معرفی محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

شرکت فولاد البرز ایرانیان با نام تجاری فایکو، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در منطقه شمال کشور است که علاوه بر تامین نیاز صنایع پایین‌دست فولادی، در زمینه صادرات محصولات فولادی به کشورهای حوزه اوراسیا نیز فعالیت دارد. محصولات این شرکت شامل تیرآهن‌ هاش (IPN ،IPE و IPB)، میلگرد، نبشی (بال مساوی و بال نامساوی) و ناودانی سبک و سنگین است که به روش نورد گرم تولید می‌شود.

از مهم‌ترین مزیت‌های لجستیک این شرکت می‌توان به پست اختصاصی برق ۲۳۰/۲۰ KW و پست اختصاصی گاز طبیعی به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا برای آشنایی با محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان، به تاریخچه، مزیت‌ها و معرفی محصولات این مجموعه بزرگ صنعتی بپردازیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن دنبال کنید.

شرکت فولاد البرز ایرانیان در یک نگاه

محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان
  • بزرگترین شرکت تولیدکننده محصولات فولادی در منطقه شمال کشور (استان مازندران، کیلومتر ۱۵ جاده ساری-مشهد)
  • بهره‌برداری در سال ۱۳۹۳ به ظرفیت سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات فولادی
  • تولیدکننده انواع محصولات فولادی شامل تیرآهن‌ هاش، میلگرد، نبشی و ناودانی
  • تولید محصولات فولادی به روش نورد گرم
  • دارا بودن به‌روزترین فناوری در خط تولید تمام اتوماتیک برای ساخت قطعات فولادی
  • تامین‌کننده محصولات مورد نیاز شرکت‌های داخلی زنجیره پایین‌دست فولاد
  • صادرکننده محصولات فولادی به برخی کشورهای دنیا شامل ترکیه، عراق، ترکمنستان و گرجستان

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره میلگرد شرکت فولاد آناهیتا گیلان

مزیت‌های شرکت فولاد البرز ایرانیان

۱- مواد اولیه مرغوب

۲- کنترل دقیق آنالیز شیمیایی محصولات

۳- دارا بودن گواهی‌های داخلی و خارجی

۴- پست اختصاصی برق ۲۳۰/۲۰ KW

۵- پست اختصاصی گاز طبیعی به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب

۶- دارا بودن جاده ریلی اختصاصی سراسری

۷- تامین نیاز داخلی

۸- صادرات محصولات به کشورهای حوزه اوراسیا

انواع محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان

عمده محصولات شرکت فولاد ایرانیان البرز شامل میلگرد و تیرآهن هاش است که ازطریق ماشین‌آلات به روز و پیشرفته به مرحله تولید می‌رسد. در ادامه به معرفی ویژگی‌های این دو محصول می‌پردازیم.

۱- میلگرد فایکو

محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان
  • میلگرد فایکو تحت استاندارد DIN ۴۸۸ ،ASTM A۶۱۵ ،JISG ۳۱۱۲ و INSO ۳۱۳۲، استانداردهای روسی A۲ ،A۳ و A۴، استاندارد (BST ۴۲۰ S (۱.۰۴۲۸ و تحت آزمایش کشش، تاشدگی و جوش‌پذیری تولید می‌شود.
  • میلگرد آجدار ۴۰۰، میلگرد آجدار ۴۰۰ دوکی، میلگرد آجدار ۵۰۰ به قطر ۸ تا ۳۲ میلی‌متر، وزن ۰.۳۹۵ تا ۶.۳۱۳ کیلوگرم (به ازای هر متر) در طول ۶ و ۱۲ متری تولید می‌شود.
  • میلگرد تحت گرید (BST ۴۲۰ S (IIIS با مقاومت تسلیم ۴۲۰، استحکام کششی نهایی ۵۰۰، دارای ۱۰ درصد ازدیاد طول کششی، حاوی۰.۲۲ درصد کربن، ۰.۳۵ درصد سیلیسیم، ۰.۰۵ درصد فسفر، ۰.۰۵ درصد گوگرد و ۰.۶۰ تا ۰.۹۵ منگنز در سایز ۸ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شود.
  • میلگرد تقویت شده تحت گرید (BST ۵۰۰ S (۱.۰۴۳۸ و (BST ۵۰۰ S (IVS دارای مقطع (پروفیل) متناوب، آج‌های طولی خلاف جهت در سطح خود، ابعاد ثابت در طول و آج‌های مارپیچی به صورت تکراری و در یک جهت قرار داشتن آج‌های مارپیچی در هر دو نیمه سطح مقطع، حداقل استحکام تسلیم معادل با ۵۰۰، استحکام کششی نهایی ۵۵۰ و ازدیاد طول نسبی ۱۰ درصد در سایز ۸ تا ۳۲ میلی‌متر تولید می‌شود.
  • تولید میلگرد آجدار در سایز ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸ و ۳۲

۲- تیرآهن هاش فایکو

۱- تیرآهن IPN: تیرآهن IPN تحت استاندارد EN و EU به طول ۶ و ۱۲ متر در سایز INP۸۰ ،INP۱۰۰ ،INP۱۲۰ و INP۳۰۰، ارتفاع ۸۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض بال ۲۴ تا ۱۲۵ میلی‌متر، ضخامت بال ۵.۹ تا ۱۶.۲ میلی‌متر، ضخامت جان ۳.۹ تا ۱۰.۸ میلی‌متر به مساحت سطح مقطع بین ۷۵۸ تا ۶ هزار و ۹۰۰ میلی‌متر مربع و به وزن هر متر تیرآهن بین ۵.۹ تا ۵۴.۲ تولید می‌شود.

