راهنمای خرید میلگرد با قیمت مناسب

امروزه خرید محصولات فولادی به سادگی گذشته نیست. هر چقدر دایره بازار آهن گسترده می‎شود، چالش‌های مربوط به خرید نیز افزایش پیدا می‎کند. این موضوع در رابطه با راهنمای خرید میلگرد در بازار آهن نیز صادق است. میلگرد یک محصول پر کاربرد و البته پر تقاضا در بازار آهن محسوب می‌شود. از ستون و فونداسیون ساختمان گرفته تا پل‌ها، سدها و زیرساخت‌های جاده‌‎ای، همگی نیاز به میلگرد دارند.

اگر شما هم قصد دارید که میلگرد را در بازار آهن خریداری کنید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا نگاه خود را به چالش‌ها و روش‌های جدید خرید میلگرد به طور کامل تغییر دهید. این مقاله یک راهنمای خرید میلگرد با قیمت مناسب است که شما را در مسیر خرید و فروش انواع میلگرد در بازار آهن، کمک می‌کند. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پیش از خرید میلگرد چه کاری باید انجام داد؟

تصویری از میلگرد آجدار

در راهنمای خرید میلگرد، اولین موضوع پر اهمیت، بررسی مواردی است که باید پیش از خرید محصول در نظر بگیرید.

۱- بررسی انواع میلگرد

میلگرد به دو صورت ساده و آجدار تولید می‌شود که فرآیند تولید آن‌ها به صورت نورد گرم و سرد است. میلگردهایی که از نوع گالوانیزه یا استیل هستند، به روش نورد سرد تولید می‌شوند اما میلگردهای معمول در بازار، بیشتر به روش نورد گرم به مرحله تولید می‌رسند.

از نظر گرید، به میلگردهای A1، میلگرد ساده می‌گویند. در صورتی که میلگرد آجدار در ۳ گرید A2، A3 و A4 تولید می‌شود. با این وجود، میلگردهای آجدار بهترین گزینه برای آرماتور ستون و فونداسیون سازه هستند. بنابراین خریدار میلگرد باید بداند که کدام نوع محصول برای پروژه او مناسب است. سپس بر اساس نیاز خود، اقدام به خرید آن نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله «معرفی انواع میلگرد» را در مجله کارآهن مطالعه کنید.

۲- بررسی سایز میلگرد

ما در راهنمای خرید میلگرد تاکید ویژه‌‎ای بر سایز میلگرد داریم. زیرا سایز میلگرد نشان می‌دهد که محصول مورد نظر شما برای چه کاربردهایی خریداری می‌شود. میلگردهای تولید شده در ایران از سایز ۵.۵ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شوند که البته به سفارش مشتریان می‌تواند در سایزهای تا ۵۰ میلی‌متر هم صورت بگیرد. سایزها کوچکتر بیشتر برای میلگردهای ساده در نظر گرفته می‌شود. با این وجود، منظور اصلی ما از سایز، همان قطر نهایی میلگرد است که شما می‌توانید به صورت چشمی ببینید.

از طرفی، کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، به دو دسته تقسیم می‌شوند! آن‌هایی که میلگردها را در انواع سایزهای مختلف تولید می‌کنند و آن دسته که تنها چند سایز به خصوص را در سبد تولید خود قرار می‌دهند. البته مهم است که بدانید در هنگام خرید میلگرد، امکان دارد که سایز مورد نظر شما توسط مثلا میلگرد اصفهان یا تبریز، در دسترس نباشد یا خط تولید آن متوقف شده است. بنابراین در صورت بروز چنین چالشی، باید انواع سایز میلگرد را در به صورت جدا جدا خریداری کرد.

۳- بررسی وزن میلگرد

متقاضیان خرید میلگرد باید بدانند که بخش مهمی از فرآیند فروش میلگرد، بر اساس وزن آن صورت می‌گیرد. هر چقدر سایز میلگرد بیشتر باشد، به تبع آن وزن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. هاز طرفی، با افزایش وزن میلگرد، قیمت نهایی آن نیز افزایش پیدا می‌کند. زیرا میزان دریافت هزینه ارسال میلگرد، بر اساس وزن محاسبه می‎شود. بنابراین باید پیش از شروع کار، ابتدا یک لیست از میلگردهای مورد نیاز و وزن آن‌ها تهیه کنید! در آخر نیز با بررسی و محاسبه قیمت میلگرد منهای وزن، می‌توان متوجه شد که وزن چه تاثیری قیمت نهایی دارد

۴- بررسی استاندارد میلگرد

برای تولید میلگرد در جهان، ۳ استاندارد مهم تعریف شده است که شامل استانداری روسی، بریتانیا و آمریکا می‌شود. هر کدام از استانداردهای تولید میلگرد، نقش مهمی در کیفیت نهایی محصول دارند. منظور از کیفیت میلگرد تولید شده، مقاومت و سختی آن در شرایط مختلف است. با این وجود ایران نیز برای تولید میلگرد یک استاندارد داخلی دارد که تولیدکنندگان ملزم به استفاده از شرایط آن پیش از تولید میلگرد هستند. استاندارد ISIRI3132، معیارهای اولیه تولید میلگرد در ایران را تعیین می‌کند.

تولید میلگرد در ایران بیشتر بر اساس استاندارد روسی و استاندارد ISIRI3132 صورت می‌گیرد. با این وجود اگر قصد دارید که اطلاعات بیشتری در زمینه استاندارد ISIRI3132 به دست آورید، مقاله «همه چیز در مورد استاندارد ۳۱۳۲» را بخوانید. همچنین در مقاله «راهنمای استانداردهای جهانی تولید میلگرد»، به تمام استانداردهای رسمی موجود در جهان برای تولید میلگرد اشاره شده است.

۵-  بررسی قیمت میلگرد

قیمت میلگرد موضوع مهمی است که نباید به راحتی از آن گذشت. شما باید بدانید که چه عواملی بر قیمت میلگرد اثر می‌گذارند. تحقیقات میدانی و علمی تیم کارآهن نشان می‌دهد که عواملی مانند نرخ جهانی فولاد، هزینه مواد اولیه، نیروی انسانی، انرژی، حمل و نقل، تورم، نرخ ارز و شرایط حاکم بر بازار آهن، بر قیمت تمام شده میلگرد اثرگذار هستند. هر کدام از مولفه‌های اثرگذار بر قیمت میلگرد می‌توانند تاثیر مستقیم بر بودجه شما نسبت به خرید انواع میلگرد داشته باشد. بنابراین پیش از خرید میلگرد، عوامل موثر بر قیمت آن را بررسی کنید.

۶- بررسی تولیدکننده میلگرد

مشتریان به دنبال میلگرد کدام کارخانه هستند؟ پاسخ به این سوال کار راحتی نیست و نمی‌توان به سادگی گفت که میلگرد کدام کارخانه محبوبیت زیادی دارد. با این وجود مشتری میلگرد باید بداند که میلگرد کدام کارخانه برای خرید مناسب است. کارشناسان کارآهن در یک بررسی اجمالی در میان چند کارخانه تولیدکننده میلگرد، مقایسه‌ای را انجام داده است که نشان می‌دهد، میلگرد کدام کارخانه کیفیت بهتری دارد. برای خواندن این مطلب جامع می‌توانید مقاله «میلگرد کدام کارخانه بهتر است؟» را در مجله کارآهن ببینید.

در این مقاله، ۴ کارخانه مهم تولیدکننده میلگرد در ایران به صورت دو به دو مقایسه شده‌اند. ۴ کارخانه مد نظر شامل میلگرد یزد، گیلان، آریان فولاد و آتیه است. میلگرد تولید شده هر کدام از کارخانه‌ها با ۳ کارخانه دیگر مقایسه شده است که می‌توانید با خواندن آن، از نتایج علمی و آزمایشگاهی آن مطلع شوید.

۷- بررسی مسافت و کامیون

یکی از موضوعات مهم در راهنمای خرید میلگرد، بررسی بعد مسافت است. شما باید ببینید که محصول مورد نظر از کدام منطقه ارسال می‌شود. اگر در تهران هستید، قاعدتا بهتر است که خرید انواع میلگرد را از شرکت‌های بازرگانی انجام دهید. حتی اگر نیاز به خرید میلگرد یک برند خاصی هستید که دور از تهران قرار دارد، سایت‌های فروش میلگرد که دارای انبار هستند، نیاز شما را به سرعت برطرف می‌کنند.

علاوه بر این، گاهی تصمیم می‌گیرید که خرید میلگرد آجدار اصفهان یا تبریز را از مبدا یا همان کارخانه سفارش دهید که البته این مستلزم پیش خرید آن از بورس کالا است. همانطور که می‌دانید فروش میلگرد کارخانه تنها از طریق بورس کالا عرضه می‌‎شود. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم که بعد مسافت را پیش از خرید میلگرد در نظر بگیرید. زیرا یکی از عوامل موثر بر قیمت تمام شده میلگرد، حمل و نقل آن است.

در ضمن کامیون حمل میلگرد نیز موضوع مهمی است که باید آن را بررسی کنید. دارا بودن استانداردهای لازم برای حمل میلگرد و نیز مقداری تناژی که بتواند حمل کند، بر انتخاب کامیون یا تریلی تاثیر می‌‌گذارد.

راهنمای خرید میلگرد در بازار آهن

تصویری از میلگرد آجدار کارخانه

اصلا ۳ روش اصلی برای خرید میلگرد در وجود دارد که شما می‌توانید آن‌ها را بسته به شرایط خود انتخاب کنید. روش اولی شامل خرید میلگرد در بازار آهن است که بیشتر توسط شرکت‌های بازرگانی و فروش میلگرد به صورت اینترنتی اداره می‌شود. روش دوم اقدام به خرید میلگرد از طریق بورس کالا است که البته به سادگی امکان‌‎پذیر نیست. در روش سوم، میلگرد به طور مستقیم از تولیدکننده خریداری می‌شود که به آن خرید میلگرد کارخانه می‌گویند.

اگر میزان تناژ خرید میلگرد زیاد است، بهتر است به سراغ روش اعتبار اسنادی بروید. به خرید انواع میلگرد با تناژ بالا به صورت اعتبار اسنادی، روش LC گفته می‌شود. در این روش شما به مدت یک تا ۶ ماه فرصت برای بازپرداخت هزینه میلگرد به سایت‌های فروش میلگرد مانند کارآهن دارید. این روش شامل دریافت ضمانت نامه بانکی یا همان چک است که باید به فروشنده ارائه دهید.

۱- روش اول: خرید میلگرد در بازار آهن

در بازار آهن فروشندگان زیادی وجود دارند که البته نمی‌توان به همه اطمینان کرد. از مغازه‌های ۶×۴ گرفته تا شرکت‌های بازرگانی معتبر، همگی در بازار بزرگ آهن مشغول به فروش میلگرد هستند. قاعدتا خرید میلگرد به صورت کم بیشتر از طریق فروشندگان خرد انجام می‌شود اما فروش با حجم بالا، از طریق فروشندگان یا شرکت‌های معتبر مانند کارآهن صورت می‌گیرد.

برای خرید میلگرد از کارآهن ۳ روش وجود دارد. فرقی نمی‌کند که درخواست خرید شما شامل چه تناژی باشد، هر میزان تناژ میلگرد که مایل به خرید آن باشید، از طریق شرکت کارآهن قابل تامین است. با این وجود، شما می‌توانید به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی یا آنلاین، اقدام به خرید میلگرد از کارآهن کنید.

۲- خرید میلگرد از بورس کالا

بسیاری از کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده میلگرد در ایران مانند ذوب آهن اصفهان و …، محصول تولید شده خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند. سازوکار بورس کالا بیشتر برای جلوگیری از نفوذ دلالان به بازار آهن است تا دولت بتواند از این طریق، عرضه، تقاضا و قیمت نهایی میلگرد را به یک ثبات مطلوبی برساند.

از طرفی افراد حقیقی امکان خرید میلگرد از بورس کالا را ندارند بنابراین شما به عنوان خریدار نمی‌توانید بدون داشتن مجوز لازم، خرید میلگرد را از بورس کالا تکمیل کنید. این در حالی است که شرکت‌های بازرگانی و سایت‎‌های معتبر فروش آهن امکان خرید انواع میلگرد کارخانه را دارند. پس شما می‌توانید سفارش میلگرد کارخانه را از شرکت‌های معتبر در بازار آهن مانند کارآهن درخواست کنید.

۳- خرید میلگرد از کارخانه

به جزو شرکت‌هایی که ملزم به عرضه میلگرد در بورس کالا هستند، سایر شرکت‌ها می‌توانند به صورت مستقیم، اقدام به فروش میلگرد در بازار آهن کنند. به نظر می‌رسد خرید میلگردهای مورد نیاز هر پروژه، اگر دارای تناژ بالا بین ۲۲ تا ۲۵ تن باشد، بهتر است که سفارش خود را بدون واسطه و از طریق کارخانه انجام دهند. در غیر این صورت توصیه می‎کنیم خرید پایین‌تر از ۲۲ تن را از شرکت‌های معتبر موجود در بازار آهن درخواست کرد.

کلام آخر

در راهنمای خرید میلگرد در بازار آهن، به موضوعات مهمی پیرامون چالش‌های، الزامات و روش‌های مختلف خرید میلگرد پرداختیم. برای خرید میلگرد ابتدا باید یک لیست از انواع میلگرد مورد نیاز تهیه کرد. سپس باید تعیین کرد که کدام روش برای خرید انواع میلگرد مناسب است. تعیین این موضوع که میلگرد خریداری شده متعلق به کدام کارخانه است نیز از پیش نیازهای نحوه خرید میلگرد با قیمت مناسب است. برای دریافت مشاوره رایگان درباره خرید میلگرد و الزامات آن، با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید. شماره تماس: ۶۷۱۴۵-۰۲۱.

سوالات متداول

بهترین روش برای خرید میلگرد چیست؟

اگر قصد خرید میلگرد در تناژ بالای ۲۲ تن در هر بار را دارید، بهتر است به سراغ خرید اعتباری محصول بروید.

خرید میلگرد از کارخانه بهتر است یا شرکت بازرگانی؟

اغلب خریداران میلگرد به دنبال مقدار تناژ پایین تر از ۲۲ تن در هر بار هستند، بنابراین بهتر است سفارش خود را در یک شرکت معتبر مانند کارآهن ثبت کنید.

چگونه می‌توان بهترین برند میلگرد را شناسایی کرد؟

در این زمینه، کارشناسان متخصص کارآهن، مقایسه‌ای میان تولیدکنندگان برتر میلگرد در ایران انجام داده‌اند که لینک اطلاعات بیشتر در مقاله موجود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.