سیمان پرتلند چیست؟ انواع سیمان پرتلند

سیمان پرتلند از سنگ آهک، ماسه، خاک رس و مواد دیگر ساخته می‌شود. این سیمان یک ماده ایده‌آل برای مصرف در صنعت ساختمان‌سازی است که عموما به دلیل خاصیت چسبندگی بالا، به سایر سازه‌‌ها نیز استحکام می‌بخشد. در این مقاله سعی داریم تا درباره انواع سیمان پرتلند، مزایا و کاربردهای آن صحبت کنیم. برای خواندن ادامه مطلب، مجله کارآهن را دنبال کنید.

آنچه در این مطلب می خوانیم

سیمان

سیمان به واسطه ترکیب شیمیایی کنترل شده ای از کلسیم، سیلیکون، آلومینیوم، آهن و سایر مواد تشکیل می‌شود. مواد متداول مورد استفاده برای تولید سیمان شامل سنگ آهک، گچ یا مارن (خاک کلسیم کربنات) ترکیب شده با خاک رس، تخته سنگ، سرباره کوره بلند، ماسه سیلیس و سنگ آهن است.

انواع سیمان

انواع سیمان عبارتند از:

۱- Ordinary Portland cement (سیمان پرتلند معمولی)

۲- Portland pozzolana cement (سیمان پرتلند پوزولانی)

۳- Fast hardening cement (سیمان با سخت شدن سریع)

۴- Super fast hardening cement (سیمان با سخت شدن فوق العاده سریع)

۵- Fast setting cement (سیمان سریع گیر)

۶- Low temperature cement (سیمان با حرارت زایی کم)

۷- Sulfate resistant cement (سیمان ضد سولفات)

۸- Blast Furnace Slag Cement (سیمان با سرباره کوره آهن)

۹- High Alumina Cement (سیمان با آلومینای بالا)

۱۰- White cement (سیمان سفید)

۱۱- Coloured Cement (سیمان رنگی)

۱۲- Air entraining Cement (سیمان با حباب زا)

۱۳- Expansive cement (سیمان منبسط شونده)

۱۴- Hydrographic cement (سیمان آب گریز)

۱۵- Portland Limestone cement (سیمان سنگ آهک پرتلند)

انواع سیمان ساختمانی

  • سیمان هوازا
  • سیمان پرتلند
  • سیمان سفید
  • سیمان رنگی
  • سیمان آمیخته

پرتلند چیست

پرتلند، پیشوند یک نوع سیمان ساختمانی است که از پودر کلینکر، متشکل از سیلیکات‌های کلسیم هیدرولیک و مقداری سولفات کلسیم به دست می‌آید.

سیمان پرتلند

معنی پرتلند

سیمان پرتلند به عنوان سیمان هیدرولیک نیز شناخته می‌شود؛ زیرا در صورت مخلوط شدن با آب، قابلیت گیرش و سخت شدن بالایی پیدا می‌کند. در ضمن به سیمان پرتلند، سیمان خاکستری نیز می‌گویند.

سیمان پرتلند چیست

سیمان پرتلند یک پودر ریز آسیاب شده است که عمدتا توسط سیلیکات‌ کلسیم و به میزان کمتری آلومینات‌ کلسیم تشکیل می‌شود. هنگام ترکیب این ماده با آب، خمیری به وجود می‌آید که در دمای اتاق سفت و سخت می‌گردد.

این نوع سیمان به عنوان سیمان هیدرولیک نیز نامیده می‌شود؛ زیرا در صورت ترکیب شدن با آب، قابلیت گیرش و چسبندگی بالایی به دست می‎آورد. همچنین از سیمان پرتلند به عنوان سیمان خاکستری یاد می‌کنند که بیشتر در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

سیمان پرتلند به عنوان ماده اصلی اتصال‌دهنده در بتن است که از حرارت سنگ آهک و خاک رس تا دمای بالا به دست می‌آید. این نوع سیمان یکی از پرمصرف‌‌ترین سیمان‌های پرکربن است که دارای مقدار زیادی سیلیس است که ۱۳ درصد از وزن آن را سیلیس تشکیل می‌دهد.

