مهم ترین تامین‌کنندگان فولاد خراسان را بشناسیم

فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در شرق کشور است که در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد. این شرکت با دارا بودن واحد گندله‌سازی، آهن اسفنجی، شمش فولادی و واحدهای تولید مقاطع فولادی مانند میلگرد، نقش مهمی در تامین نیاز صنعت ساختمان‌سازی کشور ایفا کرده است. یکی از اهداف مهم شرکت فولاد خراسان در زمینه تکمیل زنجیره تولید، راه‌اندازی واحد کنسانتره‌‍سازی در سال ۱۴۰۲ است که در صورت تحقق، زمینه افزایش تولید مقاطع فولادی مانند میلگرد و راه‌اندازی واحد تولید انواع تیرآهن به وجود می‌آید. در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان کنسانتره فولاد خراسان، شرکت فولاد سنگان خواف است که بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز مجتمع صنعتی فولاد خراسان را تامین می‌کند. به نظر می‌رسد با برنامه‌های توسعه‌ای شرکت سنگان و مشارکت در زمینه راه‌اندازی واحد کنسانتره‌سازی فولاد خراسان، زمینه توسعه همه‌جانبه فولاد خراسان به وجود می‌آید. به طوری که آمارهای برنامه توسعه این شرکت نشان می‌دهد که با راه‌اندازی واحد کنسانتره‌سازی، ظرفیت تولید واحدهای گندله‌سازی از ۲.۵ میلیون تن در سال به ۳.۴ میلیون تن و واحد احیا مستقیم (برای تبدیل گندله به آهن اسفنجی) از ۸۵۰ هزار تن به ۱.۲ میلیون تن به صورت سالانه افزایش پیدا کند. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «مهم ترین تامین‌کنندگان فولاد خراسان را بشناسیم»، به موضوعاتی نظیر فولاد خراسان، مواد اولیه فولاد خراسان، فولاد خراسان و تامین‌کنندگان، قیمت میلگرد نیشابور بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، وبلاگ کار آهن را دنبال کنید.

مدت مطالعه: ۷ دقیقه

فولاد خراسان

شرکت مجتمع فولاد خراسان

مجتمع فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در شرق کشور است که در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی شد. این شرکت با بهره‌گیری از به روزترین تجهیزات و ماشین‌آلات به روز دنیا توانست، نقش مهمی در تامین نیاز کشور به مقاطع فولادی به ویژه میلگرد ایفا کند.

تولیدات مجتمع فولاد خراسان به چهار بخش تقسیم‌بندی می‌شود که بخش اول مربوط به فاز یک خط نورد شامل تولید انواع مقاطع سنگین به طرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن است. بخش دوم مربوط به خط نورد ۲ است که شامل تولید انواع مقاطع سبک به ظرفیت سالانه ۵۰۰ هزار تن می‌شود. بخش سوم تولیدات فولاد خراسان شامل احیا مستقیم به ظرفیت سالانه ۸۵۰ هزار تن است و در نهایت بخش چهارم شامل فولادسازی است که ظرفیت آن در حال حاضر به حدود ۸۰۰ هزار تن به صورت سالانه می‌رسد.

این مجتمع بزرگ فولادی همچنین در نظر دارد با راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای شامل افزایش ظرفیت تولید مقاطع سنگین مانند تیرآهن، نبشی و ناودانی، گام مهمی در تامین نیاز صنعت ساختمان‌سازی کشور بردارد. با این حال فولاد خراسان از جمله شرکت‌هایی است که به تولید آهن اسفنجی، شمش فولادی در سایز ۱۵۰ در ۱۵۰ و ۱۳۰ در ۱۳۰، میلگرد ساده در سایز ۱۰ تا ۵۰ میلی‌متر و بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ (استاندارد ملی ایران)، میلگرد آجدار در سایز ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر بر اساس استاندارد ۳۱۳۲ (استاندارد ملی ایران)، نبشی بال مساوی و ناودانی با شیب دار تحت استاندارد DIN۱۰۲۶، شش گوش و چهارگوش بر اساس استاندارد DIN۱۰۱۴ و تسمه فولادی تحت استاندارد DIN۱۰۱۷ می‌پردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره استاندارد ملی ایران، مقاله «همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲» را در وب سایت کار آهن مطالعه کنید.

مواد اولیه فولاد خراسان

انبار روباز کنسانتره فولاد خراسان

فولاد خراسان برای تولید مقاطع فولادی نیاز به تامین مواد اولیه لازم در این زمینه دارد. از جمله مهم‌ترین مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع بزرگ صنعتی، کنسانتره آهن و تبدیل آن به گندله و سپس آهن اسفنجی است. با توجه به اینکه شرکت فولاد خراسان همچنان منتظر راه‌اندازی پروژه کنسانتره‌سازی است تا بتواند زنجیره تامین مواد اولیه خود را تامین کند، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کنسانتره سنگ آهن مورد نیاز خود را از معادن سنگان در شرق کشور تامین می‌‌نماید. در واقع کنسانتره مورد نیاز فولاد خراسان از طریق سنگ آهن شرکت سنگان خواف تامین می‌شود.

این شرکت در نظر دارد تا در سال ۱۴۰۲ با راه‌اندازی کارخانه تولید کنسانتره سنگ‌ آهن به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن به صورت سالانه، بخش مهمی از نیاز خود برای مواد اولیه مورد نیاز کارخانه گندله‌سازی برطرف کند. با این حال برای تولید کنسانتره سنگ آهن، تامین مواد معدنی سنگ آهن ضروری است. در واقع ماده اولیه تولید کنسانتره سنگ‌ آهن شامل سنگ آهن می‌شود که فولاد خراسان باید از طریق معادن داخلی در کشور، این نیاز استراتژیک خود را برطرف کند.

