نحوه تولید سپری

پروفیل سپری از دو ورق با عرض کم اما عمود بر هم (جان سپری) و ورق افقی (بال سپری) تشکیل می‌شود. این نوع پروفیل شباهت زیادی به حرف انگلیسی T دارد که معمولا به روش نورد گرم بر اساس استانداردهایDIN EN۱۰۰۵۵ ،DIN۱۰۲۲ ، DIN۵۹۰۵۱ در ضخامت ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر و طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌گردد.

نحوه تولید سپری بر اساس روش فابریک است که بر روی آن نورد گرم صورت می‌گیرد. همچنین تولید پروفیل سپری از طریق نورد گرم با حرارت دادن شمش بلوم به عنوان مواد اولیه در کوره آغاز و سپس در واحد نورد شکل‌دهی آن به فرم T پایان می‌پذیرد. انواع جنس پروفیل سپری می‌توان به جنس آهنی، آلومینیومی، برنجی، مسی و استیل اشاره کرد که پرکاربردترین آن‌ها شامل جنس آهنی و آلومینیومی می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای سپری شامل متصل کردن پل به ستون، استفاده از آن در خرپا، وال پست، سازه‌های فلزی، گاردریل‌، ماشین‌آلات سنگین، تقویت‌کننده بتن در فونداسیون، نماهای شیشه‌ای، سدسازی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. از جمله مهم‌ترین تولیدکنندگان سپری می‌‌توان به فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، جهان پروفیل پارس، نورد سجاد، فولاد کیان پرشیا، گروه صنعتی شکفته مشهد و .. اشاره کرد.

قیمت پروفیل سپری بر اساس میزان عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و … تعیین می‌گردد. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «نحوه تولید سپری و کاربردها»، به موضوعاتی نظیر سپری چیست؟ انواع پروفیل سپری، نحوه تولید سپری، تولید سپری از طریق تیرآهن، کارخانه‌های تولید کننده سپری و قیمت سپری بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

سپری چیست؟

نحوه تولید سپری

وقتی از سپری صحبت می‌کنیم منظور پروفیلی است که بال و جان باریک و البته بلند دارد. در واقع سپری از دو ورق با عرض کم اما عمود بر هم (جان سپری) و ورق افقی (بال سپری) تشکیل می‌شود. این نوع پروفیل از نظر ظاهری شباهت زیادی به حرف انگلیسی T دارد که معمولا به روش نورد گرم بر اساس استانداردهای DIN EN۱۰۰۵۵ ،DIN۱۰۲۲ ،DIN۵۹۰۵۱ در ضخامت ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر و طول ۶ تا ۱۲ متر تولید می‌شود. فرایند تولید محصول سپری بر اساس روش فابریک است که بر روی آن نورد گرم صورت می‌گیرد.

پروفیل سپری به دو روش نورد گرم و سرد تولید می‌شود که تولید سپری بر اساس روش نورد گرم، پرکاربردترین روش در این زمینه است. از جمله دلایل تولید پروفیل سپری بر اساس روش نورد گرم شامل کیفیت بالا در فرایند تولید به همراه کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن هزینه تمام شده این محصول می‌شود. پروفیل سپری مزایای بسیاری دارد که مهم‌ترین آن‌ها به مقاومت در برابر انواع تنش برشی، خمشی و فشاری اشاره می‌کند. در واقع بال سپری باعث مقاومت این محصول در برابر تنش‌های فشاری و جان سپری باعث افزایش مقاومت آن در برابر تنش‌های خمشی و برشی می‌شود.

لازم به توضیح است که لبه سپری و دیواره آن دارای اندازه یکسان هستند. در ضمن لبه‌های سپری باید به صورت تیز یا لبه گرد باشد. همچنین محصول سپری در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها شامل متصل کردن پل به ستون و استفاده از آن در خرپا و وال پست می‌شود. از دیگر کاربردهای می‌توان به استفاده در خرپا، سازه‌های فلزی، گاردریل‌، ماشین‌آلات سنگین، تقویت‌کننده بتن در فونداسیون، نماهای شیشه‌ای، سدسازی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

انواع پروفیل سپری

پروفیل‌ها یک محصول مهم و کاربردی در سازه‌های فلزی ساختمان است که در جنس‌های مختلف تولید می‌شود. از جمله انواع جنس پروفیل سپری می‌توان به جنس آهنی، آلومینیومی، برنجی، مسی و استیل اشاره کرد که مهم‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها شامل جنس آهنی و آلومینیومی می‌شود. در ادامه به توضیح سپری آهنی و سپری آلومینیومی می‌پردازیم.