فایکو IPN تصویر شماتیک از ویژگی‌های فنی تیرآهن

۲- تیرآهن IPE: تیرآهن IPE تحت استاندارد EN ۱۰۰۲۵-۲ ،DIN ۱۰۲۵-۵ و EN ۱۰۰۳۴، تحت گرید S۲۳۵ ،S۲۷۵ و S۳۵۵ با ترکیب شیمیایی ۰.۲۲، ۰.۲۳ و ۰.۲۵ درصد کربن شامل ۱.۶ درصد منگنز، ۰.۰۵ درصد فسفر، ۰.۰۵ درصد گوگرد و ۰.۰۵ درصد سیلیسیم به ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض بال ۵۵ تا ۱۵۰ میلی‌متر، طول ۶ و ۱۲ متر، ضخامت بال ۵.۷ تا ۱۰.۷ میلی‌متر، ضخامت جان ۴.۱ تا ۷.۱ میلی‌متر در مساحت سطح مقطع ۱۰۳۰ تا ۵۳ هزار و ۸۰۰ میلی‌متر مربع به وزن ۸.۱ تا ۴۲.۲ کیلوگرم در مقاطع IPE ۱۰۰ (کمترین وزن) و IPE ۳۰۰ (بیشترین وزن) به شکل تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴ تولید می‌شود.

 فایکو IPE تصویر شماتیک از تیرآهن

۳- تیرآهن IPB (تیرآهن بال پهن موازی معروف به تیرآهن HEB): تیرآهن IPB تحت استاندارد EN ۱۰۰۲۵-۲ ،DIN ۱۰۲۵-۵ و EN ۱۰۰۳۴ تحت گرید S۲۳۵ ،S۲۷۵ و S۳۵۵ با ترکیب شیمیایی ۰.۲۲، ۰.۲۳ و ۰.۲۵ درصد کربن شامل ۱.۶ درصد منگنز، ۰.۰۵ درصد فسفر، ۰.۰۵ درصد گوگرد و ۰.۰۵ درصد سیلیسیم به ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر، عرض بال ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، طول ۶ و ۱۲ متر، ضخامت بال ۱۰ تا ۳۶ میلی‌متر، ضخامت جان ۶ تا ۱۹ میلی‌متر، مساحت سطح مقطع ۱۰۳۰ تا ۵۳ هزار و ۸۰۰ میلی‌متر مربع، وزن ۲۰.۴ تا ۳۱۴ کیلوگرم در مقاطع IPE۱۰۰ ،IPE۱۲۰ ،IPE۱۴۰ و HEB۱۰۰۰ و به شکل تیرآهن ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۰۰ تولید می‌شود.

 فایکو IPB تصویر شماتیک از تیرآهن

۲- نبشی فایکو

۱- نبشی بال مساوی: نبشی بال مساوی در طول بال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر، ضخامت ۱۲ تا ۲۶ میلی‌متر، وزن ۲۷.۳ تا ۷۶.۶ کیلوگرم (به ازای هر متر طول نبشی) و طول ۶ و ۱۲ متر در ابعاد ۱۰×۱۰۰×۱۰۰ تولید می‌شود.

۲- نبشی بال نامساوی: نبشی بال نامساوی به طول بال (بزرگ) ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر، طول بال (کوچک) ۷۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر، ضخامت ۹ تا ۱۴ میلی‌متر، وزن ۱۵.۴ تا ۳۱.۶ کیلوگرم (به ازای هر متر طول نبشی) و طول نهایی ۶و ۱۲ متر در ابعاد ۱۰×۱۰۰×۱۰۰ تولید می‌شود.

تصویر شماتیک از نبشی بال نامساوی فایکو

۴- ناودانی فایکو

۱- ناودانی سبک (UPN): ناودانی سبک تحت استاندارد EN ۱۰۰۲۵-۲ ،DIN ۱۰۲۶-۱ و EN ۱۰۲۷۹، تحت گرید S۲۳۵ ،S۲۷۵ و S۳۵۵ در طول ۶ و ۱۲ متری، ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض بال ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌متر، ضخامت بال ۸.۵ تا ۱۶ میلی‌متر، ضخامت جان ۶ تا ۱۰ میلی‌متر به وزن ۱۰.۶ تا ۴۶.۲ کیلوگرم (در هر متر) تولید می‌شود که معمولا در صنعت ساختمان‌سازی، سازه‌های فلزی، پل‌سازی، اتصالات ستون‌ها، آسانسور و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصویر شماتیک ناودانی سبک فایکو

۲- ناودانی سنگین (UPE): ناودانی سنگین تحت استاندارد EN ۱۰۰۲۵ و EN۱۰۰۳۴ تحت گرید S۲۳۵ ،S۲۷۵ و S۳۵۵، طول ۶ و ۱۲ متری، ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر، عرض بال ۵۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر، ضخامت بال ۷.۵ تا ۱۵ میلی‌متر، ضخامت جان ۴.۵ تا ۹.۵ میلی‌متر، وزن ۹.۸۲ تا ۴۴.۴ کیلوگرم (در هر متر)، شعاع انحنای داخلی به اندازه ۱۰، ۱۲، ۱۳ و ۱۵ میلی‌متر در مقاطع UPE۱۰۰ تا UPE۳۰۰ تولید می‌شود.

تصویر شماتیک ناودانی سنگین فایکو

کلام آخر

در این مقاله تلاش شد تا ضمن آشنایی با محصولات شرکت فولاد البرز ایرانیان، به مزیت‌های این شرکت بپردازیم. این شرکت با تولید محصولاتی همچون تیرآهن‌ هاش، میلگرد، نبشی و ناودانی، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده منطقه شمال کشور شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت محصولات شرکت فایکو، با کارشناسان مجله کارآهن تماس بگیرید.

نظرات بسته شده است.