۴ نکته درباره میلگرد روکش اپوکسی

سازه‌های ساخته شده با میلگرد روکش اپوکسی نسبت به سازه‌های فولاد سیاه عمر طولانی‌تری دارند. تجزیه و تحلیل چرخه عمر نشان می‌دهد که میلگرد روکش اپوکسی کمترین هزینه را نسبت به سایر میلگردها مانند میلگرد استیل و گالوانیزه دارد. در این مقاله به چهار نکته کلیدی که باید در مورد میلگرد با روکش اپوکسی بدانید، می‌پردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

پوشش اپوکسی چیست؟

  • پوشش اپوکسی یک ماده بادوام و محافظ است که برای جلوگیری از تخریب فلز استفاده می‌شود.
  • پوشش‌های اپوکسی در برابر خوردگی مواد شیمیایی و دماهای شدید مقاومت بالایی دارند.
  •  پوشش اپوکسی نه تنها ماندگاری طولانی دارد بلکه در برابر طیف وسیعی از مواد خورنده نیز مقاوم است.
  • اپوکسی یک گزینه محبوب برای کاربردهای مختلف پوشش‌های صنعتی مانند فولاد (مانند میلگرد روکش اپوکسی)، آلومینیوم و بتن هستند.
جدول مشخصات میلگرد روکش اپوکسی
نام محصولروکشمزایامعایبضخامت روکش اپوکسیدوامکاربرد
میلگرداپوکسیمقاوم در برابر خوردگی و عمر طولانیمقاومت پایین در برابر سایش و شرایط سخت نصب۱۶ میلی‌متربین ۱۰ تا ۳۰ سالساختمان، سازه‌های دریایی و …

میلگرد روکش اپوکسی

میلگرد روکش اپوکسی به جای میلگردهای معمولی برای تقویت بتن و محافظت در برابر خوردگی استفاده می‌شود. این پوشش در کارخانه قبل از حمل و نقل روی میلگرد اعمال می‌گردد.

میلگرد روکش اپوکسی چیست

بتن دارای درجه ای از مقاومت و سختی طبیعی است که آن را به یکی از محبوب ترین مصالح روسازی تبدیل می کند. با این حال، با گذشت زمان، بتن ممکن است همچنان از فروپاشی، ترک و سایر اشکال آسیب ببیند. بتن باربر احتمال بیشتری برای تخریب زودرس دارد.

برای جلوگیری از تخریب عناصر تشکیل دهنده بتن مانند میلگرد، از روکش اپوکسی استفاده می‌کنند. میلگرد روکش اپوکسی وظیفه دارد تا این محصول را در برابر خوردگی محافظت کند.

میلگرد روکش اپوکسی را می‌توان جوش داد اما ممکن است نیاز به پیش گرم کردن میلگردها تا دمای ۵۰۰ درجه فارنهایت داشته باشد.

میلگرد روکش اپوکسی

میلگرد روکش اپوکسی به انگلیسی

در زبان انگلیسی به میلگرد روکش اپوکسی، Rebar with epoxy coating گفته می‌شود.

تاریخچه میلگرد روکش اپوکسی

در دهه ۱۹۰۰، خوردگی عرشه پل‌ها به عنوان یک نگرانی قابل توجه در نظر گرفته نمی‌شد. پل‌هایی که به درستی طراحی و ساخته شدند، به ندرت دچار آسیب ناشی از خوردگی قرار می‌گرفت.

در دهه ۱۹۵۰، زمانی که آژانس‌های بزرگراهی شروع به استفاده از نمک‌های یخ‌زدایی در بزرگراه‌ها و پل‌ها کردند تا جاده‌ها عاری از برف و یخ نباشند، این وضعیت به ‌طور چشمگیری تغییر کرد.

سیاست جدید، جاده ها را برای عموم مسافران ایمن تر کرد اما منجر به افزایش چشمگیر خرابی ناشی از خوردگی در بزرگراه ها و پل ها از نفوذ کلرید شد.

این گونه بود که اداره ملی استاندارد ایالات متحده آمریکا (در حال حاضر موسسه ملی استاندارد و فناوری)، آزمایش‌هایی را روی پوشش های مایع و پودری مختلف آغاز کرد. این پوشش‌ها از نظر ویژگی‌های محافظتی در برابر خوردگی، دوام شیمیایی، فیزیکی و نفوذپذیری کلرید مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، پوشش اپوکسی با پیوند همجوشی اعمال شده بر روی فولاد تقویت‌کننده به عنوان راهی برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی عرشه پل پیشنهاد شد.

