نحوه خرید شمع فلزی (فولادی) و عوامل موثر بر آن

برای خرید شمع فلزی (فولادی) لوله‌ای باید به رخدادهای جهانی مانند نوسانات قیمت در راستای رکود اقتصاد جهانی، تعداد پروژه‌های زیرساختی دولت‌ها در سراسر جهان، مقدار عرضه و مقررات زیست محیطی توجه کرد. با پیشرفت‌ فناوری‌های جدید در راستای بهبود کارایی و مقرون‌به‌صرفه شدن نصب شمع فلزی لوله‌‌ای، انتظار می‌رود که تا پایان سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش خرید این محصول توسط مصرف‌کنندگان زنجیره پایین دست فولاد باشیم. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی مختصر شمع فلزی لوله‌ای از جنس فولاد، به موضوع قیمت و نکات ضروری حین خرید شمع فلزی (فولادی) اشاره کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید. 

شمع‌بندی چیست

شمع بندی یک روش تقویتی برای استحکام سازه در برابر نیروهای مختلف است. یکی از بهترین متریال‌های برای شمع بندی ساختمان، شمع فلزی است که کاربرد زیادی دارد. شمع‌ بندی فلزی (Metal Bracing) یا شمع‌ بندی فلزی تقویتی، یک روش تقویت و استحکام‌بخشی به سازه‌های فلزی است. در این روش، از عناصر فلزی (مانند میلگردها، تیرها و لوله‌ها) استفاده می‌شود تا به پایداری و استحکام سازه کمک کنند.

هدف اصلی شمع‌بندی فلزی، کاهش تغییر شکل و تحرکات سازه در مقابل بارهای عملیاتی و زلزله است. با استفاده از شمع‌ فلزی، سازه توانایی انتقال بارها و نیروها را بهبود می‌بخشد و سیستم سقف و دیوارها را به هم متصل می‌کند. به این صورت، تنش‌ها در سازه منتقل و بارها به صورت موثرتری توزیع می‌شوند.

در ادامه موضوع خرید شمع فلزی (فولادی)؛ یکی از روش‌های شمع‌ بندی فلزی، استفاده از میلگردهای اتصالی عمودی و افقی در سازه است. میلگردهای افقی (Cross Bracing) به صورت متقاطع در سازه قرار می‌گیرند و از ایجاد حرکات جانبی در سازه جلوگیری می‌کنند. در حالتی که میلگردها به صورت ایکس متقاطع شوند، به آن شمع‌بندی ایکسی (X-Bracing) نیز گفته می‌شود.

علاوه بر شمع‌بندی افقی، شمع‌بندی عمودی نیز استفاده می‌شود. در این روش، میلگردها در نقاط سازه که معرض نیروها و موازنه‌بندی نیستند، به صورت عمودی قرار می‌گیرند. این شمع‌بندی عمودی نیز به استحکام و پایداری سازه کمک می‌کند.

انواع شمع ساختمانی

در ادامه موضوع خرید شمع فلزی (فولادی) به انواع شمع ساختمانی اشاره می‌کنیم:

۱- شمع‌ فلزی تولید شده از فولاد

۲- شمع‌ چوبی

۳- شمع‌ مرکب

۴- شمع‌ بتنی

شمع فلزی ساختمان

شمع‌ فلزی که معمولا در ساخت‌وساز برای پشتیبانی از فونداسیون ساختمان‌ها و سایر سازه‌ها استفاده می‌شود، در عمق زمین نصب می‌شود و به عنوان لنگر برای انتقال بار ساختمان به خاک عمل می‌کند. جنس شمع‌های فلزی معمولا از فولاد، بتن و چوب است که نوع فولادی آن کاربردهای بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد.

شمع فلزی

انواع شمع فلزی ساختمان

انواع شمع فلزی به ۴ دسته تقسیم‌بندی می‌شود که شامل شمع لوله‌ای، ‌شمع پیچی، شمع دیسکی و شمع H شکل است. در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی به شمع فلزی لوله‌ای بپردازیم.

شمع لوله‌ای یک محصول فولادی همه‌کاره است که بسته به نیاز پروژه و مکان آن، می‌تواند در طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. این شمع فلزی ضد زنگ، در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم است.

همچنین شمع لوله‌ای به ۲ دسته شمع با انتهای باز و شمع با انتهای بسته تقسیم‌بندی می‌شود. شمع با انتهای باز به دلیل باز بودن انتهای آن، امکان نفوذ بیشتر در زمین به ویژه زمین‌های سنگی را فراهم می‌کند. در حالی که شمع با انتهای بسته به شکل مخروطی هستند و برای متصل کردن آن به بخش انتهایی لوله فولادی، از جوشکاری استفاده می‌شود.