به طور کلی، سیمان پرتلند دارای حرارت هیدراتاسیون کمتر از ۴۰۰ درجه فارنهایت است، اما برخی از انواع گرمای هیدراتاسیون کمتر از ۲۲۵ درجه فارنهایت دارند. 

مخترع سیمان پرتلند

در سال ۱۸۲۴ بود که جوزف آسپدین و جیمز پارکر این نوع سیمان را به نام پرتلند ثبت کردند. زیرا پس از غروب خورشید، رنگ این ترکیب بسیار شبیه به سنگ پرتلند (سنگ آهکی که در سواحل پورتلند واقع در جنوب انگلستان) بود.

پسر جوزف آسپدین، ویلیام آسپدین (۱۸۶۴-۱۸۱۵)، تولید سیمان پرتلند را به سال ۱۸۴۳ در کارخانه‌ای در نزدیکی لندن آغاز کرد. ویلیام آسپدین اولین تولیدکننده مدرن سیمان پرتلند به حساب می‌آید.

تولید سیمان پرتلند در آلمان و فرانسه به سال ۱۸۵۰ آغاز شد. همچنین اولین سیمان پرتلند اسپانیایی در آستوریاس مورد استفاده قرار گرفت. با این حال تا سال ۱۹۰۹، ۱۰۰ هزار تن سیمان پرتلند تولید شد و در سال ۱۹۴۰ تولید این محصول به ۴۰۰ هزار  تن رسید.

امروزه ازز سیمان پرتلند به عنوان ماده اصلی بتن‌ استفاده می‌شود که می‌تواند مقاومت و استحکام انواع سازه‌‌های کوچک و بزرگ  را تضمین کند. 

فرآیند تولید سیمان پرتلند

در ادامه، مراحل فرآیند تولید سیمان را بررسی می‌کنیم:

۱. بدست آوردن مواد اولیه

بدون مواد خام (سنگ آهک) هیچ فرآیند تولیدی برای سیمان پرتلند وجود ندارد. ابتدا آهک را از معادن استخراج و سپس آن را به عنوان ماده اولیه سیمان پرتلند، به کارخانه منتقل می‌کنند.  

سنگ آهک یکی از رایج‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت سیمان است. این محصول به صورت ذرات ریز خرد می‌شود و سپس برای حذف دی اکسید کربن و ناخالصی‌ها، تحت حرارت قرار می‌گیرد. فرآیند حرارت دادن، کربنات کلسیم را به اکسید کلسیم تبدیل می‌کند و سپس با سایر مواد ترکیب شده تا در نهایت کلینکر به مرحله تولید برسد.

تبدیل سنگ آهک به کلینکر فرآیند پیچیده‌ای است که در دماهای بالا انجام می‍شود. دی اکسید کربن آزاد شده در طی گرمایش به اکسید کلسیم تبدیل و این عنصر با سیلیس موجود در سیمان واکنش داده و سیلیکات منیزیم را به وجود می‌آورد.

کربنات کلسیم (که برای ساخت آهک ملات و گچ استفاده می‌شود) با آب واکنش داده و هیدروکسید کلسیم و دی اکسید کربن را تولید می‌کند. سولفید هیدروژن (H2S)، یک ترکیب شیمیایی است که در حین حرارت، دی‌اکسید گوگرد تولید می‌کند. این گاز با سایر مواد موجود واکنش داده و باران اسیدی تولید کند که می‌تواند برای به زندگی گیاهان و اکوسیستم‌ آسیب برساند.

سیمان پرتلند

۲. طبقه‌بندی و تهیه مواد اولیه

در کارخانه، ابعاد سنگ آهک و خاک رس بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر کاهش می‌یابد.

۳. همگن‌سازی

سنگ آهک خرد شده و خاک رس با هم ترکیب می‌شوند. این کار با استفاده از آسیاب سیمان یا تسمه نقاله صورت می‌گیرد تا اندازه آن به قطر ۰.۵ میلی‌متر کاهش پیدا کند.