در سند برنامه‌ریزی شده راه‌اندازی کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان ذکر شده است که این واحد راهبردی می‌تواند تا سقف ۵ میلیون تن در سال، ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. در صورت تحقق این امر، فولاد خراسان نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید مقاطع فولادی بی‌نیاز خواهد شد و با خیالی آسوده به توسعه زنجیره تولید مقاطع فولادی می‌پردازد. زیرا یکی از برنامه‌های فولاد خراسان پس از تامین مواد اولیه مورد نیاز به ویژه در زمینه کنسانتره سنگ آهن، راه‌اندازی واحد تولید تیرآهن است.

لازم به توضیح است که کارخانه کنسانتره‌سازی با تحویل گرفتن سنگ‌ آهن خام از معادن، اقدام به پرعیارسازی این محصول استراتژیک می‌کند. بنابراین در صورت راه‌اندازی واحد کنسانتره‌سازی فولاد خراسان، باید امیدوار بود که این مجتمع صنعتی به یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مقاطع فولادی در کشور تبدیل شود. یکی از مزیت‌های وجود کارخانه کنسانتره‌سازی فولاد خراسان، همجواری با معدن سنگ‌ آهن سنگان است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط سازمان ایمیدرو، ذخایر قطعی معدن سنگ آهن سنگان نزدیک به ۱.۲ میلیارد تن است که همین مقدار ذخایر می‌تواند خوراک واحدهای شرکت سنگان را به مدت ۵۰ سال تامین کند که همین امر نشان می‌دهد که فولاد خراسان می‌تواند مواد اولیه کارخانه کنسانتره‌سازی خود را از این طریق تامین نماید.

فولاد خراسان و تامین‌کنندگان

طرح راه‌اندازی واحد کنسانتره فولاد خراسان

در حال حاضر فولاد خراسان به در اختیار داشتن دو واحد گندله‌سازی و کارخانه احیا مستقیم، قابلیت تامین مواد اولیه مورد نیاز شمش فولادی را دارد. ظرفیت واحد گندله‌سازی این شرکت نزدیک به ۲.۵ میلیون تن به صورت سالانه است. در واقع با برنامه توسعه‌ای این شرکت برای سال ۱۴۰۲، انتظار می‌رود که ظرفیت تولید واحد گندله‌سازی به نزدیک ۳.۴ میلیون تن در سال برسد.

با توجه به اینکه مواد اولیه واحد احیا مستقیم فولاد خراسان از طریق محصول خروجی واحد گندله‌سازی تامین می‌شود، بنابراین قرار است که در سال ۱۴۰۲ نیز ظرفیت واحد احیا مستقیم از ۸۵۰ هزار تن به ۱.۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند. لازم به توضیح است که واحد احیا مستقیم یکی از روش‌های معمول برای تبدیل کردن گندله سنگ آهن به محصول آهن اسفنجی است. فولاد خراسان با تبدیل کردن گندله سنگ آهن به آهن اسفنجی و تبدیل آن به شمش فولادی، مواد اولیه مورد نیاز مقاطع فولادی را تامین می‌کند.

همچنین فولاد خراسان با راه‌اندازی سامانه مدیریت ارتباط با تامین کنندگان فولاد خراسان، توانسته است راه‌های ارتباط با تامین‌کنندگان خود را تسهیل نماید. از جمله مزایای راه‌اندازی این سامانه می‌توان به جلوگیری از سردرگمی تامین کنندگان در کاربری سامانه، سهولت دسترسی به اطلاعات استعلام و مناقصات، سهولت پاسخ به استعلام‌ها و ثبت قیمت، مشاهده سوابق استعلام‌ها و سفارشات یک تامین‌کننده، پیگیری وضعیت ورود و رسید کالاهای ارسالی و کاهش فاصله با تامین‌کنندگان اشاره کرد.

قیمت میلگرد نیشابور

میلگرد نیشابور

یکی از بهترین محصولات فولاد خراسان، میلگرد نیشابور است که امروزه محبوبیت زیادی نزد فعالان صنعت ساختمان‌سازی دارد. این نوع محصول تحت استاندارد ملی ایران تولید و به بازار آهن کشور عرضه می‌شود. کیفیت بالای تولید میلگرد ساده و آجدار نیشابور و افزایش میزان تقاضا برای آن باعث شده است که مجتمع فولاد خراسان گام‌های جدی برای افزایش ظرفیت تولید این نوع مقاطع فولادی بردارد. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌ای میلگرد فولاد خراسان با نام تجاری نیشابور، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میلگرد فولاد خراسان، مقاله «معرفی میلگرد نیشابور» را در وب سایت کار آهن مطالعه نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع «مهم‌ترین تامین‌کنندگان فولاد خراسان را بشناسیم» صحبت کنیم. فولاد خراسان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در منطقه شرق کشور است که ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز واحد گندله‌سازی خود را از طریق مجتمع فولاد سنگان (خواف) تامین می‌کند. این شرکت با تبدیل کنسانتره ورودی به کارخانه گندله‌سازی، محصول خروجی را به آهن اسفنجی و در نهایت به شمش فولادی تبدیل می‌نماید. برنامه‌ توسعه شرکت فولاد خراسان نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۴۰۲ با راه‌اندازی واحد کنسانتره‌سازی به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن به صورت سالانه، بخش عمده‌ای از نیاز خود برای تامین مواد اولیه تولید مقاطع فولادی را مرتفع خواهد ساخت.

نظرات بسته شده است.