کاربرد شمع فلزی

در ادامه نحوه خرید شمع فلزی (فولادی) به کاربرد شمع فلزی می‌پردازیم. برخی از کاربردهای شمع فلزی تولید شده از فولاد به ویژه شمع لوله‌ای شامل ساخت و ساز ساختمان، ساخت پل، ساخت و سازهای دریایی و ساحلی، دیوارهای حائل، سازه‌های زیرزمینی، پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، نفت و گاز و ساخت سد می‌شود که در ادامه به هر توضیح هر کدام از این نوع کاربردها می‌پردازیم.

۱- کاربرد شمع فلزی در صنعت ساختمان

شمع فلزی لوله‌ای در ساخت ساختمان‌های بلند و سایر سازه‌ها برای پشتیبانی فونداسیون استفاده می‌شود. این محصول نه تنها یک پایه برای ساختمان فراهم می‌کند بلکه می‌تواند برای زیرسازی سازه‌های موجود نیز مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر در حین خرید شمع فلزی (فولادی)، به این نکته توجه کنید که قصد دارید از این نوع شمع لوله‌ای در چه زمینه‌ای استفاده نمایید.

۲- کاربرد شمع فلزی در ساخت پل

شمع فلزی لوله‌ای به دلیل استحکام و دوام بالا، می‌توانند بارهای سنگینی که توسط پل‌ها وارد می‌شود را تحمل کنند.

۳- کاربرد شمع فلزی در سازه‌های دریایی و ساحلی

این محصول در ساخت سازه‌های دریایی مانند بنادر و سکوهای دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این و در راستای افزایش مقاومت مناطق ساحلی از فرسایش، در ساخت دیوارهای دریایی و موج شکن‌ها کاربرد دارد.

۴- کاربرد شمع فلزی در دیوارهای حائل

از شمع فلزی لوله‌ای ساخته شده از فولاد برای ساخت دیوارهای حائل در راستای تثبیت انواع شیب و جلوگیری از فرسایش خاک استفاده کرد.

شمع فلزی

۵- کاربرد شمع فلزی در سازه‌های زیرزمینی

شمع لوله‌ای در ساخت سازه‌های زیرزمینی مانند تونل‌ها، معادن و پارکینگ‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد که زمینه را برای افزایش مقاومت و تثبیت سازه به وجود می‌آورد. به نظر می‌رسد برای خرید شمع فلزی (فولادی)، باید به این مولفه توجه کنید که امکان دارد که شمع لوله‌ای مورد استفاده در تونل‌ها، قیمت بیشتری نسبت به سایر کاربردها داشته باشد.

۶-کاربرد شمع فلزی در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر

شمع لوله‌ای فولادی در ساخت پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله مزارع بادی و خورشیدی استفاده می‌شود. آن‌ها نقش پشتیبانی از پایه توربین‌ها و پانل‌ها را برعهده دارند.

۷- کاربرد شمع فلزی در صنعت نفت و گاز

شمع‌ فلزی لوله‌ای در صنعت نفت و گاز برای پشتیبانی از فونداسیون سکوها و خطوط لوله دریایی استفاده می‌شود.

۸- کاربرد شمع فلزی در ساخت سد

شمع فلزی لوله‌ای در ساخت سدها جهت تامین پایه‌ها و همچنین نقاط سرریز، ورودی و خروجی آب سد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای شمع فلزی

در ادامه بررسی نحوه خرید شمع فلزی (فولادی) به مزایای شمع فلزی می‌پردازیم. شمع فولادی به ویژه از نوع شمع لوله‌ای، مزایای بسیاری را برای پروژه‌های ساختمانی فراهم می‌کند. از جمله برخی از مزایای لوله این محصول می‌توان به استحکام  و دوام بالا، نصب، بازرسی و تعمیر و نگهداری آسان و مقرون به صرفه بودن قیمت اشاره کرد. در ادامه به توضیح هر کدام از مزایای شمع لوله‌ای می‌پردازیم. مجله کار آهن را دنبال کنید.

۱- استحکام و دوام بالا: شمع‌های لوله‌ای از فولاد با استحکام بالا ساخته شده‌اند که باعث می‌شود در برابر خمش، تنش فشاری و کمانش، مقاومت بالایی از خود نشان دهند. در حین خرید شمع فلزی (فولادی)، توجه کنید که شمع لوله‌ای استحکام و دوام کافی برای سازه مورد استفاده داشته باشد.

۲- نصب، بازرسی و تعمیر و نگهداری آسان: نصب شمع فلزی لوله‌ای از جنس فولاد، نسبتا آسان است؛ زیرا نه تنها وزن سبکی دارد بلکه به راحتی می‌توان آن‌ را با استفاده از چکش‌های فولادی شمع کوبی به زمین متصل کرد. این محصول برای استفاده در پروژه‌هایی که زمان یک فاکتور حیاتی است، ایده‌آل به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، فرایند بازرسی شمع  لوله‌ای به راحتی انجام می‌شود و چالشی در این زمینه وجود ندارد. در ضمن این محصول به طور معمول به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد و  پس از نصب می‌تواند برای چندین دهه دوام بیاورد.

آن‌ها همچنین در برابر خوردگی مقاوم هستند؛ به همین خاطر این محصول به عنوان یک گزینه مطلوب برای استفاده در مناطق دریایی و ساحلی مناسب است.

شمع فلزی

۳- مقرون به صرفه: این محصول در مقایسه با سایر شمع‌ها مانند شمع‌های بتنی و چوبی، صرفه اقتصادی بیشتری دارد. از طرفی، شمع فلزی لوله‌ای نسبت به شمع بتنی، به حمل و نقل و زمان کمتری برای نصب نیازمند است. در نتیجه خرید شمع فلزی (فولادی) توصیه می‌شود.

از دیگر مزایای شمع فلزی لوله‌ای می‌توان به افزایش استحکام و پایداری سازه در مقابل بارهای عملیاتی و زلزله، کاهش تغییر شکل و تحرکات سازه، افزایش سختی سازه و کاهش لرزش‌های سازه، سادگی و سرعت اجرای شمع‌بندی در مقایسه با روش‌های دیگر تقویت سازه اشاره کرد. 

قیمت شمع فلزی

پیش از خرید شمع فلزی (فولادی)، حتما به قیمت ارائه شده توسط شرکت‌های تولیدکننده توجه کنید. با توجه به افزایش هزینه‌های زیرساختی و فعالیت‌های ساخت‌وساز، انتظار می‌رود بازار شمع لوله‌ای در سال ۲۰۲۳ به رشد خود ادامه دهد. با توجه به آنچه گفته شد، عوامل مختلفی وجود دارد که پیمانکاران و خریداران فولاد باید در زمینه قیمت شمع فولادی در نظر بگیرند که در ادامه به هر یک از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

۱- نوسانات قیمت: به دلیل نبود ثبات در نرخ تعرفه‌های تجاری به همراه تورم و رکود اقتصاد جهانی، قیمت شمع لوله‌ای ممکن است تحت نوسانات شدید قرار بگیرد.

۲- پروژه‌های زیرساختی دولتی: انتظار می‌رود دولت‌ها در سراسر جهان، هزینه‌های زیرساختی خود را افزایش دهند که همین موضوع زمینه را برای افزایش میزان تقاضا جهت خرید شمع فلزی (فولادی) لوله‌ای در صنعت ساخت و ساز فراهم آورد.

۳- عرضه محدود: بازار شمع لوله‌ای با کمبود مواد اولیه مواجه است که احتمالا می‌تواند منجر به افزایش قیمت و تاخیر در تحویل آن به خریداران شود.

۴- مقررات زیست‌محیطی: تولیدکنندگان شمع فولادی با افزایش فشار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود پایداری در این زمینه مواجه هستند که می‌تواند در میان مدت منجر به تغییر در فرایند تولید و هزینه‌ها گردد. بنابراین برای به حداقل رساندن ریسک، پیمانکاران و خریداران فولاد باید علاوه بر تنوع بخشیدن به پایگاه تامین‌کننده نیاز خود، روندها و مقررات بازار را نیز زیر نظر داشته باشند.

خرید شمع فلزی

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به چند نکته ضروری درباره خرید شمع فلزی (فولادی) به ویژه شمع لوله‌ای بپردازیم که در نتیجه می‌تواند منجر به کاهش زمان و هزینه خرید این محصول شود.

۱- گواهینامه‌ها و استانداردها را بررسی کنید: حتما در نظر داشته باشید که محصولی خریداری کنید که گواهینامه‌ها و استانداردهای لازم را از سازمان‌های مربوطه اخذ کرده باشد.

۲- سابقه برند تولیدکننده را در نظر بگیرید: به دنبال تامین‌کنندگانی باشید که شُهرت خوبی در بازار کسب کرده‌اند. همچنین مطمئن شوید که آن‌ها سابقه ارائه مواد با کیفیت بالا را در کارنامه خود دارند.

۳- زمان تحویل را در نظر بگیرید: همیشه هنگام ثبت سفارش، زمان تحویل محصول را در نظر بگیرید؛ زیرا در نظر گرفتن این موضوع، بر جدول زمانی پروژه شما تاثیر بسزایی می‌گذارد.

۴- وضعیت محصول را بررسی کنید: مطمئن شوید که شمع فلزی لوله‌ای فاقد علائمی مانند زنگ‌زدگی یا آسیب ناشی از جابجایی است.

۵- قیمت‌ها را مقایسه کنید: پیش از خرید شمع فلزی (فولادی)، قیمت‌ها را از تامین‌کنندگان مختلف استعلام بگیرید و سپس آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

۶- به دنبال تخفیف‌های عمده باشید: خرید عمده اغلب می‌تواند منجر به تخفیف‌های قابل توجهی شود. به همین دلیل، در صورت امکان، مقدار بیشتری شمع فولادی خریداری کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا درباره موضوع خرید شمع فلزی (لوله‎‌ای) صحبت کنیم. شمع فلزی لوله‌ای از جنس فولاد است که برای پشتیبانی از فونداسیون ساختمان‌ها و سایر سازه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع محصول کاربردهای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها شامل  ساخت و ساز ساختمان، ساخت پل، ساخت و سازهای دریایی و ساحلی، پروژه‌های نفت و گاز و … می‌شود. 

بنابر آمارهای موجود، قیمت شمع فولادی در سال ۲۰۲۳ روند رو به رشدی داشته است که این موضوع می‌تواند به پیشبرد اهداف زیرساختی کشورهای مختلف کمک کند. با این وجود در این مطلب تلاش ما بر این بود که به برخی نکات مهم در حین خرید شمع لوله‌ای اشاره داشته باشیم. برای کسب اطلاعات بیشتر، از مجله کارآهن بازدید کنید.

سوالات متداول

قیمت شمع فلزی لوله‌ای چقدر است؟

قیمت شمع فلزی لوله‌ای به عوامل مختلفی مانند ابعاد، جنس، ضخامت دیواره، نوع فلز و بازار مربوطه بستگی دارد. همچنین، تعداد و سایز مورد نیاز شمع‌ها نیز تاثیر زیادی بر قیمت آن می‌گذارد. بهتر است برای دریافت قیمت دقیق، با کارشناسان وب سایت کارآهن مشورت کنید.

در کجا می‌توان شمع فلزی لوله‌ای را خریداری کرد؟

شمع‌ فلزی معمولا توسط کارخانه‌های تولید و وب سایت‌های آنلاین به فروش می‌رسند. همچنین، شما می‌توانید با تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان مختلف تماس بگیرید و از آنها اطلاعات لازم را دریافت کنید. مهم است که از منابع قابل اعتماد و معتبر خرید کنید تا از کیفیت و استانداردهای صحیح مطمئن شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید شمع فلزی (فولادی)، با ما تماس بگیرید.

آیا استانداردهای خاصی برای شمع‌فلزی لوله‌ای وجود دارد؟

برای شمع‌های فلزی لوله‌ای استانداردهای ملی و بین‌المللی مختلفی وجود دارد. برخی از استانداردهای معروف عبارتند از ASCE/SEI 7-16 ،AISC 341-16 و ACI 318-14. این استانداردها دستورالعمل‌ها و مشخصاتی را برای طراحی، ساخت و استفاده صحیح از شمع‌های فلزی لوله‌ای فراهم می‌کنند.
معمولا تولیدکنندگان شمع‌های لوله‌ای نیز استانداردهای مشابه را رعایت می‌کنند. بهتر است هنگام خرید، مطمئن شوید که شمع‌ها با استانداردهای لازم تطابق دارند.

آیا می‌توان شمع‌های فلزی لوله‌ای را به صورت سفارشی ساخت؟

بله، تولیدکنندگان این محصول قادر به تولید شمع‌های سفارشی بر اساس نیازها و مشخصات مشتری هستند. اگر نیاز دارید شمع با ابعاد، جنس یا سایر خصوصیات خاصی تهیه کنید، همین حالا با وب سایت کارآهن تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.