مقایسه تیرآهن ۱۶ و ۱۸

تیرآهن ۱۶ به عنوان پرکاربردترین نوع از انواع تیرآهن‌های موجود در بازار آهن، دارای وزن ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم به ازای هر متر مربع و طول بال‌ها برابر با ۷۴میلی‌متر تحت استاندارد IPE تولید می‌شود. از طرفی تیرآهن ۱۸ دارای وزن ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ کیلوگرم به ازای هر متر مربع و تحت استاندارد IPE ،INP و IPB تولید می‌گردد.

تفاوت تیرآهن ۱۶ و ۱۸ در وزن و قیمت آن‌ها است که تیرآهن ۱۸، وزن و قیمت بیشتری نسبت به تیرآهن ۱۶ دارد. از کاربردهای تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ می‌توان به ساخت ستون، خرپا، نعل، تیر و پل لانه‌زنبوری اشاره کرد. تیرآهن ۱۶ و تیرآهن ۱۸ ویژگی‌های متعددی دارند که مهم‌ترین آن شامل مقاومت در برابر تنش‌های ناشی از نیروهای برشی و لنگر خمشی است.

در این مقاله قصد داریم تا پیرامون موضوع «مقایسه تیرآهن ۱۶ و ۱۸»، به موضوعاتی مانند تیرآهن ۱۶ چیست؟ وزن تیرآهن ۱۶، کاربرد تیرآهن سایز ۱۶ تیرآهن ۱۸ چیست؟ وزن تیرآهن ۱۸، کاربرد تیرآهن ۱۸، تولیدکنندگان تیرآهن ۱۶ و ۱۸، قیمت تیرآهن ۱۶، قیمت روز تیرآهن ۱۸ بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، وبلاگ کار آهن را دنبال کنید.

تیرآهن ۱۶ چیست؟

تصویر گرافیکی از تیرآهن ۱۶

تیرآهن ۱۶ به عنوان پرکاربردترین نوع از انواع تیرآهن‌های موجود در بازار آهن، دارای وزن ۱۵.۸ تا ۴۱.۶ کیلوگرم به ازای هر متر مربع در سایز ۱۶ و طول بال‌ها برابر با ۷۴ میلی‌متر تحت استاندارد IPE تولید می‌شود. از کاربردهای تیرآهن سایز ۱۶ می‌توان به ساخت ستون، خرپا، نعل، تیر (مورد استفاده در پوشش سقف) و پل لانه‌زنبوری اشاره کرد. تیرآهن ۱۶ ویژگی‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن شامل مقاومت در برابر تنش‌های ناشی از نیروهای برشی و لنگر خمشی، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی و رطوبتی همچون خوردگی و افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شود.

اگر قصد استفاده از تیرآهن ۱۶ را دارید، باید بدانید که مهم‌ترین علل استفاده از این محصول شامل افزایش سرعت اجرا، کاهش هزینه‌های مصرفی برای ساخت، کاهش ضایعات مصالح و کیفیت بالای تولید آن است.

وزن تیرآهن ۱۶

وزن تیرآهن ۱۶به طور کلی بر اساس فرمول وزن تیرآهن – طول تیرآهن × وزن تیرآهن استخراج شده از جدول اشتال محاسبه می‌گردد. به طور کلی وزن تیرآهن ۱۶ نسبت به تیرآهن ۱۸ کمتر است و همین امر تفاوت عمده این نوع تیرآهن را با انواع دیگر تیرآهن تعیین می‌کند. با این حال وزن تیرآهن ۱۶ بر اساس نوع تیرآهن به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، همراه کار آهن باشید.

وزن تیرآهن IPE۱۶ در هر متر برابر است با ۱۵.۸ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲ متری، ۱۹۰ کیلوگرم است. این در حالی است که وزن تیرآهن IPB-HEB۱۶ در هر متر ۳۰.۴ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲ متری، ۳۶۴.۸ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. همچنین وزن تیرآهن IPBV-HEB۱۶ در هر متر برابر است با ۴۲.۶ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲متری، ۵۰۰ کیلوگرم است. در ضمن وزن تیرآهن IPBU-HEM۱۶ در هر متر ۷۶.۲ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲ متری، ۹۱۴.۴ کیلوگرم محاسبه می‌گردد.

کاربرد تیرآهن سایز ۱۶

تیرآهن ۱۶ یکی از محصولات مهم در صنعت ساختمان‌سازی است که علاوه بر این صنعت، در صنایع دیگر نیز کاربرد دارد. مهم‌ترین عامل برای تعیین کاربردهای تیرآهن ۱۶، شیوه تولید کارخانجات تولیدی در سراسر ایران است. هر کدام از کارخانه‌ها بنا بر طوب جان تیرآهن، کاربردهای متعددی را برای این محصول تعیین می‌کنند. با این حال، کاربردهای تیرآهن ۱۶ عبارتند از:

  • تیرهای فرعی سقف ساختمان
  • ستون ساختمان
  • خرپا
  • نعل
  • پل لانه‌زنبوری

تیرآهن ۱۸ چیست؟

تصویر گرافیکی از تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ دارای وزن ۱۸.۸ تا ۴۹.۱ کیلوگرم به ازای هر متر مربع و تحت استاندارد IPE ،INP و IPB تولید می‌شود. این محصول را می‌توان به دو بخش عمودی با نام بال و یک بخش افقی با نام جان تقسیم‌بندی کرد. تیرآهن ۱۸ تحت استاندارد IPE دارای ضخامت ثابت بال، تحت استاندارد INP دارای ضخامت متغیر بال و تحت استاندارد IPB دارای طول بال بیشتر نسبت به سایر استانداردهای اشاره شده است. لازم به توضیح است که این نوع تیرآهن در برابر تنش‌ها و نیروهای خمشی مقاومت قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.