سپری آهنی یکی از پرمصرف‌ترین پروفیل‌هایی که امروزه با سرعت بالا در بازار آهن مورد معامله قرار می‌گیرد. این محصول به دو نوع سپری آهنی فابریک و سپری آهنی نورد تقسیم‌بندی می‌شود. با این حال پرمصرف‌ترین سپری‌های آهنی شامل سپری فابریک و نورد است که امروزه کاربرد زیادی دارد.

نوع اول سپری آهنی با عنوان سپری فابریک به شکل T انگلیسی است که وزن آن بر اساس جدول اشتال تعیین و در انواع مختلف با اضلاع مساوی و نامساوی و سپری با ارتفاع زیاد تولید می‌گردد نوع دوم سپری آهنی با عنوان سپری آهنی نوردی برخلاف نوع اول، نه تنها بر اساس اشکال هندسی تولید می‌شود بلکه وزن و به تبع آن مقاومت کمتری نسبت به نوع فابریک دارد.

سپری آلومینیومی یکی دیگر از پرکاربردترین محصولاتی است که در این زمینه تولید می‌شود. این نوع سپری به علت کاربردهای خاص آن به ویژه در محیط خانه شامل آشپزخانه و حمام، از محبوبیت بالایی برخوردار است. با توجه به گسترش متریال و مواد مصرفی در صنایع ساختمانی به ویژه در معماری مدرن، باید اشاره کرد که سپری آلومینیومی به علت انسجام و استحکام بالا، در سقف‌ کاذب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تولید سپری

تولید سپری در واحد نورد گرم

  • ابتدا شمش بلوم به عنوان مواد اولیه تولید سپری در کوره قرار می‌گیرد.
  • حرارت ایجاد شده بر روی شمش بلوم، باعث نرم شدن محصول می‌‌شود.
  • محصول به دست آمده به واحد نورد انتقال داده می‌شود.
  • در واحد نورد، محصول را به شکل T درمی‌آورند.
  • پس از تبدیل کردن سپری به شکل T، آن را بر روی غلطک‌های موج‌گیری قرار می‌دهند.
  • در پایان فرایند تولید، موج‌گیری کامل شده و محصول به دست آمده با نام تجاری پروفیل سپری روانه بازار آهن می‌گردد.

تولید سپری از طریق تیرآهن

گاهی پیش می‌آید که به واسطه سفارش مشتری، نوعی از پروفیل سپری تولید می‌شود که ضخامت بالاتری نسبت به سپری معمولی دارد. برای این کار نیاز به یک ماده اولیه مقاوم و قدرتمندی وجود دارد که معمولا برای از تیرآهن H استفاده می‌شود. در واقع برای تولید پروفیل سپری با ضخامت بالا، تیرآهن هاش را به وسیله برش هوا، برش استیلن یا برش پلاسما، تحت برش قرار می‌دهند تا این محصول بتواند ضخامت لازم را برای سفارش‌های خاص به دست آورد. برش‌های صورت گرفته برای تولید سپری با ضخامت بالا، بر روی جان تیرآهن صورت می‌گیرد.

کارخانه‌های تولیدکننده سپری

  • نورد آریان فولاد قزوین
  • فولاد البرز ایرانیان (فایکو)
  • جهان پروفیل پارس
  • نورد سجاد
  • فولاد کیان پرشیا
  • گروه صنعتی شکفته مشهد
  • فولاد کوهپایه

قیمت سپری

انبار پروفیل سپری

سپری یکی از مقاطع مهم فولادی است که کاربردهای زیادی دارد. این محصول به علت لبه تیز و لبه گرد، از محبوبیت زیادی نزد صاحبان صنایع به ویژه صنعت ساختمان‌سازی دارد که امروزه جزو ضروری‌ترین محصولات در این زمینه شناخته می‌شود. لازم به توضیح است که سپری لبه گرد در سایز ۳۰ تا ۱۴۰ تولید و سپری لبه تیز در سایز ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر تولید می‌گردد. یکی از پرمصرف‌ترین ضخامت‌های انواع سپری، ضخامت ۲ میلی‌متر است که تقاضای بالایی برای آن وجود دارد.

از جمله عوامل موثر بر قیمت سپری می‌توان به قیمت مواد اولیه، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت به روز و لحظه‌ای سپری، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «نحوه تولید سپری و کاربردها» صحبت کنیم. پروفیل سپری یکی از مقاطع مهم فولادی است که در سازه‌های فلزی، خرپا، ستون و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به روش نورد گرم تولید و در انواع پروفیل آهنی و آلومینیومی وارد بازار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تولید و چگونگی خرید پروفیل سپری، با کارشناسان ما در وب سایت کار آهن تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.