بهترین میلگرد برای بتن

کدام میلگرد برای بتن بهتر است؟ در واقع رتبه نخست بهترین میلگرد برای بتن به کدام نوع میلگرد تعلق می‌گیرد؟ میلگردها در انواع فولادی، فایبرگلاس یا کامپوزیتی، گالوانیزه، استنلس استیل یا ضد زنگ تولید می‌شوند. برتری هر کدام از انواع میلگردها بستگی به کاربری و نوع استفاده از آن دارد. برای پروژه‌های سنگین و زیرساختی یک نوع میلگرد مناسب است که در پروژه‌های سبک می‌تواند مقرون به صرفه نباشد.در این مقاله به طور مفصل به این پرسش پاسخ می‌دهیم که بهترین میلگرد برای بتن (هم از نظر کیفیت، مقاومت و قیمت) کدام نوع است؟ برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

بهترین میلگرد برای بتن کدام است؟

تصویری از میلگرد فولادی و فایبرگلاس

همه ما می‌دانیم که بتن یکی از متداول‌ترین مصالح ساختمانی در جهان است که به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود زیرا نه تنها بادوام، مقاوم در برابر آتش و کار با آن آسان است، بلکه فرآیند نگهداری آسانی دارد.

اما بتن یک عیب ترسناک دارد که اگر نیروی معینی به آن وارد شود به راحتی ترک می‎خورد. در این زمان باید یک انتخاب درست در زمینه میلگرد داشت تا این مشکل بتن حل شود. به زبان ساده، میلگردهای فولادی برای تقویت بتن استفاده می‌شود و آن‌ها در انواع طول و ضخامت‎های مختلف، وجود دارند؛ بنابراین به خوبی به بتن می چسبند.

با این حال، انواع مختلفی از میلگرد در بازار وجود دارد. کدام یک بهترین انتخاب برای بتن است؟ با توجه به کاربری خاص می‎توانید مناسب‌ترین میلگرد را انتخاب کنید. در حال حاضر، میلگرد سیاه آجدار یکی از بهترین میلگردها برای بتن است که هم هزینه مقرون به صرفه ای دارد و هم از این محصول در ایران به مقدار کافی تولید می‌شود.

از طرفی میلگردهای سیاه طول عمر بالایی دارند و همین موضوع باعث افزایش مقاومت و دوام سازه می‌شود. در نتیجه می‌توان اطمینان یافت که با خرید میلگرد سیاه برای یک پروژه، طول عمر آن برای چند دهه قابل تضمین است. برای مشاوره خرید میلگرد یا استعلام قیمت میلگرد سیاه، با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید. شماره تماس: ۶۷۱۴۵-۰۲۱.

علاوه بر این، میلگردهای فولادی تقویت شده با الیاف شیشه (موسوم به میلگرد FRP یا کامپوزیتی) یک محصول بسیار محبوب است. میلگردهای FRP تحت هیچ شرایطی خورده یا زنگ نمی‌زنند اما به دلیل هزینه تولید بالا، قیمت آن از سایر میلگردهای فولادی بالاتر محاسبه می‌شود.

مزایای میلگرد سیاه برای بتن

مقاومت بالای فولاد در برابر سایر مواد اولیه مانند کامپوزیت (فایبرگلاس)، یکی از برتری‌های محصولات فولادی به ویژه میلگرد است. میلگرد فولادی در برابر نیروها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. همچنین برای پروژه‌های بزرگ و زیرساختی بهترین گزینه است. زیرا میلگردهای فایبرگلاس نمی‌توانند مقاومت بتن در پروژه‌هایی مانند آسمان خراش را تامین کنند.

معایب میلگرد سیاه برای بتن

مهم‌ترین عیب میلگرد سیاه، عدم مقاومت در برابر زنگ زدن و خوردگی است که به مرور زمان می‌تواند اتفاق بیفتد. اگرچه این موضوع امروزه با تولید میلگردهای گالوانیزه و اپوکسی، جای هیچ گونه نگرانی نیست اما استفاده از میلگرد سیاه بدون روکش، می‌تواند در برابر رطوبت و آب دچار خوردگی شود.

چرا میلگرد استیل بهترین انتخاب برای بتن نیست؟

در یک کلام می‌توان گفت که میلگرد ضد زنگ یا استیل گران است. اگرچه میلگرد استنلس استیل یا ضد زنگ حدود ۱۵۰۰ برابر بیشتر از میلگرد فولادی کربنی در برابر خوردگی مقاوم است اما فوق‌العاده قیمت بیشتری نسبت به نوع کربنی دارد. بنابراین فولاد ضد زنگ فوق‌العاده بادوام و در عین حال انعطاف‌پذیری بالایی دارد اما مشکل اصلی گران بودن آن است که آن را نسبت به هر نوع میلگرد دیگر کمیاب‌تر می‌کند.