۴. کلینکریزاسیون

پس از اینکه ترکیب همگن به دست آمد، آن را به کوره‌های دوار با دمای بالا (حدود ۱۴۵۰ تا ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد) انتقال می‌دهند. در این مرحله حرارت باید یکنواخت و ثابت باشد.

در کوره دوار، ضمن ذوب شدن ترکیب، محصول به دست آمده دارای دانه‌هایی به قطر ۱ تا ۳ سانتی‌متر است که به کلینکر شناخته می‌شوند.

۵. خنک‌کننده

با توجه به دمای بالا در مرحله کلینکریزاسیون، لازم است که مواد را خنک کرد تا بتوان سایر فرآیند تولید سیمان پرتلند را پیش برد.

۶. ادغام سنگدانه‌های نهایی و آسیاب

پس از خنک شدن کلینکر، آن را با گچ مخلوط می‌کنند که در نتیجه سیمان پرتلند آسیاب شده به دست می‌آید.

ترکیبات شیمیایی و فازهای مختلف سیمان پرتلند

در ادامه پاسخ به این پرسش که سیمان پرتلند چیست و انواع سیمان پرتلند کدام است، باید اشاره کنیم که این نوع سیمان از چهار ترکیب اصلی تشکیل می‌شود که عبارتند از: سیلیکات تری کلسیم (۳CaO-SiO۲)، سیلیکات دی کلسیم (۲CaO- SiO۲)، تری کلسیم آلومینات (۳CaO · Al۲O۳) و آلومینو فریت تترا کلسیم (۴CaO – Al۲O۳Fe۲O۳)

در یک علامت اختصاری متفاوت از نمادهای اتمی معمولی، این ترکیبات به عنوان C۳S ،C۲S ،C۳A و C۴AF نام‌گذاری می‌شوند که در آن C مخفف اکسید کلسیم (آهک)، S شامل سیلیس، A برای آلومینا و F جهت معرفی اکسید آهن است. 

مقادیر کمی از آهک و منیزیم ترکیب نشده همراه با قلیایی‌ها و مقادیر جزئی دیگر عناصر نیز در ترکیب شیمیایی سیمان پرتلند وجود دارد.

انواع سیمان پرتلند

۱- سیمان پرتلند تیپ ۱ یا معمولی

این نوع سیمان پرتلند به سیمان همه منظوره معروف است که از ترکیب کردن گچ با کلینکر به دست می‌آید. سیمان پرتلند معمولی در بسیاری از ساخت‌وسازهای صنعتی و عمرانی (کف، سازه، خانه و…) استفاده می‌شود. در ضمن مزیت این نوع سیمان مقاومت اولیه (حدود ۷ روز) و زمان ریخته‌گری کوتاه آن است.

۲- سیمان پرتلند نوع ۲ چیست

این سیمان به عنوان سیمان پرتلند اصلاح شده شناخته می‌شود که در ساخت‌وسازهایی که به مقدار زیادی بتن نیاز دارند (به طور مثال سد) یا نیاز به مقاومت در برابر اثرات منفی سولفات‌ها یا کلریدها (سازه‌هایی که در تماس با آب هستند)، بسیار مفید است. همچنین از سیمان پرتلند تیپ ۲ برای ساخت پل یا لوله‌های بتنی نیز استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به مقاومت آن در برابر تخریب و خوردگی اشاره کرد. این بدان معناست که برای افزایش عمر مفید آن، نیازی به نگرانی در مورد تعمیر و نگهداری مداوم نیست. لازم به توضیح است که سیمان پرتلند تیپ ۲ مقاومت کمتری نسبت به تیپ ۱ دارد.

۳- سیمان پرتلند تیپ ۳ یا سیمان خیلی زود گیر

سیمان پرتلند تیپ ۳ مقاومت اولیه بسیار بالایی دارد که به مرور زمان نیز افزایش پیدا می‌کند. این نوع سیمان برای ساخت‌وسازهای اضطراری یا عناصر پیش ساخته که به گیرش و چسبندگی سریع نیاز دارد، به شدت توصیه می‌شود.