فولاد تقویت‌کننده با روکش اپوکسی برای اولین بار در پلی در وست کونشوکن پنسیلوانیا در سال ۱۹۷۳ مورد استفاده قرار گرفت. چهار دهانه این پل با میلگرد روکش اپوکسی ساخته شد.

تولید میلگرد روکش اپوکسی

  • میلگرد روکش اپوکسی در کارخانه تحت کنترل‌های دقیق برای فرآیندهای تمیز کردن، پیش گرمایش، پوشش الکتروپودر و فرآیندهای پخت تولید می‌شود.
  • ابتدا میلگردها با سنگ ریزه تمیز می‌شوند تا تمام رسوب آسیاب و اکسیداسیون از بین برود و سپس با القای الکتریکی تا حدود ۴۵۰ فارنهایت گرم می‌شود.
  • میلگرد سپس از طریق یک فرآیند پوشش پودری الکترواستاتیکی، رنگ‌آمیزی می‌شوند. گرمای میلگردها باعث می‌شود که پودر در تماس ذوب شود و پوشش پلیمری را تشکیل دهد. در نهایت رنگ اپوکسی بر روی میلگرد قرار می‌گیرد.
  • در مراحل پایانی فرایند، میلگردها قبل خارج شدن از خط تولید، با محیط طبیعی یا آب خنک می‌شوند.
  • فرایند خنک‌سازی اجازه می‌دهد تا میلگرد بدون آسیب رساندن به پوشش اپوکسی، جابجا و روی هم چیده شوند.
میلگرد روکش اپوکسی

استانداردهای میلگرد روکش اپوکسی

۱- استاندارد ASTM A775 و A934

۲- استاندارد ASTM D3963

۳- استاندارد ASTM A775

دوام میلگرد با پوشش اپوکسی

اگر میلگرد روکش اپوکسی در شرایط مناسبی قرار داشته باشند، ۳۰ سال دوام خواهد داشت. بنابراین دوام میلگرد اپوکسی بالا است.

مزایای میلگرد روکش اپوکسی

مزایای میلگرد روکش اپوکسی برای پروژه‌های ساختمانی عبارتند از:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • عمر طولانی سازه
  • عملکرد قوی در محیط‌های پر تنش
  • محافظت بتن ترک خورده
  • هزینه کم نسبت به میلگرد استیل و گالوانیزه

معایب میلگرد روکش اپوکسی

  • مقاومت پایین در برابر UV (اشعه ماوراء بنفش خورشید)
  • ناهماهنگی پوشش
  • مقاومت پایین در برابر سایش
  • اتصال ضعیف به بتن
  • شرایط سخت نصب
  • افزایش فرآیند خوردگی در صورت عدم رسیدگی

کاربردهای میلگرد روکش اپوکسی

مهم‌ترین کاربردهای میلگرد پوشش اپوکسی عبارتند از:

  • بتن مسلح
  • پارکینگ
  • اسکله‌ها
  • برج‌های آبی
  • تاسیسات تصفیه فاضلاب
  • ستون‌ها و جان پناه‌ها
میلگرد روکش اپوکسی

بهترین پوشش میلگرد

یک پوشش اپوکسی را می‌توان روی محصولات فولادی قرار داد تا از فولاد در برابر خوردگی محافظت کند. زیرا بتن هرگز با محلول بینابینی pH پایین تماس نخواهد داشت. بنابراین پوشش اپوکسی بهترین گزینه برای جلوگیری از خوردگی فولاد و میلگرد است.

کدام میلگردها بهتر از میلگرد روکش اپوکسی است؟

  • میلگردهای فولادی ضد زنگ یا استیل را می‌توان به راحتی خم کرد. همچنین میلگردهای پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) مانند فیبر کربن و میلگردهای FRP هرگز و تحت هیچ شرایطی خورده نمی‌شوند.
  • این میلگردها ۱۰ برابر میلگردهای روکش اپوکسی هزینه بر روی دست پیمانکار می‌گذارند.

۴ نکته در مورد میلگرد روکش اپوکسی

۱- میلگرد با روکش اپوکسی در برابر خوردگی مقاوم است

ابتدایی‌ترین و ارزان‌ترین شکل میلگرد، از میلگردهای فولادی ساده تشکیل شده است. در حالی که میلگردهای فولادی ساده در تقویت استحکام داخلی موثر هستند، اغلب با گذشت زمان قربانی نیروهای خورنده می‌شوند. با تشکیل زنگ در خارج از میلگرد تعبیه شده، فشار فزاینده‌ای بر بتن اطراف وارد می‌کند.

