.