سیمان زودگیر بسیار شبیه سیمان پرتلند نوع ۱ است، با این تفاوت که ذرات بسیار ریز تری نسبت به همتای خود دارد. در ضمن، مقاومت نهایی تیپ ۳ حدود ۲۸ روز زمان می‌برد.

۴- سیمان پرتلند تیپ ۴ یا سیمان کم حرارت

این نوع سیمان به دلیل حرارت کم فرآیند هیدراتاسیون شناخته شده است؛ بنابراین در ساخت و سازهایی که نیاز به مقاومت اولیه زیادی ندارند، استفاده می‌شود.

همچنین سیمان کم حرارت برای سازه‌های بتنی بزرگ مانند تونل ها یا سدها نیز کاربرد دارد. توجه داشته باشید که مقاومت نهایی سیمان تیپ ۴ حدود ۳۰ روز زمان می‌برد که نشان‌دهنده روند آرام و بدون توقف آن برای چسبندگی نهایی در سازه مورد استفاده است.

۵- سیمان تیپ ۵ چیست

در ساخت عناصری که نیاز به مقاومت قوی در برابر اثرات منفی مواد قلیایی و سولفات دارند (مانند لوله‌ها، دال‌ها، فاضلاب‌ها، زیرساخت‌های ساحلی و…) استفاده می‌شود.

برای اینکه بتوان اثرات سوء مواد قلیایی و سولفات را کاهش داد، لازم است که میزان تری کلسیم آلومینات را کاهش داد تا آسیب‌پذیری آن را در برابر سولفات‌ها به حداقل ممکن رساند.

انواع سیمان پرتلند و کاربرد آنها

نوع بتن پرتلندکاربردها
سیمان پرتلند تیپ ۱– ساختمان‌‌سازی 
– پل‌ها 
– راه‌ها 
– تونل‌ها 
– تیرچه‌ها 
– بتن‌های مسلح  
– سازه‌های بتنی عمومی
سیمان پرتلند تیپ ۲– بتن‌های مسلح مقاوم در برابر سولفات 
– ساخت بتن‌های ضد آب 
– تونل‌ها 
– سازه‌های آبی 
– پل‌ها 
– کانال‌ها
سیمان پرتلند تیپ ۳– بتن‌هایی که نیاز به تثبیت سریع دارند 
– ساخت بتن‌هایی با زمان تثبیت کوتاه مانند صف‌کشی‌ها و اصلاح شکستگی‌ها
سیمان پرتلند تیپ ۴– سدها 
– تونل‌ها  
– بتن‌هایی که نیاز به تولید حرارت کمتر در فرآیند تشکیل بتن دارند
سیمان پرتلند تیپ ۵– ساخت بتن‌هایی که در معرض تماس با آب‌های سولفاته قرار می‌گیرند 
– سازه‌های آبی
– تونل‌ها  
– بناهای ساحلی و دریایی

مزایای سیمان پرتلند

در ادامه مزایای سیمان پرتلند را بررسی می‌کنیم:

  1. خاصیت هیدرولیکی

هنگام ترکیب شدن با آب تا زمان سفت و سخت شدن، از خود واکنش شیمیایی نشان می‌دهد. بنابراین قابلیت پخت در شرایط مرطوب و دمای اتاق را دارد.

  1.  ماندگاری طولانی

به اندازه سنگ بادوام است. حتی در شرایط آب و هوایی نامساعد مانند برف یا باران، سیمان پرتلند می‌تواند شکل، حجم و عملکرد خود را حفظ کند.

  1. چسبندگی بالا

پس از سخت شدن، شکستن پیوند شیمیایی آن با سایر مواد مانند سنگ، شن، فولاد یا آجر، عملا غیرممکن است.

  1. عایق‌ مناسب

اگر به درستی هنگام ساخت سقف و دیوار، مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان به عنوان یک عایق صوتی منحصر به فرد عمل کند.