چنین فشار داخلی می‌تواند باعث ترک خود به خود دال بتنی شود. همچنین بتن را در برابر آسیب‌های ناشی از ضربات و نیروهای فشاری آسیب‌پذیرتر می‌کند. سطح بتن ممکن است تکه‌هایی از پوسته پوسته شدن به خود بگیرد که با جدا شدن تراشه‌ها و پوسته‌های بتن، مناطق ناهموار و نامناسبی ایجاد می‌کند.

میلگرد با روکش اپوکسی از خوردگی و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کند. تولید کنندگان، کل میلگرد را در یک پوشش اپوکسی می‌پوشانند. این لایه نفوذ ناپذیر در برابر آب، احتمال ایجاد خوردگی میلگرد را به حداقل می‌رساند.

۲- پوشش اپوکسی برای نتایج بهینه باید بدون آسیب باقی بماند

اثربخشی میلگرد با روکش اپوکسی به یکپارچگی لایه اپوکسی بستگی دارد. اگر اپوکسی پوسته پوسته شود یا آسیب ببیند، فولاد زیرین در معرض دید قرار می‌گیرد. حتی بخش کوچکی از آسیب به خوردگی اجازه می‌دهد تا وارد شود.

هنگامی که زنگ‌زدگی شروع به شکل‌گیری کرد، زیر اپوکسی باقی مانده راه خود را ادامه می‌دهد و در نتیجه پوشش را به طور کامل تضعیف می‌کند.

به همین دلیل، پیمانکاران باید در حمل و نصب میلگرد با روکش اپوکسی دقت لازم را به خرج دهند. به همین ترتیب، پیمانکاران باید مراقب باشند که میلگرد در کجا و در چه شرایطی نگهداری می‌شود.

پوشش اپوکسی در برابر اشعه ماوراء بنفش کاملا آسیب پذیر است و هنگامی که برای مدت طولانی در معرض این اشعه قرار گیرد به سرعت تخریب می‎شود. بنابراین، هنگام انباشت میلگرد با پوشش اپوکسی در فضای باز، پیمانکاران باید همیشه آن را با یک برزنت غیر قابل نفوذ در برابر اشعه ماوراء بنفش یا سایر انواع محافظت بپوشانند.

یکی دیگر از عوامل مهم دمای نصب است. استفاده از میلگرد با پوشش اپوکسی در دمای کمتر از ۵۰ درجه فارنهایت می‌تواند باعث ترک خوردگی پوشش اپوکسی شود.

۳- پیمانکاران می‌توانند پوشش اپوکسی آسیب دیده را تعمیر کنند

برای اطمینان از دوام طولانی مدت، کارگران باید هر قطعه میلگرد را قبل از قرار دادن آن در یک چارچوب تقویت‌کننده بازرسی کنند. در حالی که این فرآیند می‌‍تواند تا حدودی زمان بر باشد، یک نکته مثبت وجود دارد: پیمانکاران اغلب می‌توانند هر قطعه میلگردی را که پوشش اپوکسی آن آسیب دیده است، تعمیر کنند.

یک پیمانکار میلگرد روکش اپوکسی را با استفاده از مواد وصله مناسب تعمیر نماید. متداول‌ترین مواد تعمیر شامل یک پوشش اپوکسی دو قسمتی است که کارگر آن را روی میلگرد رنگ می‌کند. با این حال، ابتدا کارگر باید هرگونه خوردگی موجود در ناحیه آسیب دیده را به طور کامل حذف کند.

۴- میلگرد با روکش اپوکسی کاربردهای جهانی دارد

زمانی که میلگرد روکش اپوکسی به درستی اجرا و نصب شود، می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های مختلف بتنی مفید باشد. مقاومت در برابر خوردگی میلگردهای پوشش داده شده با اپوکسی آن را به ویژه برای سازه‌های واقع در محیط‌های دریایی و سازه‌های تحت نمک‌های یخ‌زدا، مناسب است.