وزن تیرآهن ۱۸

وزن تیرآهن ۱۸ به طور کلی بر اساس فرمول وزن تیرآهن – طول تیرآهن × وزن تیرآهن استخراج شده از جدول اشتال محاسبه می‌گردد.وزن این محصول نسبت به تیرآهن ۱۶ بیشتر است و همین امر زمینه را برای استفاده بیشتر از تیرآهن ۱۸ به وجود آورده است. با این حال وزن تیرآهن ۱۸ بر اساس نوع تیرآهن به چهار دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه به آن می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، با مجله کار آهن همراه باشید.

وزن تیرآهن IPE۱۸ در هر متر برابر است با ۱۸.۸ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲ متری، ۲۲۶ کیلوگرم است. از طرفی وزن تیرآهن IPB-HEB۱۸ در هر متر ۳۵.۵ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲ متری، ۴۲۶ کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود. همچنین وزن تیرآهن IPBV HEB۱۸ در هر متر برابر است با ۵۱.۲ کیلوگرم و وزن شاخه‌ای ۱۲ متری، ۵۹۰ کیلوگرم است. در ضمن وزن تیرآهن IPBU-HEM۱۸ در هر متر برابر ۸۸.۹ کیلوگرم و وزن شاخه‌ ۱۲ متری، ۱۰۶۶.۸ کیلوگرم محاسبه می‌گردد.

کاربرد تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ یکی از محصولات فولادی است که در برابر نیروهای فشاری و تنش‌های وارد شده به آن، استحکام قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، دوام تیرآهن ۱۸ در کنار بهره‌گیری از مواد اولیه برای تولید برخوردار است. بیشترین کاربرد تیرآهن ۱۸ در صنعت ساختمانی‌سازی است اما با این حال، رد پای این محصول مهم را می‌‌توان در صنایع دیگر نیز پیدا کرد. انواع کاربردهای تیرآهن ۱۸ عبارتند از:

  • ستون اصلی ساختمان
  • تیر در پوشش سقف ساختمان
  • خرپا
  • پل لانه زنبوری

تولیدکنندگان تیرآهن ۱۶ و ۱۸

انبار تیرآهن

مهم‌ترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران شامل کارخانه ذوب آهن اصفهان، شرکت پروفیل صنعت ماهان، کارخانه آریان فولاد، شرکت فولاد خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت فولاد شاهین بناب، مجتمع فولاد ظفر بناب، شرکت فولاد ناب تبریز، شرکت نورد و لوله صفا طوس، شرکت خیام فولاد نیشابور، شرکت آذر فولاد امین (تیکمه داش)، شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)، شرکت نورد آریان فولاد، شرکت فولاد البرز غرب، شرکت ذوب و نورد خلیج فارس، فولاد ماهان و فولاد یزد می‌شود.

قیمت تیرآهن ۱۶

تیرآهن ۱۶ یکی از محصولات صنعت فولاد است که به عنوان مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این محصول موجب شده که استقبال خوبی از آن در صنایع ساختمانی شود. به طوری که تیرآهن ۱۶ جزو پرفروش‌ترین انواع محصولات تیرآهن به شمار می‌آید.

مهم‌ترین عاملی که بر قیمت نهایی تیرآهن ۱۶ اثر می‌گذارد، عرضه و تقاضا است. از طرفی چهار عامل اساسی بر روی قیمت تیرآهن ۱۶ تاثیرگذار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به جنس، متراژ، نوع مقطع و ضخامت اشاره کرد. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌‌ای و به روز تیرآهن ۱۶ تولید شده در کارخانجات داخل کشور، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

قیمت روز تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ نیز همانند تیرآهن ۱۶، جزو پرمصرف‌ترین انواع محصولات تیرآهن به حساب می‌آید. این محصول نسبت به تیرآهن ۱۶ از وزن بالاتری برخوردار است که به تبع آن، بر قیمت آن نیز افزوده می‌شود. از جمله عوامل موثر بر تیرآهن ۱۸ می‌توان به ظرفیت تولید کارخانجات، عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ ارز و … اشاره کرد. در ضمن به مانند تیرآهن ۱۶، قیمت این محصول بر اساس ضخامت، جنس، متراژ و نوع مقطع متفاوت است. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌‌ای و به روز تیرآهن ۱۸ تولید شده در کارخانجات داخل کشور، به وب سایت کار آهن مراجعه کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به مقایسه تیرآهن ۱۶ و ۱۸ بپردازیم. تیرآهن ۱۶ و ۱۸ از جمله محصولات مهم فولادی هستند که در برابر تنش‌های ناشی از نیروهای برشی و لنگر خمشی مقاومت قابل توجهی نشان می‌دهند. این نوع محصولات تیرآهن، در ستون و پوشش سقف ساختمان، خرپا و پل لانه زنبوری کاربرد دارند. با این حال، تیرآهن ۱۶ نسبت به تیرآهن ۱۸ دارای وزن و قیمت کمتری است. اگر قصد خرید تیرآهن ۱۶ و ۱۸ را دارید، گروه کارشناسان متخصص ما در وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

نظرات بسته شده است.