سیمان پرتلند

معایب سیمان پرتلند

  • نمی‌توان از آن برای بتن‌ریزی گسترده استفاده کرد؛ زیرا در مقایسه با سیمان پوزولانی حرارت هیدراتاسیون بالایی دارد.
  • دوام بتن ساخته شده با سیمان پرتلند، کمتر از بتن ساخته شده با سیمان پوزولانی است.
  • این نوع سیمان چسبندگی کمتری نسبت به نوع پوزولانی دارد؛ بنابراین پمپاژ بتن کمی دشوار است.
  • هزینه تمام شده تولید سیمان پرتلند، زیاد است.

کاربرد سیمان پرتلند

سیمان پرتلند را می‎‌توان برای انواع سازه‌ها استفاده کرد؛ زیرا تقریبا با تمام مصالح ساختمانی معمولی سازگار است. با این حال در زیر، به مهم‌ترین کاربردهای این نوع سیمان در صنایع ساخت‌وساز اشاره می‌کنیم.

  • ساخت بلوک‌های بتنی، سنگ فرش و آجر
  • استفاده در ساخت سازه‌های بتن مسلح (که نیاز به برداشتن سریع قالب دارند)
  • فواره میدان‌های شهری و پارک‌ها
  • نیمکت پارک
  • سطل زباله سیمانی و بتنی
  • گلدان
  • پله‌های عمومی در محیط خیابان
  • ستون‌ چراغ‌های خیابان
  • تیرهای برق و  تلفن
  • جاده‌ و زمین‌های ورزشی
  • کارهای عمرانی در مقیاس بزرگ (اسکله‌ها، تونل‌ها و …)
  • ملات سیمان برای کارهای بنایی
  • دوغاب سیمان برای پرکردن ترک‌های بتنی

سیمان پرتلند

زمان خشک شدن سیمان

۱. زمان خشک شدن اولیه

سیمان برای خشک شدن اولیه به ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان نیاز دارد تا بتوان بر روی آن راه رفت یا رانندگی کرد. 

۲. زمان سخت شدن نهایی

اگرچه هنگام ترکیب شدن  آب با سیمان پرتلند، محصول در چندین ساعت سفت می‌شود اما برای سخت شدن آن، به چندین هفته زمان نیاز است. این فرآیندها بسته به ترکیب مورد استفاده و شرایط عمل‌آوری محصول می‌تواند متفاوت باشد؛ با این حال زمان سخت شدن نهایی سیمان پرتلند حدود ۲۸ روز در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت سیمان پرتلند و پوزولانی