میلگرد روکش اپوکسی

حمل و نقل و انبار میلگرد روکش اپوکسی

  • هنگام کار با میلگرد روکش اپوکسی، باید مراقب بود که به پوشش آن آسیبی وارد نشود.
  • استفاده از تسمه نایلونی و چندین نقطه بالابر در امتداد میلگرد کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پوشش توسط کابل‌ها یا زنجیر آسیب نمی‌بیند.
  • میلگرد روکش اپوکسی باید جدا از میلگردهای بدون پوشش اپوکسی نگهداری شوند و اقدامات حفاظتی مناسب مانند نگهداری روی قفسه‌های چوبی یا فولادی با روکش پلاستیکی یا لاستیکی صورت گیرد.
  • میلگردهایی که دارای پوشش‌های آسیب دیده هستند، باید با استفاده از مواد و فرایند تعمیر تایید شده قبل از قرار گرفتن در قالب تعمیر شوند.
  • در صورت نگهداری میلگرد روکش اپوکسی در محیط باز، باید در برابر نور مستقیم خورشید محافظت شود. نور ماوراء بنفش به مرور زمان پوشش اپوکسی را تخریب می‌کند. شما می‌توانید میلگرد  روکش اپوکسی را با برزنت بپوشانید.
  • توصیه ما این است که میلگرد روکش اپوکسی در معرض اشعه ماوراء بنفش، نباید بیش از ۳۰ روز بدون محافظت قرار گیرد.

قیمت میلگرد روکش اپوکسی

میلگرد روکش اپوکسی ۲۵ تا ۵۰ درصد بیشتر از میلگردهای معمولی هزینه دارند. از طرفی رزین‌های اپوکسی گران هستند؛ زیرا با مواد اولیه گران قیمت ساخته شده و به نیروی کار آموزش دیده و دقت بالا نیاز دارند.

برای اطلاع از جدیدترین قیمت میلگرد، به وب سایت کارآهن مراجعه کنید.

خرید میلگرد روکش اپوکسی

از کجا می‌توان میلگرد روکش اپوکسی خریداری کرد؟ میلگرد روکش اپوکسی در سراسر کشور تولید و عرضه می‌شود. با این حال برای اطلاع از جدیدترین تولیدکنندگان میلگردهای روکش اپوکسی با کارشناسان کارآهن تماس بگیرید.

همین حالا با شماره ۶۷۱۴۵-۰۲۱ تماس حاصل کنید.

کلام آخر

در این مقاله به میلگرد روکش اپوکسی پرداختیم. اپوکسی یک نوع پوشش مناسب برای فلز است که می‌تواند آن را در برابر خوردگی و مواد شیمیایی مقاوم کند. میلگرد روکش اپوکسی به عنوان یک گزینه مطلوب برای بتن ساختمانی و صنعتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر، کلیک کنید.

سوالات متداول

ضخامت میلگرد روکش اپوکسی چقدر است؟

محدوده مجاز ضخامت میلگرد روکش اپوکسی بر اساس استاندارد ASTM A775/A775M 175، ۷ تا ۱۶ میلی‌متر است.

چرا میلگرد روکش اپوکسی، مقاومت فشاری بتن را افزایش می‌دهد؟

مقاومت فشاری ظرفیت یک ماده برای تحمل بار ثابت یا مقاومت در برابر فشار است. مقاومت بتن استاندارد معمولا ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ psi است؛ در حالی که روکش اپوکسی مقاومت فشاری بتن را تا ۱۰۰۰۰ psi افزایش می‌دهد.

آیا میلگرد روکش اپوکسی قابل خم شدن است؟

میلگردهای پوشش داده شده با اپوکسی را می‌توان با استفاده از قیچی برقی یا اره‌های خرد کن برش داد. در نهایت انتهای بریده شده باید با استفاده از اپوکسی دو جزئی تعمیر شود. همچنین میلگردها نباید با برش شعله‌ای بریده شوند.

ماندگاری میلگرد روکش اپوکسی چقدر است؟

طول عمر روکش اپوکسی بر اساس ضخامت، استفاده و نگهداری متفاوت است. به طور معمول، بین ۱۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.

پوشش اپوکسی از چه چیزی ساخته شده است؟

رزین‌های اپوکسی معمولا شامل چهار ماده هستند: رزین مونومر، سخت‌کننده، شتاب‌دهنده و نرم‌کننده. تولیدکنندگان عموما یک فرمول استاندارد ارائه می‌دهند؛ با این حال سختی و انعطاف پذیری بلوک پلیمریزه شده را می‌توان با تغییر مقدار اجزای جداگانه دستکاری کرد.

آیا میلگرد با روکش اپوکسی گرانتر از میلگرد استیل است؟

خیر. گران‌ترین میلگرد، میلگرد فولادی ضد زنگ یا میلگرد استیل است. این نوع میلگرد حدود هشت برابر قیمت میلگرد پوشش اپوکسی هزینه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.