علیرغم این موضوع، تحقیقات نشان داده است که اگرچه فولاد ضد زنگ به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی شناخته شده است، خوردگی همچنان می‌تواند رخ دهد. برای آگاهی شما لازم به یادآوری است که دو نوع خوردگی وجود دارد: خوردگی عمومی و خوردگی موضعی.

آیا میلگرد فایبرگلاس زنگ می‌زند؟

میلگرد فایبرگلاس زنگ نمی‌زند. بنابراین میلگرد فایبرگلاس مقاوم در برابر خوردگی، سبک وزن، خنثی نسبت به الکترومغناطیس و عایق حرارتی است. این نوع میلگرد می‌تواند برای سازه‌هایی که در آن نمک یخ زدایی، آب دریا یا سایر عوامل خورنده استفاده می‌شود، اعمال گردد. پروژه‌های حساس به وزن یا گرما، پروژه‌هایی که به خنثی بودن الکترومغناطیسی و برنامه‌های حفاری تونل نیاز دارند، بهترین انتخاب برای میلگردهای فایبرگلاس است.

مزایای میلگرد فایبرگلاس

مزایای میلگرد فایبرگلاس عبارتند از:

۱- مقاوم در برابر خوردگی

  • هرگز زنگ نمی‌زند
  • تحت تأثیر یون‌های نمک، مواد شیمیایی و قلیایی در بتن قرار نمی‌گیرد.

۲- وزن سبک

  • حدود یک چهارم میلگردهای فولادی، وزن دارد که در هزینه قرار دادن و استفاده بسیار صرفه جویی می‌کند.

۳- الکترومغناطیسی خنثی

  • فاقد فلز است و هرگز با عملکرد تجهیزات الکترونیکی حساس مانند تجهیزات پزشکی MRI یا تجهیزات تست الکترونیکی تداخل نخواهد داشت.

۴- عایق حرارتی

  • به طور موثر انتقال حرارت را مسدود می‌کند.

طول عمر میلگرد FRP چقدر است؟

FRP طول عمر ۱۰۰ سال دارد و مزیت استفاده از تقویت‌کننده پلیمری تقویت‌شده با الیاف شیشه، تقویت یک جایگزین پایدار و طولانی‌مدت است که می‌تواند در برابر محیط خورنده که در آن فولاد طول عمر کوتاهی دارد، مقاومت کند، زیرا خوردگی نمی‌کند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی بهترین میلگرد برای بتن از نظر نوع متریال یا مواد اولیه پرداختیم. از نظر مواد اولیه، چند نوع میلگرد وجود دارد که شامل میلگردهای فولادی، ضد زنگ، فایبرگلاس و … می‌شود. هر کدام از انواع میلگردهای تولید در جهان مزایا و معایبی دارند که می‌تواند بسته به کاربری، نقش مشخصی برای آن‌ها تعیین گردد.

با این حال، میلگرد سیاه بهترین و مقرون به صرفه ترین نوع میلگرد در بازار است که حتی برای پروژه‌های زیرساختی نیز مناسب است. این در حالی است که شاید میلگردهای فایبرگلاس یا کامپوزیتی به همراه میلگردهای ضد زنگ یا استنلس استیل نیز گزینه مناسبی برای بتن باشند اما از نظر هزینه بسیار گران هستند. برای خرید بهترین میلگرد برای بتن، با کارشناسان کارآهن مشورت کنید.

سوالات متداول

بهترین میلگرد برای بتن کدام است؟

همه چیز بستگی به کاربرد و اولویت‌های پروژه دارد. اگر یک پروژه زیرساختی مد نظر است، قاعدتا میلگرد فولادی بهترین گزینه محسوب می‌شود. از نظر هزینه نیز میلگرد فولادی قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر میلگردها دارد.

از نظر قیمتی، کدام میلگرد گران است؟

میلگردهای کامپوزیتی و ضد زنگ، جزو محصولات گران هستند و به جز کاربری خاص، صرفه اقتصادی ندارد.

میلگرد سیاه بهتر است یا میلگرد کامپوزیتی؟

میلگردهای کامپوزیتی سبک هستند و در برابر رطوبت مقاوم اما میلگرد سیاه نسبت به میلگردهای فایبرگلاس یا کامپوزیت، وزن بیشتری دارد. با این حال، مقاومت نهایی میلگرد سیاه فولادی و نیز قیمت مقرون به صرفه آن باعث می‌شود که این محصول گزینه بهتری برای بتن باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.