ویژگیسیمان پرتلندسیمان پوزولانی
تعریف/عناصر تشکیل‌دهندهمخلوطی از سنگ آهک و سایر مواد خام مانند ماسه و گچ تهیه می‌شود که سپس برای تهیه OPC (سیمان پرتلند) آسیاب می‌شودسیمان پرتلند پوزولانی (PPC) با افزودن سیمان پوزولانی به پرتلند تهیه می‌شود. اجزای اصلی کلینکر OPC، گچ و مواد پوزولانی (۱۵ تا ۳۵ درصد) هستند که شامل خاک رس کلسینه، خاکستر آتشفشانی، خاکستر بادی یا دود سیلیس است
استحکام و قدرتسیمان پرتلند در مقایسه با سیمان پوزولانی استحکام اولیه بالاتری داردسیمان پوزولانی در بلندمدت، مقاومت بالاتری نسبت به سیمان پرتلند دارد
حرارتسیمان پرتلند حرارت بیشتری را در طول فرآیند هیدراتاسیون تولید می‌کند. به همین خاطر برای کاربردهای ریخته‌گری ( که در آن حرارت بیش از حد می‌تواند باعث ترک خوردگی سطح شود)، کمتر استفاده می‌شودسیمان پوزولانی فرآیند هیدراتاسیون کندتری دارد و در نتیجه، حرارت کمتری را در طول آن تولید می‌کند. به همین دلیل برای کاربردهای ریخته‌گری مناسب‌تر است؛ زیرا خطر ترک‌های ناشی از  حرارت بالا را کاهش می‌دهد
مقاومت در برابر عناصر شیمیاییسیمان پرتلند به دلیل ترکیبات خود، مقاومت کمتری در برابر مواد قلیایی، سولفات‌ها، کلرید و سایر عوامل شیمیایی از خود نشان می‌دهدسیمان پوزولانی مقاومت بالاتری در برابر مواد قلیایی، سولفات‌ها، کلریدها و سایر عوامل شیمیایی دارد
گریدهای تولیدیسیمان پرتلند در گریدهای مختلف از جمله درجه ۳۳، درجه ۴۴ و درجه ۵۳ موجود است که مقاومت فشاری سیمان را نشان می‌دهدسیمان پوزولانی مانند سیمان پرتلند، گریدهای مشخصی ندارد
گیرش اولیه و نهاییسیمان پرتلند در مقایسه با سیمان پوزولانی زمان گیرش اولیه و نهایی کوتاه‌تری داردسیمان پوزولانی در مقایسه با سیمان پرتلند، زمان گیرش بیشتری دارد. زمان گیرش کندتر این محصول می‌تواند امکان تکمیل و کارایی بهتر را فراهم کند
کاربردهاسیمان پرتلند برای ساخت و ساز سریع مناسب است. با این حال این نوع سیمان به دلیل خطرات ناشی از حرارت، برای بتن‌ریزی سازه‌های حجیم ایده‌آل نیستسیمان پوزولانی برای کارهای مختلف ساختمانی، بتن‌ریزی سازه‌های حجیم مانند پل‌ها و سایر کاربردهای غیر سازه‌ای مناسب است
کاراییسیمان پرتلند در مقایسه با سیمان پوزولانی کارایی کمتری داردسیمان پوزولانی کارایی بالاتری را ارائه می‌دهد؛ بنابراین ترکیب کردن، قرار دادن و فشرده‌سازی آن را آسان‌تر می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که آب کمتری در طول فرآیند مورد استفاده قرار گیرد
اثرات زیست محیطیتولید سیمان پرتلند به انتشار گاز CO۲ در طول فرآیند تولید کمک می‌کند و همین امر باعث می‌شود سازگاری کمتری با محیط زیست داشته باشدسیمان پوزولانی دوستدار محیط زیست است؛ زیرا مواد زاید صنعتی و طبیعی را در خود جای می‌دهد و ردپای کربن مرتبط با تولید آن را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد
هزینهسیمان پرتلند به دلیل فرآیند طولانی مورد نیاز برای تولید کلینکر، عموماً گرانتر از سیمان پوزولانی استسیمان پوزولانی به دلیل استفاده از مواد پوزولانی که اغلب از ضایعات صنعتی یا طبیعی هستند، نسبتا ارزان‌تر از سیمان پرتلند است

سیمان پرتلند پوزولانی

  • سیمان پرتلند پوزولانی یا PPC یک نوع سیمان رایج مورد استفاده است.
  • PPC یک نوع پیشرفته از سیمان است که از طریق آسیاب کردن کلینکر با گچ و مواد پوزولانی تولید می‌شود.
  • روش دیگر تولید سیمان پرتلند پوزولانی شامل آسیاب کردن کلینکر به طور جداگانه و مخلوط کردن با مواد پوزولانی به نسبت ثابت است.

فرق سیمان پرتلند با سیمان معمولی

سیمان معمولی صرفا از اختلاط سنگ آهک، خاک رس و مواد دیگر به وجود می آید؛ در حالی که سیمان پرتلند حاوی مواد پرتلند و مواد پوزولانی است. تفاوت ترکیبی آن‌ها منجر به خواص متضاد در دو نوع سیمان می‌شود. همچنین سیمان معمولی گرمای هیدراتاسیون کمتری نسبت به سیمان پرتلند دارد، به این معنی که در طول فرآیند پخت، گرمای کمتری تولید می‌کند.

سیمان پرتلند سفید

رنگ یک سازه از نظر معماری بسیار مهم است. سیمان پرتلند سفید یک بتن با رنگ یکنواخت است که می‌توان با افزودن رنگدانه‌ به این محصول، سایه‌های بسیار روشن به وجود آورد که این فرآیند با سیمان پرتلند خاکستری امکان‌پذیر نیست.

سیمان پرتلند سفید از موادی مانند خاک رس، گچ یا سنگ آهک تشکیل می‌شود که از نظر ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی، شباهت زیادی به سیمان پرتلند تیپ ۱ دارد. مهم‌ترین کاربرد سیمان پرتلند سفید در صنعت ساختمان‌سازی است.

علاوه بر این، سیمان سفید دارای مقدار کم از اکسید منگنز و آهن است. لازم به توضیح است که اکسید آهن و اکسید منگنز، تاثیر زیادی بر رنگ این نوع سیمان می‌گذارد. به طوری که اگر مقادیر بیشتری از مواد اشاره شده در سیمان سفید مورد استفاده قرار گیرد، رنگ سیمان را تیره‌تر خواهد کرد.

سیمان پرتلند سفید در ترکیب با سنگدانه‌های سفید برای تولید بتن سفید جهت استفاده در پروژه‌های ساختمانی لوکس و کارهای تزئینی استفاده می‌شود. بتن سفید معمولا شکل پنل‌های روکش پیش ساخته به خود می‌گیرد؛ زیرا استفاده از سیمان سفید برای اهداف سازه‌ای مقرون به صرفه نیست.

سیمان پرتلند

زمان خشک شدن سیمان سفید و پودر سنگ

هنگامی که سیمان سفید در بتن استفاده می‌شود، زمان خشک شدن متوسطی دارد. بنابراین، می‌توانید انتظار داشته باشید که بتن در عرض ۲۴ تا ۴۸ ساعت خشک و تحمل وزن داشته باشد. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که خشک کردن سیمان سفید، یک فرایند مداوم است که معمولا پس از ۲۸ روز به حداکثر مقاومت می‌رسد. لازم به توضیح است که زمان خشک شدن پودر سنگ، یک روز یا ۲۴ ساعت است.

کارخانه‌های تولید کننده سیمان پرتلند

ایران یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید آهک در دنیا است که می‌تواند نقش مهمی در تولید سیمان پرتلند داشته باشد. زیرا آهک به عنوان اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده سیمان پرتلند شناخته می‌شود. از این رو، هلدینگ‌های مختلفی به تولید سیمان پرتلند مشغول به کار هستند که می‌توان به هلدینگ سیمان فارس و خوزستان، شرکت سرمایه‌گذاری تامین، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان، هلدینگ سیمان غدیر و شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار اشاره کرد.

هر کدام از این شرکت‌ها دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

۱. هلدینگ سیمان فارس و خوزستان

این شرکت به تولید انواع سیمان پرتلند و سیمان پوزولانی مشغول است که مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه آن عبارتند از:

  • سیمان آبیک
  •  سیمان بجنورد
  • سیمان بهبهان
  •  سیمان فارس‌ نو
  • سیمان فارس
  • سیمان خزر
  •  سیمان خوزستان
  • سیمان نی ریز
  •  سیمان غرب
  • سیمان دورود
  • سیمان ساوه

۲. شرکت سرمایه‌گذاری تامین

این شرکت همانند سایر همتایان خود، در زمینه تولید انواع سیمان پرتلند و سیمان پوزولانی فعالیت می‌کند. مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ عبارتند از:

  • سیمان قاین
  • سیمان شاهرودپ
  • سیمان ارومیه
  • سیمان زنجان
  • سیمان ساوه

۳. شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان

مهم‌ترین محصولات تولید شده در این شرکت شامل سیمان پرتلند تیپ ۲، سیمان پرتلند تیپ ۵، سیمان چاه نفت کلاس G، سیمان پرتلند پوزولانی، سیمان بلین بالا، سیمان پرتلند مقاومت بالا، سیمان کم آلکالی (Low Alkali) و سیمان پرتلند پوزولانی ویژه است.

مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه شرکت توسعه صنایع سیمان عبارتند از:

  • سیمان کرمان
  • سیمان ساروج بوشهر
  • سیمان شمال
  • سیمان فیروزکوه
  • سیمان مازندران

۴. هلدینگ سیمان غدیر

این هلدینگ بزرگ که در بازار بورس ایران نیز شناخته شده است، محصولات مختلفی تولید می‌کند که شامل سیمان تیپ ۳۲۵-۱، سیمان تیپ ۴۲۵-۱، سیمان تیپ ۵۲۵-۱، سیمان پرتلند تیپ ۲، سیمان تیپ ۳، سیمان تیپ ۵، سیمان تیپ ۵ ویژه، سیمان سرباره‌ای ضد سولفات، سیمان Low Alkali، سیمان پوزولانی، سیمان آهکی، سیمان چاه نفت، سیمان مرکب و سیمان سفید است.

مهم‌ترین شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ غدیر عبارتند از:

  • سیمان سپاهان
  • سیمان شرق
  • سیمان سفید شرق
  • سیمان کردستان
  • سیمان دشتستان
  • سیمان مند دشتی

۵. شرکت سرمایه‌گذاری سیمان اسپندار

انواع محصولات این شرکت شامل سیمان پرتلند تیپ ۱، سیمان پرتلند تیپ ۲، سیمان تیپ ۵، کلینکر پرتلند، سیمان پرتلند، سیمان پوزولانی، سیمان پوزولانی ویژه، آهک هیدراته، آهک هیدراته مخصوص، آهک میکرونیزه و آهک کلوخه می‌شود.

برخی از شرکت‌های سیمانی زیرمجموعه این هلدینگ عبارتند از:

  • سیمان آرتا اردبیل
  • سیمان فراز فیروزکوه
  • سیمان نیزار قم

کلام آخر

در این مقاله به این پرسش پاسخ دادیم که سیمان پرتلند چیست و انواع سیمان پرتلند کدام است. سیمان پرتلند در سال ۱۸۲۴ اختراع شد، اما در طول تاریخ ترکیب‌های بسیار زیادی منجر به تولید این نوع سیمان شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیمان پرتلند به ویژه سیمان پرتلند تیپ ۲ با ما تماس بگیرید. گروه کارشناسان ما در وب سایت کار آهن، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

سیمان پرتلند چیست؟

سیمان پرتلند نوعی سیمان خاکستری شکل با چسبندگی بالا است که از ترکیب آهک، خاک رس و … تشکیل می‌شود. بیشترین کاربرد این نوع سیمان در صنعت ساختمان‌سازی است.

تفاوت سیمان پرتلند تیپ ۲ و سیمان پوزولانی چیست؟

اگرچه سیمان پرتلند در مقایسه با نوع پوزولانی، استحکام اولیه بالاتری دارد، اما سیمان پوزولانی در بلندمدت، نه تنها گزینه بهتری است بلکه استحکام بالاتری را برای سازه ارائه می‌دهد. بنابراین سیمان پوزولانی از نظر محیط زیست، هزینه، چسبندگی و بسیاری موارد دیگر، گزینه بهتری نسبت به سیمان پرتلند معمولی است.

تفاوت سیمان تیپ ۲ و ۵ چیست؟

سیمان اصلاح شده یا سیمان پرتلند تیپ ۲، بیشتر در سازه‌هایی که نیاز به بتن بیشتر دارد (مانند انواع سد، لوله‌های بتنی و…) مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین ویژگی این نوع سیمان، مقاومت در برابر تخریب و خوردگی است. این در حالی است که سیمان ضد سولفات یا سیمان پرتلند تیپ ۵، به دلیل مقاومت در برابر مواد قلیایی و سولفات‌ها، برای انواع لوله، دال‌، فاضلاب‌ و…، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

 در کدام صنایع می‌توان از سیمان پرتلند استفاده کرد؟

از جمله کاربردهای سیمان پرتلند می‌توان به صنایع پل‌سازی، ساخت و ساز، جاده، زمین ورزشی، گلدان، بلوک‌های بتنی، سازه‌های بتن مسلح، نیمکت پارک، اسکله‌، تونل‌، سد و… اشاره کرد.

چه موادی در تولید سیمان پرتلند استفاده می‌شود؟

برای تولید این نوع سیمان باید از آهک، ماسه و خاک رس استفاده کرد. با این حال، سیمان پرتلند عمدتا دارای سیلیکات‌ کلسیم و به میزان کمتری آلومینات‌ کلسیم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.