تفاوت میلگرد A2 و A3 | بررسی ظاهر، کاربرد و قیمت

تفاوت میلگرد A2 و A3 چیست؟ پیش از خرید میلگرد A2 و A3 باید بدانید که این دو محصول چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. از نظر ظاهری میلگرد A2 دارای آج موازی و منفرد است. در حالی که آج میلگرد A3 به صورت هفت و هشتی یا جناقی طراحی می‌شود. همچنین مقاومت میلگرد A3 بیشتر از A2 است و برای پروژه‌های زیربنایی نمی‌توان از نوع A2 استفاده کرد. در ضمن کاربرد میلگرد A2 بیشتر برای ساخت میلگردهای عرضی و خاموت است؛ اما میلگرد آجدار A3 برای اتصال میلگردهای طولی فونداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به تفاوت میلگرد A2 و A3 از نظر ظاهر، کاربرد و قیمت می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

میلگرد A2 چیست؟

تصویری از میلگرد A2

میلگرد A2 یک میلگرد فولادی است که مقاومت کششی پایین‌ترین نسبت به میلگرد A3 و مقاومت کششی بالاتری نسبت به میلگرد A1 دارد. مقاومت کششی میلگرد A2 حدود ۲۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است. این نوع میلگرد جزو میلگردهای آجدار است که اگرچه مقاومت خوبی در برابر جوشکاری ندارد ولی به راحتی می‌توان آن را برش داد.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی میلگرد A2 عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • دارای آج‌های موازی و منفرد
  • دارای استحکام تسلیم ۵ هزار کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع
  • شناخته شده به عنوان یک نوع میلگرد خشک
  • برش آسان
  • جوشکاری سخت
  • انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به میلگرد A3
  • عدم مقاومت در برابر خم کاری
  • قابل استفاده در صنعت ساختمان (میلگردهای عرضی و خاموت)

میلگرد A3 چیست؟

تصویری از میلگرد A3

میلگرد A3 یکی از انواع میلگردهای فولادی است که تحت گرید A3 تولید می‎گردد. روش‌های تولید این نوع میلگرد شامل نورد گرم است که وقتی به مرحله نهایی می‌رسد، استحکام تسلیم آن با آج ۴۰۰ و ۴۲۰ نشان داده می‌شود. در ضمن وقتی شمش فولادی با کربن متوسط وارد مدار نورد گرم می‎شود، محصول نهایی به روش ترمکس به مرحله تولید می‎رسد. روش ترمکس، یک شیوه فناورانه در زمینه تولید محصولات فولادی است که امکان خطا در زمینه درجه حرارت و سرعت کاهش دما به حداقل کاهش می‌یابد.

علاوه بر این، میلگرد A3 دارای شکل ظاهری با آج جناقی است که به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه میلگرد، این نوع محصول برای اتصال بتن بهترین گزینه به شمار می‌آید. در زمینه استاندارد تولید میلگرد A3 در ایران باید اشاره کرد که این محصول بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ و استاندارد GOST روسی تولید می‌شود. در زمینه تفاوت میلگرد A3 با A2 باید یادآور شد که میلگردهای تولید شده تحت گرید A3، مقاومت بالاتری از نظر استحکام نسبت به میلگردهای A2 دارد.

ویژگی‌ها و مشخصات فنی میلگرد A3 عبارتند از:

  • استحکام تسلیم بالا
  • نبود لغزش پس از اتصال به بتن
  • دارای قطر ۶ تا ۴۰ میلی‌متر
  • طول ۱۲ متر
  • دارای آج جناقی، عرضی، یکنواخت و دوکی
  • زاویه ۴۵ درجه برای آج
  • دارای ظاهری با روکش تیره و مات
  • دارای استحکامک کششی ۴۳۵ تا ۵۰۵ مگاپاسکال
  • مقاوم در برابر شکست
  • مقاوم در برابر تغییر شکل
  • جوش‌پذیری مطلوب

تفاوت میلگرد A2 و A3

در جدول زیر به تفاوت میلگرد A2 و A3 می‌پردازیم:

جدول تفاوت میلگرد A2 و A3
نام میلگردعلامت استاندارد ملیروش تولیدظاهرمواد اولیهاستحکام تسلیم (Mpa)جوش‌پذیریمقاومت در برابر ضربهانعطاف‌پذیریاستحکام کششی (Mpa)کاربرد
A2
آج ۳۴۰ (S340)
نورد گرمآجدار مارپیچشمش فولادی۳۴۰ضعیفمطلوبزیاد۵۰۰ساختمان‌سازی (خاموت و میلگرد عرضی)
A3آج ۴۰۰ (S400)نورد گرمآجدار جناقیشمش فولادی۴۰۰قویمطلوبکم۶۰۰ساختمان‌سازی و زیرساخت‌ها

تشخیص میلگرد A2 و A3

میلگردهای A2 و A3 تفاوت‌هایی از نظر ظاهر، کاربرد و قیمت دارند که آگاهی از آن‌ها می‌تواند پیش از خرید این نوع میلگردها مفید باشد. از نظر ظاهر میلگرد A2 دارای شکل‌های موازی و منفرد است؛ در حالی که میلگرد A3 ظاهری به شکل آجدار جناقی یا هفت و هشتی دارد.

تفاوت از نظر ظاهر

تفاوت دوم از نظر علامت مشخصه بر روی محصول میلگرد است. هنگام خرید میلگردهای A2 و A3 حتما به علامت روی محصول نگاه کنید. اگر بر روی ظاهر میلگرد علامت J انگلیسی حک شده بود، پس شما در حال نگاه کردن به میلگرد A2 هستید. در صورتی که بر روی میلگرد علامت C انگلیسی حک شده بود، بنابراین شما به میلگرد A3 نگاه می‌کنید. آگاهی از این موضوع می‌تواند شما را در تشخیص میلگرد A2 و A3 کمک کند.

تفاوت از نظر کاربرد

کاربردهای این دو محصول نیز متفاوت است. وقتی شما به میلگردهایی نیاز دارید که برای تولید خاموت یا میلگرد عرضی استفاده شود، اینجاست که پای میلگرد A2 به میان می‌آید. در حالی که برای استفاده در سازه‌های بتنی زیرساختی مانند ساختمان‌های بلند یا پل‌ها و سدها، از میلگرد A3 استفاده می‌شود. در ضمن میلگرد A3 برای آرماتوربندی ساختمان نیز کاربرد زیادی دارد. به طوری که جهت اتصال میلگردهای طولی فونداسیون از این نوع میلگردهای آجدار جناقی استفاده می‌گردد.

تفاوت از نظر قیمت

در نهایت وقتی به تفاوت میلگرد A2 و A3 از نظر قیمت می‌رسیم، ابتدا باید به معیارهای مشترک و تاثیرگذار بر قیمت این دو محصول اشاره کنیم. مواردی شامل قیمت مواد اولیه، هزینه تولید، هزینه حامل‌های انرژی و حمل و نقل، هزینه نیروی انسانی، نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور از نظر تورم و شاخص‌های اقتصادی، میزان عرضه و تقاضا، همگی مولفه‌های اثرگذار و مشترک بر قیمت میلگرد A2 و A3 هستند.

همچنین برند تولیدکننده، سایز و آج میلگرد نیز بر قیمت نهایی میلگردهای A2 و A3 اثر می‌گذارند. پس پیش از خرید انواع میلگرد می‌توانید قیمت محصول را از سایت کارآهن استعلام بگیرید. همچنین برای مشاوره در زمینه خرید میلگرد A3 و A2 می‎توانید با کارشناسان متخصص کارآهن تماس حاصل کنید. برای ارتباط با مشاوره حوزه خرید و فروش میلگرد، با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی بنیادین تفاوت‌ میلگرد A2 و A3 از نظر ظاهر، ویژگی‌ها، کاربرد و قیمت پرداختیم. میلگرد A2 یک نوع میلگرد آجدار است که مقاومت کمتری نسبت به میلگرد A3 دارد. با این حال، انعطاف‌پذیری میلگرد A2 بیشتر از میلگرد A3 است. همچنین میلگردهای A3 با ظاهری آجدار و جناقی شامل هفت و هشتی قابل تشخیص است. در حالی که میلگرد A2، آج موازی و منفر در ظاهر خود دارد.

سوالات متداول

میلگرد A2 و میلگرد A3 چه تفاوتی با هم دارند؟

میلگرد A2 و A3 از نظر کاربرد، مشخصات فنی و نوع آج تفاوت دارند. مهم‌ترین تفاوت A2 و A3 از نظر آج است که میلگردهای A2، آج موازی و منعطفی دارند. در حالی که میلگرد A3 دارای آج جناقی و هفت و هشتی است.

نحوه تشخیص میلگرد A2 و  A3 از نظر علامت چگونه است؟

میلگرد A2 دارای علامت مشخصه J بر روی محصول است. در حالی که میلگرد A3 علامت C بر روی محصول دارد.

مقاومت کششی میلگرد A2 بیشتر است یا A3؟

میلگرد A3 مقاومت کششی بیشتری نسبت به میلگرد A2 دارد.

انعطاف‌پذیری میلگرد A3 بیشتر است یا A2؟

میلگرد A2 از انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به A2 برخوردارند.

منبع تصاویر:

steelsuppliersuae.wordpress

pinoybuilders.ph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.