معرفی محصولات شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش فولادی در داخل کشور است که در سال ۱۳۵۱ راه‌اندازی شد. محصولات این شرکت شامل بیلت و بلوم به همراه اسلب فولادی است. روند تولید فولاد خوزستان ابتدا از خرید کنسانتره سنگ آهن معادن داخلی کشور آغاز می‌شود. پس از خرید و انبار کردن کنسانتره سنگ‌ آهن، این شرکت کنسانتره را به گندله سنگ آهن تبدیل می‌کند. گندله تولید شده در فولاد خوزستان به آهن اسفنجی تبدیل و در نهایت محصول به دست آمده به مصرف واحد فولادسازی برای تولید انواع شمش فولادی می‌رسد. شمش بیلت فولاد خوزستان دارای سطح مقطع دایره‌ای یا مربع و عرض کمتر از ۱۵ سانتی‌متر، شمش بلوم دارای سطح مقطع کمتر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع و عرض بیش از ۱۵ سانتی‌متر و اسلب فولادی دارای ظاهری به شکل مکعب مستطیل به ضخامت ۲۳۰ میلی‌متر، عرض ۱.۲۵ متر و طول حداکثر ۱۲ متر است. در این مقاله قصد داریم تا پیرامون عنوان «معرفی محصولات شرکت فولاد خوزستان»، به موضوعاتی نظیر شرکت فولاد خوزستان، فولاد خوزستان تامین‌کنندگان، گندله‌سازی فولاد خوزستان، محصولات فولاد خوزستان و قیمت شمش آهن فولاد خوزستان بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله مینیاتور را دنبال کنید.

کلمات کلیدی: فولاد خوزستان، شمش فولادی، بیلت، بلوم، اسلب

مدت مطالعه: ۶ دقیقه

دسته‌بندی: بررسی کارخانه

شرکت فولاد خوزستان

فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش فولادی در کشور و منطقه خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۱ به منظور تولید انواع اسلب، بیلت و بلوم راه‌اندازی شد. این مجتمع صنعتی در سال ۱۳۶۸ با اضافه کردن دو روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی برای تولید شمش فولادی، گام بلندی در زمینه تامین نیاز داخلی برداشت.

ظرفیت تولید شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان به صورت سالانه رقمی حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است. در ضمن این شرکت در نظر دارد طی برنامه چشم‌انداز، ظرفیت تولید سالانه شمش فولادی خود را به بیش از ۵.۲ میلیون تن افزایش دهد. این شرکت دارای ۳ واحد تولیدی است که شامل واحد گندله‌سازی، واحد احیا مستقیم و واحد فولادسازی می‌شود. در ادامه به توضیح هر کدام از واحدها به همراه سایر بخش‌های مهم این شرکت می‌پردازیم.

فولاد خوزستان تامین‌کنندگان

کنسانتره سنگ آهن فولاد خوزستان

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که شرکت‌های بزرگ برای آن برنامه استراتژیک تدوین می‌کنند، موضوع تامین مواد اولیه تولید است. شرکت فولاد خوزستان به عنوان قطب فولادسازی در منطقه غرب و جنوب غرب کشور، مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولیدی خود را به ۴ دسته تقسیم‌بندی می‌کند که شامل واحد انباشت و برداشت کنسانتره سنگ آهن ورودی به شرکت فولاد خوزستان از معادن بزرگ کشور، واحد گندله‌سازی ۱، واحد گندله‌سازی ۲ و واحد تکلیس آهک می‌شود.

واحد انباشت و برداشت کنسانتره سنگ‌آهن

واحد انباشت و برداشت جزو مهم‌ترین واحدهای تامین مواد اولیه تولید شرکت فولاد خوزستان است که وظیفه دریافت و انبار کردن کنسانتره سنگ آهن از معادن بزرگ داخلی شامل معادن گل‌گهر سیرجان، چادرملو، سناباد، گهر زمین و بسیاری از معادن بزرگ کشور را دارد. پس از انباشت مواد اولیه تولید، مراحل جداسازی بر اساس خواص کنسانتره سنگ آهن ورودی صورت گفته و پس از آن به واحد گندله‌سازی انتقال پیدا می‌کند.

گندله‌سازی فولاد خوزستان

گندله فولاد خوزستان

واحد گندله‌سازی شرکت فولاد خوزستان شامل دو مدول گندله‌سازی به ظرفیت اسمی ۳.۲ میلیون تن گندله در سال است. لازم به توضیح است که در واحد گندله‌سازی این شرکت نزدیک به ۶ میلیون تن محصول گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده تولید می‌گردد.

واحد گندله‌سازی فولاد خوزستان پس از دریافت سنگ‌ آهن، با اضافه کردن افزودنی‌های مورد نیاز، محصول سنگ آهن را در کوره پخت در دمای حداکثر ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهد تا این محصول بتواند استحکام فشاری، سایش و سایر خواص مکانیکی را به دست آورد. در نهایت محصول فوق به به صورت گندله تبدیل می‌شود. لازم به توضیح است که تبدیل کنسانتره سنگ آهن به گندله، ارزش افزوده‌ای معادل ۳۰ درصد برای محصول نهایی شمش فولادی دارد.

واحد احیا مستقیم

واحد احیا مستقیم شرکت فولاد خوزستان وظیفه تبدیل کردن گندله سنگ آهن به آهن اسفنجی را دارد. این واحد دارای سه مدول میدرکس با ظرفیت ۲.۲ میلیون تن و دو مدول زمزم با ظرفیت ۱.۸ هزار تن به صورت سالانه است. ظرفیت تولید واحد احیا مستقیم رقمی حدود ۴ میلیون تن آهن اسفنجی به صورت سالانه است که با تکیه بر فناوری‌های روز دنیا و بومی‌سازی شده، فعالیت می‌کند.

واحد فولادسازی

محصولات تولید شده در واحد فولادسازی شرکت فولاد خوزستان شامل شمش قطع مربع یا همان بلوم، شمشال قطع مربع یا همان بیلت و تختال یا اسلب فولادی می‌شود. در این واحد تولیدی، ۶ کوره قوس الکتریکی، ۴ کوره پاتیلی، ۲ ماشین دوخطه ریخته‌گری تختال، ۳ ماشین ۶خطه شمش و تاسیسات جمع‌آوری غبار فولادسازی وجود دارد.

برای تولید شمش فولادی در واحد فولادسازی، ماشین‌های ریخته‌گری فولاد مذاب را به شمش و تختال تبدیل می‌کنند. لازم به توضیح است که ظرفیت تولید واحد فولادسازی نزدیک به ۳.۸ میلیون تن به صورت سالانه است.

واحد تکلیس آهن

واحد تکلیس آهک شرکت فولاد خوزستان دارای دو کوره مجزا (خط A و خط B) است که وظیفه دریافت سنگ آهن و پخت آن در کوره‌های دوار را دارد. محصول نهایی این واحد شامل آهک پخته شده است که نقش مهمی در کیفیت ذوب محصولات فولادی این شرکت ایفا می‌کند. در ضمن واحد تکلیس آهن دارای ظرفیت اسمی نزدیک به ۲۱۰ هزار تن به صورت سالانه است.

محصولات فولاد خوزستان

۱- اسلب فولاد خوزستان

اسلب فولادی شرکت فولاد خوزستان

اسلب یا تختال شرکت فولاد خوزستان دارای ظاهری به شکل مکعب مستطیل به ضخامت ۲۳۰ میلی‌متر، عرض ۱.۲۵ متر و طول حداکثر ۱۲ متر است که تحت استاندارد G۳۱۰۱ SS ۴۰۰ ،G۳۱۰۶ SM ۴۰۰A SAE ۱۰۰۸ ،ST ۳۷-۲ ،ST ۴۴-۳ و ST ۵۲-۳ تولید می‌شود.

ابعاد و تلرانس اسلب فولاد خوزستان
طول (mm) عرض (mm) ضخامت (mm)
۵ ± ۱۹۵

۵ ± ۲۴۵

۱۰ ± ۱۰۰۰-۱۲۵۰ ۱۰۰ ± ۳۸۰۰-۱۰۵۰۰

۲- بیلت فولاد خوزستان

بیلت شرکت فولاد خوزستان

شمش بیلت (CCM) فولاد خوزستان دارای سطح مقطع دایره‌ای یا مربع و عرض کمتر از ۱۵ سانتی‌متر است که تحت استاندارد ASTM A۶۱۵ Gr۶۰ ،ASTM A۵۷۲ Gr۵۰ ،BS ۴۴۴۹ B۵۰۰B CK ۴۵ ،RSt ۳۷-۲ ،ST ۳sp St ۴۴-۲ ،St ۵sp 2 و ISIRI ۳۱۳۲ Aj ۴۰۰ تولید می‌شود

ابعاد و تلرانس بیلت فولاد خوزستان
سطح مقطع (mm) طول (mm)
(۴ mm -/+) ۱۳۰×۱۳۰ (۱۰۰ mm -/+) ۸۰۰۰-۱۲۰۰۰
(۵ mm -/+) ۱۵۰×۱۵۰

۳- بلوم فولاد خوزستان

بلوم شرکت فولاد خوزستان

شمش بلوم فولاد خوزستان دارای سطح مقطع کمتر از ۲۳۰ سانتی‌متر مربع و عرض بیش از ۱۵ سانتی‌متر است که تحت استاندارد ASTM A۶۱۵ Gr۶۰ ،ASTM A۵۷۲ Gr۵۰ ،BS ۴۴۴۹ B۵۰۰B CK ۴۵ ،RSt ۳۷-۲ ،ST 3sp St ۴۴-۲ ،St ۵sp ۲ و ISIRI ۳۱۳۲ Aj ۴۰۰ تولید می‌شود.

ابعاد و تلرانس بلوم فولاد خوزستان
سطح مقطع (mm) طول (mm)
(۴ mm -/+) ۱۳۰×۱۳۰ (۱۰۰ mm -/+) ۸۰۰۰-۱۲۰۰۰
(۵ mm -/+) ۱۵۰×۱۵۰

قیمت شمش آهن فولاد خوزستان

شمش فولاد خوزستان

شمش فولادی یکی از محصولات استراتژیک است که به عنوان ماده اولیه انواع مقاطع فولادی مانند تیرآهن، ورق فولادی، میلگرد، نبشی، ناودانی و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید شمش فولادی به دو روش احیا مستقیم و کوره بلند صورت می‌گیرد که شرکت فولاد خوزستان، روش احیا مستقیم را برای تولید شمش فولادی استفاده می‌کند.

شمش آهن فولاد خوزستان به ۳ شکل شمش قطع مربع یا همان بلوم، شمشال قطع مربع یا همان بیلت و تختال یا اسلب تولید می‌شود. جهت اطلاع از قیمت لحظه‌ای شمش آهن فولاد خوزستان، با ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره «معرفی محصولات شرکت فولاد خوزستان» صحبت کنیم. فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شمش فولادی در داخل کشور، ۳ محصول نهایی شامل بلوم، بیلت و اسلب را تولید می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان، با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

نظرات بسته شده است.