با کاهش تقاضا در کنار مازاد ظرفیت و عرضه در صنعت فولاد، به نظر میرسد بسیاری از شرکتهای فولادی داخلی به دنبال تجارت محصولات فولادی در بازارهای جهانی هستند. به نظر میرسد که فولادیها برای ارزآوری و رشد توسعه کارخانه، باید به سمت توسعه تجارت محصولاتی مانند ورق گالوانیزه، رنگی و سایر مقاطع فولادی بروند.
علیرضا منصوری مدیر صادرات فولاد مبارکه در گفتگویی اشاره کرد که کاهش تقاضا، باعث میشود که شرکتها به سمت تجارت محصولات فولادی در بازارهای جهانی هجوم بیاورند. منصوری در ادامه اشاره کرد که هدف فولاد مبارکه در بازارهای خارجی، ارزآوری است. در این گفتگو به پای صحبتهای مدیر صادرات فولاد مبارکه در زمینه ضرورت تجارت محصولات فولادی از جمله ورق گالوانیزه و سایر مقاطع فولادی میپردازیم. برای خواندن ادامه گفتگو، مجله کارآهن را دنبال کنید.
کاهش تقاضای فولاد و تبعات آن
به گزارش کارآهن به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، همزمان با روز ملی صادرات، علیرضا منصوری مدیر صادرات فولاد مبارکه گفت: «در چنین شرایطی شرکتهای مختلف به دنبال افزایش تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت در اختیار خود هستند و متعاقب آن با توجه به کاهش تقاضا در محدوده جغرافیایی کشور خود به سمت بازارهای خارجی هجوم میبرند تا بخشی از تولیدات خود را در بازارهای خارجی به فروش برسانند».
منصوری ادامه داد: «از طرفی بهدلیل تولید محصول مشابه توسط تولیدکنندگان داخلی در بازارهای مصرف، شرکتهای تولیدکننده با همکاری دولتمردان خود اقدام به وضع تعرفه برای کنترل واردات محصولات فولادی و حفاظت از صنایع داخلی خود میکنند؛ بهطوریکه در حال حاضر انواع تعرفههای مختلف از قبیل آنتیدامپینگ، Safe Guard و … توسط کشورهای مختلف وضع گردیده و این بازارها را از دسترس خارج ساخته و این موضوع منجر به افزایش شدت رقابت در سایر بازارها شده است».
هدف فولاد مبارکه در بازارهای جهانی، ارزآوری است
مدیر صادرات فولاد مبارکه تاکید کرد «هدف فولاد مبارکه از حضور در بازارهای جهانی علاوه بر ارزآوری به منظور تامین نیازهای ارزی جاری و تکمیل طرحهای توسعه، حضور در بازار جهانی و مدیریت فروش محصولات خود و کسب اشتهار و ارتقای سطح فنی و تکنولوژیکی خطوط تولید است. به همین منظور هرساله علاوه بر تامین کامل نیاز بازار داخلی بخشی از محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه میکند».
وی اشاره کرد: «فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۲ با صادرات ۱.۴ میلیون تن انواع محصولات و ارزآوری افزون بر ۷۰۰ میلیون دلار به عنوان بزرگترین صادرکننده محصولات غیرنفتی در سطح کشور معرفی شد. اهمیت این موفقیت با توجه به شرایط بازار جهانی و افزایش روزافزون رقابت در سالهای اخیر برای انجام صادرات دوچندان میگردد».
منصوری اذعان داشت: «علیرغم وجود چالشهای مختلف که در سال گذشته گریبانگیر صنعت فولاد ایران و صادرکنندگان کلیه حوزهها بوده است، فولاد مبارکه با انجام برنامهریزیهای لازم و با هدف حضور مداوم در بازارهای جهانی با صادرات ۱.۴ میلیون تن از انواع محصولات به کشورهای مختلف در جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و اروپا موفق به انجام این مهم گردید. همچنین در سال گذشته و ششماهه ابتدای سال جاری بیش از ۱۰ مشتری جدید شناسایی و فروش به این شرکتها برای اولین بار انجام گرفته است».
امیدواریم شاهد بهبود تجارت محصولات فولادی باشیم
مدیر صادرات فولاد مبارکه تصریح کرد: «در سال جاری نیز علیرغم پیچیدگیهای موجود در شرایط بازار جهانی، فولاد مبارکه در حوزه صادرات اجرای برنامههای منسجمتری را در این عرصه هدفگذاری کرده است که به یاری خداوند تحقق خواهد یافت».
منصوری در پایان عنوان کرد: «علاوه بر چالشهای ناشی از شرایط بازار جهانی فولاد و پایین بودن تقاضا و شدت رقابت، وضعیت تحریمهای ظالمانه نیز بر عملکرد صادرکنندگان ایران تأثیرگذار است. همچنین قوانین و مقررات و دستورالعملهای داخلی در خصوص رعایت عرضه در بازار داخلی و دستورالعملهای ارزی نیز از دیگر محدودیتها و چالشهای صادرکنندگان است که انشاءالله با واقعی شدن نرخ ارز و کاهش محدودیتهای صادراتی شاهد بهبود فضای صادرات برای کلیه بنگاههای اقتصادی کشور